Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skype med SkypeOut och SkypeIn

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skype fungerar mycket bra förutom ...

Jag använder SkypeIn med 08- nummer (dagligen) och brukar ringa ut regelbundet till bl a Bangkok.
Använder en G5 2x2 (OSX Tiger) och har BBB 100MBits nät hemma, inga problem med varken eko eller jobbiga fördröjningar. Tycker det fungerar mycket bra. Även på min PBG4.
Stänger av Skype när jag inte använder det då samtal spelas in av tel-svarare (tjänst) som är tillgänglig när programmet startas igen. Har inte haft problem med betalningar heller.

Ett problem med Skype är när en eller båda parterna sitter bakom ett NAT-nät (kan vara en trådlös router som man har hemma) då dras farten i filöverföringar ner ordentligt. Kanske 0,5-1,5 Kbs.
Detta ska visst bero på hur Skype är konstruerat och hur programmet prioriterar stabilitet hmm ...

Hur som helst ... programmet är gratis och den som vill använda det gör det.

Ha en bra dag

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-12-01 16:57

Jaaaag har en fråga nu... Efter att ha testat Skypes gratis tjänst (skype<--->skype) ett tag, och till och med fått farsan att haka på, så vill vi nu bojkotta vår hemtelefon.. Som fattiga studenter gör man ju allt, ni vet.

Men, eftersom vi har varsin bärbar dator skulle vi vilja ha samma skypein-nummer till bägge datorerna. Går det? Surfat runt på skype.com men inte hittat något. Om ingen här vet så mailar jag skype.

MVH Kalam

Edit: Hittade faktiskt informationen nu... Svaret är att just nu går det inte....
källa

Ursprungligen av janne.hemma:

Ett problem med Skype är när en eller båda parterna sitter bakom ett NAT-nät (kan vara en trådlös router som man har hemma) då dras farten i filöverföringar ner ordentligt. Kanske 0,5-1,5 Kbs.
Detta ska visst bero på hur Skype är konstruerat och hur programmet prioriterar stabilitet hmm ...

Skype routar filöverföringar via en tredjepart när programmet inte klarar av att gå igenom de brandväggar som finns. Mer info kan du hitta i denna supportartikel eller på Skypes sidor om nätverk och säkerhet.

Jag köpte ett SkypeIn-nummer tillfälligt när jag var borta i karibiska övärlden och testade från Curaçao, det fungerade relativt bra, trots att jag hade väldigt dålig mottagning på det trådlösa nätet. Det laggade förstås lite. Största begränsande faktorn var nog att jag köpte genom iBookens mic, som ger ganska burkigt ljud.

Räcker det med ett blåtands headset som följde med Motorola RAZR för att kunna prata med Skype, något som en novis som mig då ska tänka på... ja inställningar här och där? Har PB12" med blåtand.

headset

Är det ngn som vet om det måste vara ngn speciel mic eftersom micen iheadset:et inte funkar i skype:confused: . (den Funkar kanon på pc:n)

Ursprungligen av lord durin:

Är det ngn som vet om det måste vara ngn speciel mic eftersom micen iheadset:et inte funkar i skype:confused: . (den Funkar kanon på pc:n)

Jag köpte en USB mic från Logitech för att få det att funka med min gamla G4. Den kostade 2-300 ca:
Det står lite tidigare i denna tråd om micingången på gamla macar, det funkar inte med vanlig mic som det ska.(se nedan)

Citat:
Ursprungligen skriven av strugglebrother
Att tänka på

Om ni köper headset så kommer inga av de som finns på claes ohlsson att fungera med de flesta macar eftersom ljudingången inte driver en microfon (vilket de flesta PCs gör). USB eller Firewire headsets är det som gäller, eller blutooth som funkar bra med mac (bättre än PC).

Skaffa en sån här för 169spänn så kan du koppla in vad du vill...
http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=92687

Den analoga ingången på en Mac kräver högre nivå (Linje?) och således kommer en vanlig mic att ge mycket låg ljudnivå (om något alls).
Åtminstone på äldre Mac'ar så fanns det en matning i ljudingången så att man med en speciell mic med längre plugg fick rätt ljudnivå (en typ av fantommatning).
Jag antar att ovanstående länk är till enförförstärkare som löser problemet.
Själv kör jag med Logitech USB Headset som funkar super.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-16 08:20
Ursprungligen av lord durin:

Är det ngn som vet om det måste vara ngn speciel mic eftersom micen iheadset:et inte funkar i skype:confused: . (den Funkar kanon på pc:n)

Mig veterligt finns ingen Mac med MIC-ingång. De har LINE-ingång. Det fungerar naturligtvis inte att använda en mikrofon vanlig i en LINE-ingång. Om du vill ha en MIC-ingång köper du lämpligen ett extrernt USB-ljudkort på BILTEMA för 169 kr http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=610&iItemId=92687.

Ursprungligen av Mattias Malm:

Mig veterligt finns ingen Mac med MIC-ingång. De har LINE-ingång. Det fungerar naturligtvis inte att använda en mikrofon vanlig i en LINE-ingång. Om du vill ha en MIC-ingång köper du lämpligen ett extrernt USB-ljudkort på BILTEMA för 169 kr http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=610&iItemId=92687.

Jag köpte en sådan med inte 17 får jag det å funka inte, inte ens hörlursdelen funkar i den
det märkligaste av allt i systeminfo så ser jag den men kan inte påverka den överhuvud taget.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-02-15 05:28

Har du kollat inställningarna så att ljud in står rätt?
Kolla både systeminställningar/Ljud/ljud in och Skypes inställningar.

Ursprungligen av Johny:

Har du kollat inställningarna så att ljud in står rätt?
Kolla både systeminställningar/Ljud/ljud in och Skypes inställningar.

jodå allt e kollat men funkar inte iaf, vete katten varför,(om det inte e så att det e en line-in ist för micingång).

  • Medlem
  • 2006-02-17 11:07

Tycker nog det största dilemmat är att Skype hela tiden byter från HÖGTALARE till HEADSET, vilket medför att datorn tror att jag kör med headset. Detta resulterar i eko på andra sidan. Jobbigt, försöker klura om det är Skype (som jag messat) eller Tiger som är boven...vad tror ni?

/FRedrik

  • Medlem
  • 2006-02-19 11:43

Kan någon annars verifiera att denna produkt från Biltema funkar fint med Macar? Tänkte köra den med garageband + andra musikprogram för att ta in sång, riktiga instrument etc. Jag änkte även köra det med SKYPE då min iBook enbart har en "sådär" inbyggd mic.

Hittar macen detta som ett extra "ut" och "in" eller hur funkar det? Behövs några drivare?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-02-23 18:41

Du har valet att använda hörlurar eller högtalarna som är anslutna till datorn. Tyvärr är det, som jag nämnt tidigare (och i andra trådar) någon bugg i antingen Skype eller i Tiger som gör att denna inställning ställs till hörlurar. Detta innebär att att den andre hör eko - just då datorn tror att du kör med lurar. Jobbigt. Man kan byta men den byter tillbaka efter ett par sekunder. =/

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=93403&highlight=%2FFredrik

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-06-12 11:01

Finns det fortfarande ingen Skype/ DECT-telefon för mac - eller? Varken Linksys Cordless Internet Telephony Kit eller The Cordless DUALphone verkar ju funka för oss OS X-ister. Allra bäst hade förstås varit att ha Både Dect och wifi. Känns ju lite meningslöst att ha en decttelefon hemma, när man ändå inte är hemma.

I det stora hela tycker jag att jag känner mig lite mobbad av Skype - känns som att man ligger ganska långt efter.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-12 21:26

Länken, läs mer, i första inlägget, funkar inte längre.

Ursprungligen av Spiken:

Länken, läs mer, i första inlägget, funkar inte längre.

Alla nyheter gick olyckligtvis förlorade i en databaskrasch, så alla nyhetslänkar som finns kvar i forumet pekar i dag inte mot några existerande sidor.

  • Medlem
  • 2006-06-16 09:17

När kommer nästa version med bl a videostöd är min fråga. Känns som det gått ett tag nu...

/Fredrik

jag kollade lite på en wifilur från belkin... känns ju skönt att kunna tugga skit billigt / gratis... med skypeout är det ju rätt billigt (för den som inte ringer upp en abonemangsavgift that is)... dvs jag dvs då man gärna håller sig ifrån skojarföretag som tillexempel BBB, Comhem och Rix. Har själv företrätt alla tre så jag vet Telia is the shit boys... det enda företag jag inte gett support för haha.

http://flickr.com/photos/gizmodo/sets/72157594245304657/show/

Mitt problem är att när någon ringer mitt SkypeIn tutar det upptaget när jag sitter vid Powerbooken men på jobbets IBM-laptop går signalen fram och vi kan samtala.

Jag har letat någon inställning men allt är default och det funkar banne mig inte på macen...

Någon som har koll på detta?

Ursprungligen av millgard:

Mitt problem är att när någon ringer mitt SkypeIn tutar det upptaget när jag sitter vid Powerbooken men på jobbets IBM-laptop går signalen fram och vi kan samtala.

Jag har letat någon inställning men allt är default och det funkar banne mig inte på macen...

Någon som har koll på detta?

Felbeskrivning enligt ovan. Mer vet jag inte.

Ursprungligen av millgard:

Felbeskrivning enligt ovan. Mer vet jag inte.

skypesupport kanske? För det där lät lite som en proffsproblem...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 11:16

En egen kort rapport: Jag pratar ett par gånger om dagen med min flickvän i Montana. Vi pratar Skype Video och det funkar oftast klockrent. Ingen fördröjning och bra ljud. Ibland sprakigt och [fäjdar] bort men kommer tillbaka efter några sekunder.

Jag är överraskad över att det funkar så bra. Det är mellan mac och PC förresten. Är hursomhelst mycket nöjd. Hittar dock inte den där "preferences" - "no echo" - boxen som det talats om här...

Ursprungligen av chris777:

En egen kort rapport: Jag pratar ett par gånger om dagen med min flickvän i Montana. Vi pratar Skype Video och det funkar oftast klockrent. Ingen fördröjning och bra ljud. Ibland sprakigt och [fäjdar] bort men kommer tillbaka efter några sekunder.

Jag är överraskad över att det funkar så bra. Det är mellan mac och PC förresten. Är hursomhelst mycket nöjd. Hittar dock inte den där "preferences" - "no echo" - boxen som det talats om här...

det är alltid på numer.

Ingen som vet varför SkypeIn inte vill funka på Mac men funkar på PC?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-13 16:22
Ursprungligen av millgard:

Ingen som vet varför SkypeIn inte vill funka på Mac men funkar på PC?

Hmm det ska fungera, beskriv saken lite mer? :rolleyes:

Det gör det visst.

Någon som vet hur man ska påverka dom att införa fler prefix? Får samma svar hela tiden från Skypes-support att problemet ligger lokalt. Alltså Telia man måste ta kontakt med? Då är det kört med andra ord.

Vill få in 060- eftersom jag bor i Sundsvall.

Skype är fantastiskt i många sammanhang; själv håller jag kontakten med våra utvecklare i Makedonien via Skype dagligen, och är man på resande fot, eller bor utomlands, är det ju fantastiska tjänster.

Däremot funderar jag på ifall det är ett alternativ till vanlig telefoni för alla; ett exempel är en vän till mig, som beställde en s k Skype-telefon. Kostnad, tror jag, kring 500,-

Först och främst fungerade den inte när den anlände, tror det var en Nec och enligt forum på nätet är det snarare regel än undantag att det är problem med dem, och han förlorade nog en halv arbetsvecka i support samt att försöka reda ut vart de egentligen efter ett par veckor skickade ersättningstelefonen.

Men om vi utgår från att telefonen fungerar som den ska när den kommer så har man en (1) lur i hushållet, som för övrigt ser ganska gräslig ut, för 500,-

Sedan behövs även ett Skype-in-nummer, till en kostnad av ca 30,- i månaden.

Utöver detta krävs en dator som står igång mer eller mindre dygnet runt, och vad en vanlig dator kostar i elkostnad per timme vet jag faktiskt inte, men det är säkert kring 50,- per månad.

Så för 500,- + 80,- i månaden får man en telefonitjänst med ganska grava draw backs. Ska man ringa ut är inte Skype mkt billigare än andra leverantörer, och jag har för mig att när jag jämförde med min leverantör så var Skype till och med dyrare till de flesta regioner.

Med detta vill jag alltså inte säga att inte Skype kan vara guld värt – själv tänker jag köpa ett Skype-in-nummer i Italien där min sambo befinner sig, så hon enkelt kan nå mig. Sak samma när jag flyttar dig - då får jag skaffa ett svenskt skype-in, för att göra det enkelt för vänner att nå mig.

Men för en normal hemanvändare med måttligt datorintresse är jag övertygad om att affären knappast lönar sig ekonomiskt jämfört med ett vanligt teleabbonnemang, och vad gäller hur enkelt det är att använda, samt begränsningen i att bara ha möjlighet till en telefonlur, tror jag den borde gå tok-bort för de flesta normalanvändare ifall de bara räknade lite på det...

Bevaka tråden