Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Dolleman

Dolleman

Medlem
  • Registrerad 2003-08-15
  • Senast aktiv 2011-06-23
  • Antal inlägg 38

Foruminlägg

De senaste inläggen Dolleman har skrivit i forumet.

Well, sagt och gjort!

Har nu startat upp i Helsingborg ifall någon är intresserad!
LindApp AB – Apputveckling för iPhone, iPad, Android och Windows Phone 7

Tjena!

Jag har mångårig erfarenhet av att koda i Cocoa och när iPhonen kom så var det klart nästa kul grej att testa idéer på
Efterhand som åren gått har jag blivit mer och mer sugen på att starta eget, då som konsult antagligen

Vad tror ni, finns det en marknad för en iOS/MacOSX-konsultfirma?

Jag bor i Helsingborgsområdet om det skulle spela någon roll

Mvh
André

Är helt grön på OpenGL så jag har följt tutorials som jag hittade: CocoaGL

Har dock lite problem med alla tutorials som innehåller texturer
Det blir bara "blurr" av dem eller så åker de ihop med varandra och liknande, trots att jag följer anvisningarna till punkt och pricka

De verkar skrivna för 10.2 Jaguar, någon som vet något bättre sätt att ladda texturerna eller om man måste skriva på annat sätt under Tiger??

Skulle behöva "starta om" en hårdvara som sitter kopplad till datorn via USB
Kan man starta om enheten på något sätt med HID?? Typ stänga av strömmen till enheten och sen sätta igång den igen?

Det finns tyvärr ingen mjukvara på enheten som gör att den startas om utan måste återställa den den hårda vägen

MVH André

Har lite problem att lägga till libHIDUtilities.dylib i mitt projekt
Allt fungerar när jag kompilerar och jag har kopierat in filen i min projektmapp
så att den ska hitta...

Men så fort jag kör så kommer det bara upp detta:
dyld: Library not loaded: @executable_path/../Frameworks/libHIDUtilities.dylib

Någon som vet hur man ska/kan göra här? Jag kan inte förstå varför den inte vill ladda den...

André

Någon som vet om man kan få Notifications ifrån en HIDDevice?
Använder mig av USB-anslutning och undrar oxå om jag måste stå och ta in värden från enheten hela tiden eller om man kan få den att "själv visa" när den har nya värden...
Hittar inte något användbart på Apples sidor, har kanske missat nåt?

// André

Tackar tackar, det här gör allt mycket enklare

Håller på med ett litet projekt där jag skriver ett sorts Mediabibliotek
Till programmet har jag en IR adapter som jag skriver drivrutiner till.

Nu till frågan: Kan jag köra drivrutinerna som är skrivna i C och Obj-C kod i samma fil?
Eller kan jag anropa classer från "C-filen"?
Drivrutinerna använder sig av HID-utilities, kan man anropa dem direkt i Ocj-C kod?

Har bara programmerat var för sig innan och vet inte riktigt hur jag ska lägga upp
kodningen i projektet... Några tips?

// André

*Bump*
Ingen alls som vet hur man skulle kunna göra??

Hej igen!!

Håller fortfarande på att försöka skicka filer mellan mina datorer men har övergett NSStream för NetSocket. Slipper tänka på allt med krockar och liknande och det funkar jättebra... Förutom att mitt program verkar ladda in filen i minnet istället för att strömma den bit för bit direkt från disk... Nån som pillat med NetSocket innan som kan se vad jag gjort för fel??

-(void)sendFile {
NSData *readData; readData = [outgoingHandle readDataOfLength:1024*16];

NSLog(@Sending File);
[transferSocket writeData:readData];
}

- (void)netsocketConnected:(NetSocket*)inNetSocket {
[inNetSocket retain]; NSLog( @"FileTransfer: Connected" ); [self sendFile];
}

- (void)netsocket:(NetSocket*)inNetSocket connectionTimedOut:(NSTimeInterval)inTimeout { NSLog( @"FileTransfer: Connection timed out" );
}

- (void)netsocketDisconnected:(NetSocket*)inNetSocket { NSLog( @"FileTransfer: Disconnected" ); }

- (void)netsocket:(NetSocket*)inNetSocket dataAvailable:(unsigned)inAmount {
NSLog(@Incoming Data);

NSData *readData = [inNetSocket readData:inAmount];

NSLog(@Writing Data);
[incomingHandle writeData:readData];
}

- (void)netsocketDataSent:(NetSocket*)inNetSocket { NSLog(@Data sent);

[inNetSocket retain];
[inNetSocket scheduleOnCurrentRunLoop];

[self sendFile];
}

Deesutom verkar den binda upp väldigt mycket minne... men om jag använder autorelease eller release på nån av mina variabler krashar det bara

Nån som kan hjälpa mig?

//André

Jo, den sidan har jag sett.... Men tack ändå!
Men jag förstå inte hur man får datorn man kopplar upp mot att lyssna på porten man ansluter på
Verkar inte stå någonstans alls

Jag håller på med ett litet program för att lätt kunna skicka filer mellan mina 2 datorer
men jag förstår mig inte på hur jag ska göra med NSStream...

Nån som vet hur man får en NSStream att lyssna på en port?
Eller vart man stoppar in vilken fil den ska strömma och var den ska spara?
Hittar bara att man använder NSInputStream och NSOutputStream, men inte hur man
implementerar dem i koden...

Nån som vet hur man skulle kunna göra/vet hur man gör??

//André

Kan man använda sig av program som endast finns i terminalen i ett Cocoa-program?
Hur anropar man dem i så fall?

Aspyr håller på att porta det...
Ska bli klart under februri-mars nån gång