Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Objekt i Illustrator > Lager i Photoshop

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag sitter med en Sverige-karta i Illustrator där varje landsting utgörs av en separat polygon. Nu vill jag skapa en mall i Photoshop som gör det lätt att tända och släcka landsting. Hur får jag enklast över bilden i Photoshop så att varje polygon (objekt) blir ett eget lager?

När jag helt enkelt öppnar illustratorfilen i Photoshop plattas den ju till. Samma sak händer om jag kopierar illustratorfilens innehåll och klistrar in i ett photoshopdokument.

Klipp och klistra en i taget, du blir tvungen att dra dem på plats själv, men om du lägger själva kartkonturen överst så borde det vara ganska lätt.

Annars går det ju bra att gömma/visa objekt i Illustrator, ta fram lagerpaletten och expandera ett lager så ser du alla objekt på det, bara klicka på ögat sen.

(Passa på att döpa dina objekt i lagerlistan så blir de lättare att identifiera när du behöver gömma/visa nästa gång.)

Tack för kvickt svar.

Är det verkligen inte möjligt att automatiskt få över bilden i photoshop med varje objekt som ett lager? Märkligt.

Visst kan jag gömma/visa objekten även i illustrator, men det här ska bli en mall för en webbild som ska kunna användas av andra än mig och jag tänker mig att export från photoshop är enklare än från illustrator.

Verkar inte så, dessvärre. Jag sitter med CS1-samlingen, så kan inte svara på om nåt är annorlunda i CS2.

Sitter också med CS1, så det skulle kvitta. Nu har jag iaf dragit över alla objekt manuellt och det gick ju fint. Tack för hjälpen.

Jag är rätt säker på att detta funkar i CS1.. Annars kanske du kan låna nåns dator med CS2.. erh..

- Se till att ha alla polygoner i ett separat lager i Illustrator
- Avmarkera alla objekt (klicka i tomma ritytan eller nåt..)
- Markera lagret med alla dina landsting i lager-paletten
- Välj lager-palette-menyn -> Release to Layers (Sequence)
- Gå till File-> Export... välj Photoshop (psd) som format
- Klicka i "Write Layers"

hi-5!

Senast redigerat 2006-06-19 15:05

Häpp! Det var ju smidigt, jag testade att exportera direkt till psd (utan 'frigör till lager', hade bara tre lager med ett testobjekt på varje), gick ju galant :). Man lär sig nåt nästan varje dag.

sweet

..ja frigör till lager är bara ett sätt att få ett objekt per lager.

Så om man har 50 objekt och vill ha varje i ett eget lager så är det najs.. (annars måste man ju skapa lager + flytta objekt 50 gånger..)

hi-5!

1
Bevaka tråden