Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag känner mig besviken på nya iPhone

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-01-10 23:42

Textinmatning (SMS/email/webbadresser mm) bör väl funka bättre om iPhone automatiskt skalade om till ett större QUERTY-tangentbord (med en liten text-preview längst upp) när man vrider den till Landscape?

Feature som kommer i den skarpa ???

Ursprungligen av kendoka:

Textinmatning (SMS/email/webbadresser mm) bör väl funka bättre om iPhone automatiskt skalade om till ett större QUERTY-tangentbord (med en liten text-preview längst upp) när man vrider den till Landscape?

Feature som kommer i den skarpa ???

Hoppas det för det vore ju perfekt för ett större tangentbord är ju klart lättare och snabbare att skriva på.

Ursprungligen av antonholmstedt:

Hoppas det för det vore ju perfekt för ett större tangentbord är ju klart lättare och snabbare att skriva på.

tyckte med att det såg lite litet ut, men det skulle ju vara perfekt med ett större qwerty i horisontal läge...
men man ska ju inte säga för mkt innan man testat det, vilket tyvärr lär dröja

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 08:01
Ursprungligen av kendoka:

Textinmatning (SMS/email/webbadresser mm) bör väl funka bättre om iPhone automatiskt skalade om till ett större QUERTY-tangentbord (med en liten text-preview längst upp) när man vrider den till Landscape?

Så borde det verkligen vara. Då kan man ju skriva med båda tummarna också. Kollar man SMS-filmen på iPhone sidan så ser man att han stavar fel när han skriver. Men telemofanonen gissar ändå vad det ska vara. Hoppas det är bättre än T9 e.dyl.

Själv är jag inte alls besviken på iPhone. Väldigt bra ihop knåpat för en v1.0 produkt. Sen när iPhone Mini och iPhone Nano kommer så blir det säkert andra bullar och samma ingen 3G osv igen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 15:20

Jag är också.besviken, på affärsmodellen.

Jag vet, hittills är det bara sagt om vad som gäller för USA, men man kan anta att Apple inte kommer att släppa en internationell version som är bättre än den i USA. Problemet: det exklusiva avtalet med Cingular. Initialt gäller det i två år, under den tiden kommer Apple inte göra något som förändrar förutsättningarna radikalt. Dvs, ingen VoIP och inga 3:e partsprogram (för att ingen annan skall lägga till saker som Cingular vill tjäna pengar på). Men vad får Apple ut av samarbetet med Cingular? Random access till voice-mail?
Varför inte en helt öppen MacOS X-platform? Varför inte en olåst telefon som man kan använda med vilket provider som helst? Specat hur voice-mail skall implementeras för att fungera på Apples vis. Apple kunde lancerat en egen VoIP-service, alla providers hade ändå välkomnat iPhone-kunderna till sina egna nätverk.
Video-delen av iPhone funkar endast med material från iTunes, dvs saker man köpt av Apple. Apple har ingen egen PVR, och material från tredje-parts-PVRs funkar inte. Apple brukar tjäna pengarna på.hårdvara, men man kanske vill byta ben?
Naturligtvis kommer folk att lista ut hur man går runt de artificiella spärrarna och installera egna widgets, men det kommer knappast Skype, Adobe (Lightroom Light) eller något annat företag göra; dvs investera i kommersiella iPhone-produkter som kanske slutar funka när Apple uppdaterar os:et.

Sedan är antagligen hela burken en otrolig prestation tekniskt, den kanske är så läcker att man vill slicka den. Kul, men det räcker nog inte för att en bred publik skall köpa den.

F.ö. ett par vanliga saker som saknas:
- video-samtal (kameran sitter på fel sida)
- FM-radio (kanske iPod-donglen funkar?)
- GPS

Ursprungligen av andwi:

Video-delen av iPhone funkar endast med material från iTunes, dvs saker man köpt av Apple.

Tror du inte det kommer fungera som på ipod video att man kan lägga in vilka filmer man vill genom itunes?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 12:08
Ursprungligen av antonholmstedt:

Tror du inte det kommer fungera som på ipod video att man kan lägga in vilka filmer man vill genom itunes?

Jag behöver editera mina tankar (känslor) lite. Vi vet inte hur sakerna kommer att fungera, men OM t.ex. EyeTV automatiskt kunde tanka över saker jag bandar till iTunes Podcast/TVshow avdelning för senare synkning med iPhone så blir kritiken mest mot telefon-delen av iPhone.
Jag önskar fortfarande att enheten skulle vara öppen för 3e-partsprodukter; jag är utvecklare och vill se iPhone som en förlängning av OSX till en annan typer av hårdvara. UI-delen skulle speciell, men det är inte något stort problem.
Om iPhone i första hand hade varit en super-iPod, med möjlighet att koppla upp/synca sig via WiFi, Skype-telefon i andra hand och en öppen obunden cell-phone i tredje hand så hade jag utan att blinka köpt den för 10kSEK. (Dvs, 16GB-versionen
Men nu är den i första hand en Cingular-terminal, och resten försvinner i bruset. Jag ser fortfarande inte hur Apple skulle behålla den modellen i USA och släppa den 3G-version jag vill ha i resten av världen. Då stämmer Cingular Apple för kontraktsbrott, magnituder värre än att Apple använder iPhone som namn. Cingular är exklusiv partner i ett par år. Allt Apple kan göra är att teckna motsvarande bundna avtal med Telia, 3, osv, och sälja terminaler här som är lika ointressanta för amerikaner som Cingulars för oss.

För övrigt så har ni väl tittat på LG KE850 och Nokia N800?...

Vet inte om nån har länkat till den här artikeln ännu:

http://www.gadgetnutz.com/modules/news/article.php?storyid=00277

Håller i stort sett med vad som sägs där. Allting ser ju så fint o fräscht ut när det presenteras o alla är benägna att tro att de här verkligen är något helt fantastiskt,speciellt om man är Appleit-fantast. Ser man mera objektivt på det hela så...
Inressant bl.a. att se hur tålig själva skärmen är, mot repor, smuts osv. Invisible Shield gnuggar väl händerna o skär väl redan ut 3M-plastbitar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 23:10
Ursprungligen av andwi:

Jag är också.besviken, på affärsmodellen.

Jag vet, hittills är det bara sagt om vad som gäller för USA, men man kan anta att Apple inte kommer att släppa en internationell version som är bättre än den i USA. Problemet: det exklusiva avtalet med Cingular. Initialt gäller det i två år, under den tiden kommer Apple inte göra något som förändrar förutsättningarna radikalt. Dvs, ingen VoIP och inga 3:e partsprogram (för att ingen annan skall lägga till saker som Cingular vill tjäna pengar på). Men vad får Apple ut av samarbetet med Cingular? Random access till voice-mail?
Varför inte en helt öppen MacOS X-platform? Varför inte en olåst telefon som man kan använda med vilket provider som helst? Specat hur voice-mail skall implementeras för att fungera på Apples vis. Apple kunde lancerat en egen VoIP-service, alla providers hade ändå välkomnat iPhone-kunderna till sina egna nätverk.
Video-delen av iPhone funkar endast med material från iTunes, dvs saker man köpt av Apple. Apple har ingen egen PVR, och material från tredje-parts-PVRs funkar inte. Apple brukar tjäna pengarna på.hårdvara, men man kanske vill byta ben?
Naturligtvis kommer folk att lista ut hur man går runt de artificiella spärrarna och installera egna widgets, men det kommer knappast Skype, Adobe (Lightroom Light) eller något annat företag göra; dvs investera i kommersiella iPhone-produkter som kanske slutar funka när Apple uppdaterar os:et.

Sedan är antagligen hela burken en otrolig prestation tekniskt, den kanske är så läcker att man vill slicka den. Kul, men det räcker nog inte för att en bred publik skall köpa den.

F.ö. ett par vanliga saker som saknas:
- video-samtal (kameran sitter på fel sida)
- FM-radio (kanske iPod-donglen funkar?)
- GPS

Justamente!

Jag har aldrig bundit mig vid ett långt avtal med teleoperatör. Några kompisars telefoner har visat sig riktigt dyra, när jag har ringt för halva priset efter ett år, och de sitter med sina halvnya telefoner och dyra avtal.

Nu kan jag ju förstå att Apple behöver draghjälp in på marknaden. I synnerhet i USA, där väl i stort sett alla telefoner säljes låsta till ett abonnemang. Dock hade jag hoppats på att Apple skulle kunna bryta ett, för konsumenten, oerhört dyrt system. Har svårt att förstå varför just telefoner lockar, i övrigt ekonomiskt sinnade människor till dyra krediter. Får känslan av att många inte ser det som en dyr kredit,

Vänligen, Ylan

[QUOTE="andwi;1211315"]
"Jag vet, hittills är det bara sagt om vad som gäller för USA, men man kan anta att Apple inte kommer att släppa en internationell version som är bättre än den i USA. Problemet: det exklusiva avtalet med Cingular. Initialt gäller det i två år, under den tiden kommer Apple inte göra något som förändrar förutsättningarna radikalt. Dvs, ingen VoIP och inga 3:e partsprogram (för att ingen annan skall lägga till saker som Cingular vill tjäna pengar på). Men vad får Apple ut av samarbetet med Cingular?"

Marknadsföring, knowhow och antagligen en stor summa utvecklingspengar, cingular lär ju ha bundit sig för att köpa xxx antal tusen iPhones...

  • Medlem
  • 2007-01-10 16:20

Jag anser att all kritik (positiv som negativ) kan summeras med: "Mycket vill ha mer..."

Det finns alltid saker man vill ha bättre i produkter. Konstigt vore väl annars. Men jag måste säga att jag är förvånad över hur många jag ser (och har hört) som är besvikna. Detta framför allt när gränssnittet är något av helt ny kaliber.

Den civ.ing-utbildning jag läser handlar till 80 % om just gränssnitt och användbarhet. Det jag sett under Keynoten var något helt nytt (nä, sant, delarna är gamla, men sammansättningen har inte funnits). Multi-touch-skärmar har det forskats en hel del på och bland annat MIT ska ha tagit fram en prototyp för just manipulation av bilder med ett mer människo-real-life-gränssnitt där man navigerar sig runt med båda händerna och roterar zoomar ungefär som man skulle gjort i verkligheten.

Det som är imponerande är hur de fått ihop allt och att det verkar konsekvent (i allt från iPod-delen till webbläsaren). En helt ny produkt och något som vi (i min klass eller på Designhögsolan inte ens spekulerat kring). Det här kommer ändra mycket av gränssnittstänkande.

Ok, jag hamnade OT. Det jag vill ha sagt är att produkten är något helt klart utöver det normala och så gnäller folk om att den inte är vattentät eller har gud-vet-vad. Allt kan inte lösas på en gång.

Det skickligt att slå ner på detaljer. Negativ kritik är det enda som fastnar i folks huvuden. Om man tittar på hur alla har inbillat sig att den nya telefonen skulle fungerar har man huggit i sten. Verkligheten är bättre än gissningarna.

Visst hade det varit bättre om iphone hade vägt 10 gram, kunnat vecklats ut till en 20" iMac och försetts med batterier som räckte 10 år. Drömma kan man ju alltid.

Om man tar bort mobiltelefonfunktionen och jämför med Zune vet jag vilken apparat jag skulle välja.

Gnällspikar kanske för utvecklingen framåt. Men under tiden har jag tagit livet av mig för att slippa höra på all klagosång. Utveckling är som sex, det ska vara upphetsningen som är drivkraften, man gnäller sig inte till bra liggning.

Är det bara jag som tycker att Iphone har stora likheter med Dells handdator?

Sak och sak

Jag tror att man måste ha med i minnet att Apple är ett företag som har ett mycket mer långsiktigt mål med de flesta av sina produkter än vad flertalet medtävlare i den del av elektronikbranchen man är och konkurerar i.
Det har ju faktiskt handlat om att man bygger upp ekosystem med ett nav som allt cirkulerar kring. Eller snarare ett par nav. Det handlar om (för konsumenten) kreativitet, underhållning och kommunikation. (Datorer - musik/film - kommunikation) Apple är ju det ENDA företaget som har full kontroll över detta själva. Hårdvara -mjukvara - ditribution av media och program.
Att inte sätta in iPhone i ett sådant sammanhang utan att enbart fokusera på den utifrån ett tekniskt- och användarperspektiv är missvisande i det här läget anser jag.
Helt klart har man med iPhone tagit fram en produkt som sopar banan med motståndarnas produkter, men ännu mer har man med den lagt upp riktningen för hur hela den mobila telecomindustrin kommer att röra sig. Att det är Apple som både styr och ligger främst i det här är det väl ändå ingen som kan tveka om...
Det här är ett guldägg!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-10 22:55

Ni får ju inte glömma att Steve lovade även 3G devices later on! Där har ni, kritiker!

iPhonen är perfekt.. jag är dock lite tveksamt ställd till priset som är lite väl saftigt

Ursprungligen av wrongturn:

Är det bara jag som tycker att Iphone har stora likheter med Dells handdator?

Troligen

mm synd att det dröjer så länge innan den kommer...visst, den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge, men minst 9 månader är ju i längsta laget

Jag ska dock till NY i juni o då ska jag gå till applebutiken o känna lite på den

förmodligen kommer den att vara 3g när den kommer hit varför tror du annars att det ska dröja till i höst?

Ursprungligen av =JoNaZ=:

förmodligen kommer den att vara 3g när den kommer hit varför tror du annars att det ska dröja till i höst?

Jag tror också att det kan vara en av anledningarna till att den dröjer. Plus det faktum att de säkert förhandlar med operatörer om samarbete.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-11 15:08

a closer look at the iPhone
http://www.youtube.com/watch?v=YgW7or1TuFk

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2007-01-11 23:30
Ursprungligen av kainen:

a closer look at the iPhone
http://www.youtube.com/watch?v=YgW7or1TuFk

My god! Antingen är snubben på CBS ett riktigt Apple-fan, riktigt imponerad eller väldigt köpt av Apple Tror på det första och andra alternativet även om en muthistoria hade varit spännande
Han är inte direkt opartisk som journalist kanske... Men vilken teknikreporter är det? Kolla bara tidningen M3

men gud. vilket böl! den är ju grym!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 23:53

Är också lite besviken faktiskt... Vet inte vad det är riktigt men jag vill väl gnälla. Brukar bli så pass förälskad i apples produkter att jag på nått sätt kan ha överseende med vad greenpeace-folket säger och den kinesiska slavproduktionen. Men det känns mest som en produkt med ögongodis snarare än nya grejer. Den är kool men utan skype, 3g, modern batteritid, ichat, möjligheten till tredjepartsapps.

Jag undrar hur länge lyckan kommer vara efter att jag skaffat den (för det kommer jag ju göra). Den kommer ju inte bringa samma mervärde som min kära ipod 1th gen. gjorde. Svävade på moln i ett helt år...

(Har blivit pappa, kanske sätter iphonen i relation till faderskapet, och då känns ju allt annat halv engagerande)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-12 00:16
Ursprungligen av pgjores:

Den är kool men utan skype, 3g, modern batteritid, ichat, möjligheten till tredjepartsapps.

Håller med dig fullt i ovanstående. Vad jag läste är inte batteriet lättbytt heller, något man gärna har på en produkt man laddar i och ur mycket. Vilket man lär göra en hel del på en telefon/pda/mp3-spelare med kort batteritid.

En PDA-telefon utan tredjeparts känns ganska gammalt.

Jag tyckte faktiskt inte att den var särskilt snygg. Den ser helt okej ut, men vissa photoshop-kreationer som har setts på olika håll har varit snyggare. Jag tycker inte att det finns några riktiga designelement som riktigt knyter an till den estetik som apple har kört med de senaste åren. Matt aluminium och sedan den där mörka delen på baksidan? Njaa.. Fronten ser väl schysst ut.

Hoppas på en iPhone nano istället.. någonting enklare och mer vardagsnära. Alla vill inte ha en smartphone.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tyckte faktiskt inte att den var särskilt snygg. Den ser helt okej ut, men vissa photoshop-kreationer som har setts på olika håll har varit snyggare. Jag tycker inte att det finns några riktiga designelement som riktigt knyter an till den estetik som apple har kört med de senaste åren. Matt aluminium och sedan den där mörka delen på baksidan? Njaa.. Fronten ser väl schysst ut.

Hoppas på en iPhone nano istället.. någonting enklare och mer vardagsnära. Alla vill inte ha en smartphone.

Håller helt med dig, nersläckt är iPhone ingen höjdare, saknar helt karaktär. Jag tycker att den yttre designen är helt ointressant. Men du designar den själv med lämplig bakgrundsbild. Du får helt enkelt ständigt ha den igång.

Och så har vi ju funktionaliteten och det lättarbetade gränssnittet, det är där den vinner.

Jag måste säga att jag "fattar grejen" - alltså, varför skulle iphone vara så bra? Helt enkelt för att det är OS X och ett grymt OS X gränssnitt på kuppen. Jag kan direkt tänka mig 100-tals grejer man kan göra med den. Jag skulle tro att det kommer att drälla av tredjepartsapplikationer och moddar. För min del skulle jag redan kunna sköta mycket av mitt jobb (webbutv) på iphone via några väl valda webbapplikationer och ett BT-tangentbord, utan något större bry borde jag kunna köra diverse os x/unix nätverksapps, GUIs och textredigerare. Kanon tycker jag! Behöver inte ens ta med mig en laptop ut när jag ändå kan hoppa in och fixa till något i farten.

Ursprungligen av ninjamac:

Jag måste säga att jag "fattar grejen" - alltså, varför skulle iphone vara så bra? Helt enkelt för att det är OS X och ett grymt OS X gränssnitt på kuppen. Jag kan direkt tänka mig 100-tals grejer man kan göra med den. Jag skulle tro att det kommer att drälla av tredjepartsapplikationer och moddar. För min del skulle jag redan kunna sköta mycket av mitt jobb (webbutv) på iphone via några väl valda webbapplikationer och ett BT-tangentbord, utan något större bry borde jag kunna köra diverse os x/unix nätverksapps, GUIs och textredigerare. Kanon tycker jag! Behöver inte ens ta med mig en laptop ut när jag ändå kan hoppa in och fixa till något i farten.

Då lär du inte bli så lycklig när du läser att det inte kommer att gå att köra tredjepartsprogram på den.

Det är rätt många slutsatser runt en telefon som inte finns ännu...
Och säkerligen kommer ändra en del på sig tills den väl kommer.

Bevaka tråden