Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka iPhone mot Hitta.se

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ps - det kan ju t ex också vara så att det inte bara är UNIX timestamp utan dessutom Base-konverterat för en kortare sträng - eller är det bara siffror 0-9 som visas?

Hm.. det är nog fullt möjligt att det handlar om UNIX Timestamp. Då är födelsedagsproblemet också löst. I alla fall hur man ska "formulera" värdet i databasen. Jag är upptagen hela dagen så just i dag kommer det stå ganska stilla. Hoppas på att bli klar med att använda informationen från hitta.se i kontaktboken imorgon kväll.

Hur är tanken att koppla detta till iPhonen senare?

Jag har också en mycket bra idé för iPhone för oss som reser mycket, en valutaomvandlare som liknar väder/aktier litegranna.

Man fyller i vilka valutor man är intresserad av, samt vilken valuta de skall vara relativa. Sedan uppdaterar den mot forex.com. Denna .app bör också ha en valutaomvandlare så att man kan ange ett belopp och få de översatt till valfri valuta på smidigt sätt, ungefär som kalkylatorn. Stora siffror och knappar..

Någon som orkar?

Har ingen erfarenhet om att koda apps till iPhone.
Så till en början blir det en webapp. Förhoppnigsvis i alla fall, det är möjligt att man inte har tillgång till att lägga till kontakter i kontaktboken/kontaktdatabasen via safari från en utomstående server. Men det är möjligtvis så att man via Apache (som man hittar i installer.app) kan köra ett php script från lokal server och på så sätt kanske få tillgång till databasen.. får se hur det artar sig.

Ska väl förhoppningsvis även kunna ta mig en titt på hur man går tillväga för att koda tredjepartsprogram.. så får vi se. Men det är någonting som antagligen kommer bli svårt, då det antagligen är en hel del.. om inte allt, som är nytt för mig då.

Om möjligen någon annan är hemma på det så delar jag gärna med mig av min databas-tolkning så att personen i fråga sparar lite jobb.

Bumbar lite här! Är väldigt intreserad av hur det går för dig Stoffe?
//Claes

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-25 16:31

Mitt förslag är att skriva denna funktion som en callback för CallData:s plugin för Sverige. På så sätt håller man CallData ren och den blir samtidigt flexibel för respektive lands webbaserade telefonkataloger. Stör gärna utvecklare med en kommentar på hans blog så förstår han kanske hur bra (!) idén är...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-12 16:18

Jag väntar på respons från ryssen. Inget här hänt hittills. Får väl stöta på igen då.

ja det tycker jag.. detta e en sån super ide asså!!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-12-27 17:32

Detta var ju en otroligt rolig ide! Hoppas ni kan utveckla det till något riktigt bra! Kommer bevaka denna tråden

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-03-12 11:23

Bumpar tråden

Hur går det?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-12 18:58

Hitta.se kan ju börja med att göra sina telefonnr under mobil.hitta.se till klickbara, nu måste man skriva av dem på papper för att kunna ringa upp dem från iPhonen.

Men ja, det hade varit en skitgrym lösning

  • Oregistrerad
  • 2008-03-24 23:59

ring upp hitta. se och berätta för dem, kanske får ni en hiitelön

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-04-25 14:53

Vet ej om detta är till någon hjälp med att fxa UNIX-timestamps. Men här är iaf en sak som kan hjälpa..

http://www.whatsmyip.org/stringtotime/

Jag som gammal SonyEricsson ägare användeMyPhoneExpolrer för ljustera och synkronisera. Programmet synkar mot egen databas och valda som outlook m.m.
Om man synkar hela telefonen (även telefonlistorna) och pekar på ett okänt nummer så plocker den upp namn och adress (fungerar även på utländska nummer) och frågar om man vill lägga till detta bland kontakterna.
Jag synkar Iphone med outlook, sedan min SonyEricsson (med inaktivt sim) till MyPhoneExplorer och outlook. Tar de nummer som är okända jag vill lägga till eller de övriga som jag vill ha rätt namn och adress till och uppdaterar dessa mot Hitta, synkar igen med outlook och sedan synkar jag outlook med alla de nya namn och adresser till Iphone.

LIte krångligt men bra, ett program som synkar iphone med outlook som gör samma sak dvs uppdaterar mot Hitta borde räcka, eller en app i Iphone. (Eller är jag den enda PC användaren här )

På MyPhone Explorer kan man peka på de olika nummer en kontakt har och sedan välja vilken Namn& adress man vill ha. För ofta står mobilen på jobbets namn....

Jag vill helt säkert bumpa den här tråden då det är en brutalt vass idé. dock är jag helt fel person att förverkliga den.

Ursprungligen av juckster:

Jag vill helt säkert bumpa den här tråden då det är en brutalt vass idé. dock är jag helt fel person att förverkliga den.

Jag är full av dessa idéer

Jag fick lite gehör av en programmerare tidigare som implementerade min idé i adressboken på OSX. Men det var ju långt före iPhone och alla dess möjligheter. Nu har desvärre Apple uppdaterat adressboken och den gamla pluginen fungerar ej längre.

Idag sitter jag på en rad olika idéer med relativt enkla programkoder som någon duktig programmerare för iPhone gärna får skriva ihop.

Om någon hittar denna tråd och vill samköra utveckling av iPhone mjukvaror inför lanseringen får ni kontakta mig. Jag kan inte koda men är duktig på användarorienterad produktutveckling.

//K

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-23 14:41

Det är inte bara AdressBoken som har fått sig en uppdatering. Även Eniro:s gränssnitt har blivit uppdaterat (till det lite knöligare). Men jag skulle inte ha något emot att kombinera den svenska plugin:en och ryssens Calldata-teknologi till en riktig killer-app.

Något som vore nästan ännu goare (fast kanske omöjligt), vore om man kunde göra så att när någon ringer, som du inte har i din kontaktlista, så gör iTelefonen en "snabb" sökning på Eniro/Hitta och visar vem som ringer!

Te.x: Det ringer. "0701111111" visar sig på displayen.
iPhone märker att detta är en okänd persson som inte finns i kontaktlistan och gör en "snabb" sökning på te.x Eniro.
Och så visas det på displayer under numret, typ:

"0701111111" ringer
Eniro träff: "Gunnar Gunnarsson, Kalmar"

..."snabb". Jag menar, att göra en sådan sökning går ju inte på nolltid, det fattar jag, så "Gunnar" kanske ploppar upp efter några sekunder om man låter den ringa lite.

Jag kan absolut ingenting om programering och detta jag skriver låter överdrivet fantastiskt.
Men det vore smidigt!
Skulle det fungera tror ni? (nej)
Aja, bara en idé jag fick
Tyck va ni vill.

Förövrigt, att få in alla gatuadresser mm. vore ju inte fel, det håller jag med om!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-06-24 11:26
Ursprungligen av Erik Dungert:

Något som vore nästan ännu goare (fast kanske omöjligt), vore om man kunde göra så att när någon ringer, som du inte har i din kontaktlista, så gör iTelefonen en "snabb" sökning på Eniro/Hitta och visar vem som ringer!

Te.x: Det ringer. "0701111111" visar sig på displayen.
iPhone märker att detta är en okänd persson som inte finns i kontaktlistan och gör en "snabb" sökning på te.x Eniro.
Och så visas det på displayer under numret, typ:

"0701111111" ringer
Eniro träff: "Gunnar Gunnarsson, Kalmar"

..."snabb". Jag menar, att göra en sådan sökning går ju inte på nolltid, det fattar jag, så "Gunnar" kanske ploppar upp efter några sekunder om man låter den ringa lite.

Jag kan absolut ingenting om programering och detta jag skriver låter överdrivet fantastiskt.
Men det vore smidigt!
Skulle det fungera tror ni? (nej)
Aja, bara en idé jag fick
Tyck va ni vill.

Förövrigt, att få in alla gatuadresser mm. vore ju inte fel, det håller jag med om!

Det är väl precis den idéen den här tråden handlar om? Läs från början så diskuteras detta och varför det inte är så kul just nu pga hastigheten (eller snarare brist på). Kan bli bättre med 3G dock

Ursprungligen av kenjon:

Det är väl precis den idéen den här tråden handlar om? Läs från början så diskuteras detta och varför det inte är så kul just nu pga hastigheten (eller snarare brist på). Kan bli bättre med 3G dock

Oh, förlåt!
Jag är satt och ögnade igenom dettta lite snabbt igårkväll. Man ska egentligen läsa igenom allt innan man börjar tjattra...
Ska bättra mig

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-24 08:18

Idén håller jag med om, men jag vill minnas att någon berättade att EDGE (och även 3G?) kopplas ned vid samtal. Det enda som du har kvar är WiFi. Men jag håller med dig om själv idén.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-24 09:13

Erik: Just den idén är det många företag som nappat på och erbjuder som tjänster numera.

Ursprungligen av Trineo:

Erik: Just den idén är det många företag som nappat på och erbjuder som tjänster numera.

Jasså, vilka?
Inte till iPhone väll?

Eniros!

Där kom det vi har väntat på... har inte provat den själv ännu dock
Macfeber - Fixa adresser till dina kontakter

edit: ny adress, norsk variant:
Fiks adressene i din Adressebok | Mac1.no |
Baron

Senast redigerat 2010-03-03 16:30
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-25 16:33
Ursprungligen av juckster:

Där kom det vi har väntat på... har inte provat den själv ännu dock
Macfeber - Fixa adresser till dina kontakter

edit: ny adress, norsk variant:
http://mac1.no/artikkel/7094/fiks-adressene-i-din-adressebok
Baron

Har testat och det är grymt!:D

Senast redigerat 2010-03-03 16:30
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 16:43
Ursprungligen av juckster:

Där kom det vi har väntat på... har inte provat den själv ännu dock
Macfeber - Fixa adresser till dina kontakter

edit: ny adress, norsk variant:
http://mac1.no/artikkel/7094/fiks-adressene-i-din-adressebok
Baron

Och detta har vad med iPhone att göra?
Och detta har vad med Hitta.se att göra?

Senast redigerat 2010-03-03 16:30
Ursprungligen av zappee:

Och detta har vad med iPhone att göra?
Och detta har vad med Hitta.se att göra?

Är du allvarlig? Vad är det svåra att förstå?

  • Medlem
  • 2008-08-26 22:07
Ursprungligen av juckster:

Där kom det vi har väntat på... har inte provat den själv ännu dock
Macfeber - Fixa adresser till dina kontakter

edit: ny adress, norsk variant:
http://mac1.no/artikkel/7094/fiks-adressene-i-din-adressebok
Baron

Är ju lysande men för oss med pc då ?

Senast redigerat 2010-03-03 16:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-27 00:05
Ursprungligen av Aerox:

Är ju lysande men för oss med pc då ?

Aerox,

Har du PC får du lyfta luren och ringa:

118 118 till Eniro
118 020 till hitta.se

Lycka till ;),

- Torkel

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-27 07:59
Ursprungligen av Torkel:

Aerox,

Har du PC får du lyfta luren och ringa:

118 118 till Eniro
118 020 till hitta.se

Lycka till ;),

- Torkel

Eller ännu bättre: 020-1209971 till AppleStore

Bevaka tråden