Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd; Tamron 28-75/2,8 XR Di?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-06-27 13:14

TJena!
Tänkte införskaffa mig ett nytt objektiv till min eos 350D. Jag har kommit fram till att det står mellan Tamron 28-75/2,8 XR Di och Sigma 28-70/2.8 DG.

I nuläget lutar det mest mot Tamron. Men jag får ingen klarhet om den har inner focus eller inte, vilket jag gärna vill ha.

Kom gärna med förslag och vad ni tycker om de olika objektiven.

M v h
Isac

Tamrongluggen är ruskigt bra, lite småplastig men optiskt sett en fullträff. Den är internfokuserad och har alltså inte roterande frontlins, så det är fritt fram för polfilter. Vet nästan ingenting om Sigmas motsvarande, tycker de brukar hålla sämre optisk kvalitet än Tamron överlag, men av de recensioner jag läst verkar det faktiskt som att den är ovanligt lyckad för att vara från dem. Hade nog själv valt Tamron eftersom jag är lite skeptisk mot det mesta från Sigma, men det är nog egentligen hugget som stucket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-30 13:49

Är du säker på att du vi "börja" på 28 mm? Jag köpte precis en ersättningsglugg till min 350D - ett Sigma EX|DC 18-50/2.8. Det är helt fantastiskt mycket bättre än kitobjektivet på alla vis. Fortfarande har jag behöv av mer vidvinkel.

Sigmaobjektivet håller förvånadsvärt hög kvalité för dess pris. Kitobjektivet känns plastigt och billigt i jämförselse. Stösta problemet nu är att kameran blivit ordentligt mycket tyngre så batterigreppet lär jag också få köpa nu…

Visserligen kan man satsa på ett 28-70 och senare ett 10-14 till 28.

Annars tror jag båda ovan är bra objektiv - lite som valet mellan Canon och Nikon nästan

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-06-30 16:59

Jag ändrade mig och det blev istället ett Sigma 17-70/2.8-4.5 för jag kände att jag ville slippa ha ett till objektiv mellan 17-28 då jag villa ha ett objektiv med vidvinkel också.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-07-27 06:15
Ursprungligen av isac.j:

Jag ändrade mig och det blev istället ett Sigma 17-70/2.8-4.5 för jag kände att jag ville slippa ha ett till objektiv mellan 17-28 då jag villa ha ett objektiv med vidvinkel också.

Är du nöjd med ditt val?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-27 17:59

Jadå det är jag! Det är bara ibland som autofokusen är lite halvbra, men efter att man trycker ner utlösaren igen så rättar autofokusen till sig och blir riktigt bra!

  • Medlem
  • 2006-07-29 00:36

Som någon konstaterade i en annan tråd verkar det vara svårt att komma undan behovet av ett dedikerat vidvinkelobjektiv. Tamron 28-75/2.8 är otroligt bra för pengarna, och kompletteras väl av t.ex. Tokina 12-24/4. D.v.s om man inte använder vidvinkel så mkt, eller kan leva med distortionen som zoomarna som börjar på 17-18 och går upp till 50-70.

Kolla f.ö. in detta test, där Tamronen presterar grymt bra:
http://16-9.net/lens_tests/35mm_e.html

1
Bevaka tråden