Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scanna in ett stort antal bilder/negativ

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-22 16:44

Hej!

Nu undrar jag hur jag ska göra för att få alla våra bilder inscannade.

Min mor har sparat negativ sen 78, Ska man lämna in alla hos någon fotofirma och få dem inscannade eller ska man köpa sig en såndär negativscanner och börja scanna in själv. Först tänkte jag börja scanna in fotoalbumen men tydligen så hade mor sparat negativen så där tjänade jag in många timmar.

Nå, vad rekomenderar ni?!?! Vi snackar om säg ungf minst 10 000-15 000 bilder.

Hur är det enklast att göra det?!!?!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-22 16:47

Lämna in rubbet och få ut det på PhotoCD hos ett labb. Men det kommer att kosta en hacka. Ska du göra det själv kommer du att hinna bli panschis innan du är klar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-22 16:56

Oki tack för tipset!!

Jo, vet att det kommer att kosta men det är en bra försäkrning att ha bilderna kvar om några år. Det känns tyvärr som dem gamla bilderna man har glöms lätt bort nuförtiden och det är krångligt att hämta dem albumen och titta på allt gammalt :P.

Tusen tack för tipset

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-22 17:05

Kolla med Crimson, du kanske kan få mängdrabatt.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 09:19
Ursprungligen av Konrad:

Kolla med Crimson, du kanske kan få mängdrabatt.

Ja, eventuell rabatt kommer du att behöva:D

Själv skulle jag batchskanna alla neg. till kontaktkartor, sen kan man ta det i den takt man behagar, för hur intressanta är precis varenda bild?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 10:55

Det är för många bilder att kolla igenom. Genom att scanna in allt så är man ju säker på att man har fått med alla bilder och ifall någonting tråkigt händer så kommer man att enkelt kunna återskapa bilder. Plus att det är roligt att mor kan behålla albumen och jag och bror få kopior.

Har mailat till några företag så vi får se det kommer att kosta.

Sen har vi ett projekt ihop med bror att digitalisera våra gamla videoband(som vi sjläva tagit). Var och lämnade in smalfilmer ifrån 1977 igår hos camrent. Och sist så blir det att slänga in alla musik cd´s

Har man inget bättre för sig så

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 15:45

Köp en egen scanner och börja jobba....Då lär du ju få det som du vill...

Det lär ta rätt lång tid att damma 10.000 neg....

  • Medlem
  • 2006-01-23 16:44

Allt beror ju på vilken upplösning du vill ha. En diaskanner (filmskanner) kostar ju en slant och mig veterligen tar de bara en neg-remsa åt gången. Men bra blir det.
En vanlig flatbäddsskanner kostar inte mycket, och du borde kunna skanna en neg-sida i taget om du har satt dem i genomskinliga A4-sidor. Visst, det kommer att bli en del artefakter, men enkelt att kolla vilka bilder som ska skannas högupplöst. Och så kan man köra en sida/natt högupplöst.

Det enkla, och dyra, sättet är att lämna in rubbet.

Berätta gärna om kvaliteten från Camrent!

- Alla CD digitaliserade, nästan alla LP och kassettband. Och närapå alla papper från högskoletiden. Snart dags för VHS och foton...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-24 16:02

Har fått ett pris ungf 1,5kr per bild vill dem ha.

Funtar kanske på en sån.
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010065160

jag får fundera lite om jag har tid och ork att scanna in själv.......

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-24 16:11

ett alternativ kan ju vara en diaduplikator, om du har en digital systemkamera alltså. Soligor har en sådan, kolla på cyberphoto. Jag har en proffsgrunka, en Elinchrome med både Nikon- och Canonbajonett. Kan kanske hyra ut den eller sälja den. Den funkar skitbra, resultatet blir bättre än det som de flesta konsumentskannrar ger.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-24 19:21

Jag håller precis på att starta upp ett liknande privat projekt. Ett par hundra rullar svartvita negativ och runt hundra rullar dia skall bevaras för framtiden. Har kollat på ett lämna ut det, men det blir för dyrt. Tanken är därför att göra det själv under den lediga tid jag har framöver. Följande upplägg:
- Minolta Scan Elite 5400 II för inscanning. Denna scanner har infrarödscanning som tar bort repor och damm (ICE), vilket är nödvändigt med det stora antalet bilder. Annars hägrar nervsammanbrott.
http://www.konicaminolta.se/skanner/scan_elite5400_II.asp?c=pr
- Vuescan för att effektivt kunna scanna 16-bit TIFF/RAW direkt till disk utan interaktivitet. Vuescan utnyttjar hårdvaran bättre än tillverkarens egna programvara.
- Grovsortering för att ta bort misslyckade bilder
- Ner på DVD, troligtvis Verbatim DataLife Plus

Att plåta av dem i en diaduplikator måste vara det absolut snabbaste sättet. Scanners är alldeles för långsamma.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-24 21:20
Ursprungligen av TZW:

Att plåta av dem i en diaduplikator måste vara det absolut snabbaste sättet. Scanners är alldeles för långsamma.

Min antika Elinchrome med Schneiderglugg och inbyggd blixt som jag hittade på webben förra året och fick mig tillskickad från Skottland är kanon. Gamla TRI-X neg kan man få in på dataapparaten med kornskärpa i 12 megapixel, eller vad man nu har för kamera. Det är lysande. Ska man digitalisera dia så kör man lätt 100 st i timmen när man ställt in allt rätt.
Att sitta med en skanner är dödfött, det går bara inte om det handlar om stora volymer med bilder.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-25 18:54
Ursprungligen av TZW:

Att plåta av dem i en diaduplikator måste vara det absolut snabbaste sättet. Scanners är alldeles för långsamma.

Kan någon förklara för mig, varför batch-skanning på en ex. A4, för att inte tala om en A3 skanner skulle vara så väldigt långsamt, jämfört med övriga metoder framförda här? Diaduplicatorer, om vi pratar samma sak, är inte alls speciellt snabba enligt mitt förmenande.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-26 08:56
Ursprungligen av Jörgen U:

Kan någon förklara för mig, varför batch-skanning på en ex. A4, för att inte tala om en A3 skanner skulle vara så väldigt långsamt, jämfört med övriga metoder framförda här? Diaduplicatorer, om vi pratar samma sak, är inte alls speciellt snabba enligt mitt förmenande.

Med min Elinchrome gör man lätt 100 bilder i timmen.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 09:41

Jag hade samma problem fast med både sv/v- och färgnegativ samt dior. Satsade på en filmscanner för att göra jobbet själv. Det tog mig c:a 2 månader att scanna 15000 bilder. Scannern kostade c:a 8000 kr. Allt är sedan lagrat på dubbla DVD-skivor.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-12-05 18:04
Ursprungligen av TZW:

Att plåta av dem i en diaduplikator måste vara det absolut snabbaste sättet. Scanners är alldeles för långsamma.

Negativ film????
Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 14:54

Jag förstod inte så mycket utav vad det är för makaper du snackar om konrad men jag är intresserad..

En sån här menar han:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/soligor/47898.php

Vill du köra strippar behövs ett tillbehör verkar det.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-25 16:37

Jo, det var den jag menade när det gäller Soligor.
Den jag har är en helt annan grej och en helt annan kvalitet.
Jag ska plåta den sen när jag kommer hem och posta en bild.
Det är alltså en lådda med inbyggd blixt och hållare för neg och dior från 24x36 mm upp till 4x5" men en pelare på, försedd med en bälg och ett objektiv av hög klass. Med adapter kan man montera vilken systemkamera som helst på bajonetten. Ser ut som en liten förstoringsapparat. Den har synksladd och inställningsljus. Det blir jävligt bra bilder med kornskärpa från både sv/v neg, färgneg och dia.

Nja, även om det är täta dia eller negativ så misstänker jag att längre slutartid en nån sekund knappast behövs. En scanner borde ha svårt att tävla med det... Och med en flatbäddscanner är det mycket tveksamt om kvaliten blir bättre. En riktig filmscanner är det bästa förstås, men långsammare och dyrare.

Cyberphoto hade 2-3 veckor leveranstid, jag beställde ett set till min Canon 350, nyfiken på hur det blir, ju :). Meddelar om det var nåt att ha när den dyker upp. Jag misstänker att det blir svårt att balansera färgerna på ett neg, det är ju inte bara att köra invertera i Photoshop med den oranga filmbasen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 10:49

Jisses.. tack för alla snabba svar.. Nu vet jag inte vad jag ska göra.. väntar på ett sista bud ifrån ett firma.. Just nu är 1.5 per bild det bästa pris jag fått....så nu får jag överväga tid mot att pengar.

Cernan: viklen scanner köpte du!?!?

Konrad: tack för all info

  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 11:08

Just då, för 1 år sedan, när jag gjorde en koll på marknaden så fastnade jag för Epson F-3200. Idag vet jag inte hur det ser ut. Det hr säkert kommit fler och bättre. Mer info om scannern:
http://www.epson.se/products/imaging/scanner/f3200/index.htm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 11:45

Fotolabo har ett pris på 0.95 kr per bild om man lämnar in minst 100 negativ.
Ska nog lämna in dem till dem

mvh
c

  • Oregistrerad
  • 2006-11-13 15:38

Så här efteråt: gjorde du det, Costas? Hur gick det? blev det bra? Vad kostade kalaset?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-23 16:03

Lämnade in 5000 (6000 kvar)neg till fotolabo, 50 öre bilden och jag är jättenöjd.. kan lägga upp lite bilder och visa resultatet närj ag kommit hem. Tyvärr verkar inte fotolabo ha kvar erbjudandet.

Vilket jobb.... iphoto får bekänna färg faktiskt uppe i 15000 bilder nu

Ursprungligen av Costas:

Lämnade in 5000 (6000 kvar)neg till fotolabo, 50 öre bilden och jag är jättenöjd.. kan lägga upp lite bilder och visa resultatet närj ag kommit hem.

Vilken upplösning får du på Fotolabo? Hur många pixlar?

Måste tipsa min far om detta, han lär väl ha några tusen gamla negativ...

Vad tar de för format?

jadu Costas, har du nån exempelbild man kan få se?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-02-19 16:07

Vi väntar fortfarande på bildexempel. Jag tänkte också lämna in en massa diabilder men vill först se hur dina bilder blev.

1
Bevaka tråden