Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyra år senare - Ska vi starta 99foto?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Denna tråd börjar 2002 med att jag upptäcker Fotosidan för första gången. Idag har det gått fyra år och intresset för 99foto finns kvar. Vad tycker du?

Fotosidan.se var väldigt bra - så bra att en eventuell 99foto antagligen inte skulle hitta en målgrupp.

  • Medlem
  • 2002-07-24 14:13

Storhetsvansinne?

Jo, fotosidan är helt ok.

99htpc.com eller 99hifi.com är nog ingen större idé de heller...

Storhetsvansinne?

Haha, det hoppas jag inte. Snarare så att jag ser stordriftsfördelarna i att driva flera forum inom samma genre.

Jag skapar bara forum inom områden där jag själv har intressen - mer eller mindre iallafall.

  • Medlem
  • 2002-07-24 15:20

Funderat lite vidare på 99foto och det skulle nog visst gå. Det finns en del funktioner som medlemmarna där saknar. Men då rör det sig inte bara om ett forum utan även personligt galleri, röstningsförfaranden och dylikt.

Intressant att vi tog upp detta för två år sedan. Med facit i handen hade det varit en bra investering...

Är det för sent? Konkurrenten fotognäll.se, förlåt fotosidan.se, är inget kul alls, inte forumet i alla fall. Jag går in ibland som "ubåt" men har helt slutat att skriva för det blir sånt gnäll så fort man tycker någonting alls. Inga marginaler. Fast 99foto skulle förstås bara på namnet ha precis samma inriktning (dvs allmänt på ämnet) så det kanske inte är någon större poäng. 99foto skulle i alla fall kunna börja med att fånga upp oss som flytt fotosidan.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 18:21

Fotosidan är hyffsad tycker jag. Det som är bra är alla recensioner på kameror, att det finns en jäkla massa kunniga fotografer och att det är en ganska lätt sida..

Det som är dåligt är att ingen av de kunniga fotograferna ger något vettigt svar inom forumet, samt att sidan är jäkligt ful och rätt oinspirerande.

Satsa på 99foto, ett forum där ingen fråga är för dum och där människor kan få inspiration! (inte så värst inspirerande med vitt hela tiden va?!)

Ursprungligen av oskarrr:

Fotosidan är hyffsad tycker jag. Det som är bra är alla recensioner på kameror, att det finns en jäkla massa kunniga fotografer och att det är en ganska lätt sida..

Det som är dåligt är att ingen av de kunniga fotograferna ger något vettigt svar inom forumet, samt att sidan är jäkligt ful och rätt oinspirerande.

Forumet är som sagt deras svagaste punkt, där är vi nog överens, men recensionerna är inte mycket att hänga i julgranen. Det luktar glad amatör med sin första kamera om 99% av recensionerna. Allt från Trust till Pentax får konsekvent 4-5 i betyg och ingen orkar säga någonting vettigt. Det handlar mer om att skryta om sin pryl. Nåja, det kanske finns undantag, men generellt är nivån på recensionerna i höjd med Pricerunner, och det är inte högt.

Det finns som sagt ett visst utrymme för en bättre sida om foto, inte minst en där man på något sätt uppmuntrar till bättre stämning i forumet - hur man nu gör det!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 19:31
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Forumet är som sagt deras svagaste punkt, där är vi nog överens, men recensionerna är inte mycket att hänga i julgranen. Det luktar glad amatör med sin första kamera om 99% av recensionerna. Allt från Trust till Pentax får konsekvent 4-5 i betyg och ingen orkar säga någonting vettigt. Det handlar mer om att skryta om sin pryl. Nåja, det kanske finns undantag, men generellt är nivån på recensionerna i höjd med Pricerunner, och det är inte högt.

Det finns som sagt ett visst utrymme för en bättre sida om foto, inte minst en där man på något sätt uppmuntrar till bättre stämning i forumet - hur man nu gör det!

Precis!
bättre stäming? Ja det är väl bara för medlemmarna att inte vara så f-bannat präktiga och dela med sig av sina kunskaper istället för att sitta som ett litet barn och tjura utan att säga hur man har gjort / kan göra...

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Forumet är som sagt deras svagaste punkt, där är vi nog överens, men recensionerna är inte mycket att hänga i julgranen. Det luktar glad amatör med sin första kamera om 99% av recensionerna. Allt från Trust till Pentax får konsekvent 4-5 i betyg och ingen orkar säga någonting vettigt. Det handlar mer om att skryta om sin pryl. Nåja, det kanske finns undantag, men generellt är nivån på recensionerna i höjd med Pricerunner, och det är inte högt.

Men det är väl inressant även vad vanligt folk/nybörjare tycker om sina kameror. De flesta är ju inte proffs och då duger ju en enkel bra kamera. Har sett mängder av exempel när billiga kameror presterat fantastiskt bra bilder som antagligen aldrig skulle blivit tagna med en proffskamera eftersom de oftast kräver mer inställningar och är för klumpiga att ta med överallt.

Ursprungligen av Errol Garner:

Har sett mängder av exempel när billiga kameror presterat fantastiskt bra bilder som antagligen aldrig skulle blivit tagna med en proffskamera eftersom de oftast kräver mer inställningar och är för klumpiga att ta med överallt.

Kan du utveckla det? Alla moderna SLR eller DSLR har väl automatiska inställningar också? Skillnaden brukar ju vara att en billig kompaktkamera inte har några manuella. Att de är klumpiga håller jag däremot med om.

Ursprungligen av Kristofer:

Kan du utveckla det? Alla moderna SLR eller DSLR har väl automatiska inställningar också? Skillnaden brukar ju vara att en billig kompaktkamera inte har några manuella. Att de är klumpiga håller jag däremot med om.

Vad jag menar är att många proffs missar att ta en hel del fantastiska ögonblicksbilder p.g.a. att de tvunget måste använda de manuella inställningarna och att vissa profotografer är för blasé för att inse att det är kanonbilder på gång förrän det är för sent.

Ursprungligen av Errol Garner:

Vad jag menar är att många proffs missar att ta en hel del fantastiska ögonblicksbilder p.g.a. att de tvunget måste använda de manuella inställningarna och att vissa profotografer är för blasé för att inse att det är kanonbilder på gång förrän det är för sent.

Aha, jag förstår

Ursprungligen av Errol Garner:

Men det är väl inressant även vad vanligt folk/nybörjare tycker om sina kameror. De flesta är ju inte proffs och då duger ju en enkel bra kamera. Har sett mängder av exempel när billiga kameror presterat fantastiskt bra bilder som antagligen aldrig skulle blivit tagna med en proffskamera eftersom de oftast kräver mer inställningar och är för klumpiga att ta med överallt.

Det är riktigt, men nybörjarna tycker oftast egentligen bara kameran är bra för att det kommer bilder ur den. De har ingenting att jämföra med.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är riktigt, men nybörjarna tycker oftast egentligen bara kameran är bra för att det kommer bilder ur den. De har ingenting att jämföra med.

Medans proffsrecensenterna ofta är lite väl hårda och jämför äpplen med päron. Jag har testat många billiga kameror som har blivit vrålsågade av proffsen p.g.a. att de haft någon miss i någon funktion men de kamerorna har ändå gett mycket bra bilder.

Det intressanta med nybörjarrecensioner är att de ofta tar upp sådant som proffsen missar och därmed kompletterar de varandra.

Jag tycker att de förstört fotosidan iom bildpoolerna som iallafall jag inte tagit tid att sätta mig in i. För krångligt! Dessutom irriterar jag mig på lite smådetaljer, tex på förstasidan hade man tidigare slumpmässigt utvalda bilder och nu är det redaktionen som väljer ut sina favoriter.

Go for 99foto!

Kul att ni tycker det!

Jag tror vi skulle få en flygande start med tanke på att vi har så många gäster här (81.000 unika besökare i November 2004).

Jag, Arvid och Belak har skissat på en supersajt i något år nu men det kommer kräva en hel del jobb för att förverkliga.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 21:08

Jobba på! Skulle lätt kunna bli en succé.

Det här låter mycket spännande. Jag har besökt Fotosidan.se en hel del och gillar
deras "reportage", tester och bildgalleri, men har aldrig fastnat för deras forum.
Jag blir en given besökare om 99foto kommer till. Börjar bli riktigt sugen på en DSLR
nu, men får nog vänta ett tag till.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-26 23:53

Nä nu får vi inte slappna av här! Vill inte se den här tråden dö. Kom igen nu Björnström, ta dig i kragen och starta upp 99foto!

Haha, det innebär en hel del programmering och förändringar för oss så det är inget vi slänger ihop på en helg.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 10:31
Ursprungligen av Björnström:

Haha, det innebär en hel del programmering och förändringar för oss så det är inget vi slänger ihop på en helg.

Nä, ta er tid, ingen som förväntar sig att det ska bli klart i år. Men jäklar vad bra det ska bli tillslut!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 10:03
Ursprungligen av oskarrr:

Nä, ta er tid, ingen som förväntar sig att det ska bli klart i år. Men jäklar vad bra det ska bli tillslut!

Håller helt med. Kör på bara.
Jag skulle gärna se ett 99foto.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 10:10

Men det blir av eller??

Eftersom http://www.99foto.se/ har ni ju redan registrerat

  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 13:00

Nä nu är det nog dags att dra igång kampanjen igen. Fotosidan förblir lika tråkig och vi behöver något bättre. Kom igen nu, vi vill se 99foto!

Jag är defenitivt på!

Photoshop är helt klart min grej. Behöver du lite brainstormhjälp med funktionerna i allmänhet så kan jag bistå med det också.

Vad gör fotosidan dålig och vad gör den bra? Vad skulle vi göra annorlunda? Vem skulle sajten vända sig till?

Ursprungligen av Björnström:

Vad gör fotosidan dålig och vad gör den bra? Vad skulle vi göra annorlunda? Vem skulle sajten vända sig till?

Det bra är att användarbasen är stor och att folket bakom är hängivna, samt att det finns hyggligt med redaktionellt material. Det dåliga är att större delen av användarbasen är sandlådemässiga gnällspikar och troll, alternativt rena brusgeneratorerna. Känns ungefär som att 90 procent av inläggen är i stil med "Ska jag ha en [kamera X] eller en [kamera Y]?" (inget fel med det, men varför måste exakt samma fråga tas upp på nytt fem gånger om dagen?) alternativt rena pajkastningar à la pc-mac, nikon-canon, etc. Det är ett ställe man besöker i 15 minuter och sedan får man nog för ett bra tag framöver. Plus att sidan är så nedtyngd av annonser och dålig HTML att min gamla iMac G5 låter som ett jetplan efter ett tag...

Tycker idén om ett "99foto" är lysande. Det viktiga är att få en initial användarbas med rätt folk, d.v.s. duktiga och hängivna fotointresserade samt yrkesverksamma fotografer. För det finns faktiskt några såna på FS som konstigt nog står ut, och som gör stället värt att besöka. Kunde man få över dem (eller några av de som håller sig på behörigt avstånd idag) skulle det kunna bli ett höjdarforum!

Ursprungligen av Samuel K:

Det dåliga är att större delen av användarbasen är sandlådemässiga gnällspikar och troll, alternativt rena brusgeneratorerna.

Skönaste meningen jag läst på 99mac på länge - skrattade så jag ramlade ur soffan! Vilken ovanlig kombination av ord!

Cred

Ursprungligen av Samuel K:

Tycker idén om ett "99foto" är lysande. Det viktiga är att få en initial användarbas med rätt folk, d.v.s. duktiga och hängivna fotointresserade samt yrkesverksamma fotografer. För det finns faktiskt några såna på FS som konstigt nog står ut, och som gör stället värt att besöka. Kunde man få över dem (eller några av de som håller sig på behörigt avstånd idag) skulle det kunna bli ett höjdarforum!

När 99mac startade hade vi en stor del av landets bästa Macanvändare med oss från start.

Med denna användarbas i ryggen (som trots allt består av bra folk - vi kör ju Mac!) har vi nog en mängd fotografer redan registrerade. Tror dock att det blir väldigt viktigt att hitta 100-500st proffs inom branschen och skicka ut skriftlig inbjudan lagom till premiären.

Dom "troll" och "brusgeneratorer" du talade om i inlägget ovan måste vi undvika. Ett sätt vore att utgå från våra 20.000 medlemmar och därefter endast släppa in nya medlemmar med inbjudan. Varje befintlig medlem får en inbjudan att dela ut osv. Vem vill bjuda in folk som förstör?

Jag ser 99foto som ett forum med bildgalleri. Alla högre ambitioner betvivlar jag att vi har möjlighet att genomföra om inte ett underverk sker (vi hittar ett dedicerat team som vill satsa).

99foto kommer alltid vara lillebror till Fotosidan och vi kan hitta vår egen nisch. Bäst istället för störst.

Bevaka tråden