Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples nya paketutformning

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-02-08 21:25

Har seanste iLife, iWork och .mac paketen här. En sak som jag starkt gillar är storleken på paketet är bara som en CD skiva på höjden och bredden (djupet är litte sörre men det är för att det finns med lite obligatoriska papper).

Äntligen har någon fattat att det är onödigt med paket som rymmer en massa luft. (Är ju inte direkt som om CD-skivor kan dö av syrebrist). Jag ogillar de sortens mjukvaru paket som te.x. Mac OS X kommer i, detta är något som inte bara Apple har gjort utan hela branshen.

Är jag den enda som diggar utformningen på Apples nya paket ?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-08 21:51

Diggar! Tar mindre plats i pappersåtervinningen. Snart köper du hela rasket via iTunes och slipper hela förpackningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-08 22:21

Va gött.. tänk dig att slippa vänta på den förbannade leveransen som aldrig verkar komma fram

mer sånt

Bäst vore ju om man kunde köpa och ladda ner dem istället som Johan skriver ovan.

Det är ju betydligt mer miljövänligt och kräver ingen fysisk transport alls.

  • Medlem
  • 2006-02-08 22:32

Hallå där! Fatta vilket slitage det ska bli på alla ledningar om alla helt plötsligt börjar ladda hem allt det ska ha i datorn! En hotande miljökatastrof lurar bakom hörnet ner partiklar från ledningarna sprids och när de gamla ska bytas ut. :eek:

Fast Apple har över lag otroligt snygga förpackningar. Kolla in hur Nanons låda ser ut. Man är nästan beredd att betala extra för att få lådan.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-08 22:59

Apple är världsmästare när det gäller design av förpackningar och även av själva burkarna.
Jag har en Nano-kartong som prydnad och den visar jag för folk ibland. Det är som en Belgisk chokladförpackning, sensationellt snyggt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 21:57
Ursprungligen av Konrad:

Apple är världsmästare när det gäller design av förpackningar och även av själva burkarna.
Jag har en Nano-kartong som prydnad och den visar jag för folk ibland. Det är som en Belgisk chokladförpackning, sensationellt snyggt!

Vi har en inspirationshylla på jobbet, står en massa apple förpackningar där

/Tangen

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-16 23:21
Ursprungligen av Tangen:

Vi har en inspirationshylla på jobbet, står en massa apple förpackningar där

/Tangen

Översta hyllan på min bokhylla i mitt garderobsrum (eh, ja..det är typ 2.5-3kvm så så mycket till rum är det inte) är fylld med apple-kartonger

Är inte de flesta spel-förpackningar i samma typ av låda som DVD-filmer så detta är inget jättenytt väl?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-09 00:04

Apples kartoner till iPod, Airport Express mm är tydligen exklusiva. Inte många tryckerier i världen som kan göra sådana utskärningar och vikningar vad jag hört.

  • Medlem
  • 2006-02-09 01:43

Ja och ännu mera påkostat var det på 80 och 90-talet, då emballaget var i B&O klass. Tycker för övrigt att allt från Apple andades mer kvalitet då. Men tiderna förändras och nu tillverkas allt i Kina, förutom B&O då

  • Oregistrerad
  • 2006-02-12 18:38
Ursprungligen av Korsriddaren:

...Men tiderna förändras och nu tillverkas allt i Kina, förutom B&O då

Just det! B&O plockas ihop för hand av en 60-årig piprökande dansk i utkanterna av Struer i södra Limfjorden.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-14 20:17
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Just det! B&O plockas ihop för hand av en 60-årig piprökande dansk i utkanterna av Struer i södra Limfjorden.

Fan vad lurad du är!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-16 23:35
Ursprungligen av bogg:

Fan vad lurad du är!

Hehe! Faktum är att jag var på studiebesök på B&O 1974 med farsan och där var en piprökande äldre herre som stod och skruvade ihop en Beogram 2400 i fabriken. Hur det är nu vet jag ej.

Håller med andra i tråden; förpackningar för mjukvara är egentligen helt onödiga. Dock finns det en viktig emotionell poäng med kartongen - för en konsument känns det förmodligen bättre att hysta upp sina pengar om man i retur får något att klämma på. En stor, fin kartong som innehåller en liten cd som ligger och skramlar tillsammans med något licensavtal eller så må vara slöseri med utrymme, men för många känns det nog fortfarande märkligt att betala kanske flera tusen för... något man inte kan ta på men som ändå inte riktigt är en tjänst utan en produkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-09 06:48

Personligen vill jag ha möjlighet att klämma på det jag köper, men jag håller med om att många fodral till mjukvaror är onödigt stora. Spelen förr i tiden ska vi ju inte snacka om!
En kartong som var 5ggr så chock och 2,5ggr så hög o 1,5ggr så bred som CD skivs fodralet som låg i! Fanns ju många fall då manualen inte enns låg i kartongen riktigt utan i skivfodralet, alternativt en extremt tunn manual.

Personligen ser jag gärna att dom levererar allt i CD skivs fodral á la musik skivor. Tar inte mkt platts och ser prydligt ut. Inehåller mjukvaran en redig manual så får dom dock gärna göra ett lite större fodral. Faktum är, att jag gärna ser att dom introducerar dom där feta manualerna igen som nästan går att använda som kvälls läsning och läsning på bussen. Är jobbigt att läsa manualer på dator skärmen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-16 21:55
Ursprungligen av ez0r4y:

Personligen vill jag ha möjlighet att klämma på det jag köper, men jag håller med om att många fodral till mjukvaror är onödigt stora. Spelen förr i tiden ska vi ju inte snacka om!
En kartong som var 5ggr så chock och 2,5ggr så hög o 1,5ggr så bred som CD skivs fodralet som låg i! Fanns ju många fall då manualen inte enns låg i kartongen riktigt utan i skivfodralet, alternativt en extremt tunn manual.

Personligen ser jag gärna att dom levererar allt i CD skivs fodral á la musik skivor. Tar inte mkt platts och ser prydligt ut. Inehåller mjukvaran en redig manual så får dom dock gärna göra ett lite större fodral. Faktum är, att jag gärna ser att dom introducerar dom där feta manualerna igen som nästan går att använda som kvälls läsning och läsning på bussen. Är jobbigt att läsa manualer på dator skärmen.

Jag längtar tillbaks till de stora spelkartongernas guldålder Speciellt när man fick med en redig manual på minst 200 sidor. Idag får man ett A5 men några punkter om hur mna installerar på sin höjd + en pdf-manual. Helt värdelöst om det är ett spel, eller program också för den delen, där man faktiskt har nytta av manualen eller det rent av krävs att man pluggat på lite innan man börjar för att få ut något vettigt av produkten. Dessutom är dom härliga att ha i bokhyllen, en av mina favoriter sen början av 80-talet står fortfarnade väl synlig. Jag ska dock inte säga vad det är för manual

Sen att Apple för fina kartonger är bara bra men som det sägs här har även standarden på dom dalat nerför, precis som allt annat här i världen. Slit och släng bara.

  • Medlem
  • 2006-02-09 07:56

Jag gillar förpackningar, ännu mer sådana som inte ljuger! Att förpackningarna tilll mjukvara har varit så stora beror ju på att när programmen kom på diskett så kom det med en fet manual. Att släpa hem en Aldus PageMaker-kartong i telefonkatalogsklassen, med två (tre?) manualer, disketter och en massa varningslappar gjorde att man hade att läsa i en månad!
När manualerna försvann krympte man inte inte utsidan, istället fick man en massa wellpapp. Ofta utan ens en reklamlapp om andra program. Idag kan man ju ladda hem det mesta, testa och när man betalat få en upplåsningskod.

DVD-fodral är nästan perfekta i storlek, det går att få plats med mycket text, och samtidigt går de in i en bolhylla. Bra förpackningar sparas - allt annat kastas och cd-skivan åker in i en mapp.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-02-14 22:39
Ursprungligen av tok:

Har seanste iLife, iWork och .mac paketen här. En sak som jag starkt gillar är storleken på paketet är bara som en CD skiva på höjden och bredden (djupet är litte sörre men det är för att det finns med lite obligatoriska papper).

Äntligen har någon fattat att det är onödigt med paket som rymmer en massa luft. (Är ju inte direkt som om CD-skivor kan dö av syrebrist). Jag ogillar de sortens mjukvaru paket som te.x. Mac OS X kommer i, detta är något som inte bara Apple har gjort utan hela branshen.

Är jag den enda som diggar utformningen på Apples nya paket ?

Jag håller verkligen med. De stora förpackningarna spelade ut sin roll samma dag som mjukvarutillverkarna helt slutade skicka med tryckt information i paketen (innan dess behövdes de, då fanns det ett dussin disketter och minst en tjock bok i dem!). De som fortfarande skickar med tryckt dokumentation längre än 48 sidor torde kunna räknas på ena handens fingrar...

1
Bevaka tråden