Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer jag bli lurad? Tradera-köp verkar krångla

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-25 21:28

Hehe, den där tråden om tv-bänken läste jag...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-26 21:37

Nu är hon anmäld till Tradera och har fått ett negativt omdöme. Varför ska jag behöva stå ut med ord som "jag har god lust att komma till dig och spotta dig i fejjan", när jag inte vill ändra avtalet i efterhand? Finns ingen anledning! Det finns gott om vettiga och trevliga tradera-kunder där ute, och jag säljer hellre min dator för 7000 kr till någon av dem, än för 8500 kr till henne.

Helt rätt!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-26 22:52

Ja, det känns så. Fast hon kommer säkert inte släppa mig så lätt. Blir nog ett jäkla liv. Tänker dock inte bemöda mig med att svara henne, vad hon än skriver.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-26 23:19

Senaste nytt: nu har jag fått ett negativt omdöme tillbaka. Jag är tydligen en scammer som försöker blåsa folk. Och hennes kommentar till mitt omdömme (Ville delbetala, falskt telefonnr! otrevliga mail, vägrade payson, hon är anmäld) var: "lögner, lögner, lögner. psykopatisk säljare! försökte blåsa mig på över 8000!!!"

Jaha, ja. Men nu är det å andra sidan slut på detta sorgliga kapitel.

Ursprungligen av Snooze:

Senaste nytt: nu har jag fått ett negativt omdöme tillbaka. Jag är tydligen en scammer som försöker blåsa folk. Och hennes kommentar till mitt omdömme (Ville delbetala, falskt telefonnr! otrevliga mail, vägrade payson, hon är anmäld) var: "lögner, lögner, lögner. psykopatisk säljare! försökte blåsa mig på över 8000!!!"

Jaha, ja. Men nu är det å andra sidan slut på detta sorgliga kapitel.

Läser man bara era respektive omdömen så känns det som att det nånstans har skett ett _stort_ missförstånd.

Men det du skrev känns mycket trovärdigare än hennes i alla fall.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-26 23:43
Ursprungligen av irrelogical:

Läser man bara era respektive omdömen så känns det som att det nånstans har skett ett _stort_ missförstånd.

Men det du skrev känns mycket trovärdigare än hennes i alla fall.

Hoppas de flesta ser det så. Jag har sparat hela vår mailkonversation. Och jag tycker mig vara ganska duktig på läsförståelse. Men visst kan det vara så att vi pratar två olika "språk" och allt bara är en stor missuppfattning. Det känns dock inte som att det är värt att börja leta efter den nålen just nu. Jag är rätt nöjd med att hela situationen är ur världen.

Ursprungligen av Snooze:

Senaste nytt: nu har jag fått ett negativt omdöme tillbaka. Jag är tydligen en scammer som försöker blåsa folk. Och hennes kommentar till mitt omdömme (Ville delbetala, falskt telefonnr! otrevliga mail, vägrade payson, hon är anmäld) var: "lögner, lögner, lögner. psykopatisk säljare! försökte blåsa mig på över 8000!!!"

Jaha, ja. Men nu är det å andra sidan slut på detta sorgliga kapitel.

Hämndomdömen är Traderas svarta baksida. Föreslår du Payson så är du knappast en bedragare. Men hon känner sig förstås angripen och försöker försvara sig.

Jag har lyckligtvis sluppit sådant. Snarare hare de säljare jag köpt av skött sig mycket bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-27 17:42

Man bör aldrig köpa begagnad saker av okända folk.
Också bör man aldrig sälja till okända folk !

När man är själv ärlig och snäll som säljare så kan man råka ut för polisanmälan eller andra tråkigheter av dom som man inte känner. Världen är fullt av dom...

Jag undviker till 100%. Bättre sälja till någon man känner i närhet eller släkt.
Eller förbruka datorn tills den går inte att säljas!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-29 13:22
Ursprungligen av REP:

Man bör aldrig köpa begagnad saker av okända folk.
Också bör man aldrig sälja till okända folk !

När man är själv ärlig och snäll som säljare så kan man råka ut för polisanmälan eller andra tråkigheter av dom som man inte känner. Världen är fullt av dom...

Jag undviker till 100%. Bättre sälja till någon man känner i närhet eller släkt.
Eller förbruka datorn tills den går inte att säljas!

Det där är väl lite svårt att följa. Släkt och vänner blir väl förmodligen sur om du försöker pracka på dem dina avlagde grejer i tid och otid, du kan inte ta riktigt betalt utan måste ge "kompispris" och dessutom får du bära hundhuvudet om något du sålt krånglar, även om det är deras eget fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-27 10:32

Du har aldrig funderat på om hon läser och skriver på 99mac? Det är många macare som gör det.

Då får vi väl hoppas att hon svarar i denna tråd

  • Medlem
  • 2006-05-27 11:46

Då måste hon vara åtminstone plusmedlem.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-27 17:38

Samma här, Ingemar. Bortsett från henne då. Det har aldrig varit några som helst problem. Jag har just nu två andra auktioner ute också, samt att en kille vann en auktion för några dagar sedan. Pengarna satt på mitt konto dagen efter och jag skickade varan dagen efter det. Inga problem, inga gnäll. Men det klart, förr eller senare träffar man statistiskt sett på någon sådan strulis, antar jag...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-29 21:33

Tradera svarade idag på mitt mail. De har krediterat fakturan på provisionen från den drabbade auktionen. Men de tar inte bort hennes omdöme på mig, och de verkar inte ge henne någon varning. Så var inte så petig med att ange riktigt telefonnummer, fullfölja "bindande" auktioner eller vara trevlig mot säljaren. Det är de som strular som har mest skydd. Hey, precis som i samhället egentligen...

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-30 07:35

Glöm inte att blockera användaren så hon inte kan buda på någon av dina auktioner igen!

ps. sålde precis min PB 12", 512MB, 1,33Ghz på tradera för 8000kr Fick in pengarna till kontot igår

Bevaka tråden