Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ej webbsäkra färger med GraphicConverter

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag har ett problem. Jag sitter och pular med webbgrafik. När jag ska använda GraphicConverter för att konvertera en 24-bitars bild till 8-bitars (GIF) ändras färgerna från att vara webbsäkra till att inte bli webbsäkra.

Testa själv:
1. Skapa en ny bild med 16,7 miljoner färger.
2. Fyll sedan med en webbsäker färg, ex. #669900.
3. Konvertera sedan bilden till 8 bitar (256 färger) och kolla färgens värde. (jag får #639C00)

Är det någon inställning jag missat?
Jag har ställt in "Optimize Color Table" och "Reserve Colors at Start" i Pictures -> Colors -> Options
Jag kör GC 4.3 i Mac OS X.

Finns det någon som kan GraphicConverter? Photoshop grejar biffen korrekt....

Kan och kan ...

Finns det inte ett val där du kan välja Netscapepaletten?

//Mikael

Jo, men då blir alla färger webbsäkra... Jag vill bara att GraphicConverter ska bevara färgerna när jag minskar bitdjupet. Just nu verkar alla färger bli ljusare när bitdjupet minskas.

Om jag tar en bild med 24 bitars färg och öppnar i GC och sedan ändrar till 256 färger (givet att jag valt Picture : Colors : Options - Use Netscape 216 colors) så reduceras bilden ner till max 216 färger med Netscapepaletten.

Alla färger blir webbsäkra för dokument med bara 256 färger. Du kan väl fortfarande arbeta med dokument med flera färger? (Konverteringen är dock irreversibel.)

//Mikael

Om du inte väljer Netscape-paletten, bevarar den färgens värde då?

Jag måste nog kalla detta en bugg eller egenhet i GraphicConverter...

Om jag skapar en tom 24-bitars bild, fyller den med hexfärgen #012345 (RGB: 1, 35, 69 = 0%, 14%, 27%) och sedan ändrar bitdjup till 8 bitar med alternativen: Optimera, reservera vid start och ej gitter så blir färgen #002142 (RGB: 0, 33, 66 = 0%, 13%, 26%).

Jag som bara vill att GC ska ändra bitdjupet med bibehållna färger i så lång utsträckning det är möljigt. Som det är nu kan jag inte använda grafik som konverterade i GC eftersom färgerna skär sig mot de som jag anger i HTML

Jag ska snacka med den där Thorsten.

1
Bevaka tråden