Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Höstfärger

Tråden skapades och har fått 291 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-02 22:14

Nu är hösten här med mörkret, kylan och regnet. Men det positiva som hösten för med sig är de vackert färgade lövträden som blossar upp i gula och röda färger, och här där jag befinner mig så är vi mitt uppe i det just nu.

En bild tagen förra helgen i Gävle:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 22:21

Snyggt, men jag hade ökat lite på skärpedjupet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-02 23:09
Ursprungligen av n.o'd:

Snyggt, men jag hade ökat lite på skärpedjupet.

Ursprungligen av Reisan:

Gillar även det korta skärpedjupet.

Min tanke var att hålla skärpedjupet så kort att första trädet och bänken kom i fokus, och övriga träd gradvis falla av, men jag kanske var något snål för bänken är inte riktigt 100% skarp.

Bilden tog jag på knä för att få lite "grodperspektiv" upp mot trädet och jag ville lägga horisonten ganska långt ner för att få fokus på lövverket.

Bilder från forummedlemmar, det gillar jag. Mera sånt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-02 22:53

Himla snyggt dala! Gillar färgerna på löven som ligger på marken och som än sitter kvar på trädet. Gillar även det korta skärpedjupet.

Jag har "plågat" mina elever med höstbilder också.
Tycker höstens färger verkligen kan förändra miljöer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-02 23:07

Ja, årstiderna kan ge en och samma plats olika skepnader. Härligt för naturfotografen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-02 23:17

Mm, jag ska trava ut och plåta lite höstfärger nu i dagarna. Om det bara slutade att regna så i Malmö.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-03 07:49

En annan variant från samma tillfälle. Större skärpedjup och horisonten placerad i mitten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-03 10:50
Ursprungligen av dala:

En annan variant från samma tillfälle. Större skärpedjup och horisonten placerad i mitten.

Denna var ju också snygg på sitt sätt. Annorlunda med annan skärpedjup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 11:48

Båda var bra men på första så vet man inte riktigt vad man ska fokusera på, om du förstår. Kanske hade en det varit bättre om någon satt på bänken så att man såg var fokus låg.
Bara vad jag tycker om du vill ha en spontan åsikt, vilket man får räkna med om man lägger bilder här på forumet.:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-04 10:17
Ursprungligen av n.o'd:

Båda var bra men på första så vet man inte riktigt vad man ska fokusera på, om du förstår. Kanske hade en det varit bättre om någon satt på bänken så att man såg var fokus låg.
Bara vad jag tycker om du vill ha en spontan åsikt, vilket man får räkna med om man lägger bilder här på forumet.:)

Ingen fara, jag tycker det är bra att få kommentarer och kritik. Det blir man bara bättre av att få.

Angående fokus i bilden, så hade nog min avsikt blivit tydligare och effektfullare om jag haft ett snabbare avfall av skärpedjupet efter bänken. Tyvärr hade jag ingen person till hands att sätta på bänken och jag tror faktiskt att det skulle ha distraherat mer än tillfört något eftersom jag ville lägga tonvikten på de vackra löven.

Jag tycker om dem båda, men på den övre skulle jag vilja få bort huset till höger. Det blir svårt med crop pga stammen men hade du tagit ett halvt steg åt vänster så hade det funkat tror jag. Å andra sidan hade man förlorat lite av stammarna i djup så det var kanske inte heller någon bra lösning.

Nåväl, jag gillar som sagt båda ändå, fint!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-04 10:21
Ursprungligen av akerstrom:

Jag tycker om dem båda, men på den övre skulle jag vilja få bort huset till höger. Det blir svårt med crop pga stammen men hade du tagit ett halvt steg åt vänster så hade det funkat tror jag. Å andra sidan hade man förlorat lite av stammarna i djup så det var kanske inte heller någon bra lösning.

Nåväl, jag gillar som sagt båda ändå, fint!

Jo, huset distraherar kanske något, men det var så det såg ut. En möjlighet skulle vara att mörka ner eller klona bort huset, men jag vill inte gå in och efterredigera bilden på ett sånt sätt.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-03 12:17

Får jag också komma med ett bidrag? O:-)

55mm 1/320 f/7.1 ISO 100

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-04 10:26
Ursprungligen av ledin:

Får jag också komma med ett bidrag? O:-)

55mm 1/320 f/7.1 ISO 100

Kul med fler höstbilder!

Gissar att du ville fånga de röda löven och ha de gröna löven som bakgrund. Fin kombination med färgtriaden röd-grön-blå. Kanske du skulle kunna mätta bilden något så att färgerna kommer fram bättre?

Vilken kamera och vilket objektiv använde du?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-04 23:13
Ursprungligen av dala:

Kul med fler höstbilder!

Gissar att du ville fånga de röda löven och ha de gröna löven som bakgrund. Fin kombination med färgtriaden röd-grön-blå. Kanske du skulle kunna mätta bilden något så att färgerna kommer fram bättre?

Vilken kamera och vilket objektiv använde du?

Canon EOS 400D med ett EF-S 55-250/4-5,6
Nja det hade ju varit kul att säga att det var precis så jag tänkte men ska jag vara ärlig så tänkte jag inte alls. Fortfarande nybörjare så jag fotar bara för att det är kul
Kan testa att redigera den lite, men av någon anledning är jag inget big fan av att redigera/manipulera mina bilder...känns oäkta på något sätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 10:47
Ursprungligen av ledin:

Canon EOS 400D med ett EF-S 55-250/4-5,6
Nja det hade ju varit kul att säga att det var precis så jag tänkte men ska jag vara ärlig så tänkte jag inte alls. Fortfarande nybörjare så jag fotar bara för att det är kul
Kan testa att redigera den lite, men av någon anledning är jag inget big fan av att redigera/manipulera mina bilder...känns oäkta på något sätt.

Det är alltid kul att bara fota efter känsla. Ofta kan man bli överraskad. Redigering av kontrast och färger tycker jag är ok så länge man applicerar på hela bilden. Det handlar ju mer om en tolkningsfråga än att ändra på "sanningen". Selektiv redigering av vissa områden och om man går inte och ändrar på innehållet är jag mer skeptiskt till såvida man inte har goda skäl för det.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-05 11:41
Ursprungligen av dala:

Det är alltid kul att bara fota efter känsla. Ofta kan man bli överraskad. Redigering av kontrast och färger tycker jag är ok så länge man applicerar på hela bilden. Det handlar ju mer om en tolkningsfråga än att ändra på "sanningen". Selektiv redigering av vissa områden och om man går inte och ändrar på innehållet är jag mer skeptiskt till såvida man inte har goda skäl för det.

Här är en bild som jag redigerat lite. Har förstärkt lite färger och kontrast och lagt på en liten vingettering.
Photoshop kan jag som min egen ficka, men jag tycker det är lite osmidigt att dra ut bilden från iPhoto, redigera i PS och sen lägga tillbaka i iPhoto. Visst kan jag redigera i iPhoto, men det är ju liksom inte photoshop
Just nu testkör jag Aperture, vilket verkar bra. Gillar att man har lite fler möjligheter när det gäller att organisera bild-biblioteket. Det är också smidigt att redigera bilder. (Den jag bifogar har jag redigerat i aperture)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 12:15
Ursprungligen av ledin:

Här är en bild som jag redigerat lite. Har förstärkt lite färger och kontrast och lagt på en liten vingettering.
Photoshop kan jag som min egen ficka, men jag tycker det är lite osmidigt att dra ut bilden från iPhoto, redigera i PS och sen lägga tillbaka i iPhoto. Visst kan jag redigera i iPhoto, men det är ju liksom inte photoshop
Just nu testkör jag Aperture, vilket verkar bra. Gillar att man har lite fler möjligheter när det gäller att organisera bild-biblioteket. Det är också smidigt att redigera bilder. (Den jag bifogar har jag redigerat i aperture)

Inte alls illa. Härligt mättad på färgerna.

Aperture är i en helt annan klass jämfört med iPhoto. Ärligt talat har jag aldrig tyckt om iPhoto, men det är nog för att jag är ett för stort kontrollfreak. Använder aldrig Photoshop nu för tiden.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-05 20:25
Ursprungligen av dala:

Inte alls illa. Härligt mättad på färgerna.

Aperture är i en helt annan klass jämfört med iPhoto. Ärligt talat har jag aldrig tyckt om iPhoto, men det är nog för att jag är ett för stort kontrollfreak. Använder aldrig Photoshop nu för tiden.

Jag gillar iPhoto, men nu gillar jag nog Aperture bättre. Saknar dock "Flagga bilder"-funktionen i Aperture.

Har fotat en del idag så här kommer ytterliggare två bilder!

Förresten, har ni något förslag på hur man ska sortera bilder egentligen? Min Naturbilder-mapp växer så det knakar, och motiven är ju väldigt blandade så man skulle ju kunna sortera dom lite bättre.

Snyggt ledin ! Gillar båda två. Måste vara kul att ha ett sådant intresse så tidigt. Du hinner ju lära dig massor. Skulle eg vilja ha en bra kamera men är lite lat så det blir till att slänga upp mobilen. När jag var ung tog det en kvart bara att ställa in kameran men nu görs det väl mest inställningar efteråt.

Ursprungligen av ledin:

Jag gillar iPhoto, men nu gillar jag nog Aperture bättre. Saknar dock "Flagga bilder"-funktionen i Aperture.

Vad är det för funktion? (jag försöker komma på vad det är, och hur man gör det i Aperture )

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-05 22:17
Ursprungligen av akerstrom:

Vad är det för funktion? (jag försöker komma på vad det är, och hur man gör det i Aperture )

KaRo - Tackar

Det är alltså den funktionen i iPhoto jag menar, skulle vilja se den i Aperture. Man kan liksom markera bilder med den funktionen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-06 22:25
Ursprungligen av ledin:

Jag gillar iPhoto, men nu gillar jag nog Aperture bättre. Saknar dock "Flagga bilder"-funktionen i Aperture.

Eftersom jag inte använt iPhoto mer än några minuter, så vet jag inte riktigt vad det är du menar. Dock finns det mycket kraftfulla sätt att markera bilder i Aperture. Dels är stjärnorna väldigt bra (sifferknapparna 0-5 + 9) och sen kan du alltid skapa egna "nyckelord" som du kan markera dina favoritbilder med.

Ursprungligen av ledin:

Har fotat en del idag så här kommer ytterliggare två bilder!

Väldigt schysst ljus och härlig bokeh på båda bilderna. Lönnlövet gillar jag bäst -- är något med skuggorna och storleken på lövet + de små runt omkring.

Ursprungligen av ledin:

Förresten, har ni något förslag på hur man ska sortera bilder egentligen? Min Naturbilder-mapp växer så det knakar, och motiven är ju väldigt blandade så man skulle ju kunna sortera dom lite bättre.

Jag sorterar på högsta nivån med mappar för varje år och undermappar för varje månad. Sen skapar jag projekt med passande namn i månadsmapparna. T.ex. "Kalle och Stinas bröllop", "Dag i Stockholm", "Höstfärger" osv.

I projekten skapar jag album för olika ändamål, tex. då jag "framkallar" bilder, då jag publicerar på nätet eller då jag ger bort bilder.

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-10-04 15:19

Lite offtopic nu. Har exporterat en bild från Aperture och tänkte lägga upp den i tråden. Tyvärr verkar alla mina justeringar på bilden försvinna (kontrast, mättnad osv.) försvinna när jag laddar upp den. Varför blir det så tro?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-04 16:30
Ursprungligen av ferroz:

Lite offtopic nu. Har exporterat en bild från Aperture och tänkte lägga upp den i tråden. Tyvärr verkar alla mina justeringar på bilden försvinna (kontrast, mättnad osv.) försvinna när jag laddar upp den. Varför blir det så tro?

Det låter lite märkligt. En anledning till att bilden ser blaskig ut kan vara att din webbläsare inte tar hänsyn till den inbakade färgprofilen i bilden. Safari renderar enligt färgprofilen, men i Firefox 3 måste man gå in i inställningarna och knäppa på detta.

Rob Galbraith förklarar hur man gör.

Om inte det fungerar, så kanske det beror på någon inställning i Aperture. Hur går du till väga för att exportera bilden?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-04 16:35

Mm, lite överexponerad där solen är som starkast. Men fastän det är höst så finns det gott om färger i naturen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 10:28
Ursprungligen av Reisan:

Mm, lite överexponerad där solen är som starkast. Men fastän det är höst så finns det gott om färger i naturen...

Synd på överexponeringen. Om du har råfilen så kanske du kan rädda högdagrarna. Det är otroligt va mycket mer information det gömmer sig där! Coolt med det blåa lövet. Kanske du hade kunnat arrangera löven för att maximera effekten av alla olika färgerna?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-05 10:54
Ursprungligen av dala:

Synd på överexponeringen. Om du har råfilen så kanske du kan rädda högdagrarna. Det är otroligt va mycket mer information det gömmer sig där! Coolt med det blåa lövet. Kanske du hade kunnat arrangera löven för att maximera effekten av alla olika färgerna?

Mm, fixa till högdagrarna vet jag inte hur man gör. Jo, RAW-filen finns, ska se vad jag kan göra med den i Lightroom. Kanske bättre att fixa till den i Photoshop CS3? Eller Nikons Capture NX?

Bevaka tråden