Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slutmontera flera filmprojekt till ett?!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag sitter med ca 8 timmar DV-material på 8 band som skall redigeras. Jag hade tänkt skapa ett filmprojekt för varje band, redigera det och sedan skapa ett nytt projekt för nästa band. För att slutligen med dessa 8 projekt klippa ihop dessa till en film som sedan kan brännas till en dvd.

Är detta genomförbart? Och smartare än att tanka in allt material i ett projekt?

Jag har tänkt använda iMovie för detta ganska stora projekt. Är det någon som ser några problem med mitt projekt? Är det något jag behöver tänka på innan jag kör igån?

Jag har en iMac 20", versionen innan Intel och 1GB RAM + en extern firewiredisk på 250GB. Kör i övrigt senaste versionen av OSX och iLife06.

Jag tar tacksamt emot alla synpunkter.

/Roger

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-23 12:50

Ett enda så stort projekt kan bli helvetes segt i IMovie.
Om du kan, dela upp det i flera.

Danne V, det är precis det jag frågar, är det möjligt att göra som jag tänkt?!

/Roger

Kan och kan.....

Hur är det med iMovies begränsningar av tid?
Förut så var det max 1 timmes filmer....

Nackdelen med att göra det i flera projekt är att komprimeringen blir lidande.
Däremot blir det som ovan skrev mer hanterbart.

Ursprungligen av Niklas1970:

Hur är det med iMovies begränsningar av tid?
Förut så var det max 1 timmes filmer....

Nackdelen med att göra det i flera projekt är att komprimeringen blir lidande.
Däremot blir det som ovan skrev mer hanterbart.

Men, nej! Den begränsningen har aldrig funnits. Det var iDVD som hade den begränsningen, fast numera ryms uppemot 2 timmar i ett iDVD, enkellagers projekt.

Att iMovie kan bli segt av stora projekt är tyvärr sant.
(Ingen iMovieversion har tyvärr varit lika klockren som version 2. Det var enkelt, rappt och buggfritt då!)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-24 08:15
Ursprungligen av charger68:

Danne V, det är precis det jag frågar, är det möjligt att göra som jag tänkt?!

/Roger

Visst är det möjligt!
Ta ett band, redigera och exportera som färdig film (välj gärna "animation" som å ena sidan blir en jättefil, men å andra sidan håller högre kvalitet). Ta nästa och upprepa tills du gjort alla.
Sen kan du antingen dra in dom till iMovie (om dom alltså inte är så långa att iMovie på nåt sätt är begränsad. har aldrig stött på det själv...) och sätta ihop dom till en enda film, eller så går du direkt till iDVD och lägger in dom som kapitel.

Tackar för tipsen & upplysningarna!
Jag tror inte det blir några problem vad gäller längden på den slutgiltiga filmen. Mycket av det jag filmat kommer troligen inte med i slutänden utan hamnar med största säkerhet i papperskorgen. Jag har medvetet filmat mycket(alternativa scenlösningar) för att sedan i redigeringen kunna plocka de bästa tagningarna. Jag räknar med att slutresultatet blir ca 45 minuter.

I min plan finns tanken att göra ett antal kapitelsekvenser som sedan kan ses var för för sig eller att man ser alla kapitel i en följd. Det är en reseberättelse/dokumentär jag tänkt göra. Därför tror jag att Danne V´s sista idé kommer att passa mig bäst.

/Roger

1
Bevaka tråden