Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill göra Widget, hur visa php-sida?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-09 21:09

Jag har tänkt testa lite med att skapa Widgets. Det jag just nu vill lyckas med är att ladda om en php-sida på webben med jämna mellanrum. Hur gör jag egentligen just den delen med att läsa in en sida på nätet, i JavaScript?

Jag vet hur jag ska programmera för att säga till JavaScript'et att ladda om med jämna mellanrum. Jag vet hur jag kan dynamiskt ändra innehållet i widgeten med hjälp av innerHTML, men jag vet inte hur jag ska ladda in text från en extern fil som ligger ute på webben.

Jag hade tänkt att kalla på en php-sida som i sin tur genererar några rader text, som jag sedan fångar in och formatterar...

All hjälp mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-09 21:23

Jag har inte kodat widget, men på "vanliga" webben kan du ladda en sida med

window.location="http://www.timber.com/";
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-09 21:28
Ursprungligen av memark:

Jag har inte kodat widget, men på "vanliga" webben kan du ladda en sida med

window.location="http://www.timber.com/";

Tvekar på att det fungerar att redirecta i en widget!? Någon som kan tala om hur det är? Är det som en helt egen webbläsare?

EDIT: Jag provade detta, och det verkade faktiskt fungera någorlunda bra. Ska mixtra lite med det...

Senast redigerat 2006-04-09 21:45
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-09 22:22

'window.location' används som du säger ofta för att redirecta, men det kommandot gör är ju bara att tala om vilken sida som ska knytas till aktuellt fönster.

Som jag förstått det är en widget som en websida som bygger på WebKit (alltså samma som finns bakom Safari).

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-04-10 00:50

XMLHttpRequest är väl det man brukar använda för att hämta data från en annan plats på webben.

Ladda hem tvinfos widget från www.tvinfo.se och kolla i källkoden där, den läser in sitt innehåll från en php-sida med hjälp av XMLHttpRequest.
Det låter som att det är exakt vad du vill ha.

1
Bevaka tråden