Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fem års mandatperiod som Sheriff?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-05-07 22:26

Man kan ge tillträde bara till vissa forum, man kan ge läs- men inte skrivrättigheter i andra, etc. Man kanske kunde köra med irriterande reklam/påminnelser för dem som inte är inloggade som betalande.

Jag är lite tveksam kring att kräva betalning för tillgång till forumet. Finns det något exempel där den strategin i längden har fungerat?

Det är inget fel i att vara optimistisk men att gissa på att 10 000 medlemmar väljer att fortsätta känns alltför optimistiskt. En snabb titt på förstasidan säger att vi är lite över 20 000 medlemmar just nu. Däremot har bara 7 000 medlemmar loggat in den senaste månaden och kan då räknas som aktiva medlemmar. Maximalt tror jag att 3 500 av de 7 000 kommer att betala för att fortsätta att vara medlem.

Dessutom lär antalet nya medlemmar per dag minska. Jag tror att många skulle så att säga "vända i dörren" direkt då de ser att det kostar pengar. Ett alternativ skulle vara att ha en fri provperiod på 30-60 dagar och att man därefter får välja att fortsätta att vara medlem eller att stängas av. Nu finns det en hel del Mac-forum så man får räkna med att flera kommer att söka sig till dem istället för 99Mac.

Man kan inte räkna med att redan befintliga medlemmar kommer att stanna kvar. Vissa kommer att tappa intresset eller inte längre ha tid. Om medlemsantalet dessutom sjunker gör troligen även aktiviteten det vilket kan göra att det blir färre intressanta diskussioner och man slutar av den anledningen.

Det kan också gå bra. Men jag är skeptisk till det. Just när det kommer till att ta betalt för något som tillgång till ett diskussionsforum så finns det väldigt många faktorer som kan göra att det antingen blir mycket bra eller mycket dåligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-07 22:55
Ursprungligen av Björn Leander:

Jag är lite tveksam kring att kräva betalning för tillgång till forumet. Finns det något exempel där den strategin i längden har fungerat?

Det är inget fel i att vara optimistisk men att gissa på att 10 000 medlemmar väljer att fortsätta känns alltför optimistiskt. En snabb titt på förstasidan säger att vi är lite över 20 000 medlemmar just nu. Däremot har bara 7 000 medlemmar loggat in den senaste månaden och kan då räknas som aktiva medlemmar. Maximalt tror jag att 3 500 av de 7 000 kommer att betala för att fortsätta att vara medlem.

Dessutom lär antalet nya medlemmar per dag minska. Jag tror att många skulle så att säga "vända i dörren" direkt då de ser att det kostar pengar. Ett alternativ skulle vara att ha en fri provperiod på 30-60 dagar och att man därefter får välja att fortsätta att vara medlem eller att stängas av. Nu finns det en hel del Mac-forum så man får räkna med att flera kommer att söka sig till dem istället för 99Mac.

Man kan inte räkna med att redan befintliga medlemmar kommer att stanna kvar. Vissa kommer att tappa intresset eller inte längre ha tid. Om medlemsantalet dessutom sjunker gör troligen även aktiviteten det vilket kan göra att det blir färre intressanta diskussioner och man slutar av den anledningen.

Det kan också gå bra. Men jag är skeptisk till det. Just när det kommer till att ta betalt för något som tillgång till ett diskussionsforum så finns det väldigt många faktorer som kan göra att det antingen blir mycket bra eller mycket dåligt.

Men det är då det visar sig om siten är värd något eller inte, för mig är den det och jag skulle lätt betala. Som nybliven macägare så är denna site det första jag besöker när ajg undrar något specielt, efter ajg tittat här googlar jag och oftast hamnar jag här från google. Finns inte behovet så betalar ju inte folk i onödan. Sen att 99mac är ett coolt ställe att hänga på är ju självklart. Man kanske skulle kunna baka in någonting i startavgiften, tröja, nåt schyrre program. och kanske ett prokonto med vis begränsning.

Vilken bra ide med gratis läs och att man skulle kunna få ställa frågor som betalmedlem. ett 99macCare:P

Ursprungligen av Costas:

Men det är då det visar sig om siten är värd något eller inte...

Absolut, det kritiska testet!
Men ett generellt betalande ställer ju också en mer principiell (filosofisk?) fråga (för 99mac-teamet) - är det bäst att vara störst (men gratis), eller är det (ännu) bättre att inte vara störst (och avgiftsbelagd)?

Ursprungligen av Costas:

Men det är då det visar sig om siten är värd något eller inte, för mig är den det och jag skulle lätt betala. Som nybliven macägare så är denna site det första jag besöker när ajg undrar något specielt, efter ajg tittat här googlar jag och oftast hamnar jag här från google. Finns inte behovet så betalar ju inte folk i onödan. Sen att 99mac är ett coolt ställe att hänga på är ju självklart. Man kanske skulle kunna baka in någonting i startavgiften, tröja, nåt schyrre program. och kanske ett prokonto med vis begränsning.

Vilken bra ide med gratis läs och att man skulle kunna få ställa frågor som betalmedlem. ett 99macCare:P

Jag tror att det är få som faktiskt tycker att det är värt att betala för att använda ett diskussionsforum. Vissa tycker det och kommer gladeligen att betala. Men jag fortsätter att ställa frågan. Finns det något exempel där betalda diskussionsforum faktiskt har fungerat på lång sikt?

Jag tror att den här diskussionen egentligen bör hållas publikt. Vi som läser i Lounge har ju visat att vi kan ställa upp och betala. Ställer man frågan utanför Lounge så tror jag att vi får helt andra kommentarer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-07 23:33
Ursprungligen av Björn Leander:

Jag tror att det är få som faktiskt tycker att det är värt att betala för att använda ett diskussionsforum. Vissa tycker det och kommer gladeligen att betala. Men jag fortsätter att ställa frågan. Finns det något exempel där betalda diskussionsforum faktiskt har fungerat på lång sikt?

Jag tror att den här diskussionen egentligen bör hållas publikt. Vi som läser i Lounge har ju visat att vi kan ställa upp och betala. Ställer man frågan utanför Lounge så tror jag att vi får helt andra kommentarer.

man kanske ska lämna tänkte webtjänster och erbjuda telefosuppstjänster. Ha ett nummer som vidarekopplas mellan ett gäng olika personer, kanske bara kvällar eller kanske 8-21?, PäronCare :P. Nu har jag inte tänkt så noga på denna ide utan den föll bara ner. Man bokar in sig, betalar hundringen så ringer någon från supporten upp en vis tid och löser ens problem.

Personligen så tror jag att det finns pengar att tjäna på support mot privatpersoner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-07 23:04

Är du ironisk?!? jag var det när jag skrev det iaf.

Ursprungligen av Costas:

Är du ironisk?!? jag var det när jag skrev det iaf.

Jag är dålig på ironi... trodde du menade allvar.
Jag menade allvar! (obs ej ironiskt)

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-05-08 07:02

Angående "läsa gratis - skriva kostar pengar":

Inte för att vara "neggo" men ett litet aber: gratis att ta del av andras kunskaper, betala för att få offra av sin egen tid och dela med sig av sina egna kunskaper? Nu är jag lite elak och överdriven i min slutsats men det är till att ha en positiv inställning till människors drivkraft och behov av att få uttrycka sig!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-05-08 07:15

Costas, du pratar om en hundring för ett supportfall, det blir grovt räknat ca 50 kr lön i handen. Hur lång tid räknar du med att varje fall tar i genomsnitt? Hur mycket administration och dötid räknar du med att det är kring varje ärende. Personligen tror jag INTE att det finns TILLRÄCKLIGT med pengar att tjäna på support mot privatpersoner. Vare sig i sig självt eller som komplement, i alla fall inte för mig. Men, det kanske finns privatpersoner som gärna skulle offra sin lediga tid eller a-kassa för det? (Obs, ej ironisk.)

Kommer inte ihåg om det var i den här tråden eller någonannastans det föreslogs att anordna ett stort LAN och någon tycke det lät som en bra ide och att man skulle i alla fall kunna få det gå +/- noll. Tyvärr så räcker inte det på länga vägar, för då har du slutändan kanske lagt en-två månaders jobb och inte fått ut någon lön.

Nu låter jag som en riktigt gnällgubbe men jag undrar lite hur många av dem som är med i diskussionerna kring hur man skall få 99mac att fortleva som har (drivit) egna företag? (Ni behöver inte svara.) Det känns som ni inte riktigt har klart för er de ekonomiska villkoren för att man skall kunna ha en lön som går att leva på. OCH kunna bygga på sajten OCH underhåll (datorer går sönder med tiden).

Med det sagt så fortsätt att spruta ideér, det är bra! Ha ovanstående i åtanke dock om ni upplever att t.ex. Martin eller andra inte nappar på det ni sagt.

(I och med detta inlägg har jag nu begått en kardinalsynd, sagt "Nej" i en brainstorming-diskussion. Förlåt mig Forumet, ty jag har syndat men uppsåtet var gott.)

Ursprungligen av Khedron:

Kommer inte ihåg om det var i den här tråden eller någonannastans det föreslogs att anordna ett stort LAN och någon tycke det lät som en bra ide och att man skulle i alla fall kunna få det gå +/- noll. Tyvärr så räcker inte det på länga vägar, för då har du slutändan kanske lagt en-två månaders jobb och inte fått ut någon lön.

Nej, om det bara går +/- noll så tjänar man inget på det (förutom möjligtvis marknadsföring och dito prylar, men det väger nog inte upp den nerlagda tiden). Det jag menade vara att _jag_ i _nuläget_ skulle kunna ordna ett enklare arrangemang, som skulle kunna gå +/- noll.

Med det ville jag ha sagt att det går att tjäna pengar på det. Om jag som inte har nån koll kan få det att inte gå back, borde inte nån med mer koll kunna tjäna pengar på det?

Ursprungligen av Khedron:

...lön som går att leva på. OCH kunna bygga på sajten OCH underhåll (datorer går sönder med tiden)...

Håller absolut med om att ovanstående. Och enda sättet jag kan se är större och stabila intäkter, med möjlighet till vanlig vit anställning för admin och drift.
Critical question = hur?

Jag jobbar på med lite olika projekt för att hitta intäkter - ska träffa lite annonssäljare imorgon bland annat.

Ja ni, det här är krångligt. Jag tror nog på minsta möjliga nivå av krångel och minsta möjliga inblandning av pengar. Visst, jag vet att det finns kostnader, men det man faktiskt kan lösa med ideella krafter skall nog göras så. Direkta kostnad måste finna sin täckning, det förstår även jag:

Ett av problemen här är ju free-riderproblemet, dvs du kan utnyttja allt gratis utan att behöva stå till svars, ta vare sig ekonomisk eller social kostnad för det (social kostnad ='skämmas' för att tjyvåka.)

Jag tror att det hela måste vara efterfrågansstyrt och om inte besökare tycker det är så givande att behålla forumet så att man är redo att betala i någon form (företrädesvis frivilliga insatser) för det, ja då kommer det aldrig att bli ett långsiktigt hållbart projekt - utan alltid vara beroende av en eldsjäl/sheriff som med jämna mellanrum blir besviken på oss andra - med all rätt.

I den smärtsamma process som det innebär att byta driftsystem (från kommersiella ambitioner till ett medlemsburet 'amatörsystem') så kommer vi tappa en massa folk, det kommer gnällas en del, men endast ur askan av det gamla kan den nya fågel Fenix födas. Det insåg ju redan de gamla grekerna (och Hegel och Marx också för den delen ) Det kvalitativa språnget kommer ur en konflikt med det gamla)

För övrigt vil jag hylla alla som bidrar med konstruktiva mer eller mindre realistiska lösningsförslag i den här diskussionen. Det är ni som är forumets framtid - inte gnällrövarna!

Big A

Jag undrar lite hur det gick för macfixit.com och versiontracker.com när de började ta betalt.
versiontracker la till att man inte kunde ladda ner direkt från listan utan var tvungen att gå via en sida (annonsintäcker). macfixit kommer inte jag in på ens idag och jag har inte sett någon anledning till att betala ännu.

Vi har även exempel på hur det går med betalning närmre oss, macworld.se, det har tydligen inte gått så väldigt bra.

Vi är alla uppfostrade i att allt på internet är gratis.
Alla verkar ha glömt att din egen arbetsinsatts kan räknas i pengar.
Ingen vill jobba sig fattig.

Frågan är vad vi kan göra för att faktiskt dra in pengar på sidan.
Alla typer av betalning tror jag kommer skapa ett ramaskri och många som hoppar av.
Annonser är en väg att gå - den bästa tror jag tyvärr.

För ska vi ta betalat är det tvärstängt för de som inte betalar, på sin höjd ett gästforum där de kan se rubrikerna på vad som diskuteras. De kanske till och ska kunna söka men måste betala för att läsa via SMS.
I gästforumet ska de kunna ställa frågor som kommer kosta för att läsa svaret på.... *hehe*

Jag tror tyvärr inte på någon mellanväg. Då kommer vi få free-riders som vägrar betala med devisen "information wants to be free". Sedan att alla missuppfattat den devisen är en helt annan diskussion.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag tror tyvärr inte på någon mellanväg. Då kommer vi få free-riders som vägrar betala med devisen "information wants to be free". Sedan att alla missuppfattat den devisen är en helt annan diskussion.

Som de säger på slashdot: Free, as in speech, or free, as in beer?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Som de säger på slashdot: Free, as in speech, or free, as in beer?

Free as in bird.

Edit: Förlåt, det var den poetiska ådran som kom fram.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Som de säger på slashdot: Free, as in speech, or free, as in beer?

*rotfl* Äntligen någon som har fattat!

Man kan ju snegla lite ThinkGeek :rolleyes:

Jag vill helt klart ha en "I hack my mac"-tshirt. Hur mycket pengar behövs för att dra igång något liknande? Hur många tshirtar tror ni man kan sälja?

Jag tror att man kan skapa lite samma grej över mac/99mac som tipset med sina "13". Det gäller bara att få folk att förstå hur häftigt det är att visa sin nördighet/machängivenhet/galenskap. Det finns redan flera såna här affärer i sverige, för att inte tala om i utlandet. Men det finns knappt något som är riktat direkt till Macanvändare.

Det går att spinna vidare på det ännu mera. I[hjärta]FCP, "There's no music without Reason", "I went to 99meet 2007. and all I got was this lousy tshirt", "Hardcore Photoshoper", osv...

Det finns kanske tre vägar att gå:

- Minimal målgrupp (ursprungliga idén med max 1000st medlemmar av typen kompisforum. Inga nyheter, ingen helpdesk, inga tester, ingen direkt moderation etc).

- Smal målgrupp: Betalsajt som på många sätt blir en slags Pro-MacWorld för webben. Vi testar saker först, gör unika bildreportage och dagliga (och ofta unika) nyheter och ger medlemmarna god service. Troligen upp till max 2500 medlemmar.

- Bred målgrupp: Målet är att maximera antalet unika läsare för att få annonsörer (som bara räknar unika läsare). Försök hitta en affärsmodell som fungerar utan medlemsintäkter. Detta är i princip vår nuvarande väg och vi försöker ge så god service som möjligt utan pengar.

Ursprungligen av Björnström:

- Minimal målgrupp (ursprungliga idén med max 1000st medlemmar av typen kompisforum. Inga nyheter, ingen helpdesk, inga tester, ingen direkt moderation etc).

Men då hade ju inte jag kunnat "komma in i värmen". Jag kände inte nån som var "inne" i 99mac när jag kom hit. Jag kanske är lite kaxig, men jag känner att jag har bidragit en del till forumet.

Ursprungligen av Björnström:

- Smal målgrupp: Betalsajt som på många sätt blir en slags Pro-MacWorld för webben. Vi testar saker först, gör unika bildreportage och dagliga (och ofta unika) nyheter och ger medlemmarna god service. Troligen upp till max 2500 medlemmar.

Med andra ord bara pluskonton (typ). Det funkar nog bättre än ovanstående, dessutom så minskar ju risken för troll & dylikt markant. Men då ska det verkligen vara så som du beskriver det, först, bäst och ännu bättre. Det skulle jag kunna tänka mig att betala för.

Ursprungligen av Björnström:

- Bred målgrupp: Målet är att maximera antalet unika läsare för att få annonsörer (som bara räknar unika läsare). Försök hitta en affärsmodell som fungerar utan medlemsintäkter. Detta är i princip vår nuvarande väg och vi försöker ge så god service som möjligt utan pengar.

Men vänta lite nu. För att få många unika besökare så behövs det ju prylarna som du tog upp ovan. Jag tror på en kombination av de båda, men med större begränsningar för gratisfolket och utökade möjligheter för de betalande. Ta bort möjligheten att se bifogade filer direkt för de som inte betalar. Begränsa sökfunktionen. Behöver man egentligen mer än att man kan skriva ren text? Jag tror att de flesta skulle klara sig med snabbsvar, om man bara fick "citera-i-snabbsvarsfunktionen" att fungera. Skala ner det! Man tjänar in både trafikkostnader och bättrar på anledningen att betala.

Ursprungligen av irrelogical:

Men då hade ju inte jag kunnat "komma in i värmen". Jag kände inte nån som var "inne" i 99mac när jag kom hit. Jag kanske är lite kaxig, men jag känner att jag har bidragit en del till forumet.

Japp. Då hade vi släppt in en ny medlem när en gammal lämnade sajten. Stor risk för elitism men antagligen rätt kul ställe.

Ursprungligen av irrelogical:

Med andra ord bara pluskonton (typ). Det funkar nog bättre än ovanstående, dessutom så minskar ju risken för troll & dylikt markant. Men då ska det verkligen vara så som du beskriver det, först, bäst och ännu bättre. Det skulle jag kunna tänka mig att betala för.

Frågan är om tillräckligt många är intresserade? Man skulle behöva ungefär en miljon om året för att dra runt något liknande gissar jag så man hamnar på ungefär en MacWorld-prenumeration i prisläge (400kr) om man når 2500 personer.

Ursprungligen av irrelogical:

Men vänta lite nu. För att få många unika besökare så behövs det ju prylarna som du tog upp ovan. Jag tror på en kombination av de båda, men med större begränsningar för gratisfolket och utökade möjligheter för de betalande. Ta bort möjligheten att se bifogade filer direkt för de som inte betalar. Begränsa sökfunktionen. Behöver man egentligen mer än att man kan skriva ren text? Jag tror att de flesta skulle klara sig med snabbsvar, om man bara fick "citera-i-snabbsvarsfunktionen" att fungera. Skala ner det! Man tjänar in både trafikkostnader och bättrar på anledningen att betala.

Vi har inte sett någon direkt koppling mellan många besökare och "djup information" - det är nästan tvärtom. Ju mer allmän sajten blir desto fler besökare. Mer Offtopic - mer roliga filmer - mer snack om mobiltelefoner och fler roliga länkar Inte en slump att Videofeber är tre gånger så stor som Macfeber...

Ursprungligen av Björnström:

Vi har inte sett någon direkt koppling mellan många besökare och "djup information" - det är nästan tvärtom. Ju mer allmän sajten blir desto fler besökare. Mer Offtopic - mer roliga filmer - mer snack om mobiltelefoner och fler roliga länkar Inte en slump att Videofeber är tre gånger så stor som Macfeber...

Tja, det är ju ett val som man får göra. (rättare sagt, ett val som du får göra).

Ursprungligen av irrelogical:

Tja, det är ju ett val som man får göra. (rättare sagt, ett val som du får göra).

Mitt "problem" är jag hellre vänder mig till dom 1000st som jobbar i branschen och inte tjänar en krona istället för att ha 100.000 medlemmar, ett gigantisk forum som till stor del handlar om ointressanta saker och tjäna pengar.

Vi har tagit många steg i 99mac:s historia åt det hållet och har färre inlägg/dag nu än för ett år sedan men högre "kvalitet" som många efterfrågat.

Ingen slump att visionärer tjänar lite pengar

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-12 13:53

Att begränsa forumet för de som inte betalar, man kan bara läsa andras trådar kanske. Och öppna forumet om man betalar en symbolisk summa som typ 15 till 20kr per år.

Sedan för att få nyheter och tester osv. får man betala ytterligare en summa. På kanske 20kr.
Det är en sidoinkomst allafall. Utöka plusdelen och gör den lite billigare alltså. För att få fler att köpa den tjänsten.

Bara en tankegång jag fick.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-12 14:39
Ursprungligen av Sidde:

...en symbolisk summa som typ 15 till 20kr...

Fortsättningstanken jag fick är att konceptet små summor många gånger verkar vara ett genomgående tema hos företag med elektroniska tjänster. Ringsignaler till mobiler kostar en tia, annonser på blocket en tjuga och så vidare. Att ta betalt per år på en webbtjänst som den här (förutsatt "bred målgrupp") tror jag inte fungerar, man måste nog ordna det så att fler enkelt kan betala mindre men oftare.

Tror för övrigt jag har läst den tanken i en tidigare tråd om det här problemet.
Ber om ursäkt om någon känner sig bestulen.

Mer on-topic:
Om jag bara hade tiden, så... Kanske finns det något min dator kan hjälpa till med medan jag är på jobbet?

Jag och Martin Belak har jobbat i flera dagar med lite uppdateringar men jag tror knappt ni har märkt någon skillnad. Det är fantastiskt hur mycket tid som går åt till sajterna - man skulle utan problem sitta heltid "för alltid"

Bevaka tråden