Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Adzam 1

Adzam 1

Medlem
  • Plats Uppsala
  • Registrerad 2004-10-29
  • Senast aktiv 2020-11-21
  • Antal inlägg 2221

Foruminlägg

De senaste inläggen Adzam 1 har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-11-25 18:40
Ursprungligen av billyjam:

Ok givetvis var det för tidigt att fira. Nu fungerar mobildatan men det går inte att ringa eller ta emot samtal (vilket det gjorde förut).

Ursprungligen av gaddan:

Testade nyss, kunde skicka sms,messenger och ringa ?

Otroligt, nu verkar det fungera även för mig! Äntligen! Jag har dock inte fått någon återkoppling än, så risken finns väl fortfarande att det börjat att strula igen. Men ändå skönt att få bevis på att det faktiskt kan fungera (och att det inte var fel på klockan/klockorna ... )!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-11-20 23:43
Ursprungligen av billyjam:

Jag har fortfarande problemet med ett abonnemang som ligger kvar så just nu väntar jag. Blev uppringd av någon i helgen som bara sa att ärendet lågt hos någon grupp som har hand om "alla problem med esim"...
Lärt väl bli samma sak när det är löst, dvs att det fortfarande inte fungerar som det ska. Vad säger de till dig nu? Att det är din klocka det är fel på och att du ska kontakta Apple eller jobbar de på en lösning?

När jag kontaktade dem i går sa de att ärendet fortfarande är aktivt och att de kontaktar mig när ärendet är löst. Så ingenting om att det är min klocka det är fel på (och så länge vi är två som har samma problem, och ingen annan verkar få det att fungera, känns det osannolikt att det är våra klockor det skulle vara fel på).

Jag ger dem månaden ut att fixa detta. Om det inte är löst till nästa vecka påbörjar jag nog processen att byta bolag. Det känns tråkigt – särskilt nu när jag har blivit lovad bra rabatt på mitt nuvarande abonnemang – men det går ju inte att ha det så här för evigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-11-19 11:13
Ursprungligen av billyjam:

Jaha nu har jag samma problem som du efter att ha tagit bort abonnemanget i samband med att jag ställde in klockan som ny. Går nu inte att lägga till abonnemanget igen utan det kommer bara en vit skärm efter att jag knappat in mina sista fyra för verifiering. Så ja nu är det väl bara att hålla tummarna. Frustrerande är bara förnamnet.

Har du hört något nytt än? I går var dubbelabonnemanget borttaget för mig, så jag kunde lägga till det igen. Men samma problem som från början: klockan säger att den är uppkopplad till mobilnätet, men det går inte att skicka sms osv.

Är det ens någon som har fått eSIM att fungera på klockan genom Tele2?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-11-12 17:06
Ursprungligen av adress@mac:

Simma lugnt. Imorgon fungerar det. Trevlig halloween ?

Jag önskar att du haft rätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-11-12 17:05
Ursprungligen av billyjam:

Jaha nu har jag samma problem som du efter att ha tagit bort abonnemanget i samband med att jag ställde in klockan som ny. Går nu inte att lägga till abonnemanget igen utan det kommer bara en vit skärm efter att jag knappat in mina sista fyra för verifiering. Så ja nu är det väl bara att hålla tummarna. Frustrerande är bara förnamnet.

Fy fan. Jag pratade nyss med kundservice igen. Inom en vecka eller maximalt två veckor bör det vara löst, menade han. Väger ju lätt när andra har lovat att det skulle vara klart redan förrförra veckan ...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-11-09 10:26
Ursprungligen av billyjam:

Nu var jag i kontakt med Tele2 igen. Sist sa de alltså att de hade ett känt problem och att jag skulle avvakta. När jag frågade hur det gick fick jag svaret att ingenting var fel hos dem och att det antagligen var min klocka som det är fel på. Jag blev hänvisad till Apple. För att de ska felsöka klockan måste jag skicka in den, vilket jag inte är jättesugen på med tanke på att jag ändå känner mig rätt säker på att felet ligger hos Tele2. Jag tänker att jag ska försöka testa klockan med någon annan operatör först. Men surt är det. Hur har det gått för dig?

Tidigt i processen (innan jag testade att ta bort tilläggsabonnemanget) fick jag också veta att felet inte låg hos Tele2 utan att jag i stället skulle kontakta Apple. Det köper jag inte – finns väl inget som tyder på att det skulle vara Apples fel?

Jag pratade nyss med ytterligare en på supporten och han sa att de överlag har haft problem med eSIM till klockorna. Han konstaterade att det var problem med Samsung-klockorna när de släpptes, och att det nu var samma visa med Apple Watch.

Status är fortfarande att teknikerna försöker att ta bort tilläggsabonnemanget manuellt. Om jag hade kunnat hade jag bytt operatör, men eftersom abonnemanget fortfarande ligger kvar i systemet är jag just nu låst vid Tele2. Jag kan bara hålla tummarna att det löser sig nästa vecka. Men eftersom det inte har löst sig under denna vecka är mina förhoppningar låga ...

Och även om de till slut lyckas få bort tilläggsabonnemanget är det ju inget som säger att klockans mobiluppkoppling kommer att börja fungera, alltså själva grundproblemet. Det är det som känns mest frustrerande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-11-06 14:59
Ursprungligen av billyjam:

Har Apple Watch 5 med Tele2 sedan i torsdags och har inte fått det att fungera. Med LTE-uppkoppling fungerar det att ta emot samtal och att lyssna på musik via iTunes men det går inte att diktera, skicka eller ta emot meddelanden eller någonting annat som kräver internettillgång. Var i kontakt med supporten i fredags men de tyckte mest att jag skulle starta om telefon och klocka och avvakta lite...

Har det löst sig för dig nu? För mig är det fortsatta problem.

Problemet nu består i att jag inte kan lägga till mobiltjänsten igen. Detta efter att ha tagit bort tjänsten (på inrådan av någon på supporten), för att på så sätt se om det löste problemet där klockan inte kunde skicka sms osv, trots att den uppgav att den hade uppkoppling. Då hade jag testat att återställa klockan flera gånger.

Nu kommer jag så långt att jag kan verifiera de sista fyra siffror i mitt personnummer och sedan bekräfta min klocka. Därefter är skärmen bara vit. En på supporten sa att det kunde bero på att ett spökabonnemang låg kvar i systemet, något som måste tas bort manuellt.

I måndags fick jag veta att mitt ärende skulle prioriteras och att problemet nästan garanterat skulle vara löst i går kl 15 – vilket det inte var. Då fick jag veta att ärendet med stor sannolikhet skulle vara löst i dag onsdag innan kl 15 – vilket det inte är.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-11-01 22:55
Ursprungligen av adress@mac:

Simma lugnt. Imorgon fungerar det. Trevlig halloween ?

Detsamma! ?‍♂️

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-11-01 13:41
Ursprungligen av omartint:

När Telenor började med eSIM för något år sedan så tog det något dygn innan allt fungerade som det skulle med min Apple Watch (allt var också aktiverat korrekt enligt konstens alla regler).

Tack för svar! Då är det förhoppningsvis samma för mig. : )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-11-01 13:16

Fortfarande ingen lycka.

Jag har testat både hemma (genom att stänga av telefonen) och utanför hemmet (genom att lämna telefonen hemma). Allting verkar stämma: Tele2 anges som mobilabonnemang, både i Watch-appen på telefonen och i inställningarna på klockan; status i inställningarna på klockan anges som "Ansluten"; symbolen för "Mobilnät" i kontrollcenter på klockan är grön; täckning verkar finnas. Ändå fungerar det inte.

Jag har återigen varit i kontakt med Tele2, och nu låter det som att det kan ta upp till en dag innan allt kommer igång. Samtidigt höll han på supporten med om att det är lite konstigt att jag redan nu, i Watch-appen på telefonen, under Min klocka > Mobilnät > Mobilabonnemang, kan välja "Ta bort Tele2-tjänsten". Det alternativet borde tydligen inte dyka upp förrän tjänsten är helt aktiverad.

Är det någon som har haft liknande problem, antingen med Tele2 eller någon annan operatör? Det rådet jag har fått är att fortsätta vänta. Om det inte fungerar i morgon ska jag höra av mig igen. Självklart kan jag vänta – jag har ju redan väntat ett bra tag på att tjänsten ens skulle lanseras – men det känns ändå lite tråkigt att inte kunna använda sig av det i dag, när tjänsten verkar fungera för andra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-11-01 10:55

Har ni stött på några problem? Symbolen Mobilnät är grön och jag har tre gröna punkter, men jag kan ändå inte skicka sms, lyssna på musik osv.

Jag har startat om både klockan och telefonen utan resultat. Vad mer kan jag göra?

Edit: Jag har alltså Tele2. Klockan är en Series 5 och telefonen en iPhone X.

Edit 2: Jag har varit i kontakt med Tele2. Vad de kan se har tjänsten aktiverats korrekt, så allt borde fungera, men det kan ta ett tag innan allt kommer igång. Jag ska avvakta några timmar och om det fortfarande inte fungerar efter det ska jag höra av mig igen. Jag håller tummarna!

Senast redigerat 2019-11-01 13:06
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-11-01 10:22

Så, i går fick jag en helt ny klocka – felet på sidoknappen gick inte att åtgärda. Det kan vara bra att veta om någon här i framtiden råkar ut för samma sak.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-11-01 09:50
Ursprungligen av Innis:

Naturligtvis så går det. Man trycker kort en gång på kortet och sen zoomar man.

Inte för mig. Jag kan klicka på bilden och sen dubbelklicka på den för att antingen se hela bilden eller fylla skärmen, men jag kan inte använda kronan för att zooma in på detaljer. Kan du det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-11-01 07:48

Någon som har testat?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-10-28 12:11
Ursprungligen av adress@mac:

Till att börja med förstår jag inte detta byte till stål. Har haft stål i min första / start AppleWatch - innan dom fick nummer.
Lite tyngre - men i övrigt..... Är nu inne på min 6:e modell (5) med aluminium - och skulle inte gå till stål igen.
Verkar som dom med problem med sidoknappen varit just stål. Du får kontakta Apple och kolla om byte. Ring till Täby först - och åk sedan dit. Är väl smidigast. Jag har haft ”tur” - aldrig problem med ngn - bortsett från priset kanske.

Jag har varit i kontakt med Apple under förmiddagen. De tyckte att jag i första hand skulle gå till Digital inn här i Uppsala och se vad de säger, så det ska jag göra nu. Jag tycker dock att det finns en poäng i att fråga här på forumet först, om det är fler som känner igen sig i problemet, särskilt när det rör sig om en helt ny produkt (inga av de trådar som jag länkade till handlar ju om series 5).

Personligen tycker jag att stålvarianten är snyggare och passar bättre med alla typer av band. Och så känns det bra att skärmen är mer tålig. Den extra vikten märker jag knappt ens av. Det var dumsnålt av mig att inte satsa på den varianten från första början, men nu när jag har bytt ser jag ingen anledning att någonsin gå tillbaka till aluminium. Bortsett från problemet med knappen är jag väldigt nöjd!

Senast redigerat 2019-10-28 12:38