Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Special Event" 2008-09-08

Tråden skapades och har fått 327 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-09 23:48

Ok jag fattar att det inte är möjligt att lista alla produkter som inte fungerar, men att en länk från ipod tillbehör inte tar upp kompabilitet med iphone kan ju vara naturligt om produkten även finns med som tillbehör till iphone.

Hur som helst borde ju funktionalitet utöver microfon signal i samma kabel styras av mjukvara, man kan ju hoppas att den finns i 2.1.

Ursprungligen av Fred!:

Hur som helst borde ju funktionalitet utöver microfon signal i samma kabel styras av mjukvara, man kan ju hoppas att den finns i 2.1.

Jo, det är något flera andra spekulerat i på nätet har jag sett. Men jag har inte sett någon som fått det bekräftat ännu.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-09-10 00:08

Börjar ångra mig om det jag sa om nanon! väldigt imponerad!

Eventet ligger nu uppe på denna adress Apple - September 2008 Special Event

Ursprungligen av monophonic:

Eventet ligger nu uppe på denna adress Apple - September 2008 Special Event

Finns även i Podcasten, Apple Keynotes nu.

Ursprungligen av Doktor G:

Provade en Touch häromsistens. Fin pryl, men knappt användbar.

Oj, jag som tycker den är ett underverk ! Brukar kolla på riktiga filmer i den som är nedladdade från amerikanska iTunes. Tycker bildskärmen räcker . Touchen är det närmaste minidator man kan komma (och då sitter jag ändå och skriver på en Asus Eee900 just nu, på tåget till Malmö).

Senast redigerat 2008-09-10 08:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 00:21

Nej fast om en ledare innehåller mer än en signal så måste det väl vara så eller?

Kom på en anledning till att headsetet inte borde fungera med iphone, det finns ingen möjlighet att svara eller avsluta samtal på sladden. Som det verkar finns ju volym up,ned och en pad som man hoppar fram eller bak med.

Senast redigerat 2008-09-10 07:27
  • Oregistrerad
  • 2008-09-10 02:11

Apple fokuserar för mycket på musiken. Ge mig en Mac Midi med Quad Core, utbytbart grafikkort med mera.
Provade en Touch häromsistens. Fin pryl, men knappt användbar. Skärmen är för liten för att se film på och jag har då aldrig kommit på att "nu skulle det vara kul att söka på Youtube" när jag har varit borta från datorn där hemma.
Min iPod G4 får duga några år till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-10 08:36
Ursprungligen av Doktor G:

Apple fokuserar för mycket på musiken. Ge mig en Mac Midi med Quad Core, utbytbart grafikkort med mera.
Provade en Touch häromsistens. Fin pryl, men knappt användbar. Skärmen är för liten för att se film på och jag har då aldrig kommit på att "nu skulle det vara kul att söka på Youtube" när jag har varit borta från datorn där hemma.
Min iPod G4 får duga några år till.

Håller med. Jag tror mitt användande av min iMac kontra min iPod är ca 20:1. Mer macar åt folket! Men marknaden och marginalerna är väl större på iPod/iPhone-sidan...
Undra om Apple ska haka på NetBook-trenden nån gång (typ Asus Eee) med 10" skärm och pris under 5000 kr. MBA är ju fin men dyyyyr...

Ursprungligen av DaWolf:

Undra om Apple ska haka på NetBook-trenden nån gång (typ Asus Eee) med 10" skärm och pris under 5000 kr. MBA är ju fin men dyyyyr...

Det är en vild gissning men jag är rätt övertygad om att Apple jobbar på något liknande men i mer Apple anda och inte enbart ett krympt OSX.

Men med tanke på de problem Apple haft den senaste tiden tror jag de lugnar sig.

Kanske vi får se något liknande i Januari.

Lika underhållande varje gång

Massor med rykten och stora förväntningar men det slutar som alltid, med att Apple presenterar en tummetott med orden "really, really nice", "very nice" och "nice".

Är det någon av er som på fullt allvar tyckte att det som presenterades var något speciellt ?

Ursprungligen av Pellib:

Massor med rykten och stora förväntningar men det slutar som alltid, med att Apple presenterar en tummetott med orden "really, really nice", "very nice" och "nice".

Är det någon av er som på fullt allvar tyckte att det som presenterades var något speciellt ?

Nej, som jag nämnt i tidigare trådar så tror jag bara det här var ett sätt att underhålla publiken. Kan tänka mig att iPhone har tagit en jävla massa tid. Att designa en ny nano med shake 2 shuffle funktion var väl så mkt dom hann lägga ner. jag menar iTunes med genius, det känns bara som en upphottad variant av ministore. Den hänvisar ju inte till liknande musik på min dator, utan musik jag MISSAT (hör och häpna).

Nästa event tror jag på MB och MBP, men inte för än i januari. Man kan räkna på genomsnittlig tid för updates osv. hur mkt man vill. Men i det här fallet har dom tappat mkt kreativ tid till iPhone.

Ursprungligen av Doktor G:

Apple fokuserar för mycket på musiken. Ge mig en Mac Midi med Quad Core, utbytbart grafikkort med mera.

Apple håller ett årligt iPod-event i september, är det för mycket fokus på musik?

Jag har svårt att tro att Apple givit Mac-divisionen inom företaget ledigt bara för att företaget utåt presenterar nya iPod-modeller.

Ursprungligen av Doktor G:

Provade en Touch häromsistens. Fin pryl, men knappt användbar.

För dig kanske. Men det finns många andra där ute och för vissa av dom är iPod touch en fantastiskt användbar pryl: Att lyssna på musik, att lyssa på podcasts, att se videocasts, att visa senaste semesterbilderna för kompisarna, att spela spel eller att använda som fjärrkontroll till iTunes. Eller att vara ett enormt smidigt alternativ till att dra med sig en hel bärbar dator när man ska iväg, då man bara behöver en liten pryl som kan surfa vettigt och kolla eposten.

Ursprungligen av Doktor G:

Skärmen är för liten för att se film på och jag har då aldrig kommit på att "nu skulle det vara kul att söka på Youtube" när jag har varit borta från datorn där hemma.

Så du har aldrig haft ett behov av att surfa när du inte befunnit dig hemma? Då är du antingen imponerande oberoende av nätet eller sällan utanför hemmet...

  • Oregistrerad
  • 2008-09-14 02:30
Ursprungligen av Adrian B:

För dig kanske. Men det finns många andra där ute och för vissa av dom är iPod touch en fantastiskt användbar pryl: Att lyssna på musik, att lyssa på podcasts, att se videocasts, att visa senaste semesterbilderna för kompisarna, att spela spel eller att använda som fjärrkontroll till iTunes. Eller att vara ett enormt smidigt alternativ till att dra med sig en hel bärbar dator när man ska iväg, då man bara behöver en liten pryl som kan surfa vettigt och kolla eposten.

Den har alldeles för många begränsningar för att vara ett substitut för en bärbar dator, och för många funktioner för att vara en bra bärspelare. För liten för att surfa med, även om alla alternativ är ännu sämre, för liten för att se på film på, och om man försöker måste man konvertera filmerna eftersom stöd för vanliga format saknas. En mp3-spelare ska spela mp3. Punkt. Andra funktioner är onödiga.
Ta flödesvy t.ex. Skitsnyggt att demonstrera, riktigt imponerande, men i praktiken värdelöst. Jag brukar visa det på Macen för Windowsfolk och det är snyggt, men listvy är mycket mer praktiskt.
Dessutom måste man ägna timmar åt att leta fram omslag om man vill använda det, eller, vilket förmodligen är Jobs avsikt, köpa allt via iTunes. Jo jag vet att man kan hämta bildmaterial till album via iTunes och det funkar säkert fint om man lyssnar på 50 Cent och liknande oljud. För mig fungerade det lika dåligt som Genius.

Citat:

Så du har aldrig haft ett behov av att surfa när du inte befunnit dig hemma? Då är du antingen imponerande oberoende av nätet eller sällan utanför hemmet...

Jag skulle tro att de flesta har dator hemma och på jobbet/skolan. Själv har jag aldrig varit i så akut behov av att kolla vad Wikipedia skriver om sälklubbning när jag varit på ICA att jag inte kunnat vänta 20 minuter. Dessutom är det inte precis tätt med öppna nätverk utanför storstäderna.

iPhone är en konsumtionsmaskin - vill man ha en produktionsmaskin så blir det laptop eller stationärt. Mera komplicerat än så behöver det inte vara

Ursprungligen av Doktor G:

Den har alldeles för många begränsningar för att vara ett substitut för en bärbar dator, och för många funktioner för att vara en bra bärspelare. För liten för att surfa med, även om alla alternativ är ännu sämre, för liten för att se på film på, och om man försöker måste man konvertera filmerna eftersom stöd för vanliga format saknas. En mp3-spelare ska spela mp3. Punkt. Andra funktioner är onödiga.
Ta flödesvy t.ex. Skitsnyggt att demonstrera, riktigt imponerande, men i praktiken värdelöst. Jag brukar visa det på Macen för Windowsfolk och det är snyggt, men listvy är mycket mer praktiskt.
Dessutom måste man ägna timmar åt att leta fram omslag om man vill använda det, eller, vilket förmodligen är Jobs avsikt, köpa allt via iTunes. Jo jag vet att man kan hämta bildmaterial till album via iTunes och det funkar säkert fint om man lyssnar på 50 Cent och liknande oljud. För mig fungerade det lika dåligt som Genius.

Jag skulle tro att de flesta har dator hemma och på jobbet/skolan. Själv har jag aldrig varit i så akut behov av att kolla vad Wikipedia skriver om sälklubbning när jag varit på ICA att jag inte kunnat vänta 20 minuter. Dessutom är det inte precis tätt med öppna nätverk utanför storstäderna.

Det intressanta sades väl efteråt på det däringa forumet dom har; att firmware 2.1 kommer på fredag till iPhone (har visst redan släppts till Touch.
Att inte ATV-hyrfilm släpptes till t.ex. Sverige är en besvikelse. Vad väntar dom på?

Detta event var ett event för att kränga nya iPods. Inget annat. Världens snyggaste/bästa mp3-spelare i.o.f.s. - men för oss med iPhone (som också är en iPod) så var ju eventet givetvis en enorm gäspning.

Ursprungligen av Zimmerman:

Att inte ATV-hyrfilm släpptes till t.ex. Sverige är en besvikelse. Vad väntar dom på?.

Jadu, stödet finns där för både undertexter och alternativt ljud på svenska. Kör igång!

Var fan är min nya macbook? Va? Va? Va?

Ursprungligen av ikeapojken:

Var fan är min nya macbook? Va? Va? Va?

Det var ett iPod-event, precis som varje år vid den här tiden. Det kom inga nya Macar, inga nya dammsugare och inga nya eldkastare, alla lika osannolika på ett iPod-event...

iPod touch innehåller bluetooth, och det är troligen också vad Nike+iPod använder.

Debunk: the iPod touch Bluetooth chip is really the Nike+ receiver - Engadget

Update: Verkar som att det inte finns bluetooth trots allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-12 08:06

Är det, med tanke på trådens titel och ämne inte dags att låsa och gå vidare i en ny tråd?

Yes!!

Nanon, antog att det var det som föregående inlägg syftade på, men jag läste tydligen inte tillräckligt.

Ursäkta!

Visst är det skönt för sitt ego att tro att sanningens mittpunkt är där man själv är och allt annat utanför sin sfär är konstigt, dumt eller helt enkelt onödigt.

Min åsikt är sanningen.

Jag tycker min iPhone är fantastisk att surfa på, även när jag är hemma och min bärbara ligger bredvid = iPhone/ touch är fantastiska surfmaskiner, alla andra åsikter är galna eller totalt felaktiga.

Ursprungligen av draags:

Visst är det skönt för sitt ego att tro att sanningens mittpunkt är där man själv är och allt annat utanför sin sfär är konstigt, dumt eller helt enkelt onödigt.

Min åsikt är sanningen.

Jag tycker min iPhone är fantastisk att surfa på, även när jag är hemma och min bärbara ligger bredvid = iPhone/ touch är fantastiska surfmaskiner, alla andra åsikter är galna eller totalt felaktiga.

Riktigt vackert skrivet. Tänk om folk kunde stanna till och tänka en stund på det här.

Du har litterära talanger grabben - allvarligt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-09-15 12:14
Ursprungligen av draags:

Visst är det skönt för sitt ego att tro att sanningens mittpunkt är där man själv är och allt annat utanför sin sfär är konstigt, dumt eller helt enkelt onödigt.

Min åsikt är sanningen.

Jag tycker min iPhone är fantastisk att surfa på, även när jag är hemma och min bärbara ligger bredvid = iPhone/ touch är fantastiska surfmaskiner, alla andra åsikter är galna eller totalt felaktiga.

Touché - var och en blir salig på sin tro men den som tror att de egna behoven är detsamma som alla andras behov bör omedelbart flytta ur ut guldfiskskålen.

Vi kör iPhone i företaget och efter några månaders användande kan vi konstatera (utifrån våra tidskort och loggar) att vi surfar mer och mer på våra telefoner - och mindre och mindre med våra datorer.

Min MacBook har parkerat på kontoret i fem veckor nu. Tidigare hängde den alltid med.

Innebär det att jag/vi sitter inne med sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen?

Ja, i min lilla del av världen. I min guldfiskskål men kanske inte i din.

Visst, iPhone och iTouch har egentligen för små skärmar för att en surfupplevele ska vara angenäm, men om man sitter på tåget och vill läsa lite nyheter, är den ypperlig att använda, men det är väl klart att den inte ska ersätta en daor, men däremot komplettera.

Någon som vet när nästa event är??

Ryktas om 14e oktober, men vi får se. Annars är väl Januari (MacWorld) nästa?

Bevaka tråden