Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone vs andra nya mobiler

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Chefen för AT&T sa ju idag att den inte kommer förrän nästa år - var nåt om att Apple inte ville släppa förrän man fått bättre batteritider...

Edit: Aah, och menade du Flash så hoppas vi Apple släpper på den rätt korkade policyn... Verkar som Jobs inte gillar Flash, han har i omgångar sagt att det är ett dåligt format. Undrar varför...

Ursprungligen av Farmfield:

Chefen för AT&T sa ju idag att den inte kommer förrän nästa år - var nåt om att Apple inte ville släppa förrän man fått bättre batteritider...

Edit: Aah, och menade du Flash så hoppas vi Apple släpper på den rätt korkade policyn... Verkar som Jobs inte gillar Flash, han har i omgångar sagt att det är ett dåligt format. Undrar varför...

Länk till det första påståendet?

Håller med Steve, Flash är skit. Kolla bara hur dåligt det har fungerat i Safari.

Flash är väl en ganska viktig sak som iPhone skall ha eftersom så många sajter använder sig av det. Hur dåligt man än tycker att det funkar. Hellre dåligt än inte alls. Tror att det är Adobe som surar och inte Apple...

Ursprungligen av newcastle:

Flash är väl en ganska viktig sak som iPhone skall ha eftersom så många sajter använder sig av det. Hur dåligt man än tycker att det funkar. Hellre dåligt än inte alls. Tror att det är Adobe som surar och inte Apple...

Gå in på http://videohamster.com/ipod och följ instruktioinerna.. Fungerar riktigt bra på de sidor som stöds..

Den sidan finns inte.

Ursprungligen av Pain Reaper:

Gå in på http://videohamster.com/ipod och följ instruktioinerna.. Fungerar riktigt bra på de sidor som stöds..

Ursprungligen av Zimmerman:

Den sidan finns inte.

Märkte det.. Så här skall adressen vara!

http://iphone.livebuster.com/#_home

Gå in på denna sida med er iPhone och följ instruktionerna.. Bussenkelt!

Någon som inte förstår? Säg till så fixar jag en liten guide!

Ursprungligen av Pain Reaper:

Märkte det.. Så här skall adressen vara!

Videohamster Livebuster

Gå in på denna sida med er iPhone och följ instruktionerna.. Bussenkelt!

Någon som inte förstår? Säg till så fixar jag en liten guide!

Ok, någon bad om en Guide, så här kommer den!

Ni öppnar upp sidan i Safari på er iPhone.
Sen klickar ni på "How To".
Nu skall ni spara sidan ni kom till som ett bokmärke i er iPhone genom att klicka på "+" i mitten längst ner på skärmen.

Efter ni sparat sidan går ni till era bokmärken och klickar på "Edit" (nere till vänster) och väljer det bokmärke ni precis sparade.
Döp det till vad ni känner för, jag döpte det till "Flash Player" får enkelhets skull..
Nu klickar ni in er så att ni kan ändra i själva adressfältet..

Gå nu helt till början av texten (http://iphone.live....)
Nu till den viktigaste delen!
Adressen ni har ser ut så här:

http://iphone.livebuster.com/#_JavaScript:win...

Det som nu skall göras är att ni ska helt enkelt ta bort det som stå i början..

Radera: h t t p : / / i p h o n e . l i v e b u s t e r . c o m / # _

Ert bokmärke ska nu börja med:

JavaScript:window.location.href

Spara!!!

Nu är det klart! När ni är inne på en sida som stöds så klickar ni bara på videon ni vill se och låter sidan ladda. När det är klart klickar ni bara på era bokmärken och väljer ovanstående bokmärke så löser sig resten av sig själv!

Registrera er så kan ni se hela videon! Det går fort och enkelt att registrera sig, bara några knapptryck..

Hoppas guiden är till hjälp!

Jag läste det här. Om det stämmer vet jag såklart inte.

Och att Flash funkar dåligt med Safari säger väl mer om Safari än om Flash, hehe... Jag personligen föredrar Firefox och senaste FF3 från firefoxmac.furbism.com fungerar kanoners - också med Flash...

Hör att många ogillar Flash men fattar inte varför. Ok, det suger ju med alla Flash-annonser o.s.v. men min son spelar en massa Flash-spel som verkar fungera kanon - och det finns inget annat format som erbjuder samma sak. M$ nya "flashdödare" lär väl inte heller fungera i Safari förresten...

Newcastle, varför skulle Adobe sura? Dom vill väl såklart att alla skall ha tillgång till Flash-player eftersom dom säljer utvecklingsprogrammet Flash..? Det är ju där pengarna finns s.a.s...

Ursprungligen av Farmfield:

J

Newcastle, varför skulle Adobe sura? Dom vill väl såklart att alla skall ha tillgång till Flash-player eftersom dom säljer utvecklingsprogrammet Flash..? Det är ju där pengarna finns s.a.s...

Bara en känsla jag har att Adobe och Apple inte är de bästa vänner. Tog lång tid för CS3 att komma ut och det var längesen någon av dem uttalade sig om den andra. Apple börjar ju göra program som direkt konkurrerar med Adobe (som Aperture och Final Cut).

Har heller inga problem med Flash fast jag använder Safari...

Ursprungligen av Farmfield:

M$ nya "flashdödare" lär väl inte heller fungera i Safari förresten...

Får citera dej igen...

Microsoft kommer väl aldrig att göra någon dödare mot något program? Microsoft Flash kommer väl att vara som Powerpoint som är helt värdelöst att använda. Ingen hit enligt mej...

Adobe gjorde ju ett försök att "döda" Flash med "vad det nu hette", men det gick ju inte så bra. Istället så köpte dom Macromedia. Dödade Macromedia istället alltså.

Ursprungligen av newcastle:

Bara en känsla jag har att Adobe och Apple inte är de bästa vänner. Tog lång tid för CS3 att komma ut och det var längesen någon av dem uttalade sig om den andra. Apple börjar ju göra program som direkt konkurrerar med Adobe (som Aperture och Final Cut).

Nä, det ligger nåt i det, fast å andra sidan får man ju leva med konkurrens fast Apple's egna produkter sätter ju ribban högt - vilket iof är bra för konsumenterna...

Tror du inte grejen med det försenade CS3 lite låg i övergången till Intel, matchar väl i tid tror jag...

Ursprungligen av newcastle:

Microsoft kommer väl aldrig att göra någon dödare mot något program? Microsoft Flash kommer väl att vara som Powerpoint som är helt värdelöst att använda. Ingen hit enligt mej...

Vi får väl se, M$ har ju lyckats ta sig in på dom svåraste av marknader innan, dock ser jag inte riktigt nyttan av att springa efter Flash, såna pengar kan det väl inte vara i utvecklingsprogrammen som hälften av utvecklarna piratkopierar ändå...

Ursprungligen av newcastle:

Adobe gjorde ju ett försök att "döda" Flash med "vad det nu hette", men det gick ju inte så bra. Istället så köpte dom Macromedia. Dödade Macromedia istället alltså.

Just det, dom hade nån grej där ja... Nä Macromedia var tidigt ute med Director som jag jobbade ett par år med, Flash var ju betydligt modernare dock... Nu kommer det ju ett upphottat Director igen, skall bli intressant att se vad det betyder för webapplikationer och online-spel...

Dock tror jag Apple får ge vika åt Flash på iPhone till slut ändå, det är ju kunderna som bestämmer även om Apple kan ta sin tid på sig att erkänna det... xD

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-03-14 15:59

Som alla säger är det ju va man vill ha som spelar roll. 3G och mms är inte något som alla behöver... Något jag dock tycker e sjukt e att man inte kan skicka filer med bluetooth men apple vill väl att allt ska komma från dom, precis som ringsignaler etc. Sånt som gör att jag skulle vilja byta min iphone mot nåt annat men annar man väl nöjd:P

Ursprungligen av yekko:

Som alla säger är det ju va man vill ha som spelar roll. 3G och mms är inte något som alla behöver... Något jag dock tycker e sjukt e att man inte kan skicka filer med bluetooth men apple vill väl att allt ska komma från dom, precis som ringsignaler etc. Sånt som gör att jag skulle vilja byta min iphone mot nåt annat men annar man väl nöjd:P

3G skulle inte endå inte finnas från usa . 3G finns inte i usa .. så det är rätt självklart. det kommer ju en 3G verision hit för att sverige använder sig av det.

Ursprungligen av doggenikke:

3G skulle inte endå inte finnas från usa . 3G finns inte i usa .. så det är rätt självklart. det kommer ju en 3G verision hit för att sverige använder sig av det.

Ehh! 3G finns visst i USA. AT&T har ett 3G nät.
http://www.wireless.att.com/learn/why/technology/3g-umts.jsp

Ursprungligen av yekko:

Som alla säger är det ju va man vill ha som spelar roll. 3G och mms är inte något som alla behöver... Något jag dock tycker e sjukt e att man inte kan skicka filer med bluetooth men apple vill väl att allt ska komma från dom, precis som ringsignaler etc. Sånt som gör att jag skulle vilja byta min iphone mot nåt annat men annars man väl nöjd:P

Ja hur är det, har den Blåtand? ...fast låst till tillbehör då alltså..?

Och den kan inte skicka och/eller ta emot mms heller..? Nä men det där är väl nåt som kommer, dom kan ju inte ignorera sånt som folk vill ha... Eller, jo, hehe, det kan dom ju, men det där löser dom säkert snart...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-15 12:08
Ursprungligen av Farmfield:

Ja hur är det, har den Blåtand? ...fast låst till tillbehör då alltså..?

Och den kan inte skicka och/eller ta emot mms heller..? Nä men det där är väl nåt som kommer, dom kan ju inte ignorera sånt som folk vill ha... Eller, jo, hehe, det kan dom ju, men det där löser dom säkert snart...

Japp, den har BT, men med enbart headset-profil (att ingen har gjort något åt det ännu?).
MMS går att få igång med tredjepartsprogram (SwirlyMMS), även om mottagandet är en aning "krångligt".

Ursprungligen av kenjon:

Japp, den har BT, men med enbart headset-profil (att ingen har gjort något åt det ännu?).
MMS går att få igång med tredjepartsprogram (SwirlyMMS), även om mottagandet är en aning "krångligt".

Ja att det finns såpass mkt iPhone/iPod Touch applikationer trots att det inte funnits nåt SDK är rätt imponerande men tänk nu när det finns ett utvecklingspaket med dokumentation, hehe, programmerarna kommer kunna göra vad som helst...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-15 12:23
Ursprungligen av Farmfield:

Ja att det finns såpass mkt iPhone/iPod Touch applikationer trots att det inte funnits nåt SDK är rätt imponerande men tänk nu när det finns ett utvecklingspaket med dokumentation, hehe, programmerarna kommer kunna göra vad som helst...

Nästan..... vissa av hårdvarugrejorna finns tydligen inte med i SDK, ändå säger Apple att de använder samma SDK själva....?

undrar hur då IPhone kan funka med AT&T ? när det är ett 3G kort. då tycker jag att det ska fungera med 3 här också ? eller ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-14 16:43
Ursprungligen av doggenikke:

undrar hur då IPhone kan funka med AT&T ? när det är ett 3G kort. då tycker jag att det ska fungera med 3 här också ? eller ?

Nej, 3G finns inte i iPhone idag. AT&T håller på att bygga ut ett nät med 3G vilket gör att vi får nytta av en iPhone med 3G längre fram. De skulle knappast göra en speciell modell med 3G bara för oss....

Ursprungligen av kenjon:

Nej, 3G finns inte i iPhone idag. AT&T håller på att bygga ut ett nät med 3G vilket gör att vi får nytta av en iPhone med 3G längre fram. De skulle knappast göra en speciell modell med 3G bara för oss....

vet att inte 3g finns idag .. men den kommer ju till svergie å då äre 3g i , jag tyckte bara attdet va lite lurigt .. för en del har sakt att USA inte har 3G !

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-15 12:07
Ursprungligen av doggenikke:

vet att inte 3g finns idag .. men den kommer ju till svergie å då äre 3g i , jag tyckte bara attdet va lite lurigt .. för en del har sakt att USA inte har 3G !

Vi VET inget direkt, men vi tror att den kommer att ha 3G då.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-14 16:59
Ursprungligen av doggenikke:

undrar hur då IPhone kan funka med AT&T ? när det är ett 3G kort. då tycker jag att det ska fungera med 3 här också ? eller ?

Att det sitter ett 3G-kort i iPhone när du köper den, betyder inte att den fungerar på 3G-nät. Den tuggar ju GSM på Telias 3G-kort i Sverige.

Sen kunde du väl räkna ut att AT&T kör även 3G när de kör med 3G-kort?

Ursprungligen av doggenikke:

undrar hur då IPhone kan funka med AT&T ? när det är ett 3G kort. då tycker jag att det ska fungera med 3 här också ? eller ?

Bara för att ett SIM-kort är 3G-kompatibelt så behöver det inte enbart använda sig av 3G-nätet.. Vet flera som använder sina 3G-kort från Comviq i sina iPhones utan problem, det använder helt enkelt bara inte just 3G-funktionen på kortet..

Bara för att en bil har 500 hästkrafter och en topphastighet på 300 km/h så kan man ju inte alltid utnyttja det, en del vägar är ju kurviga och av grus och gropar och inte byggda för just den biltypen;)

En post jag skrev i ett annat forum för en tid sedan som även rör ämnet i denna tråd..

Ursprungligen av phindus:

Skall ni jämföra batteritid så gör det med andra smartphones, så blir det mer rättvist.

Ursprungligen av draags:

Men om du tittar på likvärdiga telefoner ser du att även dessa dras med dålig batteritid.

Har nu jämfört med följande Smartphones:

Nokia (6680, N70 o N95)
Sony Ericsson (P990i & P1i)
Qtek (8300, 8310 och 9100)
HTC ( TyTN 2, S730 o Touch Cruise)
HP (iPAQ 514 Voice Messenger)

Visst, vissa av dom var ju lite sämre än t.ex. SE K800i o liknande mobiler, men dom är ändå enligt min mening bra mycket bättre än iPhone när det gäller 3G-täckning och batteritid..

*3 polare hjälpte mig med testerna då ja inte orkade knata runt med alla dessa mobiler på mig.. Mobilerna testades under 2 dagar och användes snarlikt med varandra (så fort vi gjorde något med en så gjorde vi det även med de andra)
Apple iPhone 3G var den enda vi behövde ladda på dessa 2 dagar (48 timmar)..

Jag vet att iPhones problem med stor sannolikhet beror på den fjuttiga antennen Apple satte in i den för 3G-mottagningen.. Som "bbus" skrev oxå..

Ursprungligen av bbus:

Dålig täckning och batteritid hänger dessutom ihop. Jag har en SE k810 med 3G aktiverat. Inga problem med batteritiden utom när jag är hemma. Där är nämligen 3G-täckningen usel, vilket innebär att telefonen hela tiden ligger och söker efter en 3G-signal av tillräckligt bra kvalitet utan att lyckas. Batteriet laddar då ur på nolltid.

Om iPhone 3G har problem med täckning så är det inte otroligt att batteritiden påverkas negativt i analogi med exemplet ovan.

Och återigen!
Jag älskar min iPhone 3G (med Comviq) och är ingen "iPhone-hatare"..
Trots dess "små" brister kommer jag nog ha en Apple iPhone ett bra tag till!

Och för att besvara frågan:

"Vart har du/ni fått tag i alla dessa mobiler?"

-Jag, liksom mina polare som hjälpte mig, är prylgalna och har mer än en mobil liggandes i garderoben i sina kartonger då vi hela tiden skaffar nya (oftare än vi säljer de gamla)..

Ursprungligen av Pain Reaper:

*3 polare hjälpte mig med testerna då ja inte orkade knata runt med alla dessa mobiler på mig.. Mobilerna testades under 2 dagar och användes snarlikt med varandra (så fort vi gjorde något med en så gjorde vi det även med de andra)
Apple iPhone 3G var den enda vi behövde ladda på dessa 2 dagar (48 timmar)..

O.T.

Lever ni i symbios med varandra?

Är väldigt imponerad över den synkronisering och kommunikations logistik ni tre vänner har.

Den kunskapen skulle du kunna tjäna pengar.

Ursprungligen av draags:

O.T.

Lever ni i symbios med varandra?

Är väldigt imponerad över den synkronisering och kommunikations logistik ni tre vänner har.

Den kunskapen skulle du kunna tjäna pengar.

Vet inte hur du har det, men jag har inga problem att hålla kontakten med mina vänner.. Framför allt inte 2 stycken som är lika prylgalna som jag.. Hur svårt är det på en skala att umgås med 2 av sina polare en helg..? Har du aldrig slaggat över hos en polare förut..? Vi tog oss helt enkelt tid att göra detta test en helg, mest för vår egen nyfikenhets skull, men också för att kunna dela med av tex här på 99..

(Detta är inte illa menat till dig, även om det kan tolkas så av mitt skrivsätt)

Ursprungligen av Pain Reaper:

Vet inte hur du har det, men jag har inga problem att hålla kontakten med mina vänner.. Framför allt inte 2 stycken som är lika prylgalna som jag.. Hur svårt är det på en skala att umgås med 2 av sina polare en helg..? Har du aldrig slaggat över hos en polare förut..? Vi tog oss helt enkelt tid att göra detta test en helg, mest för vår egen nyfikenhets skull, men också för att kunna dela med av tex här på 99..

(Detta är inte illa menat till dig, även om det kan tolkas så av mitt skrivsätt)

Jag tar det inte så Pain Reaper.

Visst kan man umgås med sina vänner över en helg och göra ett test som du säger. Är något äldre än dig och därför blir den typen av umgänge mer sällsynt.

Men nu har jag fått mitt svar.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-25 19:00
Ursprungligen av Pain Reaper:

*3 polare hjälpte mig med testerna då ja inte orkade knata runt med alla dessa mobiler på mig.. Mobilerna testades under 2 dagar och användes snarlikt med varandra (så fort vi gjorde något med en så gjorde vi det även med de andra)
Apple iPhone 3G var den enda vi behövde ladda på dessa 2 dagar (48 timmar)..

Detta test säger ingeting om vilken mobil som är bäst vad gäller batteriet. Du har ingen aning om vilka tjänster som varit i gång och vad som tagit mest batteri. Det går inte att dra några slutsatser av ett så ovetenskapligt test som detta.

Visst du kanske blev tvungen att ladda iPhonen före de andra, men vad har den utfört för operationer i förhållande till de andra etc osv.

Ursprungligen av MatsOlov:

Detta test säger ingeting om vilken mobil som är bäst vad gäller batteriet. Du har ingen aning om vilka tjänster som varit i gång och vad som tagit mest batteri. Det går inte att dra några slutsatser av ett så ovetenskapligt test som detta.

Visst du kanske blev tvungen att ladda iPhonen före de andra, men vad har den utfört för operationer i förhållande till de andra etc osv.

Har du ens läst vad jag har skrivit?
Som jag skrev så gjorde vi samma sak med alla mobilerna om vi gjorde något med en.. Vi hade 3G aktiverat på alla mobiler tex.
Fanns en funktion på en som inte fanns på någon annan, stängde vi av den på den som hade den funktionen, eller använde en som vi visste påverkade den andra mobilen snarlikt.. Självklart var inte detta någon "test certifierat av stjärnfysiker och raketforskare" utan bara ett kul test för att jämföra skillnaden mellan olika mobiler..
Sen vet jag iaf av egen erfarenhet med bl.a. Qtek, HTC, Nokia och SE att deras mobiler har bättre batteritid (JA, jag menar nyare modeller).. Men skulle jag byta min iPhone 3G mot någon annan mobil trots iPhones många brister..? Nej! Jag älskar min iPhone! (trots att den har den sämsta batteritiden av alla de mobiler jag haft/testat i mitt liv)

Bevaka tråden