Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
petah

petah

Medlem
  • Registrerad 2004-10-16
  • Senast aktiv 2017-08-27
  • Antal inlägg 105

Foruminlägg

De senaste inläggen petah har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • 2016-11-28 19:39

Vid en uppdatering av Microsoft AutoUpdate krävdes autentisering. Den efterföljande uppdateringen av Office 2011-paketet krävde emellertid inte autentisering. Jag förmodar att kommande uppdateringar av Office 2011 inte behöver autentisering om de görs via Microsoft AutoUpdate.

  • Medlem
  • 2016-09-18 17:47
Ursprungligen av barbapappa_86:

Är det bara Microsoft AutoUpdate som beter sig så?

Ja, bara uppdatering av Office 11. Första gången det hände var vid förra uppdateringen av Office 11 men då blev jag osäker på om det verkligen var sant.

  • Medlem
  • 2016-09-18 14:08

Jag kör senaste version an El Capitan och på min Mac Pro finns förutom Admin ett antal Användare (Standard).

När jag som Användare installerar eller uppdaterar program brukar autentisering av Admin krävas (en säkerhet som jag uppskattar). Att uppdatera Office 11 med hjälp av Microsoft AutoUpdate fungerar UTAN autentisering av Admin. Varför är det så? Känns inte bra.

  • Medlem
  • 2015-10-11 13:56
Ursprungligen av pushloop:

Bara för att förtydliga, ditt POP-konto från Telia kan ha använts som Apple ID, men iCloud kommer inte att påverka själva mailkontot och dess inställningar i Mail. Enda gången det påverkas är om du använder iCloud Nyckelring för att synkronisera dina sparade lösenord och konton mellan Mac-datorer, dvs. om du ställt in flera olika e-postkonton på dator A där du är inloggad på iCloud och har iCloud Nyckelring på så kommer dessa konton automatiskt att dyka upp på dator B om du loggar in på iCloud på den och aktiverar iCloud Nyckelring. I övrigt så är ditt iCloud-konto och dina övriga konton separerade.

Användaruppgifterna för dina konton sparas i din nyckelring som du kan komma åt genom appen Nyckelhanterare. Använd sökfunktionen om du vill hitta den appen, och använd sökfunktionen i appen för att hitta uppgifterna.

Men, som sagt är det bästa alternativet för att återställa mail i appen Mail att använda TimeMachine medan du är inne i appen. Börja där.

Tack pushloop! Som vanligt när det gäller OS X är allt enklare än man först tror! Mycket riktigt är det bara att öppna Mail, markera den brevlåda man vill återskapa (t ex någon Inbox eller Skickat) och gå in i Time Machine. Lätt som en plätt. De återskapade brevlådorna kommer upp under rubriken "På min Mac" i Brevlådefältet med underrubriken Time Machine.

Jag är ganska säker på att jag försökt just detta i början av mina fruktlösa försök att få tillbaka mina mail. Hmmm...
Glöm alltså MacIssues-metoden!

  • Medlem
  • 2015-10-11 09:36

Mardrömmen fortsätter!
Det går att få tillbaka "headers" på alla mail, men inte själva innehållet.

Det kan ha att göra med att Apple Mail inte klarar av att hålla isär mail till en och samma epost-adress men med olika kontodefinitioner samt att iCloud inte stöder POP. Jag har haft Telia mail via POP sedan många år men kontodefinitionen har ändrats en gång (inga problem i samband med detta). Man bytte namn på server på inkommande e-post. Jag har nu definierat ett tredje e-post-konto hos Telia via IMAP. Då har jag i Systeminställningar>Internetkonton tre-postkonton med samma e-post-adress hos Telia. Det går att gissa sig till vilket POP-konto som är det senaste och ta bort det inaktuella. Jag har då kvar ett aktivt IMAP-konto och ett inaktivt POP-konto. Tyvärr verkar det "omöjligt" att få tillbaka INNEHÅLLET i mina 4950 POP-mail från Telia.

Någon som har en idé?

Inom en månad behöver jag ha en lösning på hur man har kvar sina gamla mail från Telia eftersom vi fått fiber i huset och måste lämna Telia.

  • Medlem
  • 2015-10-10 19:02
Ursprungligen av reboot81:

Det här kan vara något, men jag hade gjort det utan att vara uppkopplad: http://www.macissues.com/2014/12/07/how-to-ma...

Metoden verkade fungera. Jag var utloggad från iCloud under processen. För att komma åt ~/Library i Time Machine backup blev jag tvungen att söka upp filen m h a Terminalen och sedan kopiera sökvägen till "Gå till mapp ..." i Finder. Jag fick till synes tillbaka alla mina över 5000 mail men nu när jag loggar in på iCloud igen så är de försvunna på samma sätt igen. Vad gör jag????

  • Medlem
  • 2015-10-08 23:08
Ursprungligen av mattiL:

Det går att byta email-adress på sitt Apple Id:
https://support.apple.com/en-us/HT202667

Det är just den instruktionen jag försökte följa!

  • Medlem
  • 2015-10-08 21:31

Behöver byta Apple Id p g a byte av mail-adress. I samband med att jag loggade ut från iCloud under Systeminställningar försvann alla mina mail från POP-mailkontot hos Telia. Mail på iCloud-kontot är kvar. iCloud Drive är aktiverat.

Hur återställer jag mina mail? De borde finnas någonstans på en Time Machine backup.

OS: Yosemite 10.10.5

  • Medlem
  • 2015-09-19 10:06

Uppgradering av en iPhone 5S från IOS 7 till IOS 9 slutade i "Slide to upgrade"-låsning. Säkerhetskopiering gjordes innan försök till uppgradering till IOS 9. Hel omöjligt att återställa i iTunes på vanligt sätt!

Lösning:
Använd metodiken som presenteras på sidan
http://osxdaily.com/2015/09/16/downgrade-ios-...

med följande undantag: Hämta iOS 8.4.1 IPSW-filen från sidan
https://ipsw.me/signed
Välj en fil som betecknas (Global).

Uppgradering till IOS 8.4.1 lyckades och telefonen gick att återställa.

Ett råd dock: Gör säkerhetskopiering i iTunes och "Kryptera iPhone-säkerhetskopian". Då sparas lösenord m m.

PS! Utvidgning av http://www.99mac.se/forum/t/314685-tillbaka-t... såg jag nyss. DS

  • Medlem
  • 2014-03-08 09:54

Jag har min (visserligen äldre) Airport Extreme i "Av (bryggläge)" då är det modemet som ger ut ip-adresser, är DHCP-server. Att ha två sådana är inte bra.

  • Medlem
  • 2014-03-02 17:23

Det går att montera katalogen “home” (Användarhem aktiverat) med hjälp av en Launch Agent. Tyvärr fungerar det emellertid inget vidare att ha alla sina användarfiler på just “home”. Det beror på att man inte kan aktivera ACL på “home” eftersom “Delade mappar som är reserverade för systemanvändning inte stöder ACL”, enligt Synology DSM. Utan ACL aktiverat fungerar det inte att arbeta med MS Office-filer på “home”.

Bäst är att skapa en delad mapp som i mitt fall t ex kallas petahHome, aktivera ACL för den på NASen och lägga den som Startobjekt i Systeminställningen “Användare och grupper”. Då monteras den automatiskt vid login.

Om jag använder en Launch Agent för att montera petahHome så visas den monterade disken dessutom i högerfältet i Finder. Det gör den eftersom man skapar en mapp som “ersätts” med petahHome vid inloggning. I vänsterfältet visas också, under rubriken Delat, det som finns tillgängligt för montering från NASen. Nackdelen med att använda en Launch Agent är att man måste ange password i klartext i det script som sköter monteringen.

Om man i Finder-inställningar väljer att inte visa “Anslutna servrar” så kommer inga fönster upp vid inloggning.

  • Medlem
  • 2014-02-19 19:45

På Macworlds forum finns följande citerade uttalande från Telia:
"Vi har uppmärksammat felet och det verkar vara ett DNS-fel hos oss. Våra tekniker arbetar med att lösa problemet men just nu har jag tyvärr ingen klartid."

Se: http://forum.macworld.se/topic/164953-safari/...

  • Medlem
  • 2014-02-18 18:30

Omstart av min Thomson Gateway TG789vn med programvaruversion 8.C.H.2 kan ha gjort viss nytta.

  • Medlem
  • 2014-02-18 17:46

Jag har samma problem som övriga med Safari på Mac, senaste programversionerna. Jag har liksom Kajan Telia som internet-leverantör. Telia antyder dock inga problem på sina supportsidor. Jag använder Telias båda rekommenderade DNS-servrar för Västsverige. Bytte till Google (8.8.8.8) men det blev inte bättre.

  • Medlem
  • 2013-12-31 10:28

Jag har en Synology NAS med funktionen Användarhem aktiverad. Med användarhem menas att varje "user" med konto på NASen har en hemmakatalog med pathen "/homes/home". Varje användares hemkatalog heter "home" när den monteras. Sedan finns ett antal andra gemensamma delade kataloger också. Jag har Mavericks på min Mac och senaste version av DSM på min Synology.

Jag har funderat en del på det wrath_child frågar om. Min ambition är att kanske ha alla användarfiler på NAS, i katalogen "home", och att "home" monteras automatiskt vid login. Just "home" verkar vara stört omöjligt att montera automatiskt. Den går dock bra att montera om man gör ett Alias och lägger på Skrivbordet som man klickar på när man vill montera. Jag har experimenterat en del med automount, fstab etc i Terminalen men inte lyckats särskilt bra. Har sökt ganska mycket på olika forum och försökt få svar via inlägg också, tyvärr inget napp ännu. Det känns som det borde lösas via Startobjekt.

Alla andra delade kataloger, förutom "home", monteras, som wrath_child skriver, som egna Enheter. Ibland visas de under ENHETER till vänster i Finder-fönstret, ibland inte. Under DELAT visas två NAS-symboler hos mig.

1) En bildskärmsliknande symbol (PC) som bara visat att jag har monterade smb-enheter. Inga enheter visas i tillhörande Finder-fönster, bara disk-symboler på skrivbordet. Alla tillgängliga kataloger verkar bara visas om man går via Meny Gå, kommando "Anslut till server...".

2) En datorlådliknande symbol (Mac) som anger kataloger på samma Synology NAS som är anslutna med afp. I detta fall visas enheter i tillhörande Finder-fönster. Disk-symboler visas på skrivbordet för de kataloger som dubbelklickats i Finder-fönstret. Med afp verkar alla delade kataloger som är tillgängliga att visas i Finder-fönstret.

Det är ju nytt i Mavericks att smb är den prioriterade anslutningsformen. Kan det vara så att Apple inte är riktigt färdiga med hur det skall fungera? I första versionen av Mavericks var det t ex omöjligt att montera med smb. Man var tvungen att använda cifs. (smb fungerade under tidigare versioner men betydde då cifs, om jag förstått det rätt)