Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkelt, men bra 3D-program för ett specifikt projekt ...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar med tidningar. Ofta vill jag ha en illustrarande bild som visar omslaget/omslagen på ett tjusigt sätt (annons/prentalonger etc.). Idag fotar jag, alternativt meckar med perspektiv i Photoshop. Ingedera blir speciellt bra. Borde jag inte kunna lösa detta med ett 3D-program? Vilket i så fall? jag har ingen erfarenhet av modellering men är inte helt bakom flötet så får jag bara lite tips & råd kan jag nog ta mig in det tillräckligt mycket för att bygga några tidningsmodeller.

Så ... jag tar gärna emot tips på lämplig programvara.

Illustrator CS2 bör klara det du behöver. Oslagbart enklast om du har en befintlig PDF eller liknande att utgå från iaf.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Illustrator CS2 bör klara det du behöver. Oslagbart enklast om du har en befintlig PDF eller liknande att utgå från iaf.

Usch och fy då Jag som undviker Illustrator i möjligaste mån. Är inte kompatibel med det av någon anledning. Men om om jag nu ska prova, vilket tillvägagångssätt menar du Richard? Är det den där mesh-funktionen du tänker på?

Kolla in Cheetah3D. Påminner om Cinema4D men med, i mitt tycke, smidigare interface. Billigt. Ca $80 tror jag. Gör både animationer och renderingar med radiosity.

http://cheetah3d.de/

Ursprungligen av TouchCAD:

Kolla in Cheetah3D. Påminner om Cinema4D men med, i mitt tycke, smidigare interface. Billigt. Ca $80 tror jag. Gör både animationer och renderingar med radiosity.

http://cheetah3d.de/

Sitter faktiskt och provar det just nu. Tack för tipset. Har kommit rätt långt men har lite problem med att få till enbra ljussättning. Ska nog läsa manualen

Ursprungligen av Roland:

Sitter faktiskt och provar det just nu. Tack för tipset. Har kommit rätt långt men har lite problem med att få till enbra ljussättning. Ska nog läsa manualen

Så är det alltid med renderingsprogram. Det man tror man vet om ljus vet man inte alls. Det brukar dock ge sig efter några rundor. Bilden är från min tredje övningsrunda. Har väl någon fördel av att ha jobbat med detta tidigare och modellen kommer från TouchCAD så det är bara renderingen som är Cheetah. Hysat resultat dock, med tanke på hur lite programmet kostar.

Ursprungligen av Roland:

Usch och fy då Jag som undviker Illustrator i möjligaste mån. Är inte kompatibel med det av någon anledning. Men om om jag nu ska prova, vilket tillvägagångssätt menar du Richard? Är det den där mesh-funktionen du tänker på?

Nej, Illustrator CS2 har en ny 3D-funktion. Den bygger på att du kan ta ett objekt och omvandla det till en 3D-form och därefter lägga på en bild, en symbol, en annan illustration etc. på dess ytor.

Naturligtvis inte i närheten av ett riktigt 3D-program, men förvånansvärt bra och lättanvänt

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-25 19:43
Ursprungligen av Roland:

Jag jobbar med tidningar. Ofta vill jag ha en illustrarande bild som visar omslaget/omslagen på ett tjusigt sätt (annons/prentalonger etc.). Idag fotar jag, alternativt meckar med perspektiv i Photoshop. Ingedera blir speciellt bra. Borde jag inte kunna lösa detta med ett 3D-program? Vilket i så fall? jag har ingen erfarenhet av modellering men är inte helt bakom flötet så får jag bara lite tips & råd kan jag nog ta mig in det tillräckligt mycket för att bygga några tidningsmodeller.

Så ... jag tar gärna emot tips på lämplig programvara.

Cinema 4D (grundversionen) är mitt tips som vanligt. Lättanvänt, snabbt och macvänligt. Tidningsmodeller bör du kunna slänga ihop snabbt, sen handlar det mycket om material och ljussättning för att få fram en bra bild.

Vet inte om den här tråden är för gammal för att väckas, men jag har ett Carrara 2 som jag är på väg att sälja... Carrara är känt för att vara enkelt men kraftfullt - hela vägen från modellering till rendering/animering. Hör av dig om du är intresserad; tänkte mig nånstans kring 1500:- för det men jag är flexibel/pank.

1
Bevaka tråden