Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Tommy66

Tommy66

Medlem
  • Plats Östra Göinge
  • Sysselsättning ATV, ATV3, Itunes, iMac, iPod, iPhone4 (x2), Airport Express (x3), Time Capsule
  • Registrerad 2010-03-12
  • Senast aktiv 2019-05-01
  • Antal inlägg 322

Foruminlägg

De senaste inläggen Tommy66 har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2019-01-09 19:56

Har haft ett par olika generationers Apple TV tidigare och då nyttjat möjligheten att välja till Musik vid start av ett bildspel (av de foton jag delar via Hemmadelning från husets hårddisk).
Musiken har (ju) då varit valfri låt ur det egna iTunes-arkivet (också från husets hårddisk).

Numera har vi ATV 4K. 
När jag nu skulle köra ett bildspel enligt ovan så hittar jag dock inte längre hur jag skall göra för att få med Musik. 
Googlar men hittar ingen info i ämnet.

?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2018-12-29 12:06

Går igenom tusentals familjefoton i Bilder nu.
Ganska många mår väl av rödaögon-korrigering - och ett klick på Auto-knappen räcker allt som oftast för ett gott resultat.
Finns det inget sätt att göra det för många foton samtidigt, utan att klicka sig in på varje enskild bild?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2018-08-06 10:52
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2018-08-02 21:12

Hade (miss)lyckats skapa ett på tok för långt användarnamn/konto när jag drog igång iMacen första gången. D v s väldigt bökigt varje gång det krävs att man anger Administratör/namn.

Gick in i Användare och ändrade. Noterade varning men det skulle ändå funka, efter omstart.
Användarnamnet/kontot ändrades dock inte men däremot så ändrades statusen på det, från Administratör till Standard.
Nu vet jag inte hur jag skall lösa detta. Steg 1, återställa till Administratör. Steg 2, ändra det jobbiga användarnamnet.

Googlade och fann någon instruktion som säger att man skall trycka CMD + S vid uppstart. Skulle sedan ange /sbin/mount -uw / then men det föll på att jag inte lyckas skriva "/"-tecknet (normalt Shift+7, som nu gav annat tecken och hittar inte vid försök bland övriga tangenter)...

Håhåjaja.

Lösning någon?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2018-05-01 10:22
Ursprungligen av carlsson:

Stämmer in i kören: Otroligt tråkigt med tanke på hur driftsäkra de här prylarna har varit.

Har installerat trådlösa nätverk sedan börjat på 00-talet, och det är alltid Apples prylar som har fungerat bäst! Idag är situationen bättre med märken som Ubiquiti och Aerohive (eller Ruckus om man nu vill spendera pengar). Traditionella märken som Netgear, Linksys, Asus, Cisco etc ger jag tyvärr inte mycket för. D-link skule jag inte installera om jag så fick det gratis.

Framför allt Airport Express med Airplay kommer vara saknad.

Hej!

Du tror inte på Linksys Velop WHW0302 då? https://www.linksys.com/se/p/P-WHW0302/

Då du skriver att du installerat trådlösa nätverk i många år så tar jag chansen och riktar några egna spörsmål mot dig.

Förutsättningarna i vår villa är sådant att vi har trådbundet/Ethernet till flertalet rum.
Idag sitter det Airport Express i flera av dessa uttag/rum. Som endera är ändstation med nyttjande av Lineout till högtalare och/eller fungerar som spridning av wifi.

Signalen skulle dock behöva vara starkare i vissa ytor (214 kvm enplans, mkt betongväggar) och de nya wifi-produkterna på marknaden lockar. Så som ovan Linksys.
Är inte tillräckligt tekniskt lagd för att direkt förstå hur setupen skulle optimeras hos mig. Vad jag förstår på reklam/installationssnuttarna så skall en (t ex) Linksys-enhet då Ethernet-jackas in direkt i routern (Telias technicolor), d v s placeras invid denna. Vilket spontant känns lite slösaktigt, tänker då på att vår router är placerad i ena änden av huset (går ej att flytta, husets central/kontor finns där). Borde man inte hellre kunna jacka in Linksys-enheten i ett Ethernet-uttag i ett av husets mer centralt belägna rum?

Å likaledes, vid köp av ett två-pack av ovan produkt, inte måste man väl jacka in numero två via wifi (vs den första Linksys-enheten) utan lika gärna (bättre) göra på samma sätt som med den första - att Ethernetansluta den till det annat uttag i något annat rum i huset?

Kanske skulle mina förutsättningar inte heller kräva en investering så som ovan utan enbart en eller två styck ev t ex TP-Link TL-WA850RE? TP-Link TL-WA850RE

Min andra fundering rör användarperspektivet. Med alla Airport Express (och endera iTunes-möjligheterna men allra helst Remoteless-appen tillsammans med Airfoil och Spotify) så har vi ju haft möjligheten att spela upp samma musik i flera rum samtidigt. Om jag förstår det rätt så dör den möjligheten så snart Airport Express av uppdateringsskäl inte längre kommer att funka? Men så länge de gör det så kan de kombineras med ett nyinköp av t ex Linksys-produkten, om jag förstår det rätt. Månne finns det andra mjukvaror/appar a la Remoteless + Airfoil men jag har hittills inte funnit någon. ?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2018-01-07 13:53

Återförsäljaren av takskärmen, hänvisade till Apple - och att han sett på Nätet att det varit strul med plug n play för iOS11 (samt att ngn hade blivit av med problemen efter 11.2).

Ansluter till skärmen via HDMI-kabel och adapter Apple Lightning till HDMI.

"Plug n play"... Tja, jag har inte högre kunskap än att det betyder att man ansluter sin device och första gången får bekräfta "Lita på datorn" och att det sedan funkar varje gång - när man ansluter.
Så funkade det på familjens samtliga devices innan uppgradering till iOS11.
Testade nu igen med en iPad där vi har iOS9 och som sagt, nemas problemas med den.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2018-01-07 13:27

Funkar utmärkt med iOS 9.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2018-01-04 21:07
Ursprungligen av Mija:

Mycket bra att du inte berättar vilken annan produkt det handlar om. Det minskar chansen att hjälpa till.

Takskärm (bilen).
XTRONS CR108HDS

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2018-01-04 20:57

Efter senaste uppdateringen av en av våra iPhones (till iOS 11) så funkar inte längre plug n play (med en annan produkt), så som tidigare. Inte alls rättare sagt.

Fick då höra att det varit någon form av känt fel med just iOS 11.
Googlade och sökte här nu men fick ingen träff.

Från samma håll fick jag indikationer på att problemet skulle vara löst i iOS 11.2 men så är i varje fall inte fallet hos mig.

?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2018-01-03 16:04

Hur gör man det?

Vi har funktionen "Be om köp" aktiverad i familjen, för barnen.
Jag ser var jag i inställningarna klickade bort det och hittade info om borttag av lösenordskrav för gratisappar, på Nätet. Vilket vore en förenkling och önskvärt hos oss (gratisapparna).

Men vi vill ha kvar funktionen att vi som föräldrar måste godkänna köp av appar som inte är gratis samt köp inuti apparna.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2017-07-21 11:17
Ursprungligen av keptang:

Tandpetare av trä/plast är nog bättre än en nål som leder ström och kan göra en kortslutning i telefonen.

Sonens iPhone5S har laddningsbekymmer, eller snarare allmänna bekymmer vad gäller att få kontakt med lightning-kabel.

Vid laddning så är det ofta 1 specifik kabel som funkar, i hans tfn.

Familjen har ett antal iPhones där problemet ej existerar, med samma kablar.

Jag har tidigare nyttjat tandpetar-lösningen med framgång för andra telefoner men i det här fallet avhjälper det inte.

Antar att det är ett hårdvarufel.

Någon som har en uppfattning om det är enkelt/dyrt/lönt att lämna in för lagning?
Kan man månne ge sig på ett byte själv, a la batteribyte?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2017-07-17 19:22
Ursprungligen av IngoX:

Grabbar, det är vackert väder, ska vi inte ta lunchen ute idag?

Troligen tillfälligt strul. Pröva igen senare.

Kanske efter semestern?

Funkade några timmar senare.

Glömde fråga om vädret.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2017-07-17 12:35

Har registrerat supportärende hos Apple Support och uppmanas ringa tfnnr 020100529.

Men endera kopplas samtalet inte fram (någonstans) eller så sägs det att numret är fel.

När jag i stället väljer "bli uppringd av supporten"-alternativet på Apples sida så står det någonting om tillfälligt fel.

Har försökt flera ggr, samma resultat.

Googlade också nu men får ingen träff om vare sig nya kontaktvägar eller strul.

?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2017-06-11 22:31

Jag fick den att funka nu!

Tydligen hade en utav de tre kontakterna mellan skärm/moderkort inte riktigt connection.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2017-06-11 17:32
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan hända att det är något som har gått sönder. Svårt att svara på vad utan att kika på den. Jag brukar montera ner och koppla ihop allt igen och hoppas på att jag gör mer rätt den andra gången.

Förstår att det är svårt att svara på - men sätter mitt hopp till att någon här på forumet kan peka ut vilken komponent/kontakt jag skall kika efter, när jag lyfter på skalet. Finns ju inte så många, vad jag kan se, förresten.

Att något skulle ha gått sönder känns ändå långsökt, tyckte att jag var försiktig.