Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD Player är värdelös? Dassiga färger!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-02 12:48

Tjena!

Jag håller på med en DVD med massa reklamfilmer, och använder DVD Studio Pro 4 till detta. Allt är färdigt och jag väljer att göra en testversion av DVDn till hårddisken innan jag bränner (Build & Format).

Det är här det märkliga dyker upp. Filmerna är väldigt ljusa och har låga kontraster i den inbyggda DVD Spelaren. Jämför man med original MPEG-2an och samma film i VLC så märker man vilken stor skillnad det är.

Vad beror detta på? Det måste ju vara DVD Spelaren som tolkar färgerna fel? Eller kan jag göra något i DVD Studio Pro eller i original MPEG-2an för att få bättre resultat?

Filmerna kommer att visas mycket på just datorer med DVD Spelaren, så det är viktigt att vi lokaliserar felet!

Knakse det är så att DVD spelaren inte använder sig av skärmens färgprofil.
Men du kan väl lika väl använda VLC?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-02 13:48

Det är inte möjligt att kräva av tittarna att de ska använda ladda hem och installera VLC för att få rätt färger. Hade det bara varit jag som skulle se filmen, så är ju problemet löst. Men nu är det iallfall 10 DVD-skivor som ska tryckas.

Är det inte bättre om du väljer annat format om det ska användas till datorer? H.264?
Jag har inte Apple DVD spelare på min dator, men det kanske finns inställningar, har du kollat?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-02 15:57

Jag har inte skrivit att de bara ska visas på datorer, sorry om det uppfattas så. Skivan fungerar som vilken vanlig DVD som helst. Bara det att DVD Spelaren visar fel färger. Varför? Kan man göra något åt det?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-11-02 16:04

Du har inte råkat aktivera "video color" paletten i DVD-player?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-03 10:04

Den paletten hjälper faktiskt! Men då måste man ändå kräva ett ingrepp av tittaren. Och det fungerar bara på Tiger datorer också?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-11-03 16:23
Ursprungligen av Ree_Tab:

Den paletten hjälper faktiskt! Men då måste man ändå kräva ett ingrepp av tittaren. Och det fungerar bara på Tiger datorer också?

Ok, tänkte att du kanske hade råkat aktivera den av misstag...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-03 17:15

Nej tyvärr så var de inte så enkelt Men tack för tipset! Visste inte att det fanns en sådan funktion ens, så nu kan jag iallfalla tipsa de som ska visa DVDn om hur man ställer ner färgerna

1
Bevaka tråden