Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borde Apple bygga en extremt liten MacBook?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har funderat på om det vore smart av Apple att komplettera de bärbara med en ultra-slimmad 1 kg 11". Som dessutom kostar ganska lite. En Mac mini fast bärbar.
I många fall tycker jag Powerbook 12" är tillräckligt kompakt, men ännu mindre borde gå eller?

Det vore det i högsta grad, fast jag vet inte om den måste vara billigare än deras normal-lilla iBook. Litenhet kostar väl? Hur som helst är minimala knädatorer en viktig nisch som Apple bör fylla (och som de varit rätt bra på förr, med PB100 och Duo).

Lite mindre skulle ju gå, typ med yttermått som ett A5 men upplösningen får man inte tulla på. 1024x768 är i minsta laget redan på 12". Och så ska den vara tunn. :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-28 00:03
Ursprungligen av Svante S:

Lite mindre skulle ju gå, typ med yttermått som ett A5 men upplösningen får man inte tulla på. 1024x768 är i minsta laget redan på 12". Och så ska den vara tunn. :rolleyes:

Själv tycker jag att 1024x768 är för låg upplösning även om min skärm är 12"
Problemet ligger i hur operativet hanterar det, att en högre upplösning automatiskt gör _allt_ mindre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-23 15:25

Tyvärr är det så att Apple inte kommer åt affärsmännen som sitter fast i MS Office med Windows. Tills dess är det hemmamaskiner och grafisk produktion som gäller. Själv skulle jag väldigt gärna se en 1 kg mac.

Ursprungligen av Oloff:

Tyvärr är det så att Apple inte kommer åt affärsmännen som sitter fast i MS Office med Windows. Tills dess är det hemmamaskiner och grafisk produktion som gäller. Själv skulle jag väldigt gärna se en 1 kg mac.

Glöm inte utbildningsmarknaden. Det finns massor av studenter och skolor som köper små bärbara datorer.

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-02-23 17:07

De har ju redan små datorer vid namn Powerbook G4 12" och iBook 12". Tror dessa två är små nog för de flesta, ska man göra något mindre blir det för mycket kompromisser i prestanda och priset ökar. Jag tror att deras ersättare kommer att behålla ett liknande format, det har ju ryktats om 13.3".

Jag hade köpt en 10.4 tums (eller motsv widescreen) OSX-maskin utan att ens läsa spec:en!

Ursprungligen av sjovall:

Jag hade köpt en 10.4 tums (eller motsv widescreen) OSX-maskin utan att ens läsa spec:en!

Samma här. Min PB (15') är inte kompatibel med flygsäten.

  • Medlem
  • 2006-03-07 12:28

Tyvärr har ju alla riktigt små, inklusive Sonys TX2 riktigt klena CPUer.

Personligen tycker jag att allt under 1.5Ghz Intel är alldeles för klent..

/hpe

Vi får väl se vad nästa MacBook som skall ersätta 12" har för specifikationer. Personligen hade jag hoppats på ett nytt formspråk men det är nog försent att hoppas på nu när MacBook Pro har kommit (och är ganska lik PowerBooken). Men missförstå mig inte, Apples bärbara i Aluminium är fortfarande bäst designade idag bland utbudet av bärbara tycker jag.

Jag tycker över huvud taget att apples utbud av bärbara datorer är väldigt minimalt.
Så även om jag antagligen inte skulle köpa en sån minidator så tycker jag att dom ska ha den i sortimentet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-02-23 23:18

Jag tycker att g4 12" är i minsta laget som det e. Den skulle kunna vara lättare, men den e redan så liten att jag har problem med att ha den i knät. En widescreen version skulle iof kunna funka...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-23 23:39

Widescreen 13" vore ganska optimalt….Ungefär lika stor som 12" idag men bättre aspekt. Minst 1280x768 upplösning, gärna lite lättare. Jag uppskattar dock INTE när Apple gör som de gjort med MacBook Pro och det är att gör maskinen någon % smalare men i bekostnad då få en avsevärt mycket slöare optisk enhet.

Datorn måste hålla mycket bättre skärm än dagens 12", gärna lika eller bättre batteritid, gärna gigabith nät också.

Ursprungligen av Erik.dv:

Widescreen 13" vore ganska optimalt….Ungefär lika stor som 12" idag men bättre aspekt. Minst 1280x768 upplösning, gärna lite lättare. Jag uppskattar dock INTE när Apple gör som de gjort med MacBook Pro och det är att gör maskinen någon % smalare men i bekostnad då få en avsevärt mycket slöare optisk enhet.

Datorn måste hålla mycket bättre skärm än dagens 12", gärna lika eller bättre batteritid, gärna gigabith nät också.

Samt ExpressCard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-24 22:41

Mmm, jag skulle gärna se en 11" MacBook Pro. Vill ha det väldigt smått, men samtidigt samma prestanda som 15"arn har. Men 15" är för stort att släpa runt på IMAO, tycker liksom att min iBook 12" är på gränsen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-25 14:51

Om det inte kommer en sådan modell snart så får jag gå och köpa en vaio tx2... De har lyckats trycka in allt (utom os x dårå) i ett superlitet paket. 11" 16:9 skärm 1366 pixlar bred.. dvd brännare och 7 timmars batteri. Det är bara för apple att ta efter! Lägg till snygg design, fjärrkontrollen och os x så är jag på direkt!

Jag har en av de mindre av Apples äldre bärbara datorer. PowerBook 2400c. Den har en skärm på 10,4 tum vilket är ganska trevligt litet. En ny sådan med en Core Duo i skulle inte vara helt fel att ha. Men frågan är om de i så fall borde göra som med min PowerBook, dvs att inte ha någon form av CD-läsare eller diskett-läsare internt i datorn. Visserligen använder man ju sällan CD/DVD-skivor numera ås det kanske vore något.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-25 16:10

Sony lyckas ju trycka in optisk enhet in den lilla vaion, så det går ju om man vill. Dock är den med släde..
Det skulle vara bra med moduler så man kan ta ut enheten och ersätta med extrabatteri eller ingenting för att spara vikt. Men att ha extern dvd blir jobbigt då många nog vill ha en sån liten laptop till att kolla film på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-25 16:31
Ursprungligen av axpax:

Sony lyckas ju trycka in optisk enhet in den lilla vaion, så det går ju om man vill. Dock är den med släde..
Det skulle vara bra med moduler så man kan ta ut enheten och ersätta med extrabatteri eller ingenting för att spara vikt. Men att ha extern dvd blir jobbigt då många nog vill ha en sån liten laptop till att kolla film på.

De flesta kollar nog film från hårddisken ändå (jag gör iallfall det), eftersom disken drar mycket mindre batteri än den optiska enheten. Men jag skulle som sagt vilja se en modul där man får välja mellan t ex extrabatteri eller optisk enhet på en 10,4"-11"-laptop, det vore super!

Den här LG laptoppen tycker jag är intressant att jämföra med http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010092013 den är på 1280x800 på en 12" skärm, undrar hur smått det ser ut?

Appropå tunna datorer så hittade jag den här på bara 21.5 mm http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010092006

12"pb var en katastrof, den är nu borta från sortimentet, och det lär krävas att de kan få in tillräckliga prestanda utan problem i ett litet format innan det kommer en ersättare. Problemen med 12" var dålig batteritid, dålig skärm och framför allt oacceptabelt fläktljud.

Ursprungligen av fredrikolsson:

12"pb var en katastrof, den är nu borta från sortimentet, och det lär krävas att de kan få in tillräckliga prestanda utan problem i ett litet format innan det kommer en ersättare. Problemen med 12" var dålig batteritid, dålig skärm och framför allt oacceptabelt fläktljud.

Ehh... va?

Min PB12 har en bra skärm (nä inte lika bra som 15 och 17), hade bra batteritid (den är nästan 3 år nu så batteriet är nästan slut) och ett inte alls oacceptabelt fläktljud. Knappt hörbar. En riktigt bra liten dator. "Alla" som ser den vill ha den. Det du skriver känner jag inte alls igen. Dessutom skriver du på ett sätt som gör att du kanske vill få oss att tro att det är en allmän åsikt att PB12 var så oerhört dålig, och det tror jag inte alls på. Eller missuppfattade jag dig?

Dessutom är den inte alls ute ur sortimentet - det är bara att handla om man vill.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-23 16:09
Ursprungligen av fredrikolsson:

12"pb var en katastrof, den är nu borta från sortimentet, och det lär krävas att de kan få in tillräckliga prestanda utan problem i ett litet format innan det kommer en ersättare. Problemen med 12" var dålig batteritid, dålig skärm och framför allt oacceptabelt fläktljud.

Oj va fel. Min pb12 har bra batteritid, låter inte alls mycket och skärmen är klar och fin, givet inte lika bra som de på 15" och 17" men den duger. Precis som det skrevs innan så är den alltså inte borta från sortimentet heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-07 00:01

jag vill ha en 11,3" skärm utan tangentbord

/Tangen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-07 14:57

Jag klarar mig på en lite klenare processor på en ultraportabel. Det är rätt sällan det känns slött och med processorn i exempelvis TX2 får man riktigt fin batteritid och kylning utan fläkt.

Jag tror inte det är tillräckligt många som bara är ute efter litet. De flesta vill nog ha en kompromiss så man får hyffsade prestanda också. Jag tror inte vi får se en Apple-dator mindre än dagens 12". Ja tunnare kanske men inte mindre till ytan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 19:50

Tangentbordet på dagens PB 12" får precis plats på datorn. Det är bara en millimeter yta över på varje sida om tgb.
Om datorn skulle vara ännu mindre än 12", skulle det inte kunna finnas ett tangentbord med standardstorlek. Knapparna skulle behöva krympas. Och extra små knappar är väldigt svåra att skriva på - oergonomiskt och klumpigt.

Därför känns det inte som att Apple skulle kunna släppa någon <12"-dator. De är väldigt petiga med sådana saker.

Så länge de ska ha tangentbord så lär de inte göra det, men om de dissar tangentbordet (vilket de iofs har sagt att de inte ska göra) så kan de göra datorerna "hur små som helst".

1
Bevaka tråden