Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips för hitta motiv

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 21:32

Hej!

Tänkte mjölka detta forumet på allt vad tips angående val av motiv heter. Jag tycker mig nämligen ha mjölkat de närmsta omgivningarna på de flesta schyssta bilderna, så skulle behöva lite uppslag hur jag hittar fler och utvecklar min fotografering. Visserligen har jag märkt att det kan vara ganska givande att återkomma till samma miljö en andra och tredje gång, och se om man kan hitta ännu bättre bilder i samma material, men iaf...

Hur gör ni när ni är sugna på att fotografera? Finns det några speciella platser med mycket intressanta bildmöjligheter? Har ni några sköna tips på hur man i tråkiga, eller redan avverkade, miljöer kan hitta nya intressanta bilder? Är rätt grön vad det gäller fotografering, så även självklarheter är välkomna:)

Om någon är intresserad av vad jag har tagit hittills, ligger de som jag är mest nöjd med på http://www.flickr.com/photos/tomeveritt
Länka gärna till era bilder, kollar gärna för inspiration

Senast redigerat 2008-01-07 22:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 22:52

Jag är en relativt nybörjare i foto. Skaffade kamera förra sommaren! Man kan nog göra vad som helst till en intressant bild! Här är några jag tagit senaste halvåret ungefär.
Det finns tex en massa tips i form av gratis pdf'er hos DigitalFoto som du kan titta på. Exempelvis "24 steg till bättre höstbilder" i nummer 11.

Har själv funderat på att dokumentera bostaden ur kattens perspektiv. Låga vinklar vill säga, en decimeter från golvet - kort skärpedjup, etc, etc.. Inte blivit så mycket av det hela än, saknar katt..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-19 10:37
Ursprungligen av Snabeldrake:

Har själv funderat på att dokumentera bostaden ur kattens perspektiv. Låga vinklar vill säga, en decimeter från golvet - kort skärpedjup, etc, etc.. Inte blivit så mycket av det hela än, saknar katt..

Det var en spännande vinkel. Är kattägare och det var ett annorlunda motiv som du tipsar om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 17:34
Ursprungligen av magnur:

Jag är en relativt nybörjare i foto. Skaffade kamera förra sommaren! Man kan nog göra vad som helst till en intressant bild! Här är några jag tagit senaste halvåret ungefär.
Det finns tex en massa tips i form av gratis pdf'er hos DigitalFoto som du kan titta på. Exempelvis "24 steg till bättre höstbilder" i nummer 11.

Var ett par riktigt sköna bilder där ju! Framförallt närbilderna och morgonjoggaren. Har du något tips på hur man får till panoreringen, så att huvudmotivet (joggaren i det här fallet) håller sig still på linsen? Man kan ju inte följa det i sökaren... Experimenterade lite med liknande bilder idag, dessvärre blev oftast motivet också rätt utdragetO:-)

För övrigt var det ju en hel del matnyttigt hos digitalfoto, kanske man skulle investera i ett nummer:)

Bra tips ni andra också! Ställer mig möjligtvis lite frågande till huruvida katter har kort skärpedjup eller inte

tycker konstböcker inspirerar, både foto och måleri men också installationer..

Se vad tidigare fotografer gjort - sök i Moderna Museets samlingar (de hyser ju Fotografibiblioteket) på http://www.modernamuseet.se
När man kommer till "sök i samlingarna" kan man strunta i att den egentligen bara söker på verk eller upphovsperson - skriver man in foto så kommer det upp en del och sedan kan man fortsätta söka vi dem

Just se på andras foton inspirerar mycket.

Många upplever något negativ med att härma - att man apar efter.
Men gjort på rätt sätt så är härmning ett väldigt bra sätt att lära sig. Man försöker ta en likadan bild som någon innnan. Hur gjorde de? Vilken brännvidd? Slutartid etc. Efterbehandling, vilket filter etc...

HDR-foto är spännande, man lägger samman flera bilder för att öka på dynamiska omfånget. kolla t ex http://www.louhaskell.com/photo.php

En ruskigt duktig kille att slänga et öga på är Timothy Wolcott :
http://www.artofnaturegallery.com/index.html

Carl Rytterfalk (medlem här på 99Mac) har gjort en del kul han visat här, bl a foto genom/i Ramlösa (bubblor) och kvävefrysta saker (blommor etc). En duktig kille som gillar experimentera. Se mera på http://www.rytterfalk.com/

En grej som jag själv tycker är väldigt kul är att istället för att fota saker som är, fota saker som händer. Fester, konserter, festivaler, konvent, mässor, demonstrationer, listan är lång! Även det som händer före och efter. Folk på väg till festen, dom som riggar konserten, den ensamme på väg hem från krogen, eller det öde torget mitt i natten. (eller när dom städar morgonen efter, om man är tillräckligt pigg. )

Här är lite av mina bilder.

Oavsett vad man fotograferar så är det alltid bra och oftast rätt roligt att börja pilla med råformat, och något som är riktigt roligt är att leka med belysning. (Strobist är ett bra ställe att börja på när det gäller sånt.)

Ser i din profil att du bor i Sthlm. Du har ju en grymt stor skärgård.

Ta nån färja/turistbåt eller liknande som gör en stor tur på ett par timmar.
Ta med respekltiva/alternativa (Välj själv), kaffe och mackor, fota båtar, öar, vatten i rörelse.. ja du har ju nya motiv konstant. Plus att det rör på sig lagom fort, du hinner tänka att, det DÄR skall jag ta en bild på...

Här i Göteborg har vi Norra och Södra skärgården (Norr och syd om Vinga kan man säga). Till Södra går det småfärjor från Saltholmen som man pyntar med lokaltrafikens busskuponger. Man kan klä sig varmt, sitta på däck. Gå in och fika när det passar, en del båtar har fik med kaffe/bullar etc ombord.
Stockholms skärgård är ju många gånger större än GBG's, säkert finns det flera linjer som tar "lagom tid" för en rundtur.

Sommartid i GBG rekommenderas en tur till Vinga, Båt/färja från centrala GBG till Vinga går ut på morgonen, hem på em. På hemvägen ser man mycket säl...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-09 14:51

När vi har dåligt väder ute så testa att fotografera lite stilleben inomhus, gör en egen liten studio hemma och foto smågrejer eller detaljer av stora saker.

Kanske: Frukt & grönsaker, designade hemmaprylar exempelvis dina apple produkter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 22:37

Tack för alla tips! Kommer nog pröva dem alla tids nog, en del var ju lite årstidsberoende...

HDR-foto var kul, särskilt användbart när man vill ha en snygg himmel och motiv som inte bara är konturer samtidigt. Synd bara att det alla bilder vattenmärks i Photomatrix.

Måste även säga att en del filmer är helt fantastiska fotomässigt. Såg precis Dances With Wolves, helt sjukt snygga naturbilder. Även The New World imponerade på mig rätt rejält, framförallt naturbilderna.

Har ni några favoritfilmer, som sticker ut just på grund av fotot?

Det är två, tre saker som gör ett bra motiv: Vinkel, ljus och medvetenhet.

Vinkeln: Att bara fotografera pang på är sällan spännande, hitta en ny vinkel där motivets linjer gör bilden annorlunda. Förflytta dig själv, utforska ditt motiv, fundera över varifrån det ser bäst ut.

Ljus: Platt ljus kan förstöra vilken bild som helst, lite kontraster kan göra många bilder lite mer spännande. Lär dig använda skuggor och det naturliga ljuset, fundera över om du kan komma tillbaka en annan tid på dygnet och hur det då skulle se ut.

Medvetenhet: När man fotograferar människor finns det inget bättre än om fotografen lyckas få kontakt med sina porträtt. Se Herr Rytterfalks bilder här på forumet för utmärkta exempel hur mycket bättre det blir när fotografen har kontakt med sitt porträtt än om man försöker vara så lite i vägen som möjligt: Vimmelfotografering.. (tips och tricks).

Det finns givetvis mycket mer att tänka på, men erfarenhet säger att om man kan behärska de här tre generella punkterna kan man fotografera det mesta och få det bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 10:08

Grymt bra inlägg! Tror det kommer hjälpa mig riktigt mycket. Är sådana saker där jag hittills enbart haft känslan för vad som blir en bra bild att gå på, skitbra att få det strukturerat! Lägger till det i min foto-bibel!:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-19 10:48

Tidigare har jag gjort några sidhuvud-teman till olika hemsidor. Då rigga jag upp en mini-variant av en fotoataljé, med vitt papper som löpte på bordet och upp mot en vägg. Och sedan lite ljuskällor så det blev jämnt. Sen arrangerade jag olika grejor i "ataljén" och tog lite bilder. Dock hade jag ingen systemkamera, utan fick nöja mig med en kompaktkamera. Kan vara kul och intressant att experimentera med när det är t ex dåligt väder ute. Experimentera med olika typer av ljus/ljuskällor/ljusfärg, samt objekt av olika material.

Det kan vara inspirerande att fotografera även i dåligt väder. För samma miljö/motiv/objekt kan se helt annorlunda ut än när det är t ex klarblått och solsken. Jag kommer att testa att fotografera dag som natt, fint väder som dåligt, vinter som sommar. Det är visserligen tidskrävande. Men se det som säsongshobby året runt. I ur och skur.

Ja, jag har många idéer som jag kommer att ha nytta av snart, när jag införskaffat min första systemkamera.

Just nu stormar det över i princip hela landet. Ut och ta bilder !

Precis som ngn sa ovan så är oväder mycker bättre än väder

Och så finns det dåliga kläder.... köp bra kläder så du inte blir kall ute, då blir inget roligt och man vill bara hem istf att ta vara ute och fota...

1
Bevaka tråden