Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag känner mig besviken på nya iPhone

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Boxholm
  • 2007-03-14 15:25

Jag är också en av dom som hoppas att 3G-stödet uteblir i iPhone...

Men det är mest för att hela 3G-satsningen känns så fånig.

Ursprungligen av kkb:

Jag är också en av dom som hoppas att 3G-stödet uteblir i iPhone...

Men det är mest för att hela 3G-satsningen känns så fånig.

Bergelin är klart bäst i hela svenskan.

Håller med om att 3g-satsningen är urfånig. Jag är inte speciellt intresserad av videokonferenser, att ladda ner musik av dålig kvalitet över nätet, etc.

Vad jag däremot vill ha med 3G är snabbare datakoppling till Internet. Kör med Edge idag, och det är mycket segare än vad jag skulle önska.

För mig så är det 3G med HDSPA (snabbare än vanlig 3G) och WLAN som gäller. Det är trist när det känns alldeles för segt att surfa med telefonen.

/martin

Snygg bild

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2007-03-14 19:15

Kanske ska tillägga att det är Jan Berglin som är tecknaren till ovan illustration.

För de som ogillar utseendet på iPhone skulle jag vilja ge i uppgift att lista/ länka till några lurar som ni tycker är snygga.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-03-19 12:32

Är grymmt sugen på en smartphone... om det blir iPhone eller någon annan telefon vet jag inte än, vet bara att det INTE kommer bli en telefon som kör windows.

Ursprungligen av kainen:

Är grymmt sugen på en smartphone... om det blir iPhone eller någon annan telefon vet jag inte än, vet bara att det INTE kommer bli en telefon som kör windows.

Kan verkligen rekommendera en smartphone, har kört det i flera år nu. Även om iPhone har många finesser och en stor skärm så är det dock knappast en smartphone enligt normala definitioner.

I själv grundkonceptet för en smartphone (oavsett om den kör Windows Mobile, PalmOS, Symbian eller Linux) ligger ju att du fritt skall kunna installera nya applikationer -- precis som en persondator med Windows/Linux eller MacOS X.

Sedan är jag lite nyfiken på varför du inte gillar Windows Mobile? Jag har kört det i flera år och är mycket nöjd med det(två smartphone och en pocket pc, även om jag gillar den första varianten bättre).

Vilka telefoner har du haft som kört Windows Mobile, och vad är det som du inte gillat med dem?

Personligen så tycker jag att ha Outlook i mobilen (både med mail och kalender) är suveränt, och perfekt för mig att synka kalendern hemma med den på jobbet. Behöver aldrig mata in händelser dubbelt, och kanon att alltid se att inte jobbmöten krockar med privata ärenden när man bokar in dem.

Sedan så gillar jag att det finns ett grymt stort utbud med applikationer, både gratis och komersiella, till Windows Mobile. Exempelvis TomTom GPS-kartprogram, men även många fler för alla möjliga behov.

/martin

Ursprungligen av kainen:

Är grymmt sugen på en smartphone... om det blir iPhone eller någon annan telefon vet jag inte än, vet bara att det INTE kommer bli en telefon som kör windows.

har en windowsmobile5 nu... och jo jag håller med dig... är sugen på en symbianlur.

Ska bli mycket spännande att följa de första användarrecensionerna av iPhone. Det känns som att avgöra något innan den kommit ut är meningslöst. Personligen är jag inte hundra på att jag vill ha en iPhone som telefon (däremot som pryl, iPod mm) för jag gillar att kunna hantera mitt ringande med en hand. Hade en Philips "tvåhands-Fizz" en gång i tiden, så jag vet

Fingrade på nya W880i och det var en grymt smidig telefon. Samtidigt gillar jag slidetelefoner (slajdtelefoner? glidtelefoner?), Samsung gör grymma, synd bara att de inte får till mjukvaran också.

  • Medlem
  • 2007-03-21 20:45

Iphone är den dåligast mobilen. Den största felen som apple gör om dem börjar lansera den. Två megapixel kamera är ur gammal. alla vanligt mobil har 3 mgp och nu kommer 5 mgp från nokia och sony-ericsson. utan 3g ärIphone inte ens en mobil. Iphone är största felen som Apple har gjort. jag är väldigt besviken:(( Jag är bara den enda som tycker att Iphone är en skit eller??

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-21 20:56
Ursprungligen av Yaxao:

Iphone är den dåligast mobilen. Den största felen som apple gör om dem börjar lansera den. Två megapixel kamera är ur gammal. alla vanligt mobil har 3 mgp och nu kommer 5 mgp från nokia och sony-ericsson. utan 3g ärIphone inte ens en mobil. Iphone är största felen som Apple har gjort. jag är väldigt besviken:(( Jag är bara den enda som tycker att Iphone är en skit eller??

Sätter du in rätt telefoner på rätt marknader nu?
iphone lanseras i USA först, där är man en bra bit efter europa och asian på mobilmarknaden. Tänk på vilka mobiler som finns där och hur det fungerar.
Vad har man 3g till i ett land där det är otroligt litet behov utav 3g.

När den kommer till Europa är den säkert uppgraderad med bättre kamera och 3G. Vilket behövs för att konkurrera på den Europeiska marknaden.

Ursprungligen av Yaxao:

Iphone är den dåligast mobilen. Den största felen som apple gör om dem börjar lansera den. Två megapixel kamera är ur gammal. alla vanligt mobil har 3 mgp och nu kommer 5 mgp från nokia och sony-ericsson. utan 3g ärIphone inte ens en mobil. Iphone är största felen som Apple har gjort. jag är väldigt besviken:(( Jag är bara den enda som tycker att Iphone är en skit eller??

Nej du är inte ensam, fast frågan är om inte det finns många fler som tycker att dagens lurar är skit och de som säger detta har också testat in "real life" så de vet vad de pratar om.

Ursprungligen av AdrianB:

Ska bli mycket spännande att följa de första användarrecensionerna av iPhone. Det känns som att avgöra något innan den kommit ut är meningslöst. Personligen är jag inte hundra på att jag vill ha en iPhone som telefon (däremot som pryl, iPod mm) för jag gillar att kunna hantera mitt ringande med en hand. Hade en Philips "tvåhands-Fizz" en gång i tiden, så jag vet

Jag hade också en Philips fizz - den leker min dotter med idag.

Nej det är kanske inte är telefon delen i iPhone som är det intressanta. Troligtvis kommer det en mer slimmad variant senare precis som Nano.

------

För min del så är jag främst intresserad av iPhone pga användarvänligheten - de mobiler jag kört hittils är ett skämt. Om jag slipper att bli så förbannad som jag blir på min Sony Ericsson så är jag nöjd.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2007-03-21 20:57

Jag hade klarat mig lika bra utan kamera överhuvudtaget. Under de fyra år jag haft mobil med inbyggd kamera har jag tagit max fem bilder. Däremot fotar jag väldigt ofta, fast med en riktig kamera (som helt saknar telefon, men tar trots det bra bilder)...

För övrigt svårt att säga om iPhone är en bra produkt innan den finns. Däremot ser jag fram mot den dag den släpps!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-22 23:20

Jag har en K800 och jag stänger av 3G pga av batteritiden. Med GSM får jag ut ca 4ggr längre batteritid, plus att om jag pratar länge med 3G på blir telefonen verkligen stekhet...

Jag köper en iPhone utan 3G och kör med EDGE och eventuella WiFi hotspots, det kommer funka klockrent för mig!

Jag röstar helt klart på iPhone framför Symbian och Windows Mobile just för att iPhone kommer köra OSX. Det är tamefan det bästa med iPhone. OSX rocks!

Ursprungligen av Dralion:

Jag har en K800 och jag stänger av 3G pga av batteritiden. Med GSM får jag ut ca 4ggr längre batteritid, plus att om jag pratar länge med 3G på blir telefonen verkligen stekhet...

Jag köper en iPhone utan 3G och kör med EDGE och eventuella WiFi hotspots, det kommer funka klockrent för mig!

Jag röstar helt klart på iPhone framför Symbian och Windows Mobile just för att iPhone kommer köra OSX. Det är tamefan det bästa med iPhone. OSX rocks!

går det att stänga av 3G på alla telefoner? för jag är inte alls intresserad av sånt kolijox...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-26 16:54

northernlight: Oftast, däremot har t.ex. 3 spärrat det i sina telefoner då deras GSM roaming från Telenor kostar massor med pengar för 3.

Själv är jag mycket intresserad av iPhone... snygg som få och nu när man har en macbook så kanske man skall köra OSX i luren också.

Ursprungligen av Trineo:

Själv är jag mycket intresserad av iPhone... snygg som få och nu när man har en macbook så kanske man skall köra OSX i luren också.

Vad har du för konkret nytta av det?

Vad jag har hört om iPhonen är att den kommer till sverige typ tidigast sen höst, troligast till jul och att den kommer i en europa version med bättre kamera och 3G plus lite andra ändringar.
Det är väll inte så konstigt att de funtionerna inte finns på den de släpper i USA eftersom utväcklingen där med tex 3G är typ noll.
Skulle bli väldigt förvånad om Apple ger en iPhone som ligger några år efter alla andra i Europa. Klart de fixar till den för de behov och krav som ställs av konsumenterna

Ursprungligen av FredrikX86:

Det är väll inte så konstigt att de funtionerna inte finns på den de släpper i USA eftersom utväcklingen där med tex 3G är typ noll.

Jasså, det påstår du. Har sett en hel hög med 3G-telefoner släppas för den amerikanska marknaden, och många nya som annonseras stödjer det (förutom Apple då).

Några av de allra största mobiloperatörerna i USA verkar ha det iaf:

http://b2b.vzw.com/broadband/RevA.html

http://powervision.sprint.com/mobilebroadband/

http://business.cingular.com/businesscenter/solutions/wireless-laptop/connections-coverage.jsp

I detta fallet så verkar det klart vara typ Apples 3G-utveckling som är typ noll...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-09 12:25
Ursprungligen av martinot:

Jasså, det påstår du. Har sett en hel hög med 3G-telefoner släppas för den amerikanska marknaden, och många nya som annonseras stödjer det (förutom Apple då).

Några av de allra största mobiloperatörerna i USA verkar ha det iaf:

http://b2b.vzw.com/broadband/RevA.html

http://powervision.sprint.com/mobilebroadband/

http://business.cingular.com/businesscenter/solutions/wireless-laptop/connections-coverage.jsp

I detta fallet så verkar det klart vara typ Apples 3G-utveckling som är typ noll...

Mobiler och teknologiska lösning som använder det kanske tillverkas, men de har fortfarande riktigt kass 3G-täckning. Om du varit i USA vet du kanske att de till och med har kass GSM-täckning.
Något du kan se på ovanstående lösningar är att det är business-konsumenter de vänder sig mot, priserna är därefter.
Det är inte som i Europa där privatpersoner ska använda det.

Om man kollar här i england.
Det säljs minst lika mycket 3G-lösningar här i England som i Sverige. Men privatpersoner kan knappt köpa GPRS här och och priserna för mobilt internet via GPRS/3G är snordyrt oftast, det kan bli billigare att surfa på Telias utomlandspriser via GRPS... Sedan att det inte är någon mobilmottagning bryr de sig inte om heller. Jag bor i centrala Greenwich, använder T-mobile, men jag har nästan ingen mobilmottagning här. Och 3G finns inte. Inte GPRS heller.
Högteknologiskt land, eller inte. USA är ganska lika på många håll.

Edge och liknande tekniker hittar man inte i England, Turbo-3G finns inte heller. WIMAX är grejen i USA, men här i england kallas de telefonkioskar.

Men iPhone dyker nog upp ändå här i England, även fast de inte kan använda någon teknik på den.

Ursprungligen av Sidde:

Mobiler och teknologiska lösning som använder det kanske tillverkas, men de har fortfarande riktigt kass 3G-täckning. Om du varit i USA vet du kanske att de till och med har kass GSM-täckning.
Något du kan se på ovanstående lösningar är att det är business-konsumenter de vänder sig mot, priserna är därefter.
Det är inte som i Europa där privatpersoner ska använda det.

Om man kollar här i england.
Det säljs minst lika mycket 3G-lösningar här i England som i Sverige. Men privatpersoner kan knappt köpa GPRS här och och priserna för mobilt internet via GPRS/3G är snordyrt oftast, det kan bli billigare att surfa på Telias utomlandspriser via GRPS... Sedan att det inte är någon mobilmottagning bryr de sig inte om heller. Jag bor i centrala Greenwich, använder T-mobile, men jag har nästan ingen mobilmottagning här. Och 3G finns inte. Inte GPRS heller.
Högteknologiskt land, eller inte. USA är ganska lika på många håll.

Edge och liknande tekniker hittar man inte i England, Turbo-3G finns inte heller. WIMAX är grejen i USA, men här i england kallas de telefonkioskar.

Men iPhone dyker nog upp ändå här i England, även fast de inte kan använda någon teknik på den.

Nu skall man komma ihåg att det finns en massa olika standarder för mobiltelefoni i USA. GSM finns, men är absolut inte störst. 3G finns även det i olika varianter och standarder. EVDO är tex väldigt vanligt mobilt höghastighetsnät, finns hos 8 stora operatörer i USA med god täckning i alla storstäder, men inte kompatibelt med vårt 3G/HSDPA.

Det finns även en massa tjänster och planer även för privatpersoner. Framför allt så börjar TV och video streamad live till telefoner att bli allt vanligare (större än vad det är här i Sverige).

Sedan så skall man även komma ihåg att många dyrare telefoner, och speciellt smartphones, säljs till största delen främst emot företagsanvändare av olika varianter (ifrån Volvo till små enmansföretag av olika varianter). Detta gäller såväl i USA som i Sverige.

Personligen så är jag mycket intresserad av som privatperson att få tag på bra pris på mobil datakoppling här i Sverige. WLAN är bra och självklart i även min nästa telefon. Det är ett givet komplement, men då täckningen tom i städer som Göteborg och Stockholm på WLAN-nät och hotspots är mycket varierande, så är 3G/HSDPA ett måste i min nästa telefon.

Jag är inte så intresserad av "lull lull och lek" (som mycket av dagens 3G riktat in sig på till privatpersoner i Sverige), utan vill ha en prisvärd Internetkoppling för mail och att surfa på websidor. Har inte hittat något prisvärt varken för GPRS/EDGE eller 3G/HSDPA (dock så verkar det finnas paket med lite lägre priser just till det senare 3G).

Har sett att det i USA och England finns tom flatrate på datakoppling till bra priser även för privatpersoner (här i Sverige har det varit extremt dyra och bara vänt sig till företag).

Så ni som nu har bra koll på detta; vilken operatör och paket skall jag välja för en prisvärd 3G/HSDPA-tjänst för privtpersoner, här i Sverige?

/martin

  • Medlem
  • 2007-03-26 20:05

Någon mer än jag som väntar på en iPhone Mini? Hoppas på en iPod med telefon och inte tvärtom, måste skaffa ny mobil ganska snart..

jag vet inte vad jag väntar på... jag vill ha en telefon med pekskärm och stylys that´s for sure. men den måste vara liten och ha kanonbra kamera... och kosta max 3000kr.

makes sence?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-26 22:54
Ursprungligen av northernlight:

jag vet inte vad jag väntar på... jag vill ha en telefon med pekskärm och stylys that´s for sure. men den måste vara liten och ha kanonbra kamera... och kosta max 3000kr.

makes sence?

Nope, doesn't make any sense at all. O:-)

Ursprungligen av boris91:

Nope, doesn't make any sense at all. O:-)

nu kommer jag iaf aldrig att stava fel igen. tack.

För att vända sig till topicen; kan man vara besviken på något man inte vet någonting om eller ens har hållt i sin hand egentligen?

Ursprungligen av RockyMontana:

För att vända sig till topicen; kan man vara besviken på något man inte vet någonting om eller ens har hållt i sin hand egentligen?

Jag har hållit en iPhone i min hand. Det är sant. För ett tag sedan så drömde jag att jag hade fått en iPhone. Drömmen känndes faktiskt ovanligt verklig. Drömmen var inte centrerad kring iPhonen, utan det var bara en liten del av den.

Jag är visserligen inte besviken på iPhone. Hoppas bara att den kommer i ett vitt utförande också.

Oj, snacka om gripen alltså =P

I sthlm´s tunnelbana finns reklam för en ny Nokia mobil - hör och häpna - den har endast en 2mpixel kamera - fy fan vad kasst.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-03-29 09:33

Eh... och? Antalet pixlar är ju inte allt i kameran.

Bevaka tråden