Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Loggar vartenda knapptryck

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OSX loggar alla knapptryck på tangentbordet med två rader som ser ut så här:

Oct 08 03:04:29 [94] kCGErrorNoneAvailable: CGXKeyEventTranslate: key translation failure
Oct 08 03:04:29 [94] kCGErrorNoneAvailable: CGXKeyEventTranslate: key translation failure

till var/log/windowserver.log (och windowserver_last.log)

För VARJE knapptryck. Googlade det lite och det visar sig att detta händer på alla som inte kör på US keyboard-layout, dvs de flesta av oss här på forumet.

Låter man CRON gå så är det väl ingen fara vad gäller utrymme, de här filerna växer ju till sig rätt snabbt men rensas av det dagliga cron om jag inte minns fel. Däremot är det ju inte så bra att hela tiden skriva till hårddisken för varje knapptryck.

En "ful-lösning" av det är att skicka allt till dev/null

cd /private/var/log/
rm windowserver.log
ln -s /dev/null windowserver.log

Men då loggas ju inte något annat heller som kan vara bra att veta.

Någon som har annat tips på lösning eller är det bara att hoppas på 10.4.3?

Senast redigerat 2005-10-08 09:09
  • Oregistrerad
  • 2005-10-08 03:24

Vad onödigt. Finns det nåt sätt att stänga av det mesta av loggandet helt, som i Windows, där man själv får välja om allt ska loggas eller ej?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-08 03:46

Well, lösningen vore väl snarare att Apple fixar buggen som orsakar det här?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-08 04:09

Absolut, men det vore skönt att stänga av allt loggande när man ändå aldrig kollar i dem.

Ser ut som den här buggen hängt med ett tag och Apple verkar inte allt för intresserade av att fixa den. Ganska onödig och irriterande bugg, särskilt på bärbara macar där batteritiden blir sämre.

Här finns ett annat förslag på lösning:
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68b7faaa

Testade den nyss och nu loggas inte varenda tangenttryckning. Känns lite rappare att skriva också, det släpade ofta efter lite förut.

Senast redigerat 2005-10-08 05:00

Tack!

Utmärkt information och lösningen funkar ju också.

Tack så mycket!

Lösningen fungerade här också och det känns faktiskt som att det flyter på lite rappare speciellt när man skriver, kanske inbillning men i alla fall. Skönt att vara av med buggen.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 01:13

Känner att fler borde känna till det här, det kan ju spara både batteri, oro och irritation.

Om jag skulle ta och knåpa ihop en lättfattlig guide på svenska, kanske den skulle kunna läggas upp som nyhet eller sticky? Vad sägs?

Lustigt - jag gjorde enligt instruktionerna, men utan att först titta i /private/var/log/. När jag sedan kollade upp den, så visade det sig att den var helt tom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 08:25

Skrev just till Apple om detta. Gör det ni också. Många bäckar små...

Mac OS X feedback

Ursprungligen av acke:

Skrev just till Apple om detta. Gör det ni också. Många bäckar små...

Mac OS X feedback

Detta är en bugg, och skall inte rapporteras via deras feedback utan på http://bugreport.apple.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 09:45
Ursprungligen av lokedhs2:

Detta är en bugg, och skall inte rapporteras via deras feedback utan på http://bugreport.apple.com/

Jo, om man väljer "Bug Report (include HW/SW configuration detail)" från andra "Feedback Characteristics" menyn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 11:12

Måste säga att jag fått ett klart snabbare system sedan jag kört periodiskt underhåll, städat bland safarifilerna och stängt av buggen som loggar knapptryck. Kanske jag bättrat på livslängden på min hårddisk också.

Dessutom har jag upptäck att jag gör väsentligen färre felslag på tangentbordet, nu när systemet är mer responsivt.

Det känns litet som när man installerat om Windows 98.

Vänligen, Ylan

Nicklas: Hade du både windowserver.log windowserver_last.log?

Bra att jag fick veta orsaken

Är det därför som det går så sakta ibland att skriva?? Men jag upplevde att det var likadant på OS 9 också!

Jag trodde alltid att jag hade nåt skit på burken som gjorde den slö ibland. (Ganska ofta, faktiskt!)

Otroligt irriterande när man måste vänta att bokstäverna ska dyka upp … Det känns som man inte har riktig kontroll hur man skriver då. Vilket jättebugg av Apple!!! Hoppas de fixar det snart.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-09 13:08

Jag har märkt att det ibland tar tid för teknena att dyka upp när jag skriver men jag sitter på Panther 10.3.9 och jag har en tom windowserver.log fil. Loggas dessa kanska till ett annat ställe på Panthern eller är det bara det att jag har en gammal långsam dator PBTi400

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 15:16

Apple verkar inte tycka att det är något som behöver fixas... :rolleyes:

/.../"a localisation bug which has existed since at least OS 10.2.4, which I've reported about 10 times already through the "normal" system (they never bothered to fix it, despite it being ridiculously simple to fix)."

Ursprungligen av Shamrock:

Nicklas: Hade du både windowserver.log windowserver_last.log?

Båda loggarna finns i /private/var/log men av någon anledning syns de inte i programmet Systemmeddelanden.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-09 18:52

Var på datorn ska dessa loggfiler finnas?
Jag hittar varken "private", "var", "log" eller "windowserver".

Ursprungligen av filuren:

Var på datorn ska dessa loggfiler finnas?
Jag hittar varken "private", "var", "log" eller "windowserver".

Om du vill se loggarna och mapparna där de ligger på hårddisken, så hittar du dem enklast genom att söka på deras namn, och köra sökningen på osynliga objekt, eftersom mapparna de ligger i inte är synliga.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 18:58

Loggarna kan ses enkelt i Console som ligger i Applications/Utilities - se bifogad bild.

  • Medlem
  • 2005-10-11 11:20

Kör 10.2.8 med svenskt tangentbord, och har INTE några sådana problem. Inga windowserver.log överhuvudtaget faktiskt.

Så varför har vissa det här problemet och inte andra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 11:53
Ursprungligen av SirN:

Kör 10.2.8 med svenskt tangentbord, och har INTE några sådana problem. Inga windowserver.log överhuvudtaget faktiskt.

Så varför har vissa det här problemet och inte andra?

Jag tror att detta är förklaringen till att min gamla iBook slutade vila hårddisken ungefär när jag uppgraderade till Panther, buggen finns antagligen inte i Jaguar. Körde tipset från Apples diskussionssida ovan och nu är allt fint!

Ursprungligen av arru:

Jag tror att detta är förklaringen till att min gamla iBook slutade vila hårddisken ungefär när jag uppgraderade till Panther, buggen finns antagligen inte i Jaguar. Körde tipset från Apples diskussionssida ovan och nu är allt fint!

Tror inte jag; eftersom datorn endast går i vila när du inte skriver på tangentbordet, och loggen bara skrivs när du rent faktiskt skriver något, så borde de inte ha något med varandra att göra...

Allt tyder på att detta kommer att lösas inom kort, tro mig

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 11:52
Ursprungligen av Johan_G:

Allt tyder på att detta kommer att lösas inom kort, tro mig

Jobbar du på Apple eller har du "hittat" en beta av 10.4.3?

Ser ut som att detta blev avhjälpt med 10.4.3 i alla fall!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 22:18

Det var väl för väl.

1
Bevaka tråden