Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Toyota AYGO

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-01-04 13:56
Ursprungligen av Kalliban:

Jag köpte en Saab 99 från 1984 för 8500 kr i totalt nyskick. Har lagt ner 3600 kr på vinterdäck och nya bromsskivor bak. Försäkring 2200 kr per år. Låg bränsleförbrukning. Startar jämt - även i extrem kyla. Tar sig igenom en halvmeters snövall som om det vore en hög dunfjädrar. Och är säkerligen mycket roligare att köra än Agyon.
Jag tycker inte att det verkar så billigt faktiskt. Det är ju i stort sett samma bil som min Saab (inte lika snygg dock) men min kostar ju en bråkdel av summan. Å andra sidan bor jag ju inte i Sthlm.

Och så slipper man ju katalysator och insprutnings-motor på Saab:en...

Ursprungligen av oskich:

Och så slipper man ju katalysator och insprutnings-motor på Saab:en...

Precis!

JohanK > Gå sönder? Inte mer än Agyon Jag skulle tippa på att min Saab är ungefär lika krocksäker som den.
Saab i rallystuk är coolt, fast sleepers är ju häftigare. En bil som ser ut som en gammal gubbil men har 250HK under huven, ho ho ho

Ursprungligen av oskich:

Och så slipper man ju katalysator och insprutnings-motor på Saab:en...

Nja... Insprutningsmotor fanns i en del Saab 99 -84

Hade en -83 innan. Vilken underbar bil!

Det måste vara bekymmersfritt med en Aygo iallafall. Jag skulle nog funderat allvarligt på en sådan om jag inte haft två barn. Då behöver man lite större åkdon, så det fick bli en Fiat Punto.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-04 15:55
Ursprungligen av Kalliban:

Jag köpte en Saab 99 från 1984 för 8500 kr i totalt nyskick. Har lagt ner 3600 kr på vinterdäck och nya bromsskivor bak. Försäkring 2200 kr per år. Låg bränsleförbrukning. Startar jämt - även i extrem kyla. Tar sig igenom en halvmeters snövall som om det vore en hög dunfjädrar. Och är säkerligen mycket roligare att köra än Agyon.
Jag tycker inte att det verkar så billigt faktiskt. Det är ju i stort sett samma bil som min Saab (inte lika snygg dock) men min kostar ju en bråkdel av summan. Å andra sidan bor jag ju inte i Sthlm.

Billigt kanske det är, men det har ju sina nackdelar. Även om den saab du fått tag på är i bra skick så kommer den att gå sönder.. Och så är ju krocksäkerheten inget vidare. Iofs kanske det inte gör så jättemycket i stan.. Fast det är klar, en buss i 50 km/h i sidan på en Saab 99 kanske inte är så roligt..

Dock så skulle jag endå valt saaben faktiskt, trots det jag skrev ovan..
Är ju coolt med en 99:a, helst i rallystuk

Jag kan garantera att den inte skulle få fyra stjärnor i Euro Ncap

Däremot håller jag med om att det nog inte går att hitta en mer prisvärd bil (om man får tag i ett bra exemplar dvs.)

Perc: Intressant att finska försäkringsbolag verkar göra helt andra bedömningar än de svenska. Undra vad det beror på?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-04 18:11
Ursprungligen av Kristofer:

Perc: Intressant att finska försäkringsbolag verkar göra helt andra bedömningar än de svenska. Undra vad det beror på?

Mjo, det undrar jag med. I sverige är det väl mer regel än undantag att en ung förare ställer sin bil på föräldrarna för att slippa betala tre årslöner i försäkring. Här finns det inget behov av sånt.

Iofs bor jag inte i storstan heller, men...

Däremot kostar ju bilar som guld i det här landet. Trots det kör finnen gärna med en större bil, och prioterar då en snik-passat framför en lite bättre Golf.

Därför är begmarknaden full av svindyra undermotoriserade snikbilar med fönstervevar, plåtfälgar, manuella värmereglage, mopedmotorer och manuella växellådor. Suck...

Ursprungligen av Perc:

Mjo, det undrar jag med. I sverige är det väl mer regel än undantag att en ung förare ställer sin bil på föräldrarna för att slippa betala tre årslöner i försäkring. Här finns det inget behov av sånt.

Iofs bor jag inte i storstan heller, men...

Däremot kostar ju bilar som guld i det här landet. Trots det kör finnen gärna med en större bil, och prioterar då en snik-passat framför en lite bättre Golf.

Därför är begmarknaden full av svindyra undermotoriserade snikbilar med fönstervevar, plåtfälgar, manuella värmereglage, mopedmotorer och manuella växellådor. Suck...

Ah, just det! Man betalar skatten när man köper bilen eller nåt sånt va?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-04 19:19
Ursprungligen av Kristofer:

Ah, just det! Man betalar skatten när man köper bilen eller nåt sånt va?

Tja, bilar är skattade ja. Dyra att köpa, men billiga att äga jämfört med Sverige tydligen. Iallafall för en ungdom.

Ursprungligen av Kalliban:

Den krockades som Citroën C1, det är ju samma bil
Borde stå lite tydligare på sajten kan man tycka..

http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=1&id2=218

Bilen är som sagt intressant för ungdomar med höga försäkringspremier. Jag lade ner alla planer på att köpa bil efter att kolla runt lite vad de skulle ha kostat mig i försäkring om året... Det landade på ungefär 4-5 gånger så högt som vad min pappa skulle få betala. Det enda alternativet var i så fall att köpa en liten skitbil som inte var värd att helförsäkra, men tricket är att hitta en sådan som inte går sönder. Reservdelar och reparationer = dyrt, speciellt om man inte kan något om bilar.

En gammal japan skulle nog fungerar men då får man räkna med rost och dålig säkerhet (ingen airbag, servo, abs). Jag skall fortsätta som slav åt kollektivtrafiken ett tag till...

AYGO blir säkert en succé i storstäderna.

Ang. att skenförsäkra bilar på föräldara så tycker jag att det är dum idé. Händer det något så får man antagligen inte ut några pengar. Det är väl om man fortfarande bor hemma som försäkringsbolaget gåt med på det.

Min är inte insprut iaf Underbart

Räknade lite..

I Danmark kostar en Aygo 122 310 DKR. De har en skatt på 50% som vi svennar slipper betala om vi handlar där. Alltså kostar bilen 61.155 DKR för en svensk. Detta är 76.844 SEK. Eftersom danskarna har samma moms är det ingen skillnad där.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-15 01:00

Såhär på tal om småbilar... jag har nog aldrig gillat en suzuki tidigare, men deras nya Swift är faktiskt sjukt snygg! Nu har jag ingen aning om ifall det är en bra bil, men det är helt klart en av de snyggaste småbilar jag nånsin sett.

Honda Civic

Beställde min första bil igår! Kollade runt en hel del men bestämde mig för en ny Honda Civic. Grymt cool bil med massa annorlunda och smarta lösningar och en väldigt speciell design. Att den dessutom var väldigt välutrustad och billig jämfört med många andra i klassen gör ju ingenting.

Å med större blomma än New Beetle!

Grattis!

Hehe, tack! Tyvärr har den blivit så populär att Honda har längre leveranstid på den än vad Apple har på sina grejer. November är normal leveranstid om man beställer nu, men jag hade tur och knep en avbokad som levereras i juni. Men i fortsättningen ska jag sluta gnälla när jag får vänta ett par veckor på en PowerBook eller liknande

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-03-15 23:03

Cool bil, capojava. Grattis till köpet! En sån skulle jag också kunna tänka mig om jag ska byta ut Smarten.

I vilken prisklass ligger den och hur är köregenskaperna? Vad finns det för motoralternativ?

Jag tog den väldigt välutrustade Sport-modellen med en 1,8 liters motor på 140 hk. Den känns faktiskt otroligt sportig! Sport är mellanmodellen. Finns en enklare (Comfort) och en exklusivare (Executive). Sport kostar 178.800 med metallic-lack.

Sen finns det en med motor på 1,4 liter också, men den kollade jag inte på.

Den är riktigt rolig att köra! Dock är den lite stötigare än t.ex. Golf p.g.a. framför allt den sportigare fjädringen. För mig som är van vid (den obefintliga) komforten i Peugeot 206 känns dock Civic:en väldigt behaglig att åka i.

Bevaka tråden