Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är DVD-filmkamera nå't att ha?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag såg nyss på Siba en Hitachi filmkamera (DZMV200) nedsatt från 14.000:- till 8000:-. Kameran har små (8 cm) DVD-RAM eller -R-skivor och enbart USB 1.1 verkar det som. Nu är frågan om det är bra och praktisk eftersom nästan alla andra kör med dv-band? Varför är den nedsatt så mycket? Är det inge bra med DVD-skivor eller vad? Är det så att DVD-RAM _inte_ är nå´n bra DVD-standard för återskrivningsbara skivor?

Om jag _inte_ har en dator med Superdrive kan jag ändå installera iDVD och kanske redigera filmerna och sedan skicka tillbaka dem till kameran?

Nå´n som vet?

Kött på benen tas tacksamt emot.

/A

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-04 11:03

Jag kan tänka mig att dessa små skivor är väldigt dyra vilket gör att det kan bli väldigt dyrt i längden. Jag skulle nog inte satsa på en sådan kamera, utan en vanlig kamera med band är att föredra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-04 17:22

Håller med ovanstående… DVD-kameror är verkligen inte någon standard… Eftersom allting lagras på en DVD-skiva som endast är 8 cm stor desutom rymmer den rel. lite information. Skivorna är (troligen) inte bara dyra, men kommer garanterat att hålla sämre kvalité än en vanlig DV-kamera som använder MiniDV eller Digital8 band.

Sony har också gått in på vägen med mindre kameror med en ny BAND-standard - MicroMW. Dessa kör likt DVD-kameror med MPEG-2 video. Vet dock inte hur det förhåller sig i vad gäller kvalité mot DVD-kamerorna… Jag skulle helt klart satsa på en "vanlig" DV-kamera av MiniDV modell, om du har råd. Ex. en Sony TRV-25e för c:a 12-14 000 är ett väldigt bra köp som har DV in/ut, band du köpa i var som helst (typ) i världen för under 100-lappen. Ett avsevärt mycket säkrare köp än en DVD-kamera och ett måste om du ska redigera ditt material senare på datorn (det finns säkert någon obskyr lösning för redigerings av DVD-materialet likt det som finns för Sony MicroMW-band, men det är antaligen mycket dåliga).

Men, iDVD kan väl redigera DVD-filmmaterial?

DVD-R- och DVD-RAM-skivorna rymmer 60 min om man kör dubbelsidigt och det är inte sämre tid än dv-band. Priset ska va ungefär samma som dv-band, sa de på Siba (jag har inte kollat upp det än). OM det nu är ok bildkvalitet så är jag också lite "rädd" för överföringshastigheten med USB 1.1.

Ni som har dv-band; hur snabbt går det att överföra en 60 min dv-film från dator till kamera och vice versa med Firewire?

Känns det inte lite mer "framtidssatsning" med DVD-skivor istället för dv-kassetter? VHS är ju nästan helt ute, DAT är ju ute (i hemmasvängen iallafall) och för att inte tala om den vanliga kassettbandspelaren. Band och kassett över lag verkar helt utdöende om man säger så...

->Erik.dv

Du skriver "...men kommer garanterat att hålla sämre kvalité än en vanlig DV-kamera som använder MiniDV eller Digital8 band."

Varför skulle en DVD-skiva hålla sämre kvalitet? Menar du bildkvalitet eller livslängd?

[Edit: Lade till lite text.]

[ 04 Januari 2003, 22:05: Meddelandet ändrat av: Alphonze ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-04 18:52

Men, iDVD kan väl redigera DVD-filmmaterial?

Njaaa… Inte direkt. Du kan inte redigera filmer i iDVD utan bara skapa en DVD-skiva av befintligt videomaterial - göra menyer och annat. Någon redigering av video kan du inte göra.

DVD-R- och DVD-RAM-skivorna rymmer 60 min om man kör dubbelsidigt och det är inte sämre tid än dv-band. Priset ska va ungefär samma som dv-band, sa de på Siba (jag har inte kollat upp det än). OM det nu är ok bildkvalitet så är jag också lite "rädd" för överföringshastigheten med USB 1.1.

Vad gäller kostnaden så vet jag inte… Ett MicroMW band är dyrare än en MiniDV kasset i vart fall och jag kan tänka mig att en DVD-R skiva kommer vara dyrare i början

Vad gäller överföring via USB så undrar jag om man verkligen tar video därigenom… Jag skulle tippa på att du får ut stillbilder genom USB. Videon får man plocka direkt från DVD-skivan vilket gör att den biten troligen går mkt fort (snabbare än realtid) så länge din DVD-spelare i datorn har stöd för 8 cm skivor.

Ni som har dv-band; hur snabbt går det att överföra en 60 min dv-film från dator till kamera och vie versa med Firewire?

Det går i realtid… 60 min tar 60 min att få in i datorn.

Band och kassett över lag verkar helt utdöende om man säger så...

Nja… Inte riktigt… Bandbackup är väldigt vanligt, mycket av det som filmas kommer på en eller annan form av band (HD, DV, Digibeta, BetaSP, BetaMX…). Att säga band är utdöende är fel. Band är ett rel. stabilt och kostandseffektivt format att jobba med. 99% av all reklam som sänder på TV har redingats digitalt, ja, men på ett eller annat stadium funnits på ett band.

En DV-kassett rymmer ex. 60 eller 90 min video. Denna tar c:a 216 MB per minut, dvs totalt mellan 13 och 20 GB. Så… i värsta falll 13GB för c:a 100 kr.

En vanlig DVD-R skiva rymmer idag 4.6 GB på en sida… En 8 cm DVD-R rymmer INTE så mycket. Du får helt enkelt in mer mängd data på ett band än en skiva.

Fördelen med skivan är att du snabbt kan komma dit du vill förståss samt att de tål vatten och funkt bättre än band (eventuellt). Men vem har inte repat sönder en skiva eller två för många? Å andra sidan kan band fastan i maskiner…

Båda tekniker har plus och minus sidor, men band är verkligen inte utdöende.

Du skriver "...men kommer garanterat att hålla sämre kvalité än en vanlig DV-kamera som använder MiniDV eller Digital8 band."

Varför skulle en DVD-skiva hålla sämre kvalitet? Menar du bildkvalitet eller livslängd?

Eftersom en DVD-skiva på 8cm inte kan lagra lika mycket data som en DV-kassett är det inte helt orimligt att anta att den kommer hålla sämre kvalité på bilden. På bandet har du c:a 13GB att jobba med, på skivan har du kanske 5Gb…

Sonys MPEG2 (MicroMW) kameror håller ungefär samma kvalité som en DV-kamera trots att de kör i halva bitraten (12 Mbs mot 25Mbs). Men så fort du ska in och redigera saker så är DV-komprimering överlägsen vad gäller kvalité och kompabilitet.

Livslängden vet inte så mycket om… Där har båda plus och mins sidor igen…

[ 04 Januari 2003, 18:55: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Om man har en läsare som stödjer DVD-ram eller -R formatet så borde väl man kunna stoppa in skivan i den och på det viset få över filmen till hårddisken.

Att använda USB 1 som överföring är nog ingen höjdare, jag vet ju hur lång tid det tar att läsa över mina bilder från digitalkameran när 64mb kortet är fullt.

När det gäller att föra över DV via Firewire så gör man det i realtid dvs. 60 min. DV tar 60 min. att få över till hårddisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-04 18:57

Om man har en läsare som stödjer DVD-ram eller -R formatet så borde väl man kunna stoppa in skivan i den och på det viset få över filmen till hårddisken.

Exakt! Detta lär gå snabbt också. Frågan är bara hur du kan redigera materialet? Fungerar Apple MPEG2-codec tro?

Här krävs då också att läsaren har stöd för 8cm skivor (alla har inte det).

Det finns adaptrar som gör 8 cm-skivor till 12 cm. Jag har en sån och jag har naturligtvis provat i min Tibooks slot-in. Det funkar.

Ursprungligen av Alphonze:

Det finns adaptrar som gör 8 cm-skivor till 12 cm. Jag har en sån och jag har naturligtvis provat i min Tibooks slot-in. Det funkar.

Kan man få köptips? Var? vilket märke etc....

//Goflorp

Av erfarenhet vet jag att man ska akta sig för udda lösningar som den där DVD-kameran. Det är bättre att hålla sig till mer etablerade lösningar som ex Mini-DV.
Det är ingen som vet hur länge det finns media att köpa till en sån därn apparat.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 10:40

Har en polare som har testat en sådan kamera och han har lämnat den igen på Siba... ( som inte kan hålla vad dom lovar men det är en helt annan sak som vi tar en annan dag )

Det som händer på dem är att dom tappar pixlar och du får en kass bild lite då o då i din film och har jag inte fel för mig så var det krångligt att få över filmen till datorn

Sattsa på en Mini DV om du nu ska köpa en så har du en säker framtid med nöje : )

//Zyxx

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 14:45

Lite erfarenheter

DV, MPEG 1-4, DVD (som ju är MPEG-2) mfl är alla komprimerande förmat. Ju mindre komprimering av orginalmaterialet, ju bättre slutresultat.

Vid komprimering typ DV måste man ta hänsyn framförallt till exponeringen av bilden, då för höga videonivåer förstår materialet.

En normal videonivå för vit med DV kamera bör vara cirka 0.7 till 0,8 volt (mätskåpets nivåer).

Band har alltid längre livslängd än optisk media, dessutom är dessa format ofta både bakåtkompatibla med nyare utrustning.

Som exempel så kan man försöka öppna ett word dokument sparat i 2000 format med word -95. Medan det fortfarande går att se på VHS trots att formatet har mer än 20 år på nacken.

När det gäller kameror finns det kameror för hemma bruk, semiproffs och proffs varianter.
Oftast har hemma kameror ett 1 CCD chips medan semi och proffs har 3 CCD chips.
Skaffa en kamera med 3CCD så har du genast ökat grundkvaliteten på ditt material.

Stäng av alla funktioner på din kamera som handlar om bildstabilisering och digital zoomning.
Visst blir det svårare att få stabila bilder eller komma riktigt nära men det är bara att öva.
Anledningen till att stänga av är för att dessa funktioner stjäl ljus och ökar pixligheten i bildmaterialet.
Prova om du inte tror på detta att filma inomhus och se vad kameran gör med den automatiska gain som kameran använder.

Bäst att stoppa då jag redan har skrivit en lång handbok.... film on....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Av erfarenhet vet jag att man ska akta sig för udda lösningar som den där DVD-kameran. Det är bättre att hålla sig till mer etablerade lösningar som ex Mini-DV.
Det är ingen som vet hur länge det finns media att köpa till en sån därn apparat.

Jag håller med dig, men har du tänkt på vad det innebär om vi ska tänka så på samma sätt vad gäller vårt datorval..?

[ 06 Januari 2003, 06:36: Meddelandet ändrat av: Alphonze ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-06 02:35

Att påstå att band alltid har längre livstid än optiska media beror på vad man menar. Är det formatet som menas eller är det den fysiska livslängden? Vad jag har förstått så är det att be om problem, bara att återanvända DV-band, då risken för för förlorade bildrutor då skulle öka. Och kvalitetsmässigt så har inte formatet DV eller DVD det minsta med saken att göra. Det är ju helt beroende av hur, och av vad man tillverkar den. Kvalitet på komponenter, optik etc.

  • Medlem
  • 2003-01-08 15:36

En trevlig lösning har Canon i sin nya versin av XL-1:an. Den kan spela in direkt på en FW hårddisk, det skapas QT-filer varje gång man trycker på rec-knappen alltså. Inget behov av inloggning längre , bara koppla in FW-disken och börja klippa.

Jag kan ju meddela att jag faktiskt t.o.m. har blivit avrådd av en (teknikduktig) säljare som säljer DVD-kameror att köpa en sån. Det får nog bli en kamera med dv-band iallafall...

Vilken tycker ni som kanske har en av dessa:

Sony DCR-PC8 (eller -PC9),
Sony DCR-TRV25
eller kanske Panasonic NV-GS5?

Nu är det kört! En Sony DCR-PC8 är beställd från Scandinavian Photo!

Kommer det att funka tror ni?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-15 22:59

Sjukt gammal tråd som jag måste sparka lite liv i eftersom jag ska eventuellt utgå från 8 cm DVD-skivor (dvs innehållet på skivorna iaf) som ska in i min MBP (slot in) på nåt vänster.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-08-15 23:02
Ursprungligen av c5j:

Sjukt gammal tråd som jag måste sparka lite liv i eftersom jag ska eventuellt utgå från 8 cm DVD-skivor (dvs innehållet på skivorna iaf) som ska in i min MBP (slot in) på nåt vänster.

Nej stoppa inte in dom i din slot-in. Du får köpa en extern USB-ansluten historia med släde som du lägger skivan på.

Ursprungligen av c5j:

Sjukt gammal tråd som jag måste sparka lite liv i eftersom jag ska eventuellt utgå från 8 cm DVD-skivor (dvs innehållet på skivorna iaf) som ska in i min MBP (slot in) på nåt vänster.

Vad du än gör stoppa absolut INTE in dem i datorn.
De kommer fastna där inne.

Gör som Mija säger; skaffa en extern. Alternativt kabel.

Mini-CD / DVD är ett skit!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-16 23:09
Ursprungligen av c5j:

Sjukt gammal tråd som jag måste sparka lite liv i eftersom jag ska eventuellt utgå från 8 cm DVD-skivor (dvs innehållet på skivorna iaf) som ska in i min MBP (slot in) på nåt vänster.

Nja, skivan sätts in från höger

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-16 10:57

Eller om du har tillgång till kameran, kör över filmerna via kabel.

1
Bevaka tråden