Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Espresso i hemmet

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-01-16 21:31
Ursprungligen av David Molarin:

Nu har jag provat lite. Det är grymt annorlunda. Första försöket gav varm mjölk utan skum. Andra försöket gav skum som attans. Kräver lite träning men innan helgen ska jag nog fått till någon snygg latte art.

Låter spännande... Behövde du öppna maskinen, eller gick det att byta ändå?

Ursprungligen av skamuel:

Låter spännande... Behövde du öppna maskinen, eller gick det att byta ändå?

Bara att skruva av, sätta på gaggia-muttern på nya röret och skruva fast igen. Sitter den hårt kan det vara bra att öppna masinen för att hålla emot från insidan. Men att demontera så mycket som han på kaffeforum tycker jag verkar otroligt onödigt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-01-17 00:01
Ursprungligen av David Molarin:

Bara att skruva av, sätta på gaggia-muttern på nya röret och skruva fast igen. Sitter den hårt kan det vara bra att öppna masinen för att hålla emot från insidan. Men att demontera så mycket som han på kaffeforum tycker jag verkar otroligt onödigt.

Ja, man blev nästan lite avskräckt... Men nu sitter jag och väntar på min leverans. Berätta gärna hur det funkar att göra latte art.

Ursprungligen av skamuel:

Ja, man blev nästan lite avskräckt... Men nu sitter jag och väntar på min leverans. Berätta gärna hur det funkar att göra latte art.

Det kan du lära dig av Roberto Dell'Aquila på Café Nestas kaffeskola!

Där finns också grymt sköna reklamfilmer (kolla under "Om Nesta") med Roberto själv!

  • Medlem
  • 2006-01-31 23:40

Så har jag äntligen fått min nya maskin, en Rancilio Silvia och en Gaggia MDF-kvarn. Mycket nöjd, presterar mycket bättre än min gamla maskin, framför allt mjölkskummningen.

/Majk

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-02-01 09:13

Jag gjorde som David, bytte ångröret på min Gaggia mot ett till en Rancilio Silvia.
Det funkar så sjukt mycket bättre! Man ska klanta sig ganska ordentligt för att inte få till mjölken riktigt bra – när man väl vant sig vid hur den funkar så klart. Men ni som har Gaggia Classic, se till att få dit ett nytt ångrör snarast! Det är rena julafton varje gång man gör sig en latte nuförtiden.

Ursprungligen av skamuel:

Jag gjorde som David, bytte ångröret på min Gaggia mot ett till en Rancilio Silvia.
Det funkar så sjukt mycket bättre! Man ska klanta sig ganska ordentligt för att inte få till mjölken riktigt bra – när man väl vant sig vid hur den funkar så klart. Men ni som har Gaggia Classic, se till att få dit ett nytt ångrör snarast! Det är rena julafton varje gång man gör sig en latte nuförtiden.

Var du beställde det nya röret?

//JD

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-02-03 10:47
Ursprungligen av rudeboy:

Var du beställde det nya röret?

//JD

Vissa har beställt via återförsäljare, typ VernerVerner, men jag beställde från espressivo.info, en finsk återförsäljare. Skicka ett mail till dem och säg att du vill ha ett ångrör till en Rancilio Silvia. De har tydligen sålt ett par stycken, har jag förstått... Kostade €31 inkluderat frakt, betalade i förskott via PayPal och hade röret ett par dagar senare.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 13:49

Fick den här maskinen levererad idag "Ascaso"

//Magnus

För er som vill snacka lite djupare om espresso har jag startat www.riktigtkaffe.se

Än så länge bara 30 medlemmar och drygt 100 inlägg... men vi är endast 22 timmar gamla.

Ursprungligen av David Molarin:

För er som vill snacka lite djupare om espresso har jag startat www.riktigtkaffe.se

Än så länge bara 30 medlemmar och drygt 100 inlägg... men vi är endast 22 timmar gamla.

Kul! Reggat!

Ursprungligen av David Molarin:

För er som vill snacka lite djupare om espresso har jag startat www.riktigtkaffe.se

Än så länge bara 30 medlemmar och drygt 100 inlägg... men vi är endast 22 timmar gamla.

Siten är snygg!
Var det mycket "moddning" /& kodning för att integrera förstasidan med forumet?
Antar att du använt en sk portal-modul, om ja, vilken?!

Senast redigerat 2006-03-31 15:13

Trevligt! Är nu medlem!

Tack! Portalmoden heter nutport och var inte alls svår att integrera. Jag är förvånad själv över hur lätt det är att utan några som helst förkunskaper i php och sql kunna sätta upp en sån här sajt.

Lite pyssel har det varit och an gnutta hjälp via chat har behövts men i det stora hela väldigt enkelt.

Ursprungligen av David Molarin:

Tack! Portalmoden heter nutport och var inte alls svår att integrera. .

Lite OT i denna tråd men ändå! Varför valde du just denna portalmod? "Bäst i test"?!

Kortast installationstid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-26 09:44

Tips för sommaren!

Här kommer ett litet tips på en trevlig sommardryck!

Högt glas
5-6 isbitar
Två shots espresso
ca en matsked vanilj-sirap
Mjölk

Drick upp innan isen smälter! Njut!

Oj, det där ser kul ut. Måste testa när jag kommer hem!

Bevaka tråden