Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använd iPhone som 3G-dongel!

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-08-01 21:36

netshare är visst upplagt på appstore igen. Någon som hunnit ladda ner och provat?

Ursprungligen av Spooky:

netshare är visst upplagt på appstore igen. Någon som hunnit ladda ner och provat?

Jag har just provat utan att lyckas få det att klicka med min macbook med leopard. Kan dock mycket väl vara användarrelaterat, men det verkar krävas endel pillande för att ställa in det. Ska fortsätta försöka. Återkommer...

Nu ger jag upp. I alla fall till jag fått höra att någon annan fått det att funka.

jag har också köpt detta program (kostar 75 kr, men grymt värt om man får det att fungera - hejdå till externa USB-dongel osv!), men jag lyckas inte få igång det. Har angivet IP-adressen under TCP/IP på nätverket som jag tidigare skapat, ett såkallat dator-till-dator nätverk (adhoc), sedan anger jag den andra IP-adressen under Proxy (SOCKS) och samma IP-adress skriver jag in under Statics(eller vad det heter) på Iphonne under WIFI-sektionen - jag befinner mig hela tiden i nätverket som jag har skapat sedan tidigare. Sedan skall det bara vara att starta programmet och trycka igång en sida i Safari, men det går inte. Ibland laddar den hem några några kilobytes, men så fryser den till och ingenting mer händer - då blir undertecknad tvungen att hålla in den övre knappen, för att överhuvudtaget få igång telefonen igen. Vet inte riktigt vart felet ligger. Har försökt med alla möjliga lösningar snart i en timme, men det går bara inte. Surt.

Om någon har en lösning på detta problem får ni gärna hojta till med den här i tråden eller via ett PM, alternativ skriva en egen guide på svenska (!) som förklarar hur X och Y fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 23:11
Ursprungligen av ratorinak1:

Om någon har en lösning på detta problem får ni gärna hojta till med den här i tråden eller via ett PM, alternativ skriva en egen guide på svenska (!) som förklarar hur X och Y fungerar.

Hear hear

Lyckats...

Sitter här klockan 00.45 i Luleå och skriver detta via en 831 kbit/s förbindelse via NetShare och Safari... Det är väl inte helt optimalt när jag har en 100 Mbit lina som jag kan använda istället:)

Ska försöka göra en beskrivning lite senare men... tricket var att se till att AirPort låg först i listan över nätverksadaptrar.

--jalle

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-02 00:53

Lyckans dig... Vi väntar med spänning på guiden!

Jag har också fått NetShare att fungera, det är detta inlägg ett bevis för. Men det beter sig lite ostadigt för mig. Jag har aldrig använt en 3G-dongel till min MacBook så jag har inte så mycket att jämföra med (förutom wifi då).
Skriver jag in en webadress så är det segt i början och sedan "rasslar det till". 112 Kb/s ner har jag maxat i hitills med god 3G täckning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-02 09:23

Det verkar som om de tagit bort Netshare igen? Hittar det inte längre i app store...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-02 09:29

Ja, det verkar som om den kommer och går i AppStore. Just i skrivande stund är den borta.

Jaså det kommer och går i App Store? Jag har titta två gånger och inget Netshare.
Detta är verkligen något som man bara måste ha!

Det finns i den amerikanska Appstore, jag får fram den när jag söker på "NetShare".
Dock kan jag inte kika på info om den, men jag kan klicka på "BUY APP", vågar man göra det?
EDIT: Gick inget vidare, testade, sedan bara försvann det.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-08-02 09:38

jag vill ha det nu inte vänta bläää

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-02 10:16

Netshare verkar vara borta nu. Igår kväll gick det att ladda ner. Appleinsider har skrivit en guide hur man får netshare att fungera.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-02 10:52

hoppas att det togs bort pga dålig användarvänlighet och inte för att operatörerna fick panik.

Fan vad safari kraschar i iPhone btw, tredje försöket jag skriver detta inlägg nu.

Netshare försvann igen alltså? Vilken tur att jag hann ladda ner det innan det försvann. Hoppas att Apple reder ut det hela och tillåter programmet för det är onekligen en riktigt smidig lösning att kunna surfa på datorn via iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-02 11:32

Men enligt macrumors så är det bara surfning som funkar med netshare? Inte mail osv, känns som en halvdan lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-02 12:21

Jag försökte kolla på NetShare via http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=286541579&mt=8 (2 augusti, 12-tiden) som John Gruber länkade till, men fick följande svar

"The item you've requested is not currently available in the swedish Store". Betyder det att den är helt borttagen igen, eller som det låter, att den bara är tillgänglig i den amerikanska App store?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-02 12:30
Ursprungligen av arru:

Jag försökte kolla på NetShare via http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=286541579&mt=8 (2 augusti, 12-tiden) som John Gruber länkade till, men fick följande svar

"The item you've requested is not currently available in the swedish Store". Betyder det att den är helt borttagen igen, eller som det låter, att den bara är tillgänglig i den amerikanska App store?

Nej den är borta. Jag provade precis att klicka på länken medan jag var inloggad i US iTunes kontot och fick samma svar fast då USA Store på slutet.

//Rob

Den är helt enkelt borttagen helt av Apple, men fanns nog aldrig i Svenska App Store. Hoppas verkligen, verkligen att Apple tagit ner den pga bristande användarvänlighet och inte pga operatörers klagan.

Ursprungligen av henkebarn:

Den är helt enkelt borttagen helt av Apple, men fanns nog aldrig i Svenska App Store. Hoppas verkligen, verkligen att Apple tagit ner den pga bristande användarvänlighet och inte pga operatörers klagan.

jo, visst fanns programmet i den svenska Appstoren under gårdagens kväll. Lyckades själv köpa det, då jag nästan anade att det skulle försvinna igen, för 75 kr som jag tycker är en liten summa pengar för ett program med denna potential.

Men antagligen lär programmet dyka upp ganska snart igen, där de skriver i sin "info-ruta" att det är upp till var och en att kolla sig för med sin operatör vad som är OK, typ, och att de inte tar ansvar för något. Eller så lanserar Apple ett eget program som bygger på samma typ av tjänst - är ju en grym idé i vilket fall. Konstigt att det inte fanns med från scratch.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-02 15:12

Den fanns på svenska app store igår kväll. Tvekade lite och sedan försvann den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-02 16:01

Det ska vara tillbaka på den amerikanska nu, och det finns att hitta erm, utanför AppStore. Så det kommer nog tillbaka snart

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-02 16:22

Grejen är ju varför Apple plockade bort PAN-stödet i telefonen. Om man bara vore lite mer driftig skulle man porta en av Linux bluetooth-stackar till Mac OS X och vips skulle man få fullt stöd ljud, data och hela konkarongen.

Hmm, i min amerikanska shop är det borta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-02 20:36

Läste i DN idag att det enda segment som ökar är abonnemangen för mobilt bredband. Gissar att Telia mfl inte är så förtjusta i lösningar typ Netshare...

Ursprungligen av Axel von Matern:

Läste i DN idag att det enda segment som ökar är abonnemangen för mobilt bredband. Gissar att Telia mfl inte är så förtjusta i lösningar typ Netshare...

Det är ju trots allt något man redan kan göra med de flesta andra telefonerna.

Förutom inlägget ovan som jag skrev (finns det kvar nu?) kan man om man jailbrakat sin 2.0:a använda sin telefon som dongel på andra sätt. Sök här i detta forum eller på google: iphone 3g tether, så hittar ni snart en fin guide.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-02 22:59

Svantet: Att uppmana till piratkopiering är förbjudet på detta forum.

Edit: Vill du diskutera detta så går det bra i denna tråden: http://www.99.se/feedback/74401-ver-forumregler-moderation.html

Inte här, det är OT.

Senast redigerat 2008-08-03 01:42
Bevaka tråden