Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft Office X säljer dåligt

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enliglt en artikel på CiNet så säljer Microsoft Office X dåligt för Macintosh.

Microsoft hade räknat med 750.000 sålda exemplar men endast 300.000 exemplar har lämnat hyllorna sedan November 2001 då programmet lanserades.

Rykten säger att Apple planerar att släppa en egen version av Office för att inte riskera att vara utan en Office programvara om Microsoft inte finner det ekonomiskt försvarbart att lansera en uppföljare till Office X.

Tidigare har Microsoft valt att inte lansera en Outlook klient för MacOS X - något som drabbar användare av Exchange grupp-programvaran som är populär hos många företag.

Delta i vår omröstning om MIcrosoft Office X här:

Omröstning om Microsoft Office X

Diskutera - Kan detta vara början på en trend - håller Microsoft långsamt att dra sig bort ifrån Macintosh-plattformen?

Diskutera - Varför säljer Office X dåligt?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-28 12:39

Jag tror det är ganska enkelt.

Alla större företag väntar med att gå över till X. Flera faktorer spelar in. Exchangeklienten är en. QuarkXpress är en annan. Sen är det utan tvekan ett ekonomiskt problem. Det är många maskiner som inte klarar av X.

Ett annat problem är tidsbristen. En övergång ifrån Classic till X kräver enorma insatser ute hos användarna. Det kommer utan tvekan bli ett jättejobb. De är så vana vid det de har idag och hela konceptet med inloggning och fleranvändarsystem samt det nya gränssnittet kommer påverka användarna...

Sen har ju det först nu med 10.2 servern blivit riktigt attraktivt med ett byte. Centraladministration sparar pengar. 10.2 servern kan bli en liten "guldgruva"...

Apples "problem", som jag ser det, är Classic-läget i OS X som gör ett utmärkt jobb när det gäller att köra gamla Outlook eller för den delen, Office. Jag vet inte hur 10.2 kommer att se ut när det gäller just detta (ge gärna mer info nedan!) men vad jag sett än så länge så finns inget Classic-läge längre. Detta kan givetvis påskynda försäljningen av Office.X.

Å andra sidan tycker jag INTE att den första versionen av Office.X är särskilt imponerande. Tvärtom - långsamt, buggigt och endast carboniserat gör ju inte direkt att jag hade lagt pengar på det utan hellre kört vidare med den gamla versionen - förvisso med ett lite "tristare" gränssnitt men ungefär samma prestanda i praktiken som när man sitter med Office.X. Kan dessutom inte påstå att prestandan blivit sådär avsevärt bättre efter servicepacket, men det är ju bara min åsikt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-28 15:06

Ett så grundläggande och etablerat program borde inte vara så buggigt som Office X faktiskt är under mac-plattformen. Jag tror folk tröttnar på att alltid ta just Microsoftprogrammen under "specialbehandling" för att få dem att fungera problemfritt...

Grundregel: jag vill kunna ladda in min nya programvara (vilken det än är) i min maskin och därefter göra en omstart för att sedan direkt kunna börja jobba i det - UTAN att behöva ändra några inställningar eller plocka bort tillägg eller andra systemfiler (jämför med det välkända "teckenkonverteringstilläggsproblemet" som aldrig tycks få ett slut...).

Att använda en dator skall vara enkelt och jag som ägare skall kunna ägna så lite tid som möjligt till olika konfigurationer (om jag nu inte råkar vara speciellt tekniskt dataintresserad utöver det vanliga). Detta har varit en av mac-världens starkaste paroller...i.o.m. Microsoftprogrammen har denna "fasad" spruckigt en smula.

Inte konstigt att många inte vill betala licens.

:rolleyes:

Tror nog att det handlar om att MS vill pressa på Apple litegrann. 300 000 kopior är ju inte så illa, med tanke på hur sakta övergången har gått till macosx. Om Apple bara snabbar på övergången litegrann så slutar nog MS att knorra. Inga alternativ finns direkt heller, förutom att stanna kvar i Macos9.

Jag har kört i v.X sedan i höstas och är inte helt nöjd med säkerheten, många kraschar etc. Men sedan jag bestämde mig för att klara mig på macosx (har inte macos9 installerat längre), och man sparar oftare så funkar det bra. Övriga funktioner i macosx överväger. Å andra sidan sysslar jag inte med grafisk design, då man kan förstå att det kan dröja lite.

Är det någon som på allvar kan tänka sig att köra Staroffice istället? Inte jag i alla fall.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
Grundregel: jag vill kunna ladda in min nya programvara (vilken det än är) i min maskin och därefter göra en omstart för att sedan direkt kunna börja jobba i det - UTAN att behöva ändra några inställningar eller plocka bort tillägg eller andra systemfiler (jämför med det välkända "teckenkonverteringstilläggsproblemet" som aldrig tycks få ett slut...).

Just de problemen har jag åtminstone inte upplevt med Office.X och eftersom jag aldrig använt tidigare versioner av Mac OS (9.x och tidigare) så kan jag inte uttala mig men som Pontus skriver ovan så är det många och oväntade krascher i framför allt Word (åtminstone för mig) som gjorde att jag var tvungen att gå över till PC och Office 2000 på jobbet - jag förlorade alldeles för mycket tid och arbete när Office.X kraschde för mig och det är oacceptabelt för mig och vem som helst som använder en programvara i sitt arbete.

Jag är väl rätt så nöjd med Office X. Har aldrig krashat för mig.. Använder dock inte alla program så himmla mycket.

Kör Entourage 24/7 och det har ännu inte krashat. Älskar det programmet.

Resten av programmen har jag bara för att öppna filer som andra skickar mig.

Ett allvarligt problem jag dock har stött på, men som samtidigt är bra ur säkerhetssynpunkt är filer som inte har fungerat i PowertPoint. Sådana som är scriptade med VB i Office XP har inte alltid fungerat i Office X..

Jag tror också MS vill sätta lite press på Apple.. Det är ju inte av ondska, utan att man ser en tendens där man räknar med si och så många sålda program...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Alla större företag väntar med att gå över till X.

Detta är nog en av de stora anledningarna. Vi kör inte Mac OS X på vårt företag och det kommer inte inte börja att användas i år.

Pratade med min kusin. Han har en blådåre och jag frågade om det inte var dags för en ny burk och Mac OS X. Han svarade "Men den går ju så bra".

Christian

  • Oregistrerad
  • 2002-07-29 14:15

Hade MS räknat med att sälja 700 000 Office X till enbart företagskunder? Passerade just Åhléns, Sthlm , i och för sig är de ju inte precis billigast i stan, men 7500 SEK är ju rent löjligt om man inte enbart riktar sig till företag. Även studentversionen går loss på strax under 2000 SEK.

Att sedan Office skulle vara ett måste för företag är en myt. Hur många av alla Officeanvändare nyttjar de mer "sofistikerade" funktionerna? Hur många har nytta av Excels funktionalitet av alla användare, hur många måste i sin tjänst producera presentationer i Powerpoint?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-29 14:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jörgen U:
Att sedan Office skulle vara ett måste för företag är en myt. Hur många av alla Officeanvändare nyttjar de mer "sofistikerade" funktionerna? Hur många har nytta av Excels funktionalitet av alla användare, hur många måste i sin tjänst producera presentationer i Powerpoint?

Det handlar om att de är vana vid det och att det har blivit en standard. Det kvittar vilka argument som än förs fram. De skall ha office för det är det programmet de är vana vid. För powerusers så kan man lätt byta ut det mot ett alternativ medans det för den stora massan är ett måste.

Verkligheten är ofta helt annorlunda än vad man skulle drömma om. Men man måste förstå verkligheten och anpassa sig.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-29 20:11
Citat:

quote:Verkligheten är ofta helt annorlunda än vad man skulle drömma om. Men man måste förstå verkligheten och anpassa sig.

Må så vara, men att påstå som en del tycks göra att Office är ett måste funktionsmässigt är fel. Och för det andra, att bara falla platt på rygg och anpassa sig skapar inga förändringar! Även jag förstår att vanan att använda Office sitter djupt hos många. Det gör ju inte att man skall sluta sträva efter en förändring om man finner en sådan begärlig bara för att Office är defakto standard, om än en väldigt dyr sådan. Har t.ex. inte Franska staten bannlyst alla MS produkter pga just kostnaden? Jag tror trots allt att om man vill kan man.

[ 29 Juli 2002, 21:39: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Varför byta om den gamla versionen funkar?
Har kört samtliga varianter av MS Office
för PC.
Frågan är om det har blivit bättre med varje släppt
version.
Vår datoransvariga på jobbet tycker det börjar likna
kattskit med alla uppdateringar för att åtgärda
buggar.
Ok om det varit smådetaljer men servicepack på
80-90 meg och det ska in på ca 150 pc.Yiipie
Office XP är ju bara mera "lull-lull" utan någon
betydelse för normalanvändaren.
Ytterligare en sak, cliparten är bortplockade i XP-
varianten, ska man använda sådana får man vackert
surfa till Microsoft och tanka hem.
Går väl an om man har bredband, men dom stackarna
med vanlig modemuppkoppling är det synd om!
Det är bara att hoppas att det kommer något nytt
typ Staroffice som är bättre.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tummen:
Ytterligare en sak, cliparten är bortplockade i XP-
varianten, ska man använda sådana får man vackert
surfa till Microsoft och tanka hem.
Går väl an om man har bredband, men dom stackarna
med vanlig modemuppkoppling är det synd om!
Det är bara att hoppas att det kommer något nytt
typ Staroffice som är bättre.

Hurra!

Microsoft var de som tog bort [b]-taggen först, och att de tar bort den hemska cliparten tycker jag är särdeles snällt mot oss som hatar de där fula figurerna på alla föreningsmeddelanden och lustiga lappar på jobbet.

_Ibland_ har de god smak.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-30 07:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jörgen U:
Och för det andra, att bara falla platt på rygg och anpassa sig skapar inga förändringar! Även jag förstår att vanan att använda Office sitter djupt hos många. Det gör ju inte att man skall sluta sträva efter en förändring om man finner en sådan begärlig bara för att Office är defakto standard, om än en väldigt dyr sådan.

Det finns ett antal faktorer som är betydligt dyrare vid ett byte. Det första är utbildningskostnaden. Det andra är supportkostanderna. Vid ett byte så tillkommer en massa frågor. Har du 10 användare som ringer och de i snitt tar 30-40 minuter innan de fattar så blir det en hel del pengar i veckan.

Sen är det smidigt att ha ett och samma format som funkar med övriga program som tex QuarkXpress.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-30 13:58

Office är nödvändingt för många företag, framförallt för problemfri kommunikations med PCanvändare. Men det funkar lika bra i Office2001 i Classic, och än så länge med färre buggar, som det verkar. Trots att vi kör OSX kommer vi inte att betala för en uppgradering förrän det finns nya finesser som vi behöver. Fortfarande klarar tex inte OfficeX länge filnamn än 32tecken! Fixa det, och vi uppgraderar.

1
Bevaka tråden