Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få bäst kapacitet ur Macbookens batteri?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-27 02:00

Fick min första laptop igår. Ivrig som jag var satte jag igång den direkt och körde på batteri i cirkus 2 timmar. Sen körde jag med elsladden i cirkus 5 timmar, och nu står den avstängd utan elsladden. Först nu kom jag att tänka på alla guider jag läst om hur man ska behandla nya batterier för att få så bra prestanda som möjligt etc.
Så, är det första laddningen sånt handlar om eller kan jag fortfarande 'optimera' mitt batteri? Vad bör jag i så fall göra? Kan jag använda den samtidigt?

Snabba tips uppskattas!

Ursprungligen av j0ppe:

Fick min första laptop igår. Ivrig som jag var satte jag igång den direkt och körde på batteri i cirkus 2 timmar. Sen körde jag med elsladden i cirkus 5 timmar, och nu står den avstängd utan elsladden. Först nu kom jag att tänka på alla guider jag läst om hur man ska behandla nya batterier för att få så bra prestanda som möjligt etc.
Så, är det första laddningen sånt handlar om eller kan jag fortfarande 'optimera' mitt batteri? Vad bör jag i så fall göra? Kan jag använda den samtidigt?

Snabba tips uppskattas!

Jo, det är väl framförallt kalibrering av batteriet det brukar handla om. Att sedan ställa in datorn så att den använder batteriet på bästa sätt gör stor skillnad, prova "systeminställningar" och sedan "strömsparare", samt ljusstyrkan på skärmen som gör underverk för batteritiden.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-27 11:48
Ursprungligen av akerstrom:

Jo, det är väl framförallt kalibrering av batteriet det brukar handla om.

Mjo det är det jag syftade på. Är det för sent? Eller behövs det inte?

Ursprungligen av j0ppe:

Mjo det är det jag syftade på. Är det för sent? Eller behövs det inte?

Jag gjorde samma tabbe med min iBook. Men jag bara kalibrerade det i efterhand, och jag har fått ut mina timmar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-27 08:42

Moderna lithium-polymer batterier (som det som sitter i MB) ska inte behöva kalibreras om jag kommer ihåg rätt utan kommer själv ihåg hur stor kapacitet de har osv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-27 14:02

...och med kalibering menas ofta att man först laddar upp batteriet helt och hållet, och GÄRNA lite till, direkt när man får det, och sedan gör på batteri till det är HELT slut, varvid man börjar använda datorn som vanligt.

Edit: att kalibera är inte allt. Jag har c:a 4 minuter batteritid på min iBook, berode på 1: det är 5 år gammalt, 2: jag har haft den ute när det är kallt (låt bli det)

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2006-05-27 15:05

Lithium batterier behöver ni inte kalibrera, de har inga minnesceller.

Därmot så kan ni förbättra batterikapaciteten genom att ta ut batterit helt när ni kör med sladd i och förvara det svalt. Hela urladdningar av batteriet ska man också undvika. Allra bäst trivs det med runt 40% laddning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-27 16:22
Ursprungligen av Fem:

Lithium batterier behöver ni inte kalibrera, de har inga minnesceller.

Därmot så kan ni förbättra batterikapaciteten genom att ta ut batterit helt när ni kör med sladd i och förvara det svalt. Hela urladdningar av batteriet ska man också undvika. Allra bäst trivs det med runt 40% laddning.

Detta är visserligen sant, men batteriet innehåller en liten processor, och det är för dennes skull du kalibrerar. Såhär säger Apple:

The battery calibration for the PowerBook G4 (15-inch Double-Layer SD) and any model of MacBook or MacBook Pro has been updated because of a new battery released with this computer. With these computers, follow these steps to calibrate your battery:

Plug in the power adapter and fully charge your PowerBook's battery until the light ring or LED on the power adapter plug changes to green and the onscreen meter in the menu bar indicates that the battery is fully charged.
Allow the battery to rest in the fully charged state for at least two hours. You may use your computer during this time as long as the adapter is plugged in.
Disconnect the power adapter with the computer still on and start running the computer off battery power. You may use your computer during this time. When your battery gets low, you will see the low battery warning dialog on the screen.
Continue to keep your computer on until it goes to sleep. Save all your work and close all applications when the battery gets very low, before the computer goes to sleep.
Turn off the computer or allow it to sleep for five hours or more.
Connect the power adapter and leave it connected until the battery is fully charged again.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-27 23:19

Mao, jag kan använda datorn medans den laddar batteriet första gången right? Så länge jag inte tar ur strömkabeln.

Hur länge tar det att fullt ladda upp ett macbook batteri?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-08-20 18:20
Ursprungligen av knekor:

Mao, jag kan använda datorn medans den laddar batteriet första gången right? Så länge jag inte tar ur strömkabeln.

Hur länge tar det att fullt ladda upp ett macbook batteri?

Håller också på att kalibrera mitt Macbook PRO batteri, började ladda det i idag kl 07.30 och nu 10 h 50 min senare så har det kommit upp i 2 st (totalt 5) prickar när jag kollar på indikatorn under batteriet. Så det ser ut att ta väldigt lång tid.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-08-20 19:21
Ursprungligen av denon:

Håller också på att kalibrera mitt Macbook PRO batteri, började ladda det i idag kl 07.30 och nu 10 h 50 min senare så har det kommit upp i 2 st (totalt 5) prickar när jag kollar på indikatorn under batteriet. Så det ser ut att ta väldigt lång tid.

Då är det definitivt någonting som är fel. Så lång tid ska det absolut inte ta att ladda batteriet.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-08-20 20:51
Ursprungligen av akesson:

Då är det definitivt någonting som är fel. Så lång tid ska det absolut inte ta att ladda batteriet.

Är väldigt konstigt att det ska ta sådan tid, har haft datorn avstängd under hela laddningen. Visar fortfarande 2 prickar. Datorn fick jag i fredags så batteriet är inte mer än 2 dagar.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-20 20:52

När batteriet är fullt och sladden är i används ju inte batteriet självfallet. Man behöver inte plocka ut batteriet och kuckla. Apple rekommenderar att man kalibrerar batteriet nån gång i månaden om man inte använder det kontinuerligt. Detta därför att moderna batterier (enligt manualen till Macbook) behöver få ström igenom sig för att fungera optimalt. Apple beskriver den optimale användaren som någon som pendlar varje dag och använder batteriet på tåget och sedan strömsladden på jobbet osv. Man behöver dock inte ladda ur det och ladda upp det helt varje gång.

Ska man förvara batteriet länge utan att använda det ska man förvara det halvt uppladdat. Kalibrera också batteriet om det inte använts på ett tag för att få optimal batteritid.

1
Bevaka tråden