Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Borttaget

Borttaget

Oregistrerad
  • Registrerad 2013-02-16
  • Antal inlägg 0

Foruminlägg

De senaste inläggen Borttaget har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Termit:

Det verkar gå troll i det här. Nu dog min moviesaver. Jag överväger att köpa en sån här:

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/...

Den verkar dessutom exportera till MP4 så då är det ju löst i så fall..

Jag har ingen erfarenhet av sådana, men den gamla sanningen ”skit in blir skit ut” gäller alltid!

PS. Elgato har jag dock erfarenhet av, TV-stickor, och de gör bra grejer. ??

Ursprungligen av Termit:

Tack för snabbt svar! Provade att ladda upp ett klipp här för nedladdning.
Sen provade jag även att lägga upp för att streama och då blev det så här. Så det är den stora skillnaden jag upplever även när jag kör via handbrake eller konverterar.

Jag råder dig att använda ett konverteringsprogram som släpper igenom videokodeken som den är* (den är kompatibel med mp4) och bara konverterar ljudet, så påverkas inte bildkvaliteten negativt. Det går också mycket fortare. Det går att konvertera många filer i samma fönster. Jag använder ff•Works. Se dumpar.

*Handbrake medger inte detta, så kallad passthru.

Senast redigerat 2021-11-23 10:50

Det ska bli skönt att slippa rensa en massa spam.

Vill man bara diskutera Apple är detta stället att börja på, vad gäller forumdelen:

https://bubblan.teknikveckan.se/c/applebubbla...

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Så kommer det inte alls bli. Macradion.com kommer enbart innehålla Apple-nyheter, recensioner etc. På forumet finns det precis som idag en "vad köpte du senast"-tråd, samt att det finns en gigantisk underkategori med bara Apple för den som bara vill snacka om det. Så skillnaden blir faktiskt inte speciellt stor förutom att forumet blir betydligt mer modernt och likaså hemsidan. Med ett konto på nya forumet kan man även välja vad som skall visas och inte, så vill man enbart se Apple-delen går det att ställa in.

Upp till bevis!

Ursprungligen av michellhell:

hej!
jag nollställde min iphone 6, men min hemknapp fungerar inte...
det första steget när man ska in på mobilen är att trycka på hemknappen, finns det något jag kan göra eller är det kört?

Har du testat att stänga av den och sätta på den igen? Jag utgår från att du har simkortet i, så att IOS kan känna av vilket land det handlar om.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hmm, minns inte riktigt. SIP är på nu i alla fall.

Tack. Då verkar det smidigt nog att uppdatera (fast jag väntar nog till nästa Monterey som väl lär komma rätt snart).

”Apple presenterade idag Self Service-reparation, som innebär att kunder som känner sig bekväma med att själva utföra reparationer, får tillgång till Apples originaldelar och verktyg. Till en början finns det delar till iPhone 12- och iPhone 13-modellerna, och därefter till Mac-datorer med M1-chip. Self Service-reparation kommer att erbjudas i början av nästa år i USA och spridas till fler länder under 2022. Tillsammans med fler än 5 000 auktoriserade Apple-servicesställen och 2 800 fristående reparatörer får kunderna nu tillgång till dessa delar, verktyg och handböcker.”

https://www.apple.com/se/newsroom/2021/11/app...

Äntligen! Rätten att reparera firar triumf idag!

Men många Apple-fantaster måste nu vara förtvivlade, då de länge och envist har hävdat att endast Apple och deras auktoriserade verkstäder ska syssla med sådant här.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Funkar bra på min 2014 tack vare Open core legacy patcher.

Jag hoppade över steget med USB-sticka och patchade bara min interna SSD direkt. Sen dök Monterey-uppgraderingen upp och det var bara att installera.

Patchade du SSD med OCLP:s defaultinställningar? Dvs SIP och secure boot avstängt?

Hurra!

Ursprungligen av omartint:

Har inget emot förnyelse, men kan man inte hitta ett bättre namn för en nyhetssida och forum än "radion"?

Eller är sidan endast tänkt som en launcher/stödfunktion till poddarna?

99mac läggs i praktiken ned både till form och innehåll. Men det klart att det pratas vackra ord som om så inte vore fallet. Teknikveckan i dess olika former är inte och kommer inte att bli något substitut till 99mac. Då är MacWorld Forum ett mycket bättre alternativ.

Trådstartaren har avslutat sitt konto så räkna inte med svar. /Moderator

Trådstartaren har avslutat sitt konto så räkna inte med svar. /Moderator

Jag lägger upp min artikel här också, eftersom admin i tråden om Mac & MacOS tyckte att tråden var inte till kritik mot Apple.

Hoppas att här kan vi diskutera Apple bemötandefrågor, garanti och support utan att någon ändrar rubrik eller innehåll.

Jag är intresserad fortfarande att Apple ger mig en bra service, rättar till problemen som uppstod och att vi lyfter upp dessa så inte andra drabbas också. Hoppas på en trevlig och sansad diskussion

Min ursprungliga artikel nedan :

Hej

Vid senaste uppgraderingen till Monterey som började som en rutin händelse har min iMac 27” inköpt i slutet av november förra året slutat fungera.

Datorn hängde sig vid omstart och inga kommandon funkade. Efter en halv timme hade jag stängt av datorn med strömbrytaren. Efter det slutade den helt att fungera. Inga pip, ljus, ljud eller blinkningar, stendött.

Tråkigt och irriterande, men jag tänkte det löser sig.

Problemen började här. Det är inte de tekniska, det löser sig alltid.

Apple Support har blivit helt kass och otrevliga. Efter mycket telefonköande kopplades jag fram och tillbaka tills någon på seniora avdelningen tog dig tid att lyssna.

Han frågade om jag har en USB-c till USB-c hemma. Eftersom jag har en äldre iMac så tänkte han att det går att göra en ”revival” mha kabeln och Apple Configurator v2 från gamla, fungerande datorn till nya iMac som var stendöd. Vi kollade vilken version gamla datorn hade. Jag åkte ut till Netonnet, som just drabbades av strömavbrott. Så fortsatte jag vidare tills jag köpte kabeln. Hemma visade sig att gamla datorn inte hade USB-c kontakt.

Ringde supporten på nytt och till sist hittade jag en USB-a till USB - kabel och tillsammans hade suttit i flera timmar men det gick inte att väcka gamla datorn till liv alls.

Supporten hade då skickar mig ett Mail med fem butiker i Stockholmsområdet som tar emot och lagar datorn. Upprepar att datorn är fortfarande under garanti.

Dagen efter tog jag ledigt efter lunch och åkte till Elgiganten Kungens Kurva till service.

Där var teknikerna märkbart irriterade över att trots att de har avtal med Apple för reparationer av hårdvara, inte mjukvara, så skickas fortfarande kunder med problem de inte kan lösa. De hade inte tittat ens på datorn utan hänvisade mig tillbaka till Supporten eller till Apple Center i Täby och sade att trots att det är under garanti så kommer det att kosta mig pengar att lämna in.

Jag gick ut till bilen och ringde Supporten på nytt. Efter de sedvanliga fram och tillbaka kopplingarna kom jag på nytt till ”seniora avdelningen” som de upprepar hela tiden som en mantra och som möjligen genom sitt namn skulle göra underverk.

Där pratade jag med en Felix som var väldigt arrogant otrevlig och uppläxande. Han pratade i stor allmänhet men inga konkreta saker.

Han sade att han kan boka in mig till Apple Center om en vecka för att lämna in datorn. Alltså en vecka bara att lämna över datorn, ingen drop in! Det vägrade jag, det är alldeles för lång tid.

Jag frågade då vad händer om datorn är fortfarande under garanti, den är stendöd, deras åtgärder inte hjälpte och serviceverkstaden tog inte in den ens, om jag får den utbytt. Han sade att det ska ta till tre reparationer som inte lyckas för att få en ny!

När jag frågade honom om deras företagspolicy och regler står över svenska lagar så svarade han att det sfär den. Samtalet spelades in av Apple, jag kommer att begära en kopia på det enligt GDPR.

Senare på kvällen ringde jag tillbaka till supporten och en annan på seniora avdelningen tog emot samtalet. Från början bad jag honom att skippa tomprat och vi ska ta riktiga åtgärder som alla förstår och kan följa. Vi kom överens att han bokar in mig till Apple för nästa torsdag, alltså om en vecka.

Igår hade jag fortfarande inte fått en tidpunkt så jag svarade på hans Mail och frågade. Idag på morgonen kom det ett svar från honom att han har inte bokat in mig men han kan göra det, men det tar ytterligare en vecka. Han skyller på pandemin och Apples policy om detta. (Vi köper en iPhone till svärfars födelsedag, men för det kan man bara knalla in till Apple trots pandemin. Tydligen är det stränga regler endast när kunden har rätt och hade redan spenderat pengar).

Jag vet inte vad jag ska göra. I drygt tjugo år tillsammans med familjen avverkat ett dussintal datorer, fler än så telefoner och andra Apple produkter, var nöjd med kvaliten, funktionaliteten och även supporten de få tillfällen jag behövde det.

Men i och med att jag köpte denna senaste datorn så har allt blivit mycket sämre. För det första vid inköpet hade jag beställt och betalat datorn, men ens efter en hel månad kunde de inte ge mig besked om leverans så jag krävde tillbaka mina pengar och fick kämpa hårt att få rätt. Samma dag åkte jag in till Elgiganten och köpte samma typ av dator där som jag hade väntat i en dryg månad i onödan för!

Datorn krånglade redan från början och fick då för första gången otrevligt bemötande från Supporten och även som nu senast med denne Felix, att de lägger på luren.

Jag är djupt besviken och ledsen över apples sätt att hantera problem och kommer nog återgå till PC så småningom.

Men jag vet fortfarande inte hur jag kan lösa just denna situation då Apple har börjat i storföretagsmanér skita i sina trognaste kunder

Har ni några råd om var jag ska vända mig till? Att det tekniska löser sig förr eller senare vet jag.

Men att vända mig till rätten om att man förbigår svensk lagstiftning, sätter garantireparationer ur spel är det för mycket. Tänker även göra polisanmälan.

Det tråkigaste är att jag fick höra flera gånger ifrå seniora avdelningens tekniker att de är själva instansen dit jag kan vända mig till oavsett vad jag gör.

Jag avslutar alltid samtalet med Apple Supporten genom att be dem anteckna att jag kräver att få ett samtal med någon ansvarig för kundkontakter, kundbemötande som jag har hittills vägrats.

Tack för att ni läste detta och hoppas jag för feedback ifrån er.

Hej

Vid senaste uppgraderingen till Monterey som började som en rutin händelse har min iMac 27” inköpt i slutet av november förra året slutat fungera.

Datorn hängde sig vid omstart och inga kommandon funkade. Efter en halv timme hade jag stängt av datorn med strömbrytaren. Efter det slutade den helt att fungera. Inga pip, ljus, ljud eller blinkningar, stendött.

Tråkigt och irriterande, men jag tänkte det löser sig.

Problemen började här. Det är inte de tekniska, det löser sig alltid.

Apple Support har blivit helt kass och otrevliga. Efter mycket telefonköande kopplades jag fram och tillbaka tills någon på seniora avdelningen tog dig tid att lyssna.

Han frågade om jag har en USB-c till USB-c hemma. Eftersom jag har en äldre iMac så tänkte han att det går att göra en ”revival” mha kabeln och Apple Configurator v2 från gamla, fungerande datorn till nya iMac som var stendöd. Vi kollade vilken version gamla datorn hade. Jag åkte ut till Netonnet, som just drabbades av strömavbrott. Så fortsatte jag vidare tills jag köpte kabeln. Hemma visade sig att gamla datorn inte hade USB-c kontakt.

Ringde supporten på nytt och till sist hittade jag en USB-a till USB - kabel och tillsammans hade suttit i flera timmar men det gick inte att väcka gamla datorn till liv alls.

Supporten hade då skickar mig ett Mail med fem butiker i Stockholmsområdet som tar emot och lagar datorn. Upprepar att datorn är fortfarande under garanti.

Dagen efter tog jag ledigt efter lunch och åkte till Elgiganten Kungens Kurva till service.

Där var teknikerna märkbart irriterade över att trots att de har avtal med Apple för reparationer av hårdvara, inte mjukvara, så skickas fortfarande kunder med problem de inte kan lösa. De hade inte tittat ens på datorn utan hänvisade mig tillbaka till Supporten eller till Apple Center i Täby och sade att trots att det är under garanti så kommer det att kosta mig pengar att lämna in.

Jag gick ut till bilen och ringde Supporten på nytt. Efter de sedvanliga fram och tillbaka kopplingarna kom jag på nytt till ”seniora avdelningen” som de upprepar hela tiden som en mantra och som möjligen genom sitt namn skulle göra underverk.

Där pratade jag med en Felix som var väldigt arrogant otrevlig och uppläxande. Han pratade i stor allmänhet men inga konkreta saker.

Han sade att han kan boka in mig till Apple Center om en vecka för att lämna in datorn. Alltså en vecka bara att lämna över datorn, ingen drop in! Det vägrade jag, det är alldeles för lång tid.

Jag frågade då vad händer om datorn är fortfarande under garanti, den är stendöd, deras åtgärder inte hjälpte och serviceverkstaden tog inte in den ens, om jag får den utbytt. Han sade att det ska ta till tre reparationer som inte lyckas för att få en ny!

När jag frågade honom om deras företagspolicy och regler står över svenska lagar så svarade han att det sfär den. Samtalet spelades in av Apple, jag kommer att begära en kopia på det enligt GDPR.

Senare på kvällen ringde jag tillbaka till supporten och en annan på seniora avdelningen tog emot samtalet. Från början bad jag honom att skippa tomprat och vi ska ta riktiga åtgärder som alla förstår och kan följa. Vi kom överens att han bokar in mig till Apple för nästa torsdag, alltså om en vecka.

Igår hade jag fortfarande inte fått en tidpunkt så jag svarade på hans Mail och frågade. Idag på morgonen kom det ett svar från honom att han har inte bokat in mig men han kan göra det, men det tar ytterligare en vecka. Han skyller på pandemin och Apples policy om detta. (Vi köper en iPhone till svärfars födelsedag, men för det kan man bara knalla in till Apple trots pandemin. Tydligen är det stränga regler endast när kunden har rätt och hade redan spenderat pengar).

Jag vet inte vad jag ska göra. I drygt tjugo år tillsammans med familjen avverkat ett dussintal datorer, fler än så telefoner och andra Apple produkter, var nöjd med kvaliten, funktionaliteten och även supporten de få tillfällen jag behövde det.

Men i och med att jag köpte denna senaste datorn så har allt blivit mycket sämre. För det första vid inköpet hade jag beställt och betalat datorn, men ens efter en hel månad kunde de inte ge mig besked om leverans så jag krävde tillbaka mina pengar och fick kämpa hårt att få rätt. Samma dag åkte jag in till Elgiganten och köpte samma typ av dator där som jag hade väntat i en dryg månad i onödan för!

Datorn krånglade redan från början och fick då för första gången otrevligt bemötande från Supporten och även som nu senast med denne Felix, att de lägger på luren.

Jag är djupt besviken och ledsen över apples sätt att hantera problem och kommer nog återgå till PC så småningom.

Men jag vet fortfarande inte hur jag kan lösa just denna situation då Apple har börjat i storföretagsmanér skita i sina trognaste kunder

Har ni några råd om var jag ska vända mig till? Att det tekniska löser sig förr eller senare vet jag.

Men att vända mig till rätten om att man förbigår svensk lagstiftning, sätter garantireparationer ur spel är det för mycket. Tänker även göra polisanmälan.

Det tråkigaste är att jag fick höra flera gånger ifrå seniora avdelningens tekniker att de är själva instansen dit jag kan vända mig till oavsett vad jag gör.

Jag avslutar alltid samtalet med Apple Supporten genom att be dem anteckna att jag kräver att få ett samtal med någon ansvarig för kundkontakter, kundbemötande som jag har hittills vägrats.

Tack för att ni läste detta och hoppas jag för feedback ifrån er.