Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Känner inget sug efter leoparden

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bridell:

studiox.
Älskar dessutom funktionen, "bläddra sig fram till ett gäng bilder, markera dessa och dra ner till Photoshopikonen i Dockan som då öppnar upp dem i Photoshop (även om Photoshop inte är igång frtån början)". Vet inte hur många gånger jag har suttit på win XP och dragit filer och försökt att släppa dem på programikoner som inte är igång utan att det händer något. Vet inte hur det är i Vista...

Jag brukar högerklicka o välja öppna med..
Det kanske inte fungerar med flera markerade bilder? kommer inte ihåg. Har rensat dockan från massa program så kör det på macen också.

Som utvecklare är det jag ser mest fram emot, det att DTrace är portat till OSX, otroligt användbart även om man inte jobber i obj-c/cocoa.

Som vanlig användare är det väl inget speciellt, utan alla de små förbättringar og nyheter tillsammans

Leopard kanske inte är en lika stor uppdatering som Vista men om man ser från tiden mellan xp och Vista och jämför från första X version till Leopard så är det nog rätt stor skillnad. Nåväl - ska inte gå in på Vista jämförelser.

När man suttit ett tag i Leopard och senare kommer tillbaka till Tiger är det ett flertal saker man saknar.

- Den nya Findern. Som känns stabilare och snabbare än tidigare och dessutom snyggare och renare.
- quick look - en funktion man saknar direkt i Tiger.
- Stacks är en trevlig funktion
- Spaces, inte nytt men välkommet.
- Stabilare spotlight och smarta mappar.

Däremot finns det en hel del minus - tyvärr.

Ursprungligen av draags:

Däremot finns det en hel del minus - tyvärr.

Har du möjlighet att vara mer specifik?

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Har du möjlighet att vara mer specifik?

/c

Självklart. Vissa saker är saker som jag visserligen tror kommer förändras eller så är det enbart en förhoppning.

Leopard minus

- Avsaknaden av metadata hantering, enbart editering av spotlight kommentaren känns rätt ynkligt.

- menyraden - varför genomskinlig?
- Varför fake 3d docka? (eventuellt för att grafiskt visa stacks)
- Dockan känns fortfarande sakna rätt många funktioner som vi skrikit efter i Tiger så den borde fått mer förändringar än de vi ser idag.

- Stacks är trevligt men är egentligen enbart en mapp med möjlighet att se dess innehåll i dockan på ett snyggt sätt. Frågan är varför går det inte att se smarta folders på liknande sätt. Man borde även kunna välja att sortera efter senast använd, då senast program som körts visas.

- Varför zoom möjlighet i smarta mappar och inte på andra ställen, samt enbart i läget då man tar bort sidebar, skumt.

- enbart 128 ikoner i vanligt läge?

Lite mer plus:

+ Enhetligt utseende rakt igenom. Får hoppas att några Aqua kvarlevor också försvinner.
+ tydligt vad som är markerat.
+ Quickview - helt underbart
+ Cover flow är bättre än vad jag trodde.
+ Möjlig att kunna zooma in ikoner i smarta mappar. Vad jag har saknat denna möjlighet. Jag hoppas detta även kommer över hela och inte enbart vid smarta mappar.
+ möjligheten att kunna söka enbart på filnamn
+ Smarta mappar är verkligen bättre, snabbare.
+ Spotlight tycker jag verkligen är snabbare
+ Skärmdelning är kanon.
+ Enklare att komma åt andra på nätverket och att finder inte segar ur helt om något händer där. Badbollen verkar borta.

Ursprungligen av draags:

+ tydligt vad som är markerat.

Menar du aktiva fönster?

Ursprungligen av rikard.agren:

Menar du aktiva fönster?

Ja jag menar aktiva fönster.

Jag ser ingen anledning till av- eller installationsprogram.

Visserligen känner jag till problemet med att någon nybörjare startar programmet från dmg-filen men detta lär man sig snabbt och sen är det inget problem. Det som är mer trist är att vissa kör detta och andra inte.

Ursprungligen av draags:

Ja jag menar aktiva fönster.

Den här killen gillar inte "the Big Ass Shadow"
http://andrewescobar.com/archive/2007/06/22/early-observations-on-leopard/

Saxat:

* Steve Jobs claimed that in Leopard it’s much easier to determine which is the active window.
* He’s right. It’s the one with the big ass shadow.
* Every time you switch windows, the screen appears to flash as the shadow moves from one window to the other.
* This is horribly distracting, and especially slow on my PowerBook G4.
* Switching from Safari to Transmit, it takes about a second until Safari’s shadow disappears and another two seconds until Transmit’s new shadow is rendered"

Hur upplever du att det fungerar när man t.ex. byter fönster?

Ursprungligen av rikard.agren:

Saxat:

* Steve Jobs claimed that in Leopard it’s much easier to determine which is the active window.
* He’s right. It’s the one with the big ass shadow.
* Every time you switch windows, the screen appears to flash as the shadow moves from one window to the other.
* This is horribly distracting, and especially slow on my PowerBook G4.
* Switching from Safari to Transmit, it takes about a second until Safari’s shadow disappears and another two seconds until Transmit’s new shadow is rendered"

Hur upplever du att det fungerar när man t.ex. byter fönster?

Det där stämmer tyvärr precis. Hoppas innerligt att de fixar det till release.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2007-07-26 21:50
Ursprungligen av draags:

Leopard kanske inte är en lika stor uppdatering som Vista men om man ser från tiden mellan xp och Vista och jämför från första X version till Leopard så är det nog rätt stor skillnad. Nåväl - ska inte gå in på Vista jämförelser.

När man suttit ett tag i Leopard och senare kommer tillbaka till Tiger är det ett flertal saker man saknar.

- Den nya Findern. Som känns stabilare och snabbare än tidigare och dessutom snyggare och renare.
- quick look - en funktion man saknar direkt i Tiger.
- Stacks är en trevlig funktion
- Spaces, inte nytt men välkommet.
- Stabilare spotlight och smarta mappar.

Däremot finns det en hel del minus - tyvärr.

Jag har suttit med Leopard nu en månad cirka och kan inte direkt säga att "wow". Findern ser jag ingen skillnad med. Den tom krashar när man tömmer papperskorgen ibland. Att "foldrarna" till vänster fått en snyggare view kan jag hålla med om.

Quicklook kommer jag sakna helt klart, en mycket bra och användbar funktion. (Jag har dock irriterat mig på att den inte resizar om fönstret, visar du en liten stackars gif bild på 10x10 pixlar så blir alla lika stora)

Tycker spotlight rassar mer på hårddisken nu än den gjorde i tiger, känns som det aldrig tar slut, tittar man på en top så ligger spotlight oroväckande mycket (Då har jag iofs lite över 1.3Tbyte disk i datorn men ändå.)

Tanken med den här tråden var inte heller att jämföra med vista, men onekligen blir det ju det OSet man kan jämföra med då det släppts under samma period. Har inte kört ubuntu men det är ju också väldigt användarvänligt för att vara linux. Dock känndes som det var många fler timmar som lagts ner mellan Vista och XP Pro (Och att säga att XP inte uppdaterats sen det släpptes är inte sant, två stora SP har ju kommit mellan varven, och även XP Media Center & XP 64).

Däremot kändes det verkligen som det var värt o betala för Tiger. Spotlight, nya apple mail, 64 bitars, ichat AV, Dashboard, Safari RSS osv.) För att imponera på mig får allt steve plocka fram något mer än "små sköna program" som stacks och spaces!

Ursprungligen av studiox:

Jag har suttit med Leopard nu en månad cirka och kan inte direkt säga att "wow". Findern ser jag ingen skillnad med. Den tom krashar när man tömmer papperskorgen ibland. Att "foldrarna" till vänster fått en snyggare view kan jag hålla med om.

Jag antar att du sitter med någon beta troligtvis den första, då kan man antagligen räkna med att det finns buggar.

Det kanske är att ta i med att säga "wow", det finns några som gör detta bättre utan anledning. Skillnaden i Findern är inte enbart i det synliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-26 23:28
Ursprungligen av studiox:

Jag har suttit med Leopard nu en månad cirka och kan inte direkt säga att "wow". Findern ser jag ingen skillnad med. Den tom krashar när man tömmer papperskorgen ibland....

Det är en beta. Kan väl en rymdapa lista ut att det problemet komemr vara borta vid släpp så det var en konstig mening.

Ursprungligen av studiox:

Tycker spotlight rassar mer på hårddisken nu än den gjorde i tiger, känns som det aldrig tar slut, tittar man på en top så ligger spotlight oroväckande mycket (Då har jag iofs lite över 1.3Tbyte disk i datorn men ändå.)

Så vad vill du ha sagt? Att du har 1.3Tbyte? Svarar ju på din egen fråga.

Ursprungligen av acke:

Det är en beta. Kan väl en rymdapa lista ut att det problemet komemr vara borta vid släpp så det var en konstig mening.

Så vad vill du ha sagt? Att du har 1.3Tbyte? Svarar ju på din egen fråga.

Jag håller med

  • Oregistrerad
  • 2007-07-27 15:01
Ursprungligen av acke:

Det är en beta. Kan väl en rymdapa lista ut att det problemet komemr vara borta vid släpp så det var en konstig mening.

Visst det är en beta, men det är ganska nära nu till release. Och det är näst senaste jag kör (9A466). Att Apple kommer släppa ett helt buggfritt os kan väl också en rymdapa lista lika väl att det inte kommer vara fallet. Så har det sett ut vid ALLA os release för ALLA os.

Ursprungligen av acke:

Så vad vill du ha sagt? Att du har 1.3Tbyte? Svarar ju på din egen fråga.

Jag tror du skiter i om jag har mycket disk, så det var självklart inte min fråga. Men efter att ha kört Leopard i en månad borde den väl vara klar med indexeringen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-27 15:29
Ursprungligen av studiox:

Visst det är en beta, men det är ganska nära nu till release. Och det är näst senaste jag kör (9A466). Att Apple kommer släppa ett helt buggfritt os kan väl också en rymdapa lista lika väl att det inte kommer vara fallet. Så har det sett ut vid ALLA os release för ALLA os.

Jag tror du skiter i om jag har mycket disk, så det var självklart inte min fråga. Men efter att ha kört Leopard i en månad borde den väl vara klar med indexeringen?

Sorry om jag lät dryg. Kan bli så ibland. Ja verkligen efter en månad borde indexeringen vara klar...om du satt på en färdig produkt.
Ta tex Classic som var ett monster tills sista releasen. Då funkade den helt ok. Min poäng är att Apple inte lägger till stabilitet och funktioner i jämn ström i sina betor utan ibland kommer det i klump. Dvs inget att oroa sig över.

När beta-Leopard kändes snabbare på samma hårdvara som en mogen 10.4.10 så undrar jag om det finns så mycket att fundera över i oktober när nya kissemissen kommer.

En del verkar vilja hålla kvar i gamla system av ren princip.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-27 15:05
Ursprungligen av Redglittercoffin:

När beta-Leopard kändes snabbare på samma hårdvara som en mogen 10.4.10 så undrar jag om det finns så mycket att fundera över i oktober när nya kissemissen kommer.

En del verkar vilja hålla kvar i gamla system av ren princip.

En del kanske tycker att man får många glas bira för 1000 spänn. Och jag håller inte kvar i gamla system "just for it", däremot motiverar jag mina utgifter och i Leopardens fall så går det inte att motivera än så länge. Men vi får se när releasen närmar sig och den slutgiltiga feature listan presenteras.

jag känner inget som helst sug efter leoparden av en del anledningar. och den största är nog att tiger känns så grymt vältrimmat nu.
tiger har ju hängt med ett bra tag och uppdaterats såpass många gånger att det känns som att det kommer ta ett bra tag innan leopard är lika buggfritt och stabilt.
jag har haft möjlight att prova leopard ett antal tillfällen, och jag är inte så imponerad. dock så är jag helt på det klara med att det är en beta och att den helt säkert kommer vara rätt mycket bättre när den släpps i skarp version, men nyheterna känns inte tillräckligt bra för att jag ska känna något sug.

att jag sitter med den datorn jag sitter med gör nog sitt till också(PB G4, 1.67), men ärligt talat så vet jag inte hur mycket mitt arbetsflöde skulle optimeras av ett "x antal %" snabbare OS.
jag kanske är cynisk, eller inte jobbar med tillräckligt "tunga" grejjer, men just det argumentet (benchmarktester etc.) känns mest som ett säljargument för att folk ska köpa ny hårdvara(okej, nu känner jag mig extremt cynsik )

jag gillar det unifierade utseendet på fönster och så, men precis som studiox skriver så är det ju något som UNO klarar aldeles utmärkt.

spaces är jättebra, men det klarar youcontrol desktop nästan lika bra enligt mig. jag gillar verkligen att apple har implementerat det i OS X men jag tycker inte att det är något att hypa, då det funnits i linux-miljöer hur länge som helst.

stacks, quicklook och nya ichat är bra grejjer som man säkert skulle sakna om man gick tillbaka till tiger efter att ha använt leopard ett tag, men vad gör det när man vid den tillbakagången slipper den där hemska docken?
den är ju anskrämlig! vad har dom tänkt med?
Huga!
jag är inget stort fan av docken som den ser ut/fungerar idag, men den är ju i alla fall någorlunda diskret. blingblingdocken med fake'ad 3d och spegling känns verkligen som något som bara ska vara snyggt på annonspelare.
det hade vart mycket mycket coolare om dom hade lagt ner den tiden på att jobba in mer metadata i OS X.

det var mina 5 cent, jag håller nog fast vid tiger ett tag till efter releasen i oktober

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-07-26 22:54

Det viktigaste är ju ändå de program man kör, jag upplever t.ex. att Firefox är mycket snabbare under Leoparden än i Tiger. Sen vad utvecklarna kommer att göra med Core Animation vågar jag inte ens drömma om!

Sen skall man ALDRIG tala illa om en beta oavsett hur mycket den kraschar, en beta är en beta. Det finns en anledning varför de släpper en developer preview, och det är inte till för att man skall skriva illa om den i forum trådar

Ursprungligen av Jetwash:

Det viktigaste är ju ändå de program man kör...

word up, bra poäng!
om leopard gör detta så kommer mitt sug öka drastiskt.
time will tell...

Senast redigerat 2007-07-26 23:35

Har inte haft möjlighet att testa "leppen" ännu. Tiger känns dock rätt färdigutforskat vid det här laget. Låt leopard släppas och låt det gå en månad. Sen är allt forumbuzz om Leopard och sen börjar det dyka upp program som bara funkar på Leopard osv... Lättast är att byta när alla andra byter så man åker med framåt i inlärningsfasen med alla andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-27 01:12

Kör Tiger på min första generations Intel iMac, och kan hålla med om att systemet är fint multitrådat. Detta gäller dock ej Finder, vilket känns oerhört slött. Finder har ju en stor del i hur jag uppfattar systemet, och jag kommer att uppgradera, om inte första veckan, så ganska fort.

Tredjepartsprogramvara tror jag ej har nämnts tidigare i tråden, men jag vet att flera företag kommer att släppa nästa version av sina program som Leopard-only. Ett stort skäl till detta är att man med hjälp av Core Animation kan skapa gränssnitt som enligt vad jag hört, kommer att får Tigerapplikationer att se hopplöst mossiga ut.
Som jag förstår det, kommer det att bli väsentligen enklare att skiva multitrådade program under Leopard, vilket även det är ett gott skäl att skriva endast för Leopard.
Leopard-only uppdateringar av iLife-programmen, om de är bra, kan ju bara de vara skäl nog för inköp av Leopard. (Jag vet inte huruvida iLife programmen kommer att vara endast för Leopard, men det är väl inte en helt orimlig gissning).

Jag har egentligen knappt sett hur Leopard ser ut, men kan inte tänka mig att dess utseende skulle få mig att inte hala fram plånboken!

Vänligen, Ylan

draags gjorde en bra summering. Vill ytterligare poängtera hur bra QuickLook är. Nästan bara det värt en uppgradering.

Kan också nämna betydligt bättre stöd för nätverksenheter. Allting på nätverket dyker verkligen upp nu och det är verkligen enkelt att ansluta. Nätverksenheter dyker (by default) inte längre upp på skrivbordet när de är monterade, utan de bara "finns" när de behövs. Ingen som helst anledning att avmontera innan man rycker ut nätverkskabeln eller slänger igen locket på laptopen. Om jag är ansluten till min hemmaserver hemma och sen går till jobbet så kommer jag fortfarande vara ansluta och kunna fortsätta jobba mot den utan ytterligare interaktion.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-29 14:32

och min poäng var inte att indexeringen tar en månad, inte heller att leopard inte är ett färdigt os. Dom små "irritationsmomenten" är ju naturligtvis bara mindre saker som jag inte lägger någon större vikt på i min totala bedömning av leopard.

Det som är kärnan i resonemanget handlar om att lepoard inte har några "wow" funktioner som gör att jag vill spendera 1000 pix på leopard istället för att köpa några goda flaskor öl eller whiskey.

Ursprungligen av studiox:

Det som är kärnan i resonemanget handlar om att lepoard inte har några "wow" funktioner som gör att jag vill spendera 1000 pix på leopard istället för att köpa några goda flaskor öl eller whiskey.

Det är helt ok att tycka som du gör, det finns säkert fler som har samma åsikt. Jag respekterar det till fullo att du inte tycker den har några "wow" funktioner.

Finns ingen anledning till övertalning - för min del tänker jag köpa Leopard - inte för eventuella "wow" utan mer för att slippa en del irriterande badbollar samt lite uppfriskande förändringar - då är tusen spänn ingen större saknad i kassan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-29 14:50

Ser det inte som att jag är ute efter "wow"-funktioner, utan att jag vill bli av med det jag irriterar mig på i framför allt Finder.

Dock tycker jag det finns "wow"-features:

Objective-C 2.0
Med garbage collection, vilket kommer att leda till en mängd enklare program, som endast fungerar under Leopard.

XCode 3.0
För oss som knackar kod

Interface Builder 3
För oss som knackar kod

Eftersom Leopard är så försenat, är jag övertygad om att det kommer att släppas en massa mjukvara som bara fungerar under Leopard. Och då blir det självklart för mig, och många andra att hosta upp plånboken.
Problemet för Apple är att de inte på ett bra sätt kan förmedla de stora fördelarna Leopard för med sig för utvecklare, vilket i sin tur kommer att leda till irritation hos alla dem som sitter med Tiger, när de upptäcker att de inte kan uppdatera till senaste versionen av sin favoritprogramvara.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Dock tycker jag det finns "wow"-features:

Ordet "wow" blev kanske en aningen urholkad efter ett visst företagsreklam-jippo. Jag tycker det definitivt finns funktioner som är sådär bra att man blir handlingsförlamad när man går tillbaka till ett äldre system såsom exempelvis Tiger. Jämför detta med t.ex. Exposé. Jag kallar inte bara funktionen för "wow"

"Wow" är till för folk som vill ha "ett mer underhållande" operativsystem.

Någon mer som är nyfiken på vilken installationslåt som skarpa versionen av Leopard kommer att bjuda på?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

"Wow" är till för folk som vill ha "ett mer underhållande" operativsystem.

Någon mer som är nyfiken på vilken installationslåt som skarpa versionen av Leopard kommer att bjuda på?

"Wow is an expression of surprise."

Ett operativsystem där man kan bli förvånad över hur många säkerhetsförfrågningar man får under en kortare session.

Kommer aldrig bli bättre än Eple, så varför bytte de? Möjligtvis Amygdala, om det ska vara norskt. I tysthet hoppas jag på någon trevlig truddelutt av Killl. Det skulle väcka alla Jolt-drickare från sockerruset.

Bevaka tråden