Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klara vill in i värmen...

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-14 10:50

mmmmmm kebab

just nu är jag helt inne i papper, eller gjutjärn? haha
ska göra möbler i de två olika materialen, fett kul!

skulle gärna byta ut pappret mot mindre glansigt och sånt.. hamburgare får ändå inte ligga så länge i papper innan de måste slängas..sägs det

det finns så mycket roligt man kan göra med papper! bara att titta på alla fina vikningar på choklad-kartonger! de skulle kanske kunna slå in burgarna snabbare? såg hur de gjorde här i holland på burger king. först la de upp pappret och skrev på "framsidan" vad den innehöll. sen vände de på det lassade på sakerna till burgaren och sen ställde sig nån i vägen, så jag såg inte hur de vek, men det var inte nån origami-skills direkt.. de skulle kunna ha pappren med olika färger på trycken? så behövde de inte skriva? grönt för vego, rött för chili typ..

Senast redigerat 2008-01-14 20:17

Bossep: lite sent ute, men jag undrar, vad utmärker Nokia för dig? jag tycker de alla ser likadana ut nuförtiden?

Jag har alltid gillat paketeringen av fish and chips. Tidningspapper, snyggt billigt och enkelt i nån sorts wrap.

Annars skulle jag nog vilja ha hamburgaren i brunt 90grams typ blomomslagspapper. Brunt papper och loggan i enbart vitt på framsidan.

de är ju bäst, minns dock när jag vart besviken i london, de hade tryckt "tidnings-tryck" på sånt där glansigt hamburgerpapper.... vore fint med med brunt papper med vitt tryck! det kommer nog när lyx-trenden slår till hos mc'donalds..de har ju haft designade kaffe-koppar så steget kanske inte är så stort?

Tack tack!

delvis har du rätt i hur jag menar. men jag tog ipodens avsaknad av avstängnings-knapp som exempel och det är väl det kanske mest uppenbara. jag menar kanske inte så mycket tydligheten. utan mer att du behöver mer eller mindre redan vara insatt i designen av en ipod och hur den fungerar för att förstå den. det ger lite sån där..hm..med risk för att ta i lite nu, känsla av att vara über, förstå bättre än andra. det hela är ju på en väldigt petig nivå förstås..

de är väldigt väl-utformade och genomtänkta produkter, och det stylade och exklusiva tillsammans med priset gör att man exkluderar människor, tror jag. har fått "gliringar" från människor över att jag nu har blivit med mac tex. alla kan inte omfamna hela paketet, typ..

jag tror också att det här med att bara ha 20% av marknaden förstärker känslan av att tillhöra en särskild grupp. the iLife.

och ja, jag hade lite frågetecken när jag bytte, allt är inte helt uppenbart, iaf inte för windows-skolade...

läs gärna inlägget av peacerich, nr 19, det förklarar vad jag menar bättre... haha, jag har mycket tankar kring det här (såklart) och jag vet att jag lätt blir missförstådd..men det är också det som är så intressant med design, att det kan skapa så olika intryck hos människor. som en knapp.

fett med amsterdam! tyvärr bor jag i eindhoven, "the armpit of netherlands" som de säger här, man ska vara glad att det inte är ett annat ställe tillägger de menande.. cyklar i regn och blåst varje dag, trodde inte det kunde regna så mycket, så ofta.

ser dock inte stan så mycket är mest i skolan! nu ska jag jobba hela natten med att bygga en pyttig modell...ska bli jättekul att se hur den blir som färdig!

www.designacademy.nl

Tröst?

Ursprungligen av klarabara:

Tack tack!
fett med amsterdam! tyvärr bor jag i eindhoven, "the armpit of netherlands" som de säger här, man ska vara glad att det inte är ett annat ställe tillägger de menande.. cyklar i regn och blåst varje dag, trodde inte det kunde regna så mycket, så ofta.

Vill bara meddela att Grebbestad hemma i Svedala (Västkusten, var annars...?) kan ståta med rekordregnväder också. Här är det horisontell nederbörd varje dag.
Håkan

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-15 11:41

Hamburgaromslag i gjutjærn kanske..... Levereras uppværmda så att burgaren håller sig varm. Fungerar till dess att någon brænner sig, tappar det på foten och bryter några ben dæri. 1 miljon amerikanska advokater kommer springande med stæmningen i handen........;)

men det är ju bra för järn-upptaget!

  • Medlem
  • 2008-01-15 19:56

klarabara

Intressant läsning. Jag ser design som en spegel av vårt inre, och företags inre om man ser det från organisatoriskt håll, så du är inne på rätt spår.

Det finns många sätt att se på design, varav ett har med personligheten att göra och spegling av mening. För mig är det grunden i all design. Ett annat är att betrakta en produkt i en "naturlighets-skala" med maskinell funktion som en parameter och naturens skönhet och komplexitet som den andra, som organisk funktion, med Ross Lovegrove som ett extremt exempel eller varför inte Christopher Dresser som en föregångare på 1800-talet.

Apple kan ses som exklusivt, ok. Men se det ur ett organiskt och naturligt perspektiv istället. Då framträder bilden av en strävan av en skön förening mellan skönhet, funktion och natur som i sin tur för oss närmare vårt egentliga tillstånd. Dom jobbar hårt med att skapa ett mjukt samspel mellan människa och "maskin" på många olika plan. Det är min anledning till att tycka om Apple. Ibland går det lite för långt. Men det konstnärliga är en viktig del av design. Det är en betydelsefull del för vårt välbefinnande och ett instrument för att hitta ett gott samspel med naturen. Dom skulle bara anamma Cradle to Cradle design också så skulle dom verkligen ligga i framkant.

Läser du på Design Academy Eindhoven? Mycket Philips då kan jag tänka

intressanta tankar!

jo, jag går på avdelningen Activity, the head, föreståndaren är från Philips. dock tror jag att alla avdelningar har sina egna personligheter, activity är inget undantag. men jag känner att jag har stor frihet där ändå. utöver den avdelningen så är det inte så stor koppling till philips.

skolan bytte hela upplägget av avdelningarna för att bredda avståndet till philips som är i andra delen av samma byggnad...

ps. cradle to cradle pratar de om väldigt mycket om på min skola, något som är svårt att implementera i studierna. många vill att man ska bygga allt i skala 1:1 tex. även om produkterna inte går att använda, bara för att man ska få känsla för formen och funktionen.

det är svårt att komma runt..och efter utvärderingarna slängs allt, känns inte så cradle to cradle..

Den här länken kanske är av intresse:
http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-products-hold-the-secrets-to-apples-future

Mycket av Apples design och användarvänlighet återfinns i Brauns sortiment från 60-talet. Jag har inte så mycket att orda om hurvida Apple kopierar. Tycker inspirationen är given. Dessutom är Brauns gamla produkter extremt läckra!

  • Medlem
  • 2008-01-16 13:14
Ursprungligen av peacerich:

Den här länken kanske är av intresse:
http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-products-hold-the-secrets-to-apples-future

Mycket av Apples design och användarvänlighet återfinns i Brauns sortiment från 60-talet. Jag har inte så mycket att orda om hurvida Apple kopierar. Tycker inspirationen är given. Dessutom är Brauns gamla produkter extremt läckra!

Stämmer bra. Braun och Dieter Rams är välkända namn inom Design Management.

word.

vi hade en kille från jensen design, tror hans studio gör mycket för bang o olufsen.. och han tog upp iMac-designen som att "bra design håller". och visade just den skärmen för braun sida vid sida med en iMac. så jag undrar nu vem det var som gjort den skärmen, på riktigt.

de mottona som var nedskrivna kan nog varenda designer ställa upp på, eventuellt med tillägg. kanske skulle postmodernister som droog-design vilja ha mer provokation?

jag tycker Brauns turntables är mycket vackra. men så var det ju då, funkis o modernism, simplicity. det låg väl i tiden då, philips gjorde också finare saker då, tycker jag.

hoppas inte nya airmac sätter standarden för framtiden. blir alldeles för swooshigt tycker jag.

med tanke på de delade meningarna om designen så lär de vända ryggen åt åskilliga på det viset, även mac-ivrare. men de kanske vinner över andra?

Ursprungligen av klarabara:

hoppas inte nya airmac sätter standarden för framtiden. blir alldeles för swooshigt tycker jag.

med tanke på de delade meningarna om designen så lär de vända ryggen åt åskilliga på det viset, även mac-ivrare. men de kanske vinner över andra?

Jag tycker de flesta verkar gilla designen på macbook air.

Ju mer jag tittar på den desto mer ogillar jag den. Varför var de tvugna att fasa av den runt om? Det skapar ju en känsla av att den inte är stabil. Det blir oroligt på någotvis. Finns ingen tyngd i den.

Dessutom kanske det finns en gräns för hur lätt en dator får vara innan den tappar sin identitet.

Hur jag än vänder på det så tycker jag att min Powerbook 12" fortfarande är den snyggaste bärbara apple gjort. Formatet är anpassat efter tangentbordets bredd, inga dödytor. Perfekt avvägt. Det enda som är tråkigt är den gråa plastramen runt insidan. Men den måste nog vara där som skydd.
http://blogs.sistes.net/Garito/images/powerbook_12inch.jpg

jag håller med till fullo, den blir swooshig, den ligger inte still.. dock har jag inte fått uppfattningen att de flesta gillar den, eller så säger de bara att den är klockren men inte varför..

powerbook 12" är som jag ville att min mbp 15" skulle se ut! det går inte ihop matematiskt..men ändå. det var som att intuitivt när jag stod i butiken så var det något med proportionerna som inte gick ihop med min bild av hur jag ville ha den? är glad att jag inte avböjde för det..men den 12" är ju mer proportionerlig på nåt vis?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 11:12

samma här, vet inte om alla tycker om den nya designen, de flesta som jag pluggar med osv tycker den är för "glassig" & strömlinjeformad. Sedan så tror nog jag att många tycker den är snygg och ser bra ut bara för den har en apple logga. apple loggan brukar oftast förknippas med snygg design och det brukar medföra att många automatiskt tycker deras produkter/lösningar är just snygga.

Ursprungligen av klarabara:

jag håller med till fullo, den blir swooshig, den ligger inte still.. dock har jag inte fått uppfattningen att de flesta gillar den, eller så säger de bara att den är klockren men inte varför..

powerbook 12" är som jag ville att min mbp 15" skulle se ut! det går inte ihop matematiskt..men ändå. det var som att intuitivt när jag stod i butiken så var det något med proportionerna som inte gick ihop med min bild av hur jag ville ha den? är glad att jag inte avböjde för det..men den 12" är ju mer proportionerlig på nåt vis?

Instämmer i swoshigheten, den har för mycket ytor i olika vinklar för att kännas riktigt Apple, samt att den breda kanten runt skärmen tär på exklusiviteten, iallfall för mig som gick runt och var mallig över den tunna bården runt de gamla powerbook'arnas skärm. Teknikglädje och skrytigt.

De mörka MBA-tangenterna känns inte heller så där rent å stramt som man har vant sig vid att apple vill utstråla. Men jag har inte sett en IRL än, får se hur den ter sig då, kan ju vara omtumlande. Minns iMacen när den näst nyaste kom, den vita platta, gillades inte heller av mig, just för att jag upplevde den så obalanserad (ytan under skärmen) när jag bara sett den på bild. Väl i butik så var det en annan femma, det stämde och gick ihop.

Kul med fler formgivare här.
Har ni nå häftiga verktyg där du är? Typ 3D printers å så?
De av nyare snitt skriver ut flera färger och kan blanda elastiska och styva material, samt skriva transparent. Något jag gärna skulle ha tillgång till, men närmast förestående investering är nog pluggets gamla vax-skrivare. Tänkte testa att göra lite smycken, å det passar ju vax utmärkt till att skriva ut pluggar och gjuta av å sen smälta ur. Den är rätt lågupplöst tyvärr, men billig, då jag får köpa loss den genom att lösa plugget från det sista året på deras hyrköpsavtal. De har haft den i typ 5-6 år.

gillar verktygen, som sagt.
Välkommen.

Måste ändå understryka att den är snyggare än de flesta andra bärbara, men att den är mer ugly än MBP som är mer ugly än PB 12".

  • Medlem
  • 2008-01-18 14:25

Kan hålla med om att den är lite intetsägande, på något sätt. Kanske det ändrar sig då man får se den på riktigt. Jag tycker ryktesbilden ser mer intressant ut.

http://gizmodo.com/344813/is-this-the-macbook-air-most-plausible-yet

tycker den ser ut precis som den verkliga, bara att den är vit? men ja.. har inte sett enormt mycket av den... är ju i hollands armhåla...

  • Medlem
  • 2008-01-18 20:49
Ursprungligen av klarabara:

tycker den ser ut precis som den verkliga, bara att den är vit? men ja.. har inte sett enormt mycket av den... är ju i hollands armhåla...

Menar du Eindhoven? Det kan jag hålla med om. Jag har varit där en gång, visserligen bara över dagen – på Philips av alla ställen.

det menar jag. hur var philips? jag har aldrig varit där, hörde nåt om att deras entré är ny? flådigt?

jag fick en brödrost av en tjej som flyttade, Philips. den orsakade att brandlarmet gick (två gånger) och brödet man köper från Albert Hein, (typ vivo, ica och konsum i ett), går inte ner i den?! man måste sätta brödskivorna på högkant i den?

sense and simplicty my ***.. men den kanske inte är avsedd för den holländska marknaden?

  • Medlem
  • 2008-01-18 22:05
Ursprungligen av klarabara:

det menar jag. hur var philips? jag har aldrig varit där, hörde nåt om att deras entré är ny? flådigt?

jag fick en brödrost av en tjej som flyttade, Philips. den orsakade att brandlarmet gick (två gånger) och brödet man köper från Albert Hein, (typ vivo, ica och konsum i ett), går inte ner i den?! man måste sätta brödskivorna på högkant i den?

sense and simplicty my ***.. men den kanske inte är avsedd för den holländska marknaden?

Det var länge sedan, redan 1991. Vi var på designavdelningen med anledning av att min handledare var Stefano Marzano. Men det var intressant.

Jag har haft blandade känslor för deras produkter, men dom har blivit klart mer intressanta på senare år. Det verkar som om Stefano har gjort ett gott jobb.

Ursprungligen av klarabara:

jag fick en brödrost av en tjej som flyttade, Philips. den orsakade att brandlarmet gick (två gånger) och brödet man köper från Albert Hein, (typ vivo, ica och konsum i ett), går inte ner i den?! man måste sätta brödskivorna på högkant i den? sense and simplicty my ***.. men den kanske inte är avsedd för den holländska marknaden?

Hoi Zweedse meisje! Verstaan je nederlands? Oh well här ska vi vart fall inte prata nederländska... Okej först och främst HELT OFF Topic, men brödet du köper inne på Albert Heijn är inget du ska rosta, det äts av oss Holländare precis som det är, dvs nybakat med lite smör, hagelslag och kaas... därför passar det inte brödrosten även om den råkar va Holländsk hehe!

Nåväl..... Grattis må ja säga till en Mac....bästa datorn som finns! och grattis för att du studerar i världens underbaraste land dessutom (Mitt hemland) Synd bara att du är nere i Eindhoven Men hade ju dock aldrig rekommenderat en icke holländare att studera i Amsterdam dock!

Ha det fint

Veel Succes!!!

Vänlig Hälsning, en holländare i sverige....

tack tack!

min skola är inte så hightech, gick på nyckelviken innan och att komma till en träverkstad med två (!) cirkelsågar var enormt! jag har med andra ord inte så höga krav. dock hade jag gärna haft som jag har hört de har på konstfack, proffslera som är formbar som varm men när den är kall är den hård och tål slipning och allt.. och sen kan man återanvända den. länge tänkte jag att det är drömmen. det ultimata. men nu tror jag att man måste kunna allt. vad som är idealt i ett sammanhang är inte idealt i ett annat.

jag har nu för andra eller tredje gången hamnat i den här sitsen "det där kan du inte göra här, du behöver en 3d-printer". hightech..men det kan vara bra att vara skolad med det lilla, kommer garanterat kunna göra det jag vill om jag kan göra det med det vi har i skolan, hoppas jag! de har en på det tekniska universitetet, tror att vi kommer hamna på studiebesök där en gång.. här gör de egna som behållare som man snurrar i alla möjliga riktningar med plast i så fyller de hela formen medans det reagerar.. vet inte va det kan heta nu...

jag älskar verktyg.

Haha, minns när jag första gången kom över en bit sån där modellera, påverkade kraftigt vad man var sugen på att göra. Gjorde ett par rätt snitsiga bindningar till mina långfärdsskridskor, med leran som gjutform gjöt jag av sulan på mina favvo-kängor och inverterade den formen med gips, å sen byggdes bindningen upp lager för lager med basaltfiber och epoxy. Resultatet vart väl sisådär, men jag kom fram till att den där leran (brunröd var vår) var högst olämplig att kladda med på kläder och i närheten av skolböcker osv., fläckar går inte att få bort. Sabbade looken på kängorna iallfall
Har en stång lera som ligger, utifall att, men den har legat länge nu. Blir mest modeller direkt i Solidworks eller Rhino, ut via 3Dprint eller direkt till verkstad för prototyp.
Lite trä och papp ibland, eller olika polyuretan-block och lättspackel. Men inte så mycket för min egen skull, bara för att ge kunder nått att peka på och underlätta för dom att förklara sina önskemål.

Hmm, det där snurrandet låter lite som rotationsgjutning, men det är typ en produktions metod, inte prototyp vänligt just, då man måste få till fina formar för att det ska bli nått. Släppytor plus släppmedel å sånt. Vet inte vad det kan vara. Låter som nått jag missat, fyll i om du kommer på det, vore nice.

När jag började plugga, 2001, trodde jag att det ultimata verktygs-setup'en var en 3D-scanner plus en 3D-printer i kombo med lera och drämmel. Såg framför mig hur man i datorn modellerade en första skiss, skrev ut, putsade lite å la på bitar av lera, scannade in, symmetriserade i dator, skrev ut ... osv. igen å igen till man vart nöjd.
Blev ruskigt besviken då jag insåg att bara en sån vända tar timmar...
Men jag väntar på att vi kommer dit.

Tipsa gärna om du får nys om designutställningar/bransch-sammankomster, är själv usel på att hålla koll på vad som händer i designvärlden, och de flesta som är formgivare här är ju webbdesigners å sånt 2D Vore skoj att få lite design in på 99, Apple är ju typ signum för god form.
Kör du CAD på din föresten? Win eller OS X?

rotations-gjutning var ordet. de gjorde hjort-huvuden alla droog.design som man kunde hänga kläder på..tror att det var meningen, det hänger ibland kläder där ahaha

jag är än så länge fast i den analoga världen, fick hjälp att göra en ritning i autocad..vi har haft lektioner i rhino, solid works och sen..maya.. borde göra om en massa, för att lära mig på riktigt..finns de för mac? har inte installerat windows på min mbp..my darling..

polyeurithan-block..undrar om det är vad de älskar på min skola, yellow foam? man kan jobba i det fort och det är stabilt och så..men dammet..blä! måste sitta med mask och prylar.. sen blåsa sig ren och jag som får allt möjligt i ögonen.. men det är bara att inse..går man design måste man tampas med en massa olika material för att hålla en bredd.

men jag är stort fan av trä. där känner jag mig hemma. det till och med luktar gott!

köpte leran på kreatima, dyr som..**, grå, och nu måtte jag köpa en ugn för att använda den..i skolan har de inga värmeskåp, bara foam, metall och trä..gips o ja.. det vanliga.. men vi har vacuum-formning. det ska tydligen vara ett älskat verktyg, inte fått nöjet att prova ännu..

eindhoven har design-vecka i oktober varje år. det är väl det största eventet, men jag blir lite besviken..lite som street i stockholm. en intressant marknad med (design) potential men som slutar i smyckes och baby-klädes träsket..

vart gick du i skolan? vad gör du nu? hur kändes det att komma ut i kalla världen? klarar man sig? kreativt o så?

Ursprungligen av klarabara:

rotations-gjutning var ordet. de gjorde hjort-huvuden alla droog.design som man kunde hänga kläder på..tror att det var meningen, det hänger ibland kläder där ahaha

jag är än så länge fast i den analoga världen, fick hjälp att göra en ritning i autocad..vi har haft lektioner i rhino, solid works och sen..maya.. borde göra om en massa, för att lära mig på riktigt..finns de för mac? har inte installerat windows på min mbp..my darling..

Näe, tyvärr inte Solidworks och Rhino, men Maya finns. Maya är tyvärr inte så lämpat för industridesign, men duger till visualisering. I OS X kör jag bara lite i Lightwave, har försökt komma igång med Modo, men tappade sugen. Jobbar huvudsakligen i Solidworks, jäkligt trevligt program, och man kan köpa till olika moduler för att göra hållfasthetsberäkningar, rendera osv., väldigt kapabelt och mycket att växa i.

Ursprungligen av klarabara:

polyeurithan-block..undrar om det är vad de älskar på min skola, yellow foam? man kan jobba i det fort och det är stabilt och så..men dammet..blä! måste sitta med mask och prylar.. sen blåsa sig ren och jag som får allt möjligt i ögonen.. men det är bara att inse..går man design måste man tampas med en massa olika material för att hålla en bredd.

men jag är stort fan av trä. där känner jag mig hemma. det till och med luktar gott!

Jaa, trä är skönt. Kräver lite finness för bearbetning, men har man väl kommit överens med en bit så. Dessutom behövs det förädlas mer trä här hemma, vi exporterar alldeles för mycket skog som andra gör deg på. Det hade säkert kunnat motsvara Norges olje-inkomster om vi hade förstånd att ta tillvara på den resursen bättre.

Ursprungligen av klarabara:

köpte leran på kreatima, dyr som..**, grå, och nu måtte jag köpa en ugn för att använda den..i skolan har de inga värmeskåp, bara foam, metall och trä..gips o ja.. det vanliga.. men vi har vacuum-formning. det ska tydligen vara ett älskat verktyg, inte fått nöjet att prova ännu..

Det går fint med microugn också! Lite klurigt bara då det ibland blir fläckvis värmt (använd helst en med roterande tallrik). Jag brukade kombinera micro och varmluftspistol/hårtork. Hårtorken kan vara nice att blåsa kalluft med också, om man har en som man kan slå av värmen på, för att få "färdiga" delar att fixera snabbt, då man är igång som fan

Ursprungligen av klarabara:

eindhoven har design-vecka i oktober varje år. det är väl det största eventet, men jag blir lite besviken..lite som street i stockholm. en intressant marknad med (design) potential men som slutar i smyckes och baby-klädes träsket..

vart gick du i skolan? vad gör du nu? hur kändes det att komma ut i kalla världen? klarar man sig? kreativt o så?

Oktober i Eindhoven markerat i iCal, check. Vem vet, är man i de krokarna så.

Läst på KTH, är egentligen maskiningenjör, men de döpte om programmet till industridesign, och så ändrade lite, vart rätt okej. Har gått två båtbyggarskolor innan, så jag var inne på den biten först, att rita båt. Men på resan dit förstod jag att det inte bara var båtindustrin som behövde mig
Har skarvat med aerodynamik-kurserna på KTH och deras fiberkompositkurser. Avslutade med Sommardesignkontoret 2005. Sen har jag kört eget 100%. Fick kontor på KTH i deras nyföretagar-sattsning under mitt första år på KTH, å på den vägen är det. Klarar mig gör jag, men det har varit tufft. Har investerat runt 200,000 kr i år, mest programvara, samt en Mac Pro. Så vissa månader har jag levt på några hundringar i matpengar. Därmed tvingas jag tacka ja till sådant som inte direkt är kopplat till formgivning, men där jag har nytta av den delen också, eftersom allt som tillverkas för att säljas har en kund, och en produkts utstrålning påverkar köp-beslutet, så är det, oavsett vad kunderna själva tror. Nu senast så konstruerade jag en robot som dubbar däck, det var ett par månaders arbete, konstruerade den från scratch i stort sett på egen hand, på beställning av en stockholmsfirma. I den svängen har man möjlighet att ta ut rätt bra timpenning. Den står sedan i onsdags på Automässan i Gbg och visas offentligt för första gången. Det har beställts ett antal redan så den kunden verkar nöjd. Så visst, det är väl ok. Jag fick ju chansen att förbättra mina ingenjörssidor, och samtidigt så har jag lite tid över för egna projekt och kan klämma in diverse roliga design-uppdrag mellan varven. Sådana småjobb debiterar jag 500kr/h + m. så det krävs i alla fall att jag kan debitera någon 4-5h om dagen för att det ska fungera på minimum. Inte alltid så lätt. En debiterad timme är rätt ofta två arbetade, mycket runt omkring för att få det att fungera.

Vad vill du göra? Anställd eller eget?

Bevaka tråden