Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Kolsyrat vatten är coolt

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej igen. Någon mer som testat att använda kolsyrat vatten? Det är oerhört enkelt och väldigt kul

Man tager en vas eller ett litet akvarium. Jag har inget akvarium så det fick bli en vas. (fyrkantigt är bra) Den hade tjocka glasväggar men det visades sig inte spela så stor roll för slutresultatet. Sedan skyddar man vasens kanter (med en kartong eller liknande så att inte repor och smuts syns så väl) och laddar en blixt rätt från sidan (eller stark halogenlampa eller liknande). vattnet kan vara ramlösa eller liknande om du inte har en kolsyremaskin. Sedan är det vara att stoppa ner saker och köra hårt! Mer kolsyrade bilder kommer jag lägga upp på min blog senare. www.rytterfalk.com

Har du testat? Skulle vara kul o se andras skapelser! Klicka på bilden för att se en större variant.

Och en annan klassiker som jag bara var tvungen att testa när vi höll på. Klicka för riktigt stor version.

Kamera: Sigma SD14
Objektiv: Sigma 70mm EX

Det här såg ju galet kul ut, riktigt snygga bilder! Måste testa.

Ursprungligen av Kristofer:

Det här såg ju galet kul ut, riktigt snygga bilder! Måste testa.

Ja, testa! Det ÄR galet enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 20:55

Snyggt!
Har nu den gula paprikan el pepparn (?) som bakgrund på datorn.

Ursprungligen av acke:

Snyggt!
Har nu den gula paprikan el pepparn (?) som bakgrund på datorn.

Spansk peppar kallas det visst, det är inte speciellt stark. Bra idé att ha den som bakgrund, det måste jag testa. Kul att du tyckte om den.

Jäkligt snyggt. Vad använde du för bakgrund för att få den så svart? Eller var det Photoshop?

Ursprungligen av bjelkeman:

Jäkligt snyggt. Vad använde du för bakgrund för att få den så svart? Eller var det Photoshop?

Eftersom jag inte testat (än) är jag inte säker, men jag antar att det fungerar som vid vanlig studiofotografering: finns där inget ljus, blir det svart.

Ursprungligen av bjelkeman:

Jäkligt snyggt. Vad använde du för bakgrund för att få den så svart? Eller var det Photoshop?

Det är en mattsvart skiva av wellpapp.

Frukten ligger sedan i en vas med kolsyrat vatten i. En svart skiva till är bra att ha då man behöver göra så att ljuset inte kommer direkt på vasens (eller akvariets) framkant (ser smutsigt ut och tar bort kontrast) och inte heller når objektivet då det är svårt att komma så nära glaset som man egentligen skulle vilja. Jag är ca 40cm ifrån). Jag använde alltså en superenkel uppställning och resultatet lät inte dröja, den första bilden jag tog var på den andra röda frukten och det med enbart skiva bakom. Skivan bakom måste också vara vinklad så att blixtens ljus inte faller direkt på den, då får du dumma reflexer.

Och JA! Jag har använt photoshop för att rensa upp runt frukterna! Det ser inte lika imponerande ut i sitt originalutförande.

Kul att så många diggat!

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-07-10 16:16

aaaaaaah! Jag måste prova. Har den gula pepparn som BG på jobbdatorn tackar för den..

Riktigt läckra bilder! Blev klart inspirerad, kul att ha något att göra dessa regniga dagar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-10 17:47

Tufft! Det ska jag testa en ovacker dag.

Undrar vad som sker om man lägger in en "riktig" fisk i akvariet.
Kan iof tänka mig att det rubriceras som djurplågeri men men...

Ursprungligen av tilly_n:

Undrar vad som sker om man lägger in en "riktig" fisk i akvariet.
Kan iof tänka mig att det rubriceras som djurplågeri men men...

Jag har tänkt tanken, är det inte koldioxid som kommer ut när vi andas? Då borde det nästan vara motsatsen till syre va?! Koldioxid / Kolsyra. hehe.. Då dör de nog. Men vad är väl en död fisk för en snygg bild?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-11 13:53
Ursprungligen av tilly_n:

Undrar vad som sker om man lägger in en "riktig" fisk i akvariet.
Kan iof tänka mig att det rubriceras som djurplågeri men men...

De dör. Min lillasyster har provat. O:-)

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-07-11 16:43
Ursprungligen av tilly_n:

Undrar vad som sker om man lägger in en "riktig" fisk i akvariet.
Kan iof tänka mig att det rubriceras som djurplågeri men men...

Ja ge fan i det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-07-11 10:17

Kan du inte lägga upp en bild på din uppställning med akvarie/vas och wellpapp... så man får se hur du har ställt upp det?

Ursprungligen av kainen:

Kan du inte lägga upp en bild på din uppställning med akvarie/vas och wellpapp... så man får se hur du har ställt upp det?

Är inte hemma för tillfället och därför bjuder jag på denna härliga grafiska skiss! Å PS style. Kameran är satt i manuellt läge och man får helt enkelt testa sig fram. Man bör använda en foveon / trelagerskamera för bästa/skarpast resultat.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-07-17 12:33
Ursprungligen av Rytterfalk:

Är inte hemma för tillfället och därför bjuder jag på denna härliga grafiska skiss! Å PS style. Kameran är satt i manuellt läge och man får helt enkelt testa sig fram. Man bör använda en foveon / trelagerskamera för bästa/skarpast resultat.

Trevligt... skall prova... tack för bilden

Ursprungligen av kainen:

Trevligt... skall prova... tack för bilden

Ingen orsak. Lycka till!

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2007-07-11 13:39

Rytterfalk, Suveräna bilder! Tack för din skiss, detta måste jag testa.

Detta var så kul och seriöst att jag tycker vi klistrar tråden ett tag!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-07-11 15:07

Skit coolt:D Riktigt fina bilder.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-07-11 17:01

Sjukt sköna bakgrunder! Keep em comming!

På den mittersta bilden ser ni hur stor vasen verkligen är. Det är ett snapsglas. Försökte få ner ett vinglas utan framgång. Perfymflaskorna är sådana där testflaskor som man kan köpa på flygplatser. Passade utmärkt för bubbelbilder.

Tryck på bilderna för att få upp större kopior.

[EDIT Samtliga tre är tagna UTAN blixt! Bara en halogenlampa från IKEA, ganska liten skrivbordssak. Så nu det INGET som hindrar fler att pröva!]

Senast redigerat 2007-07-12 23:57
Ursprungligen av Rytterfalk:

[Bilder borttagna av moderator]

På den mittersta bilden ser ni hur stor vasen verkligen är. Det är ett snapsglas. Försökte få ner ett vinglas utan framgång. Perfymflaskorna är sådana där testflaskor som man kan köpa på flygplatser. Passade utmärkt för bubbelbilder.

Tryck på bilderna för att få upp större kopior.

[EDIT Samtliga tre är tagna UTAN blixt! Bara en halogenlampa från IKEA, ganska liten skrivbordssak. Så nu det INGET som hindrar fler att pröva!]

Riktigt snygga grejer måste jag säga. Gilla den sissta där speciellt.

Senast redigerat 2007-07-17 12:45

Älskar bilden med glaset och citronen i! As snyggt med den gula citronen!i!

Mycket snyggt! Kan du inte doppa ner nagot Mac-relaterat, typ en gammal iPod eller liknande?

Ursprungligen av Ciryon:

Mycket snyggt! Kan du inte doppa ner nagot Mac-relaterat, typ en gammal iPod eller liknande?

Jag har en iPod photo som inte hjulet funkar på längre.. hehe.. Den skulle man kunna väta ner lite. Fast, nej. Något säger mig att de 40GB kan fortfarande användas på nått sätt.

Gör det själv!

Supernajs! Köpte en EOS 400D idag, så nu blir det till att leka. Ska bara låna syrrans Soda Streamer

Håller med om att bilden med snapsglaset och citronen är sjukt läcker.

Ursprungligen av staed:

Supernajs! Köpte en EOS 400D idag, så nu blir det till att leka. Ska bara låna syrrans Soda Streamer

Håller med om att bilden med snapsglaset och citronen är sjukt läcker.

Kul! Då får man äntligen se någon annans bilder! Yeah! Kör hårt!

Bevaka tråden