Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Substitut för GPS?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-10-15 13:47
Ursprungligen av wunderbaren:

Jag välkomnar mer forskning i detta, men hur menar du med extremt lätt? Google Maps i iPhone har knappast stöd för GPS just nu, utan det är nog en hel del jobb för att få det att funka.

Men det vore sweeeet med iPhone och GPS i bilen.

Det är faktiskt väldigt enkelt. Man kan få Google Maps att visa korrekt position om man för över koordinaterna, det har ju t ex Navizon gjort (även om Navizons koordinater ofta är fel). Den programvara som behövs är ett program som dels kan koppla upp sig till en extern GPS-enhet via Bluetooth och sedan ta positionen och skicka över till Google Maps. Det finns redan diverse standards för dessa kopplingar så det borde inte vara några större problem.

Det finns säkert programmeringskunniga personer som bättre kan förklara detta...

Ursprungligen av wolf:

Det är faktiskt väldigt enkelt. Man kan få Google Maps att visa korrekt position om man för över koordinaterna, det har ju t ex Navizon gjort (även om Navizons koordinater ofta är fel). Den programvara som behövs är ett program som dels kan koppla upp sig till en extern GPS-enhet via Bluetooth och sedan ta positionen och skicka över till Google Maps. Det finns redan diverse standards för dessa kopplingar så det borde inte vara några större problem.

Det finns säkert programmeringskunniga personer som bättre kan förklara detta...

Okej trevligt, även om inte Goole Maps är optimalt för det, en massa gator och vägar fattas ute på landet tex, och jag vet inte riktigt om det passar sig för att sitta och köra bil och kolla på Google Maps.

Skulle hellre se något liknande gränssnitt för bilden nedan, men det kanske kommer i nästa Google Maps för iPhone.

Jag är på jakt efter precis samma sak:

En mjukvara för iPhone som kommunicerar med en BlueTooth GPS dongle.

Det finns riktigt billiga GPS dongels på nätet som dessutom är otroligt små
och smidiga.

Det vore toppen om man kunde länka GoogleMaps med denna, men å andra
sidan vet jag inte om Google Maps måste vara online för att ladda hem kartorna?

Det är ju helt klart bättre om man INTE behöver ligga online hela tiden utan kan
använda GPS med eget kartmaterial. Det är inte så svårt att lägga in en helt vanlig
.jpg bild om så behövs, och sedan markera ut två eller tre kända punkter med någon
km mellanrum så kan mjukvaran kalibrera kartan.

VARFÖR har ingen gjort denna mjukvara för iPhone?? Det finns MASSOR för mobiltelefoner av alla olika slag. Min K510i kan köra GPS program med karta
och allt!

Ursprungligen av kebarb:

VARFÖR har ingen gjort denna mjukvara för iPhone?? Det finns MASSOR för mobiltelefoner av alla olika slag. Min K510i kan köra GPS program med karta
och allt!

Varför?

Troligen därför att Apple har släppts något SDK för native apps, utan bara web apps. Hur skulle det se ut som ett "riktigt" företag plötsligt började göra en massa program som krävade att man hackade telefonen.

tihi, wunderbaren, det skulle se fett kul ut HAHA

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-27 18:53

Inget nytt om detta?.. jag vill med ha GPS funktion i min iphone..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 22:56

"geohot" (hackern som blev känd för att låst upp den första iPhonen) håller på med en sådan lösning... så vi kan ju hålla tummarna att det dyker upp en sådan app så småning om

"My project for now is a GPS for the iPhone that uses triangluation from the cell phone towers. I believe the towers are public record and you can use an AT command to get signal strengh."

http://www.geohotblog.com/

Google har precis släppt funktionen till Google Maps som Beta.
Dyker säkert upp i nästa programuppdatering.

youTube
Slashdot
Appleinsider
Macrumors
C|net

Glömde bort Googles egna sida.
http://www.google.com/gmm/mylocation.html?hl=en

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-29 15:14

Jag har bilat till Spanien och tillbaka med en HTC P3600 (inbyggd GPS och Windows Mobile) med TomTom. Visst, ibland stämmer inte kartan, så att programmet vill lura dig att köra mot enkelriktat, men man får ju inte koppla ur hjärnan när man använder den. Själva GPS:en hittar ALLTID din position, så länge du befinner dig utomhus.
Körde även i USA (San Francisco och Los Angeles) med en Magellan-enhet, och där hittade jag inte ens fel på kartorna.
Gemensamt för de olika lösningarna (utom möjligen en lös BT-puck, som klarar 12 timmar), är att de drar ordentliget med batteri. Var beredd på att alltid ha enheten inkopplad på laddning.

Summering:
* GPS funkar klockrent, oavsett modell/telefon/osv. De är olika snabba, men hittar alltid din position.
* Programmen fungerar olika bra beroende på vilket du använder.
* Kartorna stämmer inte alltid. Använd helst även ögonen när du kör.
* Drar ström!

Nu är jag ingen skogsmulle och har därför inte behöv av kartor utanför vägnätet. Har inte testat.

PS. Längtar efter en GPS-lösning till iPhone. Tycker inte om att släpa med flera olika prylar i fickorna när jag ska ut. DS.

Bevaka tråden