Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kat 7 i villan?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bakgrund:
Vi bygger hus.
Elektrikern lägger tomrör i väggarna för TV och tele. Kabeldragningen är upp till mig.
Huset kommer att få fiber från Helsingborgs stadsnät.
TV, Telefoni och Internet kommer att levereras i fibern.
Min svåger kan skaffa 100 meter Kat 7 för 2000 kronor. Bara Kat 7. Ingen annan kabel eller kontakter och patchpaneler.

Frågor:
Skall jag ta Kat 7 för att framtidssäkra?
Är kat 7 kabel så tjock att jag bara kan dra en per tomrör/rum?
Var köper man uttag och patchpanel till rätt pris?
Skall jag kanske satsa på billig Kat 5e från Kjell&co och kanske byta allt i framtiden?
Kommer vi alla ändå att ha optisk fiber i väggarna i framtiden?

Vad tycker ni? Jag behöver besluta mig inom 3 veckor.

Jag tycker du ska slå till. Det är ju ungefär samma pris som man får ge för Kat6-kablar som privatperson. Kat7-kablar har ju dessutom hög kvalité och kommer att hålla riktigt länge.

Jag antar att du ska använda väggdosor. Då är de här infällda trevligast: Dustin. Och varför inte använda skärmade kontakter på en gång? (här är en väggdosa som är garanterat Kat6, den tidigare är jag nämligen inte säker på.

Se bara till att göra kabeln ett par centimeter längre vid varje kontakt så du kan byta ut RJ45-dosan mot en dosa som tillåter kabeln att utnyttja sin fulla kapacitet när du känner att du behöver det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-01 11:21

MACaron,

Snåla inte med dimensionen på rören (om du inte redan dragit dem...)

I det stora hela så är det inte priset på kabeln som är avgörande, utan den stora kostnaden är tiden/priset att dra kabeln. Med rejäla rör i väggarna har du förutsättningarna att dra det du behöver, idag & i framtiden.

-Torkel

Goda råd Niklas och Torkel. Det tackar jag för.
Fler åsikter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-01 13:22

Ja,

Snåla inte med uttag/dosor!!

Överallt där du KAN tänka dig att i framtiden ha en dator/telefon/TV/stereo o.s.v. skall det finnas en dosa med möjlighet att sätta in uttag. De dosor som du inte "fyller" med uttag initialt, täcker du med täcklock, alternativt tapetserar över.

Den dag du vill ha ett uttag/jack på dessa platser är du glad att du förberett kabeldragningen...

Dessutom, kosta på dig att dra dubbla kablar & montera dubbeluttag till de platser du sätter uttagen. Du lär garanterat utnyttja dessa i framtiden...

Trådlöst i all ära, men eftersom de flesta data/tele/stereo-utrustningarna fortfarande kräver ett el-uttag, så är du ändå bunden till att ha utrusningen "stationär".

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-01 13:35

MACaron,

Du har väl kollat in forumet "Teknik" på:

www.byggahus.se

Bra forum för Er husbyggare...

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2006-02-01 13:39

Om du får i två kablar är det betydligt lättare att dra siameskabel än två lösa kablar. Ytterdiametern är den samma, men siamesen lägger sig hela tiden på "rätt håll" när man drar igenom rören. Två enkla kablar snor sig gärna runt varandra och låser.

Har själv dragit Kat6 siames (6x12mm ytterhölje) i VP16 i hela huset. Längsta kabeln är runt 35 meter. Inga problem att få i dem. Två enkla kablar kräver VP20.

Tänk på att man även kan koppla ljudsignaler via Kat kabeln, Då slipper man ha en massa sladdar överallt.
Som sagts ovan snåla inte med uttagen.

Oavsett vad du drar för label så kommer du om 10 år vilja ha bättre kablar. Tänk på att lägga dem så att du kan byta dem om det skulle behövas.

En annan grej du kan tänka på är att dra kabel i väggarna för att kunna nyttja som extra antenn för ett trådlöst nätverk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-01 21:31

Och bakom tapeten lägger du aluminiumfolie som du ansluter till en lämplig dosa i väggen. Då kan du styra dimmern i rummet genom att endast lägga handen på väggen (som jag läste om i någon elektronikbok för 25 år sedan).

Eller så lägger du ett helt rutnät bakom tapeten så kan du skriva anteckningar eller göra gester direkt på väggen men fingrarna som tolkas av husdatorn... Nä nu får jag sluta fantisera....

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-02-09 14:56

Dra ordentligt med rör ta minst 2st per rum, sen så varför inte dra en kat7 till varje rum och sen en billig kat5/kat5e för att andända för data/tele/musik/larm eller var du nu vill.

Sen tänk på att du ska väl ha en vanlig antennkabel också och den är rätt grov om du vill få låg dämpning.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-10 09:23

Jag bygger själv upp ett system med LexcomHome som kan vara värt att titta på.

Data, tele, TV och Audio körs ut via nätverksuttag. Vid nätverksnavet i källaren har jag olika patchpaneler. Vill jag ha TV på ett specifikt nätverksuttag så anslutar jag patchkabeln till TV-modulen, vill jag ha data-nät så ansluter jag till min vanliga nätverksswitch.

http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?ID=100690&BrandID=3

Har även ett datastyrt elsystem från Lexcom. Svagströmsbrytare i rummen och en dator i elcentralen som styr reläer för matningen till de olika platserna i huset. Jag kan på det viset snabbt programmera om vad en strömbrytare skall styra. En strömbrytare vid sängen kan tex stänga ner hela huset och tvärtom.

Jonny

1
Bevaka tråden