Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av carlsson:

Nu har jag fått igång tjejens inloggning. Man måste dock välja "rätt certifikat att ange som identifikation" när man loggar in. Väljer man fel får man felmeddelande. Så var det inte innan, då fick man upp lösenordsrutan direkt man valde logga in.

Vågar jag installera om det...? Vem vet, jag kanske aldrig mer kan starta Firefox om jag försöker mer...

*suck*

Hur man kommer till rätta med detta är beskrivet tidigare i den här tråden.

Det var ju en j*a tur att jag exporterade det gamla certet innan, för nu när jag skulle göra om det står det:

"Du har förbrukat din möjlighet att registrera en e-legitimation. För att försöka igen måste du kvittera ut ett nytt kodkuvert med aktiveringskod på ditt bankkontor.
Felkod: 855"

Så nu ska hon behöva leva med en extra dialogruta varje gång hon loggar in!?!

Här skrev jag först nåt med bara stora bokstäver, men det blir lite fel då. Man kan väl helt enkelt konstatera att dom som har gjort HB's system kanske borde hitta ett annat jobb. Eller lära sig hur man bygger system för människor.

*dubbelsuck*

Du ska leta rätt på inställningarna i Firefox för certifikat. Aktivera där att den väljer certifikat automatiskt. Jag har för mig det fixar det där.

Sitter och gör lite bankärende nu och det slår det mig att Firefox inte läser pdf-filer utan slänger upp dialogrutan för nerladdning varje gång. Gäller även andra sajter än SHB. Hur får man FF att läsa pdf i webbläsaren?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Sitter och gör lite bankärende nu och det slår det mig att Firefox inte läser pdf-filer utan slänger upp dialogrutan för nerladdning varje gång. Gäller även andra sajter än SHB. Hur får man FF att läsa pdf i webbläsaren?

Installerar plugin:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/636

Hmm... installerade den men ser ingen klockren lösning. Ska den kompletteras med någon annan pdf-plugin? Närmaste jag kommer att läsa i webbläsaren är en konvertering till HTML.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-25 00:10
Ursprungligen av Anders Täpp:

Ska den kompletteras med någon annan pdf-plugin?

Verkar så:
"PDF Download is not a PDF plugin: you still need to have installed the Adobe or the FoxIt PDF plugin if you want to open a PDF inside Firefox."

Om man kör reparera installation med Acrobat säger den att det är Safari. Jag har iofs redan en AdobePDFViewer.plugin i mappen Internet Plug-ins men får för mig Firefox inte läser den mappen? Vad gäller? Kan man se inne i Firefox vilka pluggar som är laddade?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-25 01:50
Citat:

Kan man se inne i Firefox vilka pluggar som är laddade?

I Firefox: menyn Verktyg >> Tillägg.
Jag har ingen pdf-plugin i Firefox utan nöjer mig (och föredrar) att pdf:er öppnas i ett nytt Förhandsvisnings-fönster. Och det fixar Firefox (utan PDFDownload-plugin) om man ställer in det i Inställningar >> innehåll >> filtyper >> redigera.

Lätt som en plätt!

Om det är någon som sitter denna konfiguration:
Mac OS 10.3.9:
Säkerhetsprogram: Nexus Personal 3.6.0
Browser: Firefox 2.0.0.4 eller 2.0.0.5

Nedan följer instruktioner för hur installationen och konfigureringen
skall göras och se ut för att datorn skall fungera problemfritt med
Handelsbankens internettjänst. Observera att alla program
skall vara avslutade när nedanstående utförs. Med avslutat avses
kringla + Q.

1. Exportera din e-legitimation från det säkerhetsprogram du använde
när du senast loggade in på internettjänsten till skrivbordet,
instruktioner finns under hjälp på www.handelsbanken.se
2. Avinstallera alla de säkerhetsprogram som har med Handelsbanken att
göra (Smart Trust, Nexus 3.6.0 samt Personal 4.5.3). De två sistnämnda
har inbyggda avinstallatiionrutiner, Smart trust har
tyvärr inte detta, utan måste avinstalleras genom att man startar
installationsprogrammet (som hittas på: www.handelsbanken.se-->Hjälp-->Till
installationen-->Installationsanvisningar-->Smart Trust
Personal 3.5.2) och väljer Avinstallera. Om inte alternativet
Avinstallera är tillgängligt, så finns inte Smart trust installerat på datorn,
och du kan gå vidare till nästa punkt
3. Ta back-up på eventuella bokmärken du har i Firefox
4. Radera mappen Firefox som finns i: användare/Bibliotek/Application
support/
5. Starta Firefox och välj "Importera ingenting" och klicka på Fortsätt
(när frågan om att importera inställningar från andra webläsare
kommer)
6. Ladda ner Nexus 3.6.0 från www.handelsbanken.se (välj ditt kontor,
klicka på Hjälp och sedan på länken "Till installationen")
7. Avsluta Firefox (inte endast minimera ner i docken)
8. Starta installationen av Nexus 3.6.0, avsluta Nexus 3.6.0
9. Starta Nexus 3.6.0
10. Importera e-legitimationen som exporterades i punkt 1
11. Avsluta Nexus 3.6.0 (inte endast minimera ner i docken)
12. Starta Nexus 3.6.0 igen
13. Avsluta Nexus 3.6.0 igen (inte endast minimera ner i docken)
14. Starta Firefox
15. Gå till:
Firefox-->Inställningar/Preferences-->Avancerat/Advanced-->Kryptering/Encryption-->Säkerhetsenheter/Security devices, följande
skall finnas utöver "Inbyggda rotmoduler" och "Internal
PKCS11": NexusPkcs11
Crypto Token
din e-legitimation
16. Gå till www.handelsbanken.se
17. Prova att logga in, men observera två saker:
1. När du ser ditt personnummer vid inloggningen, så välj den förekomst ur drop-down-menyn som inte slutar med "[NR]"
2. Du kan vid de första inloggningarna få upprepade inloggningar, men detta försvinner efter 1-3 inloggningar

Punkterna 12 och 13 kan tyckas vara märkliga och onödiga, men är
essentiella för att krypteringsmodulerna skall installeras i Firefox.

Handelsbanken Direkt, Backoffice

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-26 12:33
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Om det är någon som sitter denna konfiguration:
Mac OS 10.3.9:
Säkerhetsprogram: Nexus Personal 3.6.0
Browser: Firefox 2.0.0.4 eller 2.0.0.5

Nedan följer instruktioner för hur installationen och konfigureringen
skall göras och se ut för att datorn skall fungera problemfritt med
Handelsbankens internettjänst...

Handelsbanken Direkt, Backoffice

Den typen av anvisningar borde finnas på Handelsbankens hemsida -> "Hur installera säkerhetsprogrammet" för respektive operativsystem.

Jag får ge upp...

I PDF Downloads inställningar finns bl a aktivering av plug-in men tyvärr vill det inte funka ändå. Har testat att stänga av alla andra add-ons samt haft Adobes plugin på plats eller inte på plats. Firefox gör exakt likadant hela tiden. Om tillverkaren av mjukvaran tillhandahåller det här skärmklippet verkar det konstigt om de inte menar det ska funka med OS X.

Kan någon verifiera det här?

Jag får inte den här länken att funka med OS X 10.4.10 samt Firefox 2.0.0.5 dvs senaste versionerna. Jag får upp en ruta där den frågar om ett certifikat men rutan är tom så inget cert finns att välja.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-07-26 13:33
Ursprungligen av Anders Täpp:

Kan någon verifiera det här?

Jag får inte den här länken att funka med OS X 10.4.10 samt Firefox 2.0.0.5 dvs senaste versionerna. Jag får upp en ruta där den frågar om ett certifikat men rutan är tom så inget cert finns att välja.

Jag har samma "problem", det där borde nog felanmälas.

Ursprungligen av wincc:

Jag har samma "problem", det där borde nog felanmälas.

Snabbt svar från supporten:

"Hej!

Detta är för oss ett känt fel och vi har tyvärr ingen lösning på det för tillfället.
Jag kan bara beklaga."

Jag skickade supporten ett brev om det nu.

Jag kör Handelsbanken med Firefox 1.5.
Var j**ligt less på banken när jag bara kunde köra Netscape.
Tycker att allt funkar kanon nu. Har haft en dosa på tidigare banker och gillar det inte.

Har haft handelsbanken i flera år nu. Varför skall det vara så förbannat svårt att dela ut sådana där kod-dosor som andra banker har. Är det nötter som jobbar åt Wallenbergarna eller ? Läser ovan hur det skall laddas ner program och installeras till höger och vänster, det skall aktiveras och hämtas certifikat.

Min bror har den lösningen. Han får komma till mig på semestern för hans bank tillåter inte att man installerar bråten från mer än EN dator...Alternativ B är att åka till jobbet för att betala räkningarna....

I Sverige använder bankerna E-legitimation, säkerhetsdosa och skrapkod. I min spanska bank slipper jag sådant skit.
Jag loggar in med de 16 siffrorna på mitt VISA-kort och anger mitt password. Nu kan jag se vad som finns på kontona, inget mer.
För att utföra något måste jag ange ett helt annat password. Antagligen slängs jag ut om jag gång på gång anger felaktigt password? Har inte provat.

Den enda nackdel jag kan se med detta system är att man i oförstånd lämnar ut alla sina koder via phishing.

Tyvärr har säkerhetstänkandet med elektroniska lösningar fått mycket hög status utan för den skull öka säkerheten. Senast 2009 kommer passen inom Schengen att vara försedda med chips med fingeravtryck. Det blir inte billigt att förnya sådana. Vi som bor på Teneriffa måste resa till Madrid för att fotograferas och lämna våra fingeravtryck. Väl hemma vänta vi på att passet färdigställs i Sverige. Då reser vi till Madrid igen för att personligen hämta ut passet. Ett pass varar 5 år. Jag räknade ut att om min familj om tre personer vill behålla våra svenska pass, kommer enbart flygbiljetterna att kosta ca 108.000 kr.

Om Sverige vill öka säkerheten måste man lämna Schengen istället för att ägna sig åt krypterade fingeravtryck på chips

Det som inte kontrolleras vid resor inom Schengenområdet är:
- att den inresande inte kan förväntas ägna sig åt brottslig verksamhet.
- att den inresande inte är ett hot mot allmän ordning och säkerhet.

Back to basic!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-08-12 23:13
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

I Sverige använder bankerna E-legitimation, säkerhetsdosa och skrapkod. I min spanska bank slipper jag sådant skit.
Jag loggar in med de 16 siffrorna på mitt VISA-kort och anger mitt password. Nu kan jag se vad som finns på kontona, inget mer.
För att utföra något måste jag ange ett helt annat password. Antagligen slängs jag ut om jag gång på gång anger felaktigt password? Har inte provat.

Den enda nackdel jag kan se med detta system är att man i oförstånd lämnar ut alla sina koder via phishing.

Att phishing skulle vara den enda nackdelen stämmer inte. Det räcker med att någon kan avläsa vad du gör på din dator. Tex genom att program installeras på din dator som kan läsa av det du skriver. Så länge du inte har ett system där nya lösenord skapas varje gång du loggar in finns alltid risken att någon kan komma åt den.
Är även ditt andra lösenord ett som du själv skapat är ju skyddet inte större.
Skyddet är ju inte starkare än den svagaste länken och du måste komplettera med andra skydd också.

Är man verkligen intresserad av datasäkerhet och vill lära sig hur det verkligen är kan man lyssna eller läsa detta på "Security Now" http://www.grc.com/securitynow.htm

Utmärkt Ste_n! Har länge sökt efter en bra källa om säkerhet. Nu har jag något att lyssna på. Dessutom har jag fått en säkerhetsdosa från Swedbank och det känns bra!

Herde, tack för tipset, men vi är Handelsbankskunder sedan minst 20 år och har provat de flesta av deras plattformar för Intenetbank, så vi är vana att hantera problem. Jag mins inte de exakta omständigheterna, men slutresultatet var att det inte gick att förnya via "förnyelse". Jag måste hämta en ny aktiveringskod på mitt Handelsbankskontor.
Jag kontrollerade detta genom att tala med "min" bankman, och svaret var glasklart - jag måste åka till Sverige. Det har jag inte gjort.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-08-29 22:06

Jag kommer att byta till SEB. Varför? Jo, jag kan inte skaffa e-legitimation genom handelsbanken pga att jag använder OSX10.3.9 och då funkar bara Netscape=det går inte att göra en eleg.

Har pratat med handelsbankens it-avdelning och dom sa att det fanns inget att göra.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-08-31 11:48

funkar inget bra

tycker det är lite sämst att inte kunna använda safari som läsare utan avv man måste ha en annan läsare i mitt fall använder jag firefox o persoal nexus till e-legetimationen,har hämtat ny kod 6-gånger för att det strular o inte går att komma in på handelsbankens sida...skärpning tycker jag.

Jag tycker det fungerar bra sedan omläggningen med firefox och det. Jag gör eleg och allt. Innan var jag tjurig och trött på att åren gick utan att något hände.
Angående att be om nya koder så brände jag det första kodkuvertet genom att inte först ta bort gamla säkerhetsprogrammet och de filer som skapats av det. Här på 99 finns utförliga hänvisningar till hur man bör göra och det har inte strulat nåt sen dess. Förut fick jag logga in via VPC för att förnya E-leg' men nu slipper jag det. Det kan uppenbarligen fungera utan strul nu.
Det är sant. Safari är min förvalda 'vävögnare', men jag tycker det känns bra att byta program för bankärenden så vet jag att stänger av efter mig.
MR

Ursprungligen av honey:

tycker det är lite sämst att inte kunna använda safari som läsare utan avv man måste ha en annan läsare i mitt fall använder jag firefox o persoal nexus till e-legetimationen,har hämtat ny kod 6-gånger för att det strular o inte går att komma in på handelsbankens sida...skärpning tycker jag.

PS! Jag gillar inte E-leg via det säkerhetsprogramsystem som BankID använder. För övrigt samma som handelsbanken använder. Det borde finnas någon form av statlig inblandning i legitimationsförfarandet som garanterar funktion och tillgång. Jag har alltså tidigare i princip varit tvungen att köpa VPC och MS-Windows för att kunna E-legitimera mig hos skatteverket... men detta är en utvikning som inte har med ämnet att göra.

Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Angående att be om nya koder så brände jag det första kodkuvertet genom att inte först ta bort gamla säkerhetsprogrammet och de filer som skapats av det. Här på 99 finns utförliga hänvisningar till hur man bör göra och det har inte strulat nåt sen dess. Förut fick jag logga in via VPC för att förnya E-leg' men nu slipper jag det. Det kan uppenbarligen fungera utan strul nu.

Det är just det som är det stora problemet - Det funkar inte out of the box. Man ska inte behöva läsa "utförliga hänvisningar till hur man bör göra"...

*suck*

Ursprungligen av carlsson:

Det är just det som är det stora problemet - Det funkar inte out of the box. Man ska inte behöva läsa "utförliga hänvisningar till hur man bör göra"...

*suck*

Mm! Jag håller med men det är litet renodlat mac att tänka så. I PC-land (Sverige) så är datorer något så jävla krångligt så den som inte har tillgång till en pc-nerd eller motsvarande ska egentligen inte vänta sig att kunna klara't. I fallet med företaget som gör dessa säkerhetsprogrammen så spiller den attityden över på oss macare. PC-are lever med det jämnt och det tycks ge många av dem en viss tillfredställelse. Men i alla fall är det därför jag är negativ till att ett sådant företag (som lastar över ansvar för funktionen på användaren) har ett sådant uppdrag som ID tillverkare.

mr

"Out of the box"

"Out of the box" får mig att tänka på grannen som just fick en router med posten. Wi-Fi måste aktiveras men medföljande program. Programmet är gjort för WIndows 98, ME, 2000 och XP - inte Windows Vista. När programmeringen är utförd måste man ringa och begära att ADSL aktiveras. Det är ju inte så enkelt för en engelskman med Mac i Spanien.

Dock, när routern en gång är programmerad och ADSL är aktiverad, fungerar ADSL. Handelbankens e-legitimation däremot kräver en ständig anpassning till vilket operativsystem och webbläsare man har.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-31 13:27

För varje gång som ni säger skärpning, dåligt, det-funkar-inte etc så ska ni också skicka ett mail till SHB:s support för Internetbanken. Kanske också till deras huvudkontor. För attityden hos ansvariga på mötet vi var på var inte direkt i vår favör (om man säger).

Om man kommer in i en butik och inte blir väl bemött, vänder man på klacken och går ut. Jag skulle vilja jämföra Handelsbankens e-legitimation med Kalle Anka som målar golvet.
Han inser inte att ju mer han målar in i hörnet, desto svårare blir det att komma ut.
Antagligen finns det ingen person i ledande ställning i Handelsbanken som har ryggrad att göra något drastiskt. Jag tycker att var och en som lämnar Handelsbanken borde skicka mail till Handelsbankens ledning och berätta om orsaken. Det är ingen vits att skicka något mail till en support, de lever på att deras system går på kryckor.

Bevaka tråden