Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag älskar Spotify - som iTunes fast online med strömmande musik

Tråden skapades och har fått 276 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har nu fått chansen att testa Spotify. I stort en glorifierad radio, där man kan välja fritt. Tyvärr är urvalet begränsat till ett par-tre skivor per artist och mycket av det är samlingsplattor a la Best of eller The [valfri artist] Box. Ljudet är lite skumt, låter murrigt (basigt och instängt) av någon anledning. Det hackar ibland men ytterst lite, och då bara vid hård belastning.

Så njae, sådär, någon iTunes-killer är det inte men ett hot mot last-fm/pandora/whatnot. För att bli riktig bra krävs mycket mer musik och bättre ljud. Återstår att se om jag använder det annat än som kuriosa. Ljudet är faktiskt rätt olidligt i längden och utbudet räcker inte för några större odysséer.

Och nej, jag har inga invites att ge bort. Tyvärr.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-24 20:47

Har testat Spotify nu. Mycket imponerad vad gäller (obefintliga) laddningstider samt utbud av artister och låtar. Jättebra om man vill bli lite överaskad istället för att bara lyssna på sånt som man har i iTunes, typ. Men någon iTunes-ersättare kan det ju aldrig bli, så länge man inte kan fylla på iPod/iPhone med låtar.

Nu har jag fått en invite (eftersom jag vart på maillistan länge). Verkligen toppenprogram!

Men som sagt, det mesta är bara samlingsalbum. Fast det skiljer sig mycket mellan olika artister.

Men hur tjänar Spotify och skivbolagen på detta?

Ursprungligen av Ajohansson:

Nu har jag fått en invite (eftersom jag vart på maillistan länge). Verkligen toppenprogram!

Men som sagt, det mesta är bara samlingsalbum. Fast det skiljer sig mycket mellan olika artister.

Men hur tjänar Spotify och skivbolagen på detta?

visuell och akustisk annonsering

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-25 01:28

Kört med Spotify i snart 1.5 år. Älskar det och dessutom blir det bara bättre och bättre

Spotify kommer kosta pengar när det släpps. 96 kr / månad för att vara exakt.
Men det som jag ser som det stora problemet är att jag inte kan ta med mig musiken i min mp3/ipod/iphone när jag ska lämna datorn.

Du tror inte att de kommer ha olika betalningsmodeller då? Att man kan använda det gratis mot reklamavbrott men man slipper reklamen om man prenumererar? Hursomhelst så är jag starkt emot att prenumerera på musik. Spotify använder jag för att spela musik i entrén på en skola, för egen del så är iTunes Store min musikplats.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Du tror inte att de kommer ha olika betalningsmodeller då? Att man kan använda det gratis mot reklamavbrott men man slipper reklamen om man prenumererar? Hursomhelst så är jag starkt emot att prenumerera på musik. Spotify använder jag för att spela musik i entrén på en skola, för egen del så är iTunes Store min musikplats.

Klart det kommer flera betalningsalternativ. Sen är det ingen hemlighet att det kommer finnas mobila lösningar för Spotify om inte allt för länge. Mycket kommer hända den närmaste tiden...

Jodå det kommer ha en gratis variant med reklam i. Efter var tredje låt kommer det typ "radioreklam". Så var det i gratis betan i alla fall.

Utan mobila lösningar kommer detta bli en stor flopp tror jag.
För dels ska de slåss mot LastFM och även TPB. Varken av dem är lätta motståndare.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jodå det kommer ha en gratis variant med reklam i. Efter var tredje låt kommer det typ "radioreklam". Så var det i gratis betan i alla fall.

Utan mobila lösningar kommer detta bli en stor flopp tror jag.
För dels ska de slåss mot LastFM och även TPB. Varken av dem är lätta motståndare.

Var tredje låt är din nog din egen teori..? Men visst, reklam blir det för den som vill ha allt gratis. Ljud eller bild eller båda får vi se.
TPB och LastFM är bra källor för slutanvändaren idag (inte sagt att de är lagliga för det), men Spotify kommer, utan tvekan, ta vardagslyssningen med stor kraft.
De mobila lösningarna kommer komma, tro mig. I takt med att gemene man får fast kostnad på internet i sin telefon, kommer så även mjukvaror som använder sig av internet bredda sig till mobilen, så även Spotify. Men visst har ni alla som anser att det är ett "krav" att Spotify finns som mobil lösning en stor poäng. Jag antar att ni ser en koppling mellan ett utdraget releasedatum och väntan på tekniken som ska göra det mer möjligt för gemene man att använda denna typ av mobila lösning utan att betala 15-20kr/nedladdad mb. Ni som undrar mer kan väl (om ni inte göra det redan) läsa spotify's blog. Där står det även lite om deras mobila planer...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-25 17:15

Kommer aldrig att prenumerera på något jag inte får behålla!

  • Medlem
  • 2008-09-25 17:28
Ursprungligen av MatsOlov:

Kommer aldrig att prenumerera på något jag inte får behålla!

TV?

5 bokstäver.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-25 18:10
Ursprungligen av stfm:

TV?

5 bokstäver.

Edit: Var inget, kom på att jag inte orkade svara på detta.

Det är som sagt Beta, därför som urvalet av låtar är begränsat. När avtalen är klara så är ambitionen att indexera ALL musik som släppts på ett skivbolag.

Betatest är ju för att testa funktionalitet, inte innehåll med avseende på antal låtar! Så sansa er nu.

Vad det gäller medladdning, varför skall man egentligen vilja spara en låt? Har du en iPhone med 3G så är du home safe när Spotify utvecklat en iPhone-klient, för det måste ju vara den naturliga utvecklingen, right?

Ursprungligen av SwinginStan:

Det är som sagt Beta, därför som urvalet av låtar är begränsat. När avtalen är klara så är ambitionen att indexera ALL musik som släppts på ett skivbolag.

Betatest är ju för att testa funktionalitet, inte innehåll med avseende på antal låtar! Så sansa er nu.

Vad det gäller medladdning, varför skall man egentligen vilja spara en låt? Har du en iPhone med 3G så är du home safe när Spotify utvecklat en iPhone-klient, för det måste ju vara den naturliga utvecklingen, right?

ja, precis. Kommer det bara ut till Iphone inom en snar framtid så blir det ju helt otroligt användbart. Tydligen så skall också Spotify anordna ett release på Berns inom en mycket snar framtid - borde inte vi som har testat tjänsten under många, många månader få en inbjudan dit?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-07 14:38
Ursprungligen av SwinginStan:

Det är som sagt Beta, därför som urvalet av låtar är begränsat. När avtalen är klara så är ambitionen att indexera ALL musik som släppts på ett skivbolag.

Betatest är ju för att testa funktionalitet, inte innehåll med avseende på antal låtar! Så sansa er nu.

Vad det gäller medladdning, varför skall man egentligen vilja spara en låt? Har du en iPhone med 3G så är du home safe när Spotify utvecklat en iPhone-klient, för det måste ju vara den naturliga utvecklingen, right?

iPhone 3G - flygläge... Lite svårt att lyssna på strömmande musik då.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-25 18:13

Spotify är sjukt kul - ögonblicklig access till precis den där låten man börjar humma på. Men den dagen då iTunes låter dig höra hela låten istället för bara 30 sek - mot någon form av monetär motprestation, ja då erbjuder iTunes samma styrka och Spotify blir mindre unikt...

Stämmer, men Spotify kommer att vara först, och om du jämför iTunes och Spotify i storlek och snabbhet så vet iaf jag villket jag väljer!

Spotify är knappast först om detta koncept.
Men gör Apple samma sak med iTunes ligger Spotify illa till.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Spotify är knappast först om detta koncept.
Men gör Apple samma sak med iTunes ligger Spotify illa till.

Vilka fler har genomfört något som Spotify gjort, på lagliga vägar?

Senast redigerat 2008-09-28 11:59
  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-09-30 08:55

Har hört att Spotify kommer släppas på Fredag. Gratis med annonser, och 99kr/mån för premiumtjänsten.

För 99kr/mån får allt utbudet bli väsentligt mycket större.

Sen är det bara jag som tycker att ljudet i Spotify är konstigt? Det är liksom instängt och murrigt, lite som för mycket Japan-bas och väldigt hård kompression.

Mitt ljud i Spotify är klart och tydligt, ingen överkomprinmering här. Utbudet "all musik som släppts på skivbolag" är minst sagt tillräckligt för mig. 99:- låter som en bra summa.

har äntligen kommit åt att testa... och det känns som att jag kommer att använda mig av spotify för att provlyssna på grejer. Ljudkvaliteten håller dock inte alls för att ha det som källa för sitt huvudsakliga musiklyssnande, i en seriös ljudanläggning. Låter ungefär som ett lagom okalibrerat P3 gör i min förstärkare, ihoptryckt ljud med för mycket bas och onaturlig diskant. Kanske blir bättre?

Vilken tur att man mestadels kör radio via internet och fm-bandet.

Spotify har nu öppnat. Delvis i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-07 10:43

Eller så snålar ni inte och blir medlemar och får ett konto. Väldigt bra program överlag och framför allt perfekt på jobbet.

De har även ändrat databasen med musik och nu finns det mer musik att välja på och dessutom kommer det bara mer och mer!

Men, spotify är ju helt underbart! Låter bra tycker jag. Vad är fel på ljudet, och har ni något slags belägg för att det skulle vara dåligt?

Ljudet är inte dåligt, känns bara överkomprimerat och lite dovt, lite dött. Själv ogillar jag vad jag kallar japanbas och hård komprimering då det skär sig med mer dynamisk musik, men funkar utmärkt för Rix FM/P3-artister som redan är överkomprimerade på skiva. Jag kör inte ens med equalizer i iTunes/iPod då jag tycker det förstör ljudet mer än det hjälper. Kör inte heller bass-boost funktioner på min bergsprängare av samma orsak. Till min stereo har jag en equalizer, men håller mig borta från loudness/bashöjande funktioner.

Så ljudet är tillfyllest för en strömmad musiktjänst i datorn, vilket är vad man kan begära. Mitt problem är att jag blir trött i huvudet av ljudet, då det är så komprimerat och japanbasigt, varför jag inte orkar lyssna i längre perioder, särskilt inte i hörlurar. Jag har svårt för reklamradio av samma skäl (plus att jag inte gillar musiken där) så det är ett mer generellt problem än bara Spotify.

Med det sagt, jag gillar Spotify och både programmet och konceptet är bra. Väldigt få drop-outs eller konstigheter i strömningen, ibland stannar dock uppspelningen av vissa låtar av. Och utbudet är helt ok om än lite haphazard. Sen om folk verkligen kommer betala och hur mycket är en annan fråga.

Jag ser Spotify som ett utmärkt komplement till iTunes, men ingen ersättning. Särskilt inte om man kör gratisvarianten, för reklam det tål jag bara inte mitt i en musikupplevelse. Där sitter man mitt och njuter av en Tom Waits-platta och så kommer det en sabla radioreklam för McDonalds med en snubbe som snackar världens stockholmska... nej tack, det går bara inte.

Får de dock in de på PDA:s och mobiler så tror jag det kan bli stort.

(Bara för att jag skrev att Spotify sällan hackar eller droppar så börjar det hacka friskt här... typiskt.)

Nu kan ju alla sluta tigga invites, vill ni testa en månad kostar det 99:- och då får man två invites på köpet. Är positivt överraskad, detta är nytänkande. Går snabbare än itunes på min dator. Finns väldigt mycket musik, snyggt gränssnitt och det bästa strömmande ljud jag hört.

Ge mig en mobil version så är det komplett.

Bevaka tråden