Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"One more thing"

Tråden skapades och har fått 763 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Varför köra en iMac som mediacenter? Ska jag trycka in den under Tv:n i vardagsrummet eller?

iMac som mediacenter är väl långt ifrån den idealiska lösningen. En mac mini i vardagsrummet gör sig extremt mycket bättre. Vill apple konkurrera på media center marknaden bör de inse vad som är bäst för konsumenterna, dvs en liten, snygg burk med tillhörande fjärrkontroll.

Dessutom att släppa en fjärrkontroll som är kompatibel med endast en modell ur produktsortimentet känns mycket märkligt.

Ursprungligen av chribb:

Varför köra en iMac som mediacenter? Ska jag trycka in den under Tv:n i vardagsrummet eller?

iMac som mediacenter är väl långt ifrån den idealiska lösningen..

Kanske för att 20" iMac som kombinerad TV/Dator räcker för de flesta . Sen kan du slå dig i backen på att det kommer komma iMacar med betydligt större skärmar än 20" så småningom....

Ursprungligen av Simon Templar:

Kanske för att 20" iMac som kombinerad TV/Dator räcker för de flesta . Sen kan du slå dig i backen på att det kommer komma iMacar med betydligt större skärmar än 20" så småningom....

Skämtar du med mig? Tror du verkligen att en iMac 20" räcker för de flesta?

Vi får väl invänta iMac 42". Ironi.

Ursprungligen av chribb:

Skämtar du med mig? Tror du verkligen att en iMac 20" räcker för de flesta?

Jag skulle ha skrivit räcker för de flesta med mindre tv/vardagsrum.
20" LCD TV har iaf sålt väldigt bra vilket tyder på att storleken är populär.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 22:16

Tro mig, Front Row kommer snart att finnas i en version som funkar på alla Macar. Det sitter säkert 100 nördar just nu och jobbar på det.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-13 23:29
Ursprungligen av Doktor G:

Tro mig, Front Row kommer snart att finnas i en version som funkar på alla Macar. Det sitter säkert 100 nördar just nu och jobbar på det.

He he! Ser det framför mig. 100 stycken frenetiska jävlar. Oj jag är visst lite trött...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-10-13 23:32

Jag skulle vilja se dom haxxa så att macar utan IR helt plötsligt kan ta emot IR-signaler. Jag är skeptisk...

Ursprungligen av xtimmyx:

Jag skulle vilja se dom haxxa så att macar utan IR helt plötsligt kan ta emot IR-signaler. Jag är skeptisk...

IR-USB adaptrar finns redan så det är nog inget större problem.

Surt att inte den nya fjärren (McFjärr) inte kör blåtand. Hade varit cleant annars. Hade ju kanske funkat med många grejer typ Keynote- och PowerPoint-presentationer utöver själva mediacenter-funktionen.

Jag är glad att jag skaffade en iPod för en månad sedan, så jag kan sätta den i en FW-port. Kollade just specarna för nya iPod och det ser ut som att FW är ute.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-14 02:01

Det som känns mest lovande nu är:

1. iMacen har ett nytt moderkort med DDR2 minne och PCI-Express.
2. Samtligga PowerMac modeller står som "Skickas vanligen: 5 dagar"
3. IBM lancerade för snart 3 månader sen Dual Core G5 CPU:er.

Please give us an "Apple Tuesday" next week.

(detsamma gäller för PowerBook, även om jag bryr mig mindre om dem)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-10-14 10:46
Ursprungligen av Erik.dv:

Det som känns mest lovande nu är:

1. iMacen har ett nytt moderkort med DDR2 minne och PCI-Express.
2. Samtligga PowerMac modeller står som "Skickas vanligen: 5 dagar"
3. IBM lancerade för snart 3 månader sen Dual Core G5 CPU:er.

Please give us an "Apple Tuesday" next week.

(detsamma gäller för PowerBook, även om jag bryr mig mindre om dem)

Håll ut!

Ursprungligen av Homy:

Som jag trodde...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-14 02:14

20" är inte så stort... Har själv en 20" monitor och 32" TV... Enorm skillanad.

Jobbets Plasma är 42" och den känns inte alls "enorm".

20" som TV is a no-go för de flesta tror jag. Funkar i ett sov/studentrum typ.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-14 07:38
Ursprungligen av Erik.dv:

20" är inte så stort... Har själv en 20" monitor och 32" TV... Enorm skillanad.

Jobbets Plasma är 42" och den känns inte alls "enorm".

20" som TV is a no-go för de flesta tror jag. Funkar i ett sov/studentrum typ.

Vad som helst är bättre än att kolla på film på en 12" Powerbook.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-14 08:31

Har jag missat något som att Front Row inte stöder tv-ut t.ex? Visst hade det varit smidigare att ha minin som media center och sen en 'vanlig' dator utöver det men så hemskt är det väl inte att forsätta med sin Elgato eller dra lite kabel? Givetvis hade trådlös video över något airport express varit att föredra men jag tror nog en del är driftiga nog att koppla sin nya iMac till en projektor eller motsvarande.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 09:22

Jaha. Front Row ser ju bra ut. Men...

För 3000:- så får man en Xbox med 200GB HD och xbmc. En gammal, relativt långsam ful burk. Jag vet...

• Lyssna till musik (från inbyggd HD eller streamad från itunes)
• Se foton, bildspel osv.
• Se film i diverse olika kodningar. Nästan alla skumma kodningar fungerar. Zoom och stretch av bilen för att anpassa till din TV.
• Lyssna på internetradio.
• Titta på trailers streamade direkt från Apple.
• Titta på dvd-filmer och/eller rippa dessa till den interna HDn.

Allt styrs med bekvämlighet på din TV med (den gräsligt fula) fjärren från Microsoft.
Samma användarvänlighet. Fler knappar på fjärren dock. Men min 4-årige dotter klarar den.
Snabbt och stabilt är det också. Aldrig några problem.

Jag ser inte att det finns någon direkt fördel med Front Row jämfört med xbmc i dagsläget.
Front Row är ett xbmc på din iMac. Inget upphetsande direkt.

Först när det kommer inspelningsfunktioner, Time shift, osv i Front Row för dvb så är det ett mediacenter enligt mig.

Sedan kan man ju även spela ett och annat spel på Xboxen när andan faller på. Och pappa får ha datorn i fred...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-10-14 09:24
Ursprungligen av Jonas Lundin:

Jaha. Front Row ser ju bra ut. Men...

För 3000:- så får man en Xbox med 200GB HD och xbmc. En gammal, relativt långsam ful burk. Jag vet...

• Lyssna till musik (från inbyggd HD eller streamad från itunes)
• Se foton, bildspel osv.
• Se film i diverse olika kodningar. Nästan alla skumma kodningar fungerar. Zoom och stretch av bilen för att anpassa till din TV.
• Lyssna på internetradio.
• Titta på trailers streamade direkt från Apple.
• Titta på dvd-filmer och/eller rippa dessa till den interna HDn.

Allt styrs med bekvämlighet på din TV med (den gräsligt fula) fjärren från Microsoft.
Samma användarvänlighet. Fler knappar på fjärren dock. Men min 4-årige dotter klarar den.
Snabbt och stabilt är det också. Aldrig några problem.

Jag ser inte att det finns någon direkt fördel med Front Row jämfört med xbmc i dagsläget.
Front Row är ett xbmc på din iMac. Inget upphetsande direkt.

Först när det kommer inspelningsfunktioner, Time shift, osv i Front Row för dvb så är det ett mediacenter enligt mig.

Sedan kan man ju även spela ett och annat spel på Xboxen när andan faller på. Och pappa får ha datorn i fred...

jag måste också slå ett slag för xboxen. den är överlägesen. sen kan man ju även streama film från macen på den.

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Jaha. Front Row ser ju bra ut. Men...

För 3000:- så får man en Xbox med 200GB HD och xbmc. En gammal, relativt långsam ful burk. Jag vet...

• Lyssna till musik (från inbyggd HD eller streamad från itunes)
• Se foton, bildspel osv.
• Se film i diverse olika kodningar. Nästan alla skumma kodningar fungerar. Zoom och stretch av bilen för att anpassa till din TV.
• Lyssna på internetradio.
• Titta på trailers streamade direkt från Apple.
• Titta på dvd-filmer och/eller rippa dessa till den interna HDn.

Allt styrs med bekvämlighet på din TV med (den gräsligt fula) fjärren från Microsoft.
Samma användarvänlighet. Fler knappar på fjärren dock. Men min 4-årige dotter klarar den.
Snabbt och stabilt är det också. Aldrig några problem.

Jag ser inte att det finns någon direkt fördel med Front Row jämfört med xbmc i dagsläget.
Front Row är ett xbmc på din iMac. Inget upphetsande direkt.

Först när det kommer inspelningsfunktioner, Time shift, osv i Front Row för dvb så är det ett mediacenter enligt mig.

Sedan kan man ju även spela ett och annat spel på Xboxen när andan faller på. Och pappa får ha datorn i fred...

Håller med på alla punkter.

Men även om detta funkar på xboxen så hoppas jag ändå på att Apple gör något. Jag måste också säga att detta med fjärrkontrollen, varför inte göra dessa enklare, smidigare och inte med alla dessa hundra knappar. Jag gillar därför Apples idé med sin fjärris.

Faktum är att jag tror att Apple skulle kunna göra något som skulle kunna köpas av fler användare än MS variant, som jag faktiskt tror köps av de som är mer insatta. Tyvärr så är MS version milslångt bättre än så länge.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 09:23

Provade att ladda hem musikvideo

Hej!

Provade att ladda hem en musikvideo från ITMS USA igår för att se hur det funkade. Filmen la sig under videormappen i listan på iTunes. Kör man igång filmen spelas den i lilla fönstret ner till vänster, klickar man i fönstret får man upp den i ett lite större fönster. Knappen helskärmsläge kommer fram längst ner till vänster. Måste dock säga att kvaliteten i helskärmsläge inte är jättebra. Har en powerbook 15". Undrar hur det blir om du ska upp med filem på en storbildsskärm? Filen sparas i ( 44,100 kHz och 128 Kbit/s).

En annan fråga. Vet ni om man kan spara ner movietrailers till iTunes?

/JOHAN

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-14 11:16

Håll ut!
Precis... Men lustigt nog var 5 dagar från igår, tisdag nästa vecka...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-14 13:19

Som jag trodde
Jag borde bytas mot "de flesta"

Ursprungligen av Erik.dv:

Som jag trodde
Jag borde bytas mot "de flesta"

Jag skulle nog säga att de flesta hoppades på PowerBook och sa "om Apple lanserar en video iPod blir jag sååå besviken"... typ

(En annan sak som jag bara måste fråga: varför kan du inte använda rätt citat-kod som alla andra? Det är svårt att följa dina diskussioner eftersom du aldrig skriver vem du citerar eller ens använder citattecken. Det är svårt att veta när du skriver dina egna åsikter och när det är ett citat av någon annan.)

Engadget antyder att iPod (video) inte skulle kunna snabbspola filmer - kan det stämma ? Jag vill kunna hoppa både fram och tillbaka i videomaterial... tänker inte på långfilmer utan mer sådana produktioner som man själv medverkat till, i mitt fall reportagen som sänds i Debatt - jag vill kunna hoppa över dom och se sådant som jag kan ha missat.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-14 14:54
Ursprungligen av Olle@mac:

Engadget antyder att iPod (video) inte skulle kunna snabbspola filmer - kan det stämma ? Jag vill kunna hoppa både fram och tillbaka i videomaterial... tänker inte på långfilmer utan mer sådana produktioner som man själv medverkat till, i mitt fall reportagen som sänds i Debatt - jag vill kunna hoppa över dom och se sådant som jag kan ha missat.

Jag läste det också, men jag tror de är felunderrättade. iLounge skriver följande:

Citat:

During video playback, simple volume and track scrubbing (skip forward/back) controls were available - just as with standard music playback - but there’s not much more to the control system.

Ska testa själv när min 60 GB kommer (förhoppningsvis snart).

http://www.ilounge.com/index.php/articles/comments/first-look-special-apple-computer-ipod-5g-with-video/

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 15:29

Har hört att det ska finnas någon video där man kan se hur det ser ut när man spelar upp film i den nya iPoden, någon som har adress?

Ursprungligen av oskarrr:

Har hört att det ska finnas någon video där man kan se hur det ser ut när man spelar upp film i den nya iPoden, någon som har adress?

Tja, vad sägs om Apples iPod-sida?

http://www.apple.com/ipod/features.html

Klicka på "Videos" för att se hur det fungerar.

Ser att deras exempel visar rekomenderat (?) "Video capacity is based on H.264 750-Kbps video combined with 128-Kbps audio." Testade med 400Kbps (videon) på filmen "Taxi" och redan då man spelade upp den i dubbel storlek i QT Pro så blev undertexterna suddiga i överkant... vad ska man tro att det kan se ut på en TV när man rippat den i 750 Kbps, blir det så mycket bättre då. Dubbelt fönster borde motsvara 640 pixlar, dvs. ganska nära en TV´s 720 pixlars bredd. Vore intresant att få höra från de som först får sin nya iPod (video) ifall det är värt besväret om man vill kunna spela upp filerna på en TV. Gör just nu en ny rippning med 750Kbps (320 pixlar bred) för att jämföra hur mycket skarpare en sådan blir. Använder först MacTheRipper och sedan Handbrake... borde eg. räcka med enbart Handbrake.

För övrigt drömmer jag om att Apple ska släppa en 42" väggmonterad plasma-TV med Intelprocessor och OSX inbyggt... en sådan med deras fjärkontroll och jag har gått i mål för all framtid... kanske var fjärrkontrollen bara en försmak av vad dom har i sina labb. Den genomsnittliga livslängden för tv-apparater i Sverige är 14 år - så borde det vara med datorer också! Den ska ha ingång för digital-tv.

Kvalitén är USEL kolla denna skärmdump från Lost.

http://www.tuaw.com/files/2005/10/lostitmsscreencap.png

Kvalitén kommer nog bli bättre med tiden, sen är ju kanal fem intresserade
av att sälja program via iTunes. Vi får nog se lika stor utveckling som i musikenförsäljningen.
Tanken är väl att bli lika dominerande på video som på musik, apple är genialiska, alltid
så enkelt så naturligt, tänk nu om Front Row kommer till mini så att man kan plugga
den den och köpa serier med fjärren, i HD-format och sen spela upp på en LCD-tv via
DVI, det skulel göra mitt liv så mycket enklare.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-17 16:10
Ursprungligen av gsandlund:

Kvalitén är USEL kolla denna skärmdump från Lost.

http://www.tuaw.com/files/2005/10/lostitmsscreencap.png

Jo, men vi snackar ju om kvalitén när det spelas på iPoden. Skärmdumpen du länkar till är ju från ett klipp på 320 x 240 uppblåst till 1280 x 854 pixlar, klart kvalitén blir kass då.

Ursprungligen av skamuel:

Jo, men vi snackar ju om kvalitén när det spelas på iPoden. Skärmdumpen du länkar till är ju från ett klipp på 320 x 240 uppblåst till 1280 x 854 pixlar, klart kvalitén blir kass då.

Problemet är väl att det inte finns något jätteintresse för att se video i sin Pod, det känns mer som en bonus. Däremot tror jag det finns intresse att köpa senaste lost och köra upp det på sin TV, varför inte högre kvalité?

Bevaka tråden