Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny livedator. Ska jag bli med Mac?

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Eftersom vi i Sverige har svårt för konflikter och försöker undvika att ta ställning om det finns risk för att någon känner sig tillplattad, kommer vi också att missa de allra mest väsentliga diskussionerna. Nästan direkt när någon skriver om sitt val av dator varnar den consensuspräglade svensken för datorkrig, och drar sig ofta ur samtalet.

"Det är inte roligt att vara med om det skulle hetta till, och om vi inte kan enas.."

Men enighet är stagnation och tomhet. Det är viktigt att ständigt söka nya perspektiv och ingångar för att komma vidare, och få några intressanta frågor att värka på.

De här två bilderna visar tydligt på skillnaderna i två företagskulturer när det gäller att utforma en keynote. Den ena av dem andas återhållsamhet, ger utrymme för publikens egna funderingar och visar på självförtroende. Den andra är en sorts blaffig motsats, där kortsiktig försäljning är allt och där varumärket kommer ikläm.

Jag tycker att Windows blivit mer elegant med åren, men få lösningar är nytänkta eller självständiga. Och en enstaka snygg lösning kladdas ofta ner av ett ogenomtänkt och fult inslag eller komplement.

Att Microsofts mediaspelare inte blivit någon framgång beror på oförmågan att fokusera och på en företagskultur som inte förmår att göra det allra bästa.

Många Windowsanvändare väljer inte det operativet aktivt, det är detta OS som är förväntat och påbjudet på de flesta arbetsplatser. Med en sådan dominans behöver inte M$ anstränga sig, och gör det inte heller. För Apple är det annorlunda.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-26 16:33
Ursprungligen av Olav Rust:

Eftersom vi i Sverige har svårt för konflikter och försöker undvika att ta ställning om det finns risk för att någon känner sig tillplattad, kommer vi också att missa de allra mest väsentliga diskussionerna. Nästan direkt när någon skriver om sitt val av dator varnar den consensuspräglade svensken för datorkrig, och drar sig ofta ur samtalet.

"Det är inte roligt att vara med om det skulle hetta till, och om vi inte kan enas.."

Men enighet är stagnation och tomhet. Det är viktigt att ständigt söka nya perspektiv och ingångar för att komma vidare, och få några intressanta frågor att värka på.

Men det här handlar inte om det. En diskussion kommer nämligen ingenstans om den inte är förankrad i en verklighet och i verkligheten är PC mycket bättre än vad du vill framhålla. När du börjar irra om att folk som väljer PC inte förstår bättre blir det dessutom ganska så korkat.

Du ser, jag är inte speciellt rädd för att inte vara enig med dig.

Citat:

De här två bilderna visar tydligt på skillnaderna i två företagskulturer när det gäller att utforma en keynote. Den ena av dem andas återhållsamhet, ger utrymme för publikens egna funderingar och visar på självförtroende. Den andra är en sorts blaffig motsats, där kortsiktig försäljning är allt och där varumärket kommer ikläm.

Jag tycker att Windows blivit mer elegant med åren, men få lösningar är nytänkta eller självständiga. Och en enstaka snygg lösning kladdas ofta ner av ett ogenomtänkt och fult inslag eller komplement.

Att Microsofts mediaspelare inte blivit någon framgång beror på oförmågan att fokusera och på en företagskultur som inte förmår att göra det allra bästa.

Många Windowsanvändare väljer inte det operativet aktivt, det är detta OS som är förväntat och påbjudet på de flesta arbetsplatser. Med en sådan dominans behöver inte M$ anstränga sig, och gör det inte heller. För Apple är det annorlunda.

Det här håller jag med om i mångt och mycket och jag använder i princip så få Microsoftprogram jag kan. Office och MSN är de enda jag kommer på så här på rak arm. Nu är det ju dock så att det finns gott om andra program som fungerar utmärkt Windowsmiljö.

I de program jag tillbringar mest tid i ser det helt ok ut och exakt likadant som det ser ut i OSX.

Jag har inga problem med att du föredrar Apples produkter, men det är fortfarande så att PC kan fungera alldeles utmärkt. Det finns inga argument i världen som kan ändra på det. Det är ett faktum.

Jag tycker också att saker och ting är snyggare och stilrenare i MacMiljön, men jag skrattar lite åt de mest fanatiska MacAnhängarna och deras ohämmade hyllningar och ofta helt okritiska tänkande. Allt är liksom inte helt problemfritt i den världen heller.

Till sist vill jag understryka att jag tror att jag kommer att bli en mycket nöjd MacÄgare. Tror att det kommer att passa mig alldeles utmärkt, men jag har också vett att skilja på min verklighet och universella sanningar.

Och det, min gode Olav, har inget alls att göra med att vara konflikträdd eller att stryka folk medhårs.

  • Medlem
  • 2007-06-26 16:19

Finns det laptopar från Apple med dubbla musknappar? Fysiskt. Inte via tangentbordskombinationer eller någon liknande halvmesyr.

En knäckfråga för min del som kommer från Windows-världen, och förmodligen skulle köra både det ena och det andra operativsystemet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-26 16:32
Ursprungligen av jgb:

Finns det laptopar från Apple med dubbla musknappar? Fysiskt. Inte via tangentbordskombinationer eller någon liknande halvmesyr.

Egentligen inget svar, men min MacBook emulerar högertryck i Windows genom att man håller två fingrar på touchplattan när man klickar istället för en. Mighty mouse känner av var på musen man klickar så där löser det sig automatiskt i Windows-miljö...

jgb: Inte fysiskt, men du kan ställa in så att du får högerklick om du använder två fingrar på trackpaden. I praktiken tycker jag inte att det är så jobbigt att använda ctrl-knappen (ger högerklick tillsammans med ett vanligt klick), men å andra sidan är det överlag mindre högerklickande i OS X.

EDIT: kroffe hann före...

  • Medlem
  • 2007-06-26 16:44

kroffe+false messiah: Det där är just en sådan halvmesyr jag pratar om. Som van windowsanvändare så använder jag högerklick extremt mycket, skall jag då kunna köra bägge plattformarna på ett så smidigt sätt som möjligt så verkar det som om jag måste ha en extern mus. Vilket då gör att jag tappar en del av poängen med laptop.

Bummer. Får fundera vidare på saken.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-06-26 18:58
Ursprungligen av jgb:

kroffe+false messiah: Det där är just en sådan halvmesyr jag pratar om. Som van windowsanvändare så använder jag högerklick extremt mycket, skall jag då kunna köra bägge plattformarna på ett så smidigt sätt som möjligt så verkar det som om jag måste ha en extern mus. Vilket då gör att jag tappar en del av poängen med laptop.

Bummer. Får fundera vidare på saken.

Så du menar att det är enklare att böja tummen ur led för att nå högerknappen i stället för att sätta ner ett extra finger på plattan och sedan klicka precis där du känner för det?

  • Medlem
  • 2007-06-26 19:08

Peth: Jag menar att jag är väldigt van vid ett visst arbetssätt i de windowsprogram jag kör, vilket inbegriper snabba omväxlande höger/vänster-klick. Om du vill ha bättre förklaring så får du komma hit och se hur jag gör, orkar inte förklara mer i text.

Jag är fullt beredd att prova på det hela, men jag köper inte en dator för att kunna prova det. Skall jag kunna göra en bra bedömning av det hela skulle det säkert ta en månad eller så. Då har jag hunnit vänja mig vid det hela eller inte.

Så, någon som lånar ut en hyper maclaptop i en månad för att övertyga mig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-26 19:45

jgb: Ända sedan jag började köra Mac(när 10.2 kom) så har jag använt riktiga 3-knappars möss(eller 2-knappars med hjul+knapp). Jag gick över från Solaris x86 eftersom jag ville ha UNIX fast med vettig support.

Jag tror inte att du kommer att klara dig utan en vettig 2 eller 3-knappars så det är till att köra med blåtandsmus om du inte vill ha sladd. Stödet i OSX för flerknapparsmöss av alla de slag är ypperligt, jag kör med Logitech på den stationära och Microsoft på de bärbara. Allt funkar som man är van vid(utom mittenknappen om man kommer från Solaris, den går inte att konfigurera som man vill...).

Det finns ett inbyggt mjukvarustöd för styrplattan i Apples bärbara. Det innebär att både scroll- och högerklicksfunktionen finns där, om man vill ha det så.

(Varför försvann den ännu trevligare styrkulan egentligen?)

Apples bärbara Macar har också en del andra dolda talanger. Ett exempel är osynliga Sudden motion sensor, vilken ger dig möjlighet att styra programfunktioner och spel, skydda hårddisken från stryk, använda Macen både som kompass, vattenpass och gyromätare.

Så när staplarna i PowerPoint blir för många och när siffrorna i Excel inte längre talar till dig kan det kanske locka med något du inte utforskat förr.

http://kernelthread.com/software/ams2hid/ams2hid.html

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-04 02:47
Ursprungligen av Olav Rust:

Det finns ett inbyggt mjukvarustöd för styrplattan i Apples bärbara. Det innebär att både scroll- och högerklicksfunktionen finns där, om man vill ha det så.

(Varför försvann den ännu trevligare styrkulan egentligen?)

Apples bärbara Macar har också en del andra dolda talanger. Ett exempel är osynliga Sudden motion sensor, vilken ger dig möjlighet att styra programfunktioner och spel, skydda hårddisken från stryk, använda Macen både som kompass, vattenpass och gyromätare.

Så när staplarna i PowerPoint blir för många och när siffrorna i Excel inte längre talar till dig kan det kanske locka med något du inte utforskat förr.

http://kernelthread.com/software/ams2hid/ams2hid.html

För din information är Sudden motion sensor inte Apples uppfinning även om det vill framhållas så. Dessa fanns i IBM långt innan de vart påtänkta i Apples datorer.

I övrigt så irriterar det mig lite att många säger att Apple skulle varit någon sorts pionjärer inom samtliga områden som existerar i datorcommunityt. Det är nästan lite sekt-feeling i vissa fall där Steve Jobs är "the supreme being".

Sakligt sett: Apples nuvarande bärbara datorer har ingen som helst unik hårdvara jämfört med bärbara PC i motsvarande prisklass förutom möjligtvis det inbyggda ljudkortet som spöar det mesta och ett självlysande tangentbord på macbook pro. Möjligtvis är Macbook något bililgare än sina motsvarande konkurrenter på PC-sidan, men det gör inte hårdvaran bättre. Faktum är att DVD-brännaren är sämre än motsvarande bärbara PC-datorer eftersom den inte går att göra regionsfri (gick inte när jag köpte min för ett halvår sen iallafall, rätta mig om jag har fel).

Vad som däremot är ett faktum är att Mac OS X spöar skiten ur windows i prestanda och releabilitet. Jag skulle exempelvis aldrig köra en bärbar pc vid livebruk, men i studio är det absolut ingen skillnad i vad en mac och en pc presterar i motsvarande program.

  • Medlem
  • 2007-06-26 22:35

Frebrik: Fast jag är ju ute efter att inte behöva ha extern mus t.ex. när man sitter i soffan med datorn, det är ju det det hänger på. Sitter jag vid bord så är det lugnt med extern mus.

Olav Rust: Såg just spelet där, det vore kul att testa. Än roligare vore det om någon använde det i musik. T.ex. hålla upp datorn och vrida den åt olika håll och kontrollera något i musiken via det. Finns klar potential.

Ursprungligen av jgb:

Olav Rust: Såg just spelet där, det vore kul att testa. Än roligare vore det om någon använde det i musik. T.ex. hålla upp datorn och vrida den åt olika håll och kontrollera något i musiken via det. Finns klar potential.

Ja, att köpa en dator för 10000kr och använda den för att emulera vad en Wiimote för 500kr klarar känns som en smidig lösning. Sätter man ett handledssnöre i låshållaren så kanske man undviker att tappa den i golvet också.

Rörelsesensorn känns som en vettig funktion för att skydda hårddisken, men jag är lite skeptisk till den som kontroll, just för att en laptop inte riktigt är gjord för att viftas runt med.

Ursprungligen av false messiah:

Rörelsesensorn känns som en vettig funktion för att skydda hårddisken, men jag är lite skeptisk till den som kontroll, just för att en laptop inte riktigt är gjord för att viftas runt med.

Du behöver heller inte vifta runt med den. Lägg den i knät eller på en liten boll på bordet så har du full kontroll över gyrot.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-26 22:48

Då var det beställt i alla fall. Minsta MacBooken och en trådlös mäktig mus. Minne får jag köpa till senare (eller direkt, får se vad jag tycker:)) så tips på bra alternativ på det mottages tacksamt och ödmjukast.

  • Medlem
  • 2007-06-27 10:55
Ursprungligen av Skilling:

Då var det beställt i alla fall. Minsta MacBooken och en trådlös mäktig mus. Minne får jag köpa till senare (eller direkt, får se vad jag tycker:)) så tips på bra alternativ på det mottages tacksamt och ödmjukast.

Har alltid gillat Twinmos och de är prisvärda tycker jag ..2 såna här stickor funkar kanon; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316533 ..

Passa på att köpa minnen också säger jag, har läst att många spår en uppgång i minnespriser ganska snart. De låga priserna för tillfället beror tydligen på att många minnestillverkare buffrade upp sig i och med Vista, som sedan inte fick det genomslaget man räknat med..

Och Grattis till datorn förresten! Lär bli kanon!

Visst, men fortfarande känns det mest som en kul gimmick än något som faktiskt är användbart till annat än att skydda hårddisken.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-06-26 23:28

Kan ju användas som LFO när man lirar live på silja line!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-27 01:48

Grattis Skilling! Ha en sak i åtanke och det är att du måste aktivera höger musknapp första gången, genom att kryssa i att den ska användas som "extra musknapp" eller hur det nu står i OS X. Bara så du inte sitter och svär för att den inte verkar "ta" Det blir bra det där ska du se.

  • Medlem
  • 2007-06-27 08:07

fm: Vifta med datorn ger ju lite extra när man lirar live, kontra att vifta lite med en wii-fjopp. Det handlar om show!

Ursprungligen av jgb:

fm: Vifta med datorn ger ju lite extra när man lirar live, kontra att vifta lite med en wii-fjopp. Det handlar om show!

Det är bra tänkt. Om viftandet inte är en omistlig del av showen bör man låta bli.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-10 11:48

Så! Nu har den kommit!

Den jag beställde var galet restnoterad, så det blev den näst minsta MacBooken istället. Jag är frustrerad för att jag är så blåst i MacMiljö, men det löser sig efter par dagars hårslitande.

Tack för hjälpen vid mitt val av livedator!

Kul! Då får vi hoppas den faller dig i smaken, du får återkomma med dina erfarenheter senare

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-11 13:27

Jag får såna roliga självförtroendekriser.. haha...

T ex var gör man av drivrutiner man laddar ner till externa ljudkortet?

Annars känns det bra än så länge, Ableton Live rullar på fint och jag har fått dit en porrigt leopardmönstrad bakgrund på skrivbordet så att hela apparaten ser alldeles MacFluffig ut. Fint.

Men visst, man börjar ju redan förstå att OSX kommer att vara mig så mycket mer kärt än Windows.

Slå mig om jag börjar visa talibantendenser.

Skilling: Fortfarande nöjd med MacBooken?

OT (edit, kanske ska flytta denna till "köpa bärbart eller något?!):
Jag går i småtankar på att köpa en ny bärbar PersonalComputer;)
Men vad jag känner just nu så är det nästan viktigast för mig att den är tyst.
Om det är en Mac eller löksoppa spelar ingen roll för mig alls. Resultatet blir ändå detsamma för jag ska bara köra Reason eller glo på film med den.

Hur är MacBooken om man "pressar" den lite? Börjar den fläkta mycket?

Jag förstår om det uppkommer visst oljud, vilket jag kan tolerera. Den behöver inte vara knäpptyst. Men såsom jag har det nu är det inte hållbart, kan inte ens sova om datorn står på...fruktansvärt oljud. Och den är nästan så varm att jag får ta fram en bordsfläkt att kyla den med, heeh... :S

Är Mac generellt tystare än andra datorer?

Senast redigerat 2007-09-28 11:09
  • Medlem
  • 2007-09-28 15:40
Ursprungligen av Electroboy:

Är Mac generellt tystare än andra datorer?

Tveksamt, men pro-modellernas alu-skal underlättar värmeavledningen helt klart - min 17" PB är tyst & snäll (två långsamma stora fläktar och alu i diskbänks-size svalkar bra).

Sen beror det nog på vad man gör - en macbook med 90% cpu-användning i Reason (hur nu det skulle gå till) kan nog fläkta en del, macbook är tjockare än macbook pro och plast isolerar... (det ryktas dock att en alu-macbook är på väg)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-28 12:33

Jag vet faktiskt inte, min makbok låter nog normalt, den fläktar ju endel om man kör max cpu, men inte så sjukt mkt. Min Lacie porsche-usbdisk låter mkt mer än datorn.

Bevaka tråden