Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag känner mig besviken på nya iPhone

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2007-01-10 13:27

Jag såg Steve Jobs Keynote nu i morsen och måste säga att jag är lite besviken. Telefonen verkar ha allt och lite till när det gäller musik, film, e-mail, browser och så vidare men så dyker den inte upp förrän slutet på 2007. Och då har den inte ens 3G! Visst, Steffe sa att den kommer som 3G så småningom men när lär den dyka upp i Sverige? Hösten 2008?
När den väl kommer hit så har väl Turbo 3G börjat komma igång på allvar så varför inte det istället för Edge? USA verkar ligga långt efter oss med sina mobilnät, eller?
I och för sig har den WLAN men vad hjälper det när man är ute i obygden, exempelvis fjällen och vill använda sin mobil som modem till MacBook Pro:n?
Vad tycker ni?

(Jäkligt fräck mobil ändå och ett till synes helt otroligt snyggt och enkelt handhavande)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-10 13:32

Om du kollar på keynoten så ser du vid tiden 0:50:23 att Steve säger "we plan to make 3G phones" så det kommer nog, detta är bara den första modellen. Skulle tro att batteritiden har något med saken att göra, 3G drar mycket ström.

Jag vill också ha en 3G-variant

Är inte EDGE snabbare än 3G?

EDGE = standard i USA
3G = standard i Europa

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-10 14:12
Ursprungligen av Andersson:

EDGE = standard i USA
3G = standard i Europa

Nope... Edge är GRPS... Mycket mer utbrett i Sverige än USA, har de ens Edge i stora delar utav USA?
3G är däremot väldigt europieiskt det med. Men det är hel GSM-nätet också så. Men om man kollar på länder som England. Som inte har Edge och 3G är lite si och så med. Här är det mer likt USA än Europa.

Sverige och Finland är nog bland det mest Edge-utbyggda länderna i världen.

Amerikanerna använder CDMA och WIMAX...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-10 14:56
Ursprungligen av Sidde:

Nope... Edge är GRPS... Mycket mer utbrett i Sverige än USA, har de ens Edge i stora delar utav USA?
3G är däremot väldigt europieiskt det med. Men det är hel GSM-nätet också så. Men om man kollar på länder som England. Som inte har Edge och 3G är lite si och så med. Här är det mer likt USA än Europa.

Sverige och Finland är nog bland det mest Edge-utbyggda länderna i världen.

Amerikanerna använder CDMA och WIMAX...

EDGE finns knappt i Sverige, senaste siffrorna jag såg så var EDGE utbyggt i ca 10% av Telias nät.. Tydligen enbart i storstäderna. Ganska inteligent drag av Telia då 3G redan finns.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-10 18:47
Ursprungligen av zulee:

EDGE finns knappt i Sverige, senaste siffrorna jag såg så var EDGE utbyggt i ca 10% av Telias nät.. Tydligen enbart i storstäderna. Ganska inteligent drag av Telia då 3G redan finns.

För ett år sedan fanns knappt EDGE tyckte jag också.
Sedan i somras började ett stort E lysa på min display istället för ett G i sommarstugan. Då hade jag bara sett det i större städer. Nu när jag var hemma Sverige över jul så upptäckte jag att det är EDGE över hela Härnösand. Det är ingen storstad precis.

Tillbaka här i london nu. Här är det knapp GSM-mottagning i centrala stadsdelar och inget EDGE så långt ögat når.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-10 13:52
Ursprungligen av irrelogical:

Är inte EDGE snabbare än 3G?

EDGE har en teoretisk maxhastighet på lite över 400kbit/s tror dock att Telia bygger den variant som har ca 270kbit/s.
3G (UMTS) har en teoretisk hastighet på ca 380kbit/s och HSDPA som tre nu hålller på och bygger har en teoretisk hastighet på 3,6Mbit/s.
(alla hastigheter ovan avser nedladdning)

Enligt några vänner som jobbar på tre så kommer nätet att vara uppgraderat till ca. 12Mbit/s ner och ca 3Mbit/s upp innan 2010...

Ursprungligen av irrelogical:

Är inte EDGE snabbare än 3G?

Skojar du?

GSM EDGE är gammalt (även om det har lite stöd i de flesta länder) och grymt slött jämfört med 3G HDSPA.

Ursprungligen av Adrian B:

Snyggt att lyckas lirka ut de få negativa delarna ur en nyhet som till 99,9 procent är enormt positiv, grattis. :/

99,9 % *enormt* positivt?

Underar vem det är som överdriver "något" här...

Får man inte komma med synpunkter, inklusive det man skulle vilja se förbättrat och inte är så nöjd med i dagläget, bara för att det är Apple som lanserar produkten?

Låter lite väl extremt tycker jag... men så är jag kanske inte tillräckligt fanatisk även om jag gillar mycket av det som Apple gör numera (och en hel del inte som med de flesta företag).

Ursprungligen av Adrian B:

Alla vill förstås ha telefonen snart,nu, nyss, osv, så är det jämt. Men ärligt talat, hur många telefoner har levererats samma dag som de presenterades? Ett år mellan presentation och leverans av en avancerad telefon är inte alls ovanligt. Kolla på SE P990 till exempel.

Här kan jag bara instämma. Det här är legio i branchen, och egentligen bara Apple som (tidigare) varit annorlunda på denna punkten. Personligen tycker jag det är bra att ha lite koll på vad som kommer "runt hörnet", även om det kan ibland vara tråkigt när man vill att prylen skall finnas nu.

Ursprungligen av Adrian B:

Att den inte har 3G ännu är knappast ett stort problem då telefonen är långt ifrån lansering, vem vet hur det ser ut till hösten?

1. De ligger ju på efterkälken jämfört med alla snabba 3G-telefoner i USA (även om de inte bygger på GSM 3G som här i Europa) som tex Motrola Q, Samsung, Nokia, Treo, etc.

2. Det är inte säker att den kommer i 3G till Europa, eller alternativt att det dröjer mycket längre med lansering här just pga att det kommer ta tid för Apple att ta fram detta.

Ursprungligen av Adrian B:

Du måste också förstå att Apple bygger prylar för USA i första hand, och där är GSM + EDGE ett väldigt bra val om jag förstått det rätt. Sverige är ett trevligt land och så, men vår marknad är inte riktigt lika stor. Inte ens Europa som helhet tror jag.

GSM EDGE bra val i USA?

Knappast. Inget som jag hade skaffat om jag bott eller arbetat längre tid där. Det finns ju mycket bättre och betydligt snabbare stabilare 3G-när ifrån Verizon och andra operatörer.

Ursprungligen av Adrian B:

Härligt, det är positiva tankar det, precis vad Jobs är värd just nu efter att ha lanserat en så misslyckad sak.

Jobs är en helig ko som man inte får kritisera på 99.se ser jag.

Ursprungligen av Adrian B:

Ok, jag vet att man förstås måste få vara kritisk mitt i glädjeyran, folk anklagar mig för att inte tillåta kritik mot Apple och det kunde inte vara mer fel, men att totalintrycket är att man är

Skönt att jag som relativt ny här på 99pod.se inte är ensam om att se dig som lätt extrem och dogmatisk.

Ursprungligen av Adrian B:

[/QUOTE]

Jag tror personligen att iPhone kan bli en enorm hit för Apple.

Varför? Jo därför att vi alla har inte exakt samma behov. För en viss kategori männsiskor kommer den att passa bättre, och för andra klart sämre.

Jag, och kanske några andra med mig, vill ha telefoner med snabb uppkoppling när WiFi inte finns tillgängligt, riktigt (fysiskt) QWERTY-bord. För andra, kanske tom de flesta, så är detta helt ointressanta finesser.

Finns ingen produkt som är "perfekt" för alla (eller 99,999%). Varför tror du att Nokia har ett antal olika telefoner? Varför har Volvo flera olika bilmodeller om jag tycker att V70 är en "perfekt" bil för mina behov?

Varför har Apple sjäva olika modeller på iPod och datorer? Varför inte bara spotta ut och göra massor av "den perfekta datorn"? Hade ju varit så mycket billigare och enklare!

Jag tror att Apple kommer att bli framgångsrika på mobilmarknaden, och när de lyckats med den första modellen så kommer de att komma med fler för att tilltala andra användare (kanske mig?) med andra behov.

Personligen så tycker jag att den första iPod som du hänvisar till är helt ointressant för mig (klumpig, kort drifttid, dålig skärm, supportar inte lossless eller gapless, trist vit plast, etc), men samtidigt så älskar jag (nåja, nästan) min röda iPod nano.

För andra så kanske det är precis tvärt om.

För vissa så kanske en Mac är perfekt, för andra så kanske Windows är perfekt för deras behov, och vissa kan inte tänka sig ett system typ Linux där de själva inte kan gå in och ändra i allt.

Att tro att en enda produkt eller ett enda system är perfekt för alla är inte bara religöst och dogmatiskt enfaldigt, utan direkt korkat.

Samma sak med telefoner. Vissa kanske bara vill ha en enkel telefon för 500.- som i stort sätt bara klarar av att ringa vanliga samtal. Andra kräver långt mer avancerade telefoner/handdatorer som kan installera program, ha snabba uppkopplingshastigheter, QWERTY-tangentbord för att i vissa lägen klara av att ersätta en normal dator.

Jag är inte mycket för det svenska "lagom", men tycker det är lite skrattretande att se de extremister som tycker att iPhone är perfekt och inte för kritiseras för allt i världen (för Jobs är ju "gud") och de extremister på den andra sidan som tycker att den är helkass och att Apple inte kommer att kunna sälja den till någon.

Däremot så tycker jag det är kul att ha en konstruktiv debatt med diskussion om potentiellt bra och dåliga sidor hos telefonen (den är ju trots allt inte helt klar, och få som använt den), samt vad de själva skulle vilja se för förbättringar eller andra modeller av Apple i framtiden.

Ursprungligen av samul:

Jag anser att all kritik (positiv som negativ) kan summeras med: "Mycket vill ha mer..."

Det finns alltid saker man vill ha bättre i produkter. Konstigt vore väl annars. Men jag måste säga att jag är förvånad över hur många jag ser (och har hört) som är besvikna. Detta framför allt när gränssnittet är något av helt ny kaliber.

Ett bra gränssnitt är ju bra, men inte allt. Om du saknar kapacitet och funktionallitet som är viktiga för dig så hjälper ju det inte alltid med ett förbättrat gränssnitt om produkten inte klarar det du behöver den för.

Utan att ha sett eller provat vare sig iPhone eller Neonode så måse jag dock säga att de verkar ha plockat upp en hel del gemensammt just när det gäller gränssnitten. Enbart pekskärm på fronten av telefonen, multitouch, gjort för att användas med fingrarna (inte penna), byggt för att tolka gester, etc.

Kul att se att Sverige varit en klar föregångare och legat i frontkanten på området, även om produkten och företaget i sig inte lyckades i konkurrensen emot de stora drakarna (här tror jag att Apple har en klart större chans).

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Om man tar bort mobiltelefonfunktionen och jämför med Zune vet jag vilken apparat jag skulle välja.

Intressant att du nämnder Zune (som jag själv tycker verkar helkass), för att den har ju mycket kritik gemensammt med just iPhone -- och då speciellt i både deras dåliga utnyttjande av WiFi.

Ingen synkning till datorn över WiFi (vore ju kanon att slippa sladdar för detta!). Ingen nerladdning av musik direkt ifrån butikerna (hade ju varit det mest logiska både för MS och Apple att stödja). Ingen chat med andra användare (tex via Messenger). Ingen streaming av musik till/från din dator (perfekt att lyssna på musik som du har hemma och som inte fått plats i spelaren om du har en bra WiFi-koppling).

Grymt oinnovativt av både Microsoft och Apple tycker jag!

Nästan sanslöst tråkigt underutnyttjat i både Zune och iPhone...

Ursprungligen av wrongturn:

Är det bara jag som tycker att Iphone har stora likheter med Dells handdator?

Gjorde faktiskt exakt samma association!

Nästan som stöpta ur samma, lite gammaldags, form. OK design, men inget jättesnyggt eller innovativt.

Känns som Apple skippat att lägga krut på detta, och i stället satsat på utseendet på operativsystemet i telefonen.

Nästan tvärt om emot nanon och minin som jag tycker är grymt snygga (snyggaste mp3-spelare genom tiderna), men med rätt tråkigt och oinspirerande gränssnitt i systemet (enda punkten som mpnga andra spelare som Zune och iriver Clix spöar alla iPod med hästlängder).

Förhoppningsvis så kommer det lite fler bättre formgivna telefoner ifrån Apple i framtiden, men å andra sidan, inte många mobiltelefontillverkare som lyckats bra här heller.

Ärligt, finns det någon enda riktigt snygg Nokia eller SE-telefon?

Ursprungligen av boris91:

Ni får ju inte glömma att Steve lovade även 3G devices later on! Där har ni, kritiker!

iPhonen är perfekt.. jag är dock lite tveksamt ställd till priset som är lite väl saftigt

Suck... ibland undrar man om man skall ta folk på allvar eller bara att skratt åt dem!

Ursprungligen av anders gbg:

men gud. vilket böl! den är ju grym!

Ni fantiker som inte tål kritik eller diskussioner i allmänhet bör nog sätta på skygglapparna direkt och skippa öppna forum på nätet (ja, förutom de forum som bara är Ja-sägare till helige Jobs)!

Börjar att bli lite tröttsamt med alla meta-diskussioner om vad man inte skall få säga, kritisera eller diskutera.

Dessutom (för att lätta er trognas hjärtan lite): bara för att man har andra behov och synpunkter på hur man vill ha en produkt behöver inte i sig betyda att den är dålig.

Jag gillar själv stora rymliga bekväma bilar med hyfsat bra drag i motorn, men det behöver ju inte betyda att Fiat Panda eller Skoda eller helt kassa eller meninglösa produkter för andra personer och deras behov.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är rätt många slutsatser runt en telefon som inte finns ännu...
Och säkerligen kommer ändra en del på sig tills den väl kommer.

Absolut, men vi har ju inte mer att gå på hittils än vad Apple specat och vad de som fått chansen att prova en tidig version rapporterat.

Om du inte gillar dess disskussioner om icke släppta produkter (som jag håller med aldrig blir 100% exakt så som specat innan) så rekommenderar jag dig att vänta med att gå in i dessa forum tills att den är släppt i Sverige. Varför plåga sig själv?

Senast redigerat 2007-01-28 14:11
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-28 19:51
Ursprungligen av martinot:

Jobs är en helig ko som man inte får kritisera på 99.se ser jag.

Annars så kan man ju tycka att du får bli en VD för ett världskänt dataföretag före du kritiserar en annan VD. Han har ju ändå lyckats med det otroligt många inte gjort. Men visst kan du kritisera honom, räkna dock inte med att bli tagen på allvar på speciellt många forum för det.

När iPoden släpptes hade den Firewire vilket sågs som en konstighet av alla skeptiker. Den hade dessutom inget radio vilket gjorde att alla vände ryggen till spelaren. Nu är iPod den populäraste spelaren i världen hur man än vrider och vänder på det. Titta på hur bra iPhone är redan från starten jämfört med andra smartphones (som Ericssons buggiga crap). Och jag förstår inte varför folk klagar i huvudtaget då telefonen inte ens kommit till Serige, och på ett halvt år hinner väl saker hända - flera olika varianter med annorlunda formfaktor, olika priser, funkioner och utförande, precis vad som hände med iPoden.

Ursprungligen av boris91:

Annars så kan man ju tycka att du får bli en VD för ett världskänt dataföretag före du kritiserar en annan VD.

Varför?

Måste jag vara statsminister för att kunna kritisera en statsminister?

Låter som ett väldigt begränsat synsätt tycker jag.

Ursprungligen av boris91:

Han har ju ändå lyckats med det otroligt många inte gjort. Men visst kan du kritisera honom, räkna dock inte med att bli tagen på allvar på speciellt många forum för det.

Du menar att man inte blir "tagen på allvar" i forum som är fulla av bokstavstrogna dyrkare?

Ok, vad skulle jag bry mig om vad folk som inte vill diskutera, utan bara sprida sin religion, har för uppfattning om vad som är "allvar" eller inte?

Sanslöst!

Ursprungligen av boris91:

När iPoden släpptes hade den Firewire vilket sågs som en konstighet av alla skeptiker. Den hade dessutom inget radio vilket gjorde att alla vände ryggen till spelaren. Nu är iPod den populäraste spelaren i världen hur man än vrider och vänder på det.

Min iPod nano har bara USB (ingen FW).

Hade den bara kommit med FW så hade jag inte köpt den (och förmodligen inte så många andra heller då USB är så mycket vanligare och därför mer praktiskt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-06 07:09
Ursprungligen av martinot:

Min iPod nano har bara USB (ingen FW).

Hade den bara kommit med FW så hade jag inte köpt den (och förmodligen inte så många andra heller då USB är så mycket vanligare och därför mer praktiskt).

När iPod kom, fanns ej USB 2 (på Apples datorer iaf). FW var den enda möjliga lösningen, vilket gav en del fördelar, bl. a. kunde man använda sin iPod som startskiva. FW är dock en relativt dyr teknik och som du mycket riktigt påstår är USB 2 standard numer, och väsentligen billigare.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

När iPod kom, fanns ej USB 2 (på Apples datorer iaf). FW var den enda möjliga lösningen, vilket gav en del fördelar, bl. a. kunde man använda sin iPod som startskiva. FW är dock en relativt dyr teknik och som du mycket riktigt påstår är USB 2 standard numer, och väsentligen billigare.

Vänligen, Ylan

Ja, skall man säga att slutsatsen är: iPod blev en världssucce först när den anpassades till den snabbare standard (USB2) som är vanligast på PC.

Ursprungligen av martinot:

Skojar du?

Nä, jag undrade. Därav frågetecknet.

Betänk att GSM inte ens finns i Japan. Och de ska få den 2008. 3G är på G. Antagligen redan till Europa-versionen, om de vill att någon ska köpa den.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2007-01-10 14:40

Såvitt jag vet är det bara Telia som kan förse oss med EDGE. Förhoppningsvis är GSM-versionen enbart till för den amerikanska marknaden och att vi får en 3G-version när den kommer hit. Jag vill trots vissa brister ha den i min ficka inom ett år
Hade iofs velat ha den med iPod:s 80GB-disk. Åååå så gött det hade varit.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-10 15:28
Ursprungligen av peekei:

I och för sig har den WLAN men vad hjälper det när man är ute i obygden, exempelvis fjällen och vill använda sin mobil som modem till MacBook Pro:n?

Tyvärr, men 3g funkar inte i fjällen!

Ursprungligen av peekei:

Jag såg Steve Jobs Keynote nu i morsen och måste säga att jag är lite besviken. Telefonen verkar ha allt och lite till när det gäller musik, film, e-mail, browser och så vidare men så dyker den inte upp förrän slutet på 2007. Och då har den inte ens 3G!

Snyggt att lyckas lirka ut de få negativa delarna ur en nyhet som till 99,9 procent är enormt positiv, grattis. :/

Alla vill förstås ha telefonen snart,nu, nyss, osv, så är det jämt. Men ärligt talat, hur många telefoner har levererats samma dag som de presenterades? Ett år mellan presentation och leverans av en avancerad telefon är inte alls ovanligt. Kolla på SE P990 till exempel.

Att den inte har 3G ännu är knappast ett stort problem då telefonen är långt ifrån lansering, vem vet hur det ser ut till hösten?

Du måste också förstå att Apple bygger prylar för USA i första hand, och där är GSM + EDGE ett väldigt bra val om jag förstått det rätt. Sverige är ett trevligt land och så, men vår marknad är inte riktigt lika stor. Inte ens Europa som helhet tror jag.

Ursprungligen av peekei:

Visst, Steffe sa att den kommer som 3G så småningom men när lär den dyka upp i Sverige? Hösten 2008?

Härligt, det är positiva tankar det, precis vad Jobs är värd just nu efter att ha lanserat en så misslyckad sak.

Ok, jag vet att man förstås måste få vara kritisk mitt i glädjeyran, folk anklagar mig för att inte tillåta kritik mot Apple och det kunde inte vara mer fel, men att totalintrycket är att man är besviken på produkten, vilket rubriken faktiskt säger, känns lite orättvist i detta fall. Speciellt när jag uppfattar det som att du egentligen dreglar efter telefonen...

Men å andra sidan vet vi ju hur tongångarna var när iPoden lanserades också...

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2007-01-10 17:20
Ursprungligen av Adrian B:

Snyggt att lyckas lirka ut de få negativa delarna ur en nyhet som till 99,9 procent är enormt positiv, grattis. :/

Att den inte har 3G ännu är knappast ett stort problem då telefonen är långt ifrån lansering, vem vet hur det ser ut till hösten?

Du måste också förstå att Apple bygger prylar för USA i första hand, och där är GSM + EDGE ett väldigt bra val om jag förstått det rätt. Sverige är ett trevligt land och så, men vår marknad är inte riktigt lika stor. Inte ens Europa som helhet tror jag.

Härligt, det är positiva tankar det, precis vad Jobs är värd just nu efter att ha lanserat en så misslyckad sak.

Ok, jag vet att man förstås måste få vara kritisk mitt i glädjeyran, folk anklagar mig för att inte tillåta kritik mot Apple och det kunde inte vara mer fel, men att totalintrycket är att man är besviken på produkten, vilket rubriken faktiskt säger, känns lite orättvist i detta fall. Speciellt när jag uppfattar det som att du egentligen dreglar efter telefonen...

Men å andra sidan vet vi ju hur tongångarna var när iPoden lanserades också...

Jag skrev rätt så tydligt att jag vill ha den ändå och så otroligt kritiskt var inte mitt inlägg. Kan ju inte höja den till skyarna för att den KOMMER få 3G. Först då kommer jag att bli riktigt lyrisk.
Dessutom skrev jag:
"Jäkligt fräck mobil ändå och ett till synes helt otroligt snyggt och enkelt handhavande"

Så stora motorsågen var definitivt inte framme... oavsett vad rubriken sade

EDIT: Nu när saker och ting ventilerats känns faktiskt rubriken som aningen överilad. Hänger trots allt här för att jag älskar Apples produkter och blev väl lite förvånad att den saknade 3G, men det lär komma till Europa-lanseringen

Senast redigerat 2007-01-10 17:44

Det är bra att ni är kritiska pojkar... det är gnällspikarna som har fört utvecklingen framåt...

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2007-01-10 17:40
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Det är bra att ni är kritiska pojkar... det är gnällspikarna som har fört utvecklingen framåt...

Word

  • Medlem
  • 2007-01-10 17:48
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Det är bra att ni är kritiska pojkar... det är gnällspikarna som har fört utvecklingen framåt...

Jag kan hålla med dig, om jag får ersätta det med "konstruktiv kritik". Gnällspikar har nog inte åstadkommit något alls måste jag säga. Men det är viktigt att våga ifrågasätta. Men det är inte alltid vad man säger utan hur man säger det, som spelar roll.

Ursprungligen av Adrian B:

Du måste också förstå att Apple bygger prylar för USA i första hand, och där är GSM + EDGE ett väldigt bra val om jag förstått det rätt. Sverige är ett trevligt land och så, men vår marknad är inte riktigt lika stor. Inte ens Europa som helhet tror jag.

Det bor ju mer folk i London eller NY än i hela Sverige....
Många missar det....

Som ngn vis man sagt tidigare; den kommer ha 3G när den kommer hit.
Men jag kan säga att 3G luren jag har idag knappt används som 3G, det blir mest GSM...

  • Medlem
  • Höör
  • 2007-01-12 00:49

Verkligen namnet iPhone?

Ursprungligen av Adrian B:

Snyggt att lyckas lirka ut de få negativa delarna ur en nyhet som till 99,9 procent är enormt positiv, grattis. :/

Haha, men jo, visst kan man förstå peekei, det är lite taskigt, eller ja - inte direkt taskigt, men att de lanserar en så svinigt schysst produkt och säger: "Åh, just det - den kommer först om ett halvår." - och det i USA.
Men ja OJ alltså. iPhone...

Och just det. Det för mig in på just namnet iPhone. Jag och min kompis spekulerade lite idag om det. Det visar sig att Cisco ägt trademarket iPhone nån gång sedan 1996. Men alltså, är iPhone då registrat av Apple? Varför skulle de då söka trademark?
Våran spekulering är att de möjligtvis kommer att döpa om den. Men till vad då, då?
Vi gissar på Apple Phone - Apple TV ju?

Joachim

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-12 10:32
Ursprungligen av dremit:

Och just det. Det för mig in på just namnet iPhone. Jag och min kompis spekulerade lite idag om det. Det visar sig att Cisco ägt trademarket iPhone nån gång sedan 1996. Men alltså, är iPhone då registrat av Apple? Varför skulle de då söka trademark?
Våran spekulering är att de möjligtvis kommer att döpa om den. Men till vad då, då?
Vi gissar på Apple Phone - Apple TV ju?

Joachim

Tydligen sa finns det ett antal foretag i och utanfor USA som har produkter som heter iphone... cisco ager rattigheterna till en Voip telefon som heter iphone... inte nagon GSM/3G... sa det ar mycket mojligt att Apple far kalla den for det utan att gora en deal med cisco som nu har stamt apple for varumarkesintrang.

...då ärat ditt namn flög övfver jorden....

Ursprungligen av Adrian B:

Sverige är ett trevligt land och så, men vår marknad är inte riktigt lika stor. Inte ens Europa som helhet tror jag.

Det bor ju fler personer i New York än i hela Sverige...
Det bor fler personer i London än i Sverige ...

Ursprungligen av Goflorp:

Det bor fler personer i London än i Sverige ...

Nej det gör det faktiskt inte. Greater London har 7,5 miljoner invånare 2005. Greater London plus den delen utanför London som är sammanbyggt med London var mindre än 8,3 miljoner. Och Sverige har som bekant 9 miljoner invånare. Men nog är det fullt med folk ändå.

London har en befolkningstäthet på 4761 personer/km2, att jämnföra med Stor Stockholms 499 personer/km2. Så nog är det full knökat i London minsann.

För detta Londonbo.

Jag är glad att dom inte gör den i 3G, för då är den tänkbar att köpa. 3G telefoner fungerar inge bra, då dom drar för mycket batterier.

Jag tycker väl att enda nackdelarna med den verkar vara minnet och batteritid. Min 30 GB iPod är nästan jämt fullproppad. Och att ladda telefonen var och varannan dag är ju sååå 2004 . . .

Tror inte jag kommer köpa en förrän specarna slår både min iPod OCH min mobil kombinerat.

Ursprungligen av acidflash:

Jag är glad att dom inte gör den i 3G, för då är den tänkbar att köpa. 3G telefoner fungerar inge bra, då dom drar för mycket batterier.

jag skulle vara beredd att säga emot dig, jag tycker inte alls 3g är kasst jag har en SE M600
jag tycker faktiskt att den håller laddningen riktigt bra brukar bara ladda den nån gång i veckan..
men o andra sidan har ju SE länge legat i framkant när det gäller batterier...

Jan-Åke N Det är bra att ni är kritiska pojkar... det är gnällspikarna som har fört utvecklingen framåt...

jag skulle nog säga att det vara optimister som för utvecklingen framåt de som haft motgångar men gett sig tusan på att deras teori funkar.. men det finns nog en gnällspik i dem med

Bevaka tråden