Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lika som bär-logotyper

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-17 22:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
Vad är det då för "typsniss" gällande Forbo och TV-Lasse?

Vet inte om det var det du var ute och for efter, men jag tycker forbo och diggiloo liknar typsnittet bauhaus demi fast en lite modifierat.

/arvid

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-10-17 22:32

Man kan väl säga både det ena och det andra om design.
Lunds universitet fick ju för sig att byta logga för något år sedan. Resultatet blev den gamla loggan stiliserad i glättiga färger. Det kostade 2 miljoner. På något vis kändes det inte riktigt värt pengarna. Min far anlitade en designfirma i Malmö till att designa deras websida. 75000:- senare hade de in logotyp på en blå bakgrund med 7 meny-knappar till vänster. Då hade min far fått nog och lade ner

Visst kan det vara effektivt med loggabyte men många gånger känns det som att det tillhör "standardpaketet för en ny chef":
Sparka x% av arbetsstyrkan, minska servicen (utgifterna) och skaffa en ny logga.
Annars kan man ju skaffa en ny logga för att dölja att det är samma skit under

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Atari-loggan är ju lite lik Stockholms läns landstings logga, den så kallade stubben.

Klädmärket "we" har en logga som är väldigt lik Atari, oförskämt.
ATARI rules!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-18 23:35

En upprepning av någonting självklart här på 99mac:

Eftersom vi inte sysslar med personliga påhopp här på 99mac så blir jag som ytterst ansvarig moderator att ta bort dessa onödiga "felsteg" i förekommande fall...Försök var mer konstruktiv i kritiken så vinner ni respekt av alla här!

(Om någon har ev. synpunkter på vårt modererande så är ni välkomna att skriva ett mail till någon av oss så kan vi kanske ge svar på era frågor...)

Vänliga Hälsningar
Clavius
Moderator 99mac

  • Oregistrerad
  • 2002-10-21 19:46

Ingen som reagerat på.

Sekvencia

Och

Pepsi

Man kan ju undra om "dessa" logotype-skapare blir påkomna för sina plagiat!? Fan vad irriterad jag blir...

  • Medlem
  • 2002-10-24 10:40

Vad säger Ni om dessa?

Coop Forum Norden

Tidningen Coop
Formgivaren heter Bob Noorda och gjorde denna loggan för den italienska tidningen för ett bra tag sedan.

Mailade till Prv och frågade hur det kunde gå igenom EU:s krav för Varumärkes reg. Detta resulterade med att Coop Forum i Norge bytte namn. Vad hände??? Varför bytte de inte i övriga Norden?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: /D:
Vad säger Ni om dessa?

Coop Forum Norden

Tidningen Coop
Formgivaren heter Bob Noorda och gjorde denna loggan för den italienska tidningen för ett bra tag sedan.

Mailade till Prv och frågade hur det kunde gå igenom EU:s krav för Varumärkes reg. Detta resulterade med att Coop Forum i Norge bytte namn. Vad hände??? Varför bytte de inte i övriga Norden?

Fet plagiat.

  • Medlem
  • 2002-10-24 11:02

Läste även i CapNDesign (kommer ej ihåg vilket nr) att Coop Forum Norden va SÅ nöjda med loggan. Det tog reklambyrån 6 månader att skapa profilen.

Hur då? Varför tog det 6 månader att "skapa" något som man har tagit?
Coop Forum Norden vägrar att kommentera saken att de har "tagit" en annans logotyp.

Förresten "punkterna" i loggan är tagen från ett Sthlms företaget!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-24 22:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: /D:
snip

Förresten "punkterna" i loggan är tagen från ett Sthlms företaget!

Vilket? Nu blir jag nyfiken!

/arvid

  • Medlem
  • 2002-10-25 06:55

Kommer inte på namnet för tillfället men snart... Hoppas kunna hitta en källa inom en snar framtid!

thevil...
Det var värst vad du blev upprörd!? Jag såg bara det hela som en rolig grej, eftersom en av mina designklasser hade suttit och rågarvat åt logg... eh.. symbolen bara några dagar tidigare:D

Sorry, jag skulle ha svarat tidigare, men har faktiskt inte sett ditt inlägg förrän nu... kollar för sällan ev reaktioner på mina inlägg. Kul att se att det engagerade

Jadå, Javier M var det, även solen har sina fläckar tydligen, hade lite bråttom där, för det var liksom inte huvudpunkten...
Jadå, jag var lite slarvig i ordvalet, men det kändes inte så viktigt att använda "partisymbolen" eller något liknande, eftersom det liksom inte var huvudpunkten. Det heller.
Nädå, det är inte clipart, det är teckensnittet Carnati, lite ändrat i Illustrator.
(Tack för reklamen förresten... men jag har redan så mycket jobb att det räcker)

Å vad tyckte du om innehållet i inlägget då?
Visst är det en aaaaaning olämpligt att använda former som så direkt kan associeras till negativa värderingar? (Oops... där hade jag en aning, en lång en...)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:
thevil...
Det var värst vad du blev upprörd!? Jag såg bara det hela som en rolig grej, eftersom en av mina designklasser hade suttit och rågarvat åt logg... eh.. symbolen bara några dagar tidigare:D

Sorry, jag skulle ha svarat tidigare, men har faktiskt inte sett ditt inlägg förrän nu... kollar för sällan ev reaktioner på mina inlägg. Kul att se att det engagerade

Jadå, Javier M var det, även solen har sina fläckar tydligen, hade lite bråttom där, för det var liksom inte huvudpunkten...
Jadå, jag var lite slarvig i ordvalet, men det kändes inte så viktigt att använda "partisymbolen" eller något liknande, eftersom det liksom inte var huvudpunkten. Det heller.
Nädå, det är inte clipart, det är teckensnittet Carnati, lite ändrat i Illustrator.
(Tack för reklamen förresten... men jag har redan så mycket jobb att det räcker)

Å vad tyckte du om innehållet i inlägget då?
Visst är det en aaaaaning olämpligt att använda former som så direkt kan associeras till negativa värderingar? (Oops... där hade jag en aning, en lång en...)

Jag blev irriterad för att det blev en massa snack som inte stämde (IMHO). Några inlägg senare bad jag om ursäkt.

Förtydligande:Ursäkta att jag skrev så dumt.

Diskuterar gärna dina tankar angående negativa associationer till symboler/logotyper, men vi kan väl starta en ny tråd för detta?

Tror inte att det alltid är frågan om plagiat. Formgivare är ju samma slags personligheter och tar intryck från ungefär samma saker, läser samma böcker, ser på samma filmer, har maccar osv. är i grund och botten likadana och då händer det väl att de tänker ungefär likadant. Har själv suttit och skissat på saker och helt plötsligt har man sett ngt nästan exakt likadant på stan och man tänker oj - nu måste jag börja om. Man är inte så jävla unik som man gärna tror.

Bevaka tråden