Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Höstfärger

Tråden skapades och har fått 291 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kommer med ett bidrag taget från balkongen och sen lite photoshoppat, har dragit ner saturationen på allt utom trädet, sen dragit upp kontrasten rejält och till sist på med unsharp mask (gjorde bilden för att ha som skrivbordsbild i datorn)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 10:49
Ursprungligen av Gusten68:

Kommer med ett bidrag taget från balkongen och sen lite photoshoppat, har dragit ner saturationen på allt utom trädet, sen dragit upp kontrasten rejält och till sist på med unsharp mask (gjorde bilden för att ha som skrivbordsbild i datorn)

Väldigt effektfullt! Det är en klassiker att avmätta allt utom en viss sak. Det där måste ha varit ett ganska omständigt friläggningsjobb misstänker jag?

Ursprungligen av dala:

Väldigt effektfullt! Det är en klassiker att avmätta allt utom en viss sak. Det där måste ha varit ett ganska omständigt friläggningsjobb misstänker jag?

Jag frilade inte..jag tog helt sonika en kopia på lagret med den avmättade bilden och målade fram trädet på frihand helt enkelt, blev över förväntan.. tog inte alls lång stund...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-06 22:17
Ursprungligen av Gusten68:

Jag frilade inte..jag tog helt sonika en kopia på lagret med den avmättade bilden och målade fram trädet på frihand helt enkelt, blev över förväntan.. tog inte alls lång stund...

Nice. Det blev ju himla bra också.

Tackar! Yep, röda löv sticker ut rätt så mycket... Jag hade velat ha lite fler kombinationer men man får ta det man får... Hur som, det lönar sig att dricka varm choklad i ett par timmar i väntan på svagare ljus...

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-10-05 11:42

Höstlöv

Skärpedjupet är väl en aning snävt, men gav lite spännande effekt kanske? Av nån anledning verkar justeringarna på just den här bilden inte vilja följa med när den laddas upp på nätet..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 12:18
Ursprungligen av ferroz:

Skärpedjupet är väl en aning snävt, men gav lite spännande effekt kanske? Av nån anledning verkar justeringarna på just den här bilden inte vilja följa med när den laddas upp på nätet..

Mmm, kan nog hålla med om att det kanske är aningens för grunt skärpedjup, eller att skärpeplanet ligger något för långt bak. Men det är en väldigt fin lövbild. Om du hade haft en lite roligare bakgrund, hade det kanske inte gjort så mycket om du hade haft större skärpedjup?

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-10-05 12:27
Ursprungligen av dala:

Mmm, kan nog hålla med om att det kanske är aningens för grunt skärpedjup, eller att skärpeplanet ligger något för långt bak. Men det är en väldigt fin lövbild. Om du hade haft en lite roligare bakgrund, hade det kanske inte gjort så mycket om du hade haft större skärpedjup?

Det som var begränsande för mig var att jag inte har något bra stativ och att det var för lite ljus, vilket krävde största bländaren...

Grymt trist att jag bara hade min iPhone med mig när jag passerade detta träd. Det var sjukt härliga färger just den dagen. Bättre lycka nästa år

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 12:24
Ursprungligen av staed:

Grymt trist att jag bara hade min iPhone med mig när jag passerade detta träd. Det var sjukt härliga färger just den dagen. Bättre lycka nästa år

Man kan åstakomma mycket med en mobilkamera! Prova nästa gång vetja! Det som är svårast är att få till det korta skärpedjupet, men färgåtergivningen kan bli riktigt bra. "Zoomen" får man ha i fötterna.

Man tackar!

Jotack, den bör gå att ladda ned i högupplöst om det är någon som vill ha den som skrivbordsbakgrund, dra ett PM annars så kan jag maila den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-05 19:02

Höst kan vara blått och gult också... Såhär såg det ut i lördags, dock efter en tur via Lightroom.

Svenskare än så här kan det väl inte bli med gult och blått ! Är inte den svenska flaggan gjord med tanke på sädesfält och sjöarna ? Like it. Tycker mycket om macro men där räcker mina mobiltelefonkamror inte riktigt till.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-05 19:26
Ursprungligen av KaRo:

Svenskare än så här kan det väl inte bli med gult och blått ! Är inte den svenska flaggan gjord med tanke på sädesfält och sjöarna ? Like it. Tycker mycket om macro men där räcker mina mobiltelefonkamror inte riktigt till.

Mm, hur svenska flaggans färger kom till, har jag ingen aning om. Tror jag missade det på någon lektion i skolan...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-06 22:16
Ursprungligen av Reisan:

Höst kan vara blått och gult också... Såhär såg det ut i lördags, dock efter en tur via Lightroom.

Wow, vilka färger! Grävde du en stor grop för att kunna komma ner så där lågt?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-06 22:22
Ursprungligen av Reisan:

Höst kan vara blått och gult också... Såhär såg det ut i lördags, dock efter en tur via Lightroom.

Riktigt snygg effekt, hur fick du till den?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-06 22:31
Ursprungligen av dala:

Wow, vilka färger! Grävde du en stor grop för att kunna komma ner så där lågt?

Hehe, det var högväxande grejor, så jag behövde bara sätta mig på huk för att få den vinkeln. En bättre vidvinkel hade gjort denna grymmare.

Ursprungligen av ledin:

Riktigt snygg effekt, hur fick du till den?

Jag använde kortaste skärpedjupet och så satte jag fokuspunkten lite till vänster från mitten, på stråna som korsar varann. Det blåste en del och gjorde att stråna svaja och därav en del rörelseoskärpa på det mesta. I efterhand har jag förstärkt det gula och det blåa i Lightroom.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-06 22:36
Ursprungligen av Reisan:

Jag använde kortaste skärpedjupet och så satte jag fokuspunkten lite till vänster från mitten, på stråna som korsar varann. Det blåste en del och gjorde att stråna svaja och därav en del rörelseoskärpa på det mesta. I efterhand har jag förstärkt det gula och det blåa i Lightroom.

Aha okej! Vad använde du för objektiv?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-06 22:38
Ursprungligen av ledin:

Aha okej! Vad använde du för objektiv?

Jag använde ett Sigma 30mm f/1.4

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-07 07:30
Ursprungligen av Reisan:

Jag använde ett Sigma 30mm f/1.4

Aha! Då blir det kanske svårt för mig att uppnå samma effekt med mitt objektiv på f/4-5.6
Canon 50mm/1.8 here i come...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-07 10:47
Ursprungligen av Reisan:

Jag använde ett Sigma 30mm f/1.4

Mitt favoritobjektiv Du verkar göra det rättvisa dessutom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-06 22:37

Nedan är en annan vinkel och komposition... Samma tillvägasätt som förra.

Och nedan här är stråna igen fast där har jag komponerat annorlunda och sedan i efterhand förstärkt/ökat det mörka i bilden. Ger lite mystik till det hela fastän det bara är strån för vinden.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-10-07 12:46
Ursprungligen av Reisan:

Nedan är en annan vinkel och komposition... Samma tillvägasätt som förra.

Och nedan här är stråna igen fast där har jag komponerat annorlunda och sedan i efterhand förstärkt/ökat det mörka i bilden. Ger lite mystik till det hela fastän det bara är strån för vinden.

Läckert läckert, nu blev jag inspirerad, tack för det.

Ursprungligen av Reisan:

Nedan är en annan vinkel och komposition... Samma tillvägasätt som förra.

<snip>

Helt suveräna bilder! Blir inte så lite sugen på en 30/1,4 nu

Lite koll på Wikipedia:
Sveriges flagga har blå bakgrund med ett gult kors av liknande utformning som återfinns i de övriga nordiska ländernas flaggor. Modellen tros vara inspirerad av den danska Dannebrogen och färgerna kommer troligen från lilla riksvapnets tre gyllene kronor i blått fält samt det stora riksvapnets utböjda kors i guld.

Enligt en legend om Sveriges flagga såg Erik den helige det gula korset på den blå himlen när han landsteg i Finland under det första svenska korståget år 1157. Han såg detta som ett tecken från Gud och gjorde det till sin fana. Problemet med den legenden är dels att det saknas samtida belägg för detta korståg, dels att det inte finns några bilder eller beskrivningar av den blå-gula fanan förrän på mitten av 1500-talet, dvs 400 år senare. De blå-gula färgerna hade däremot under lång tid använts som svenska färger, bland annat i folkungaättens vapen som blev Magnus Ladulås kungavapen 1275, samt i tre kronor-vapnet.

Den svenska flaggan har sitt ursprung i de medeltida korsbanéren, som på kontinenten började användas i samband med det tredje korståget i slutet av 1100-talet. Korsbanéren fördes parallellt med de så kallade vapenbanéren, med den skillnaden att vapenbanéren endast fick användas av härskaren själv, medan korsbanerén även kunde användas av dem som stod i härskarens tjänst.[1] Det är dock okänt när den svenska flaggan (korsbanéret) började användas och när den fick sin nuvarande utformning. Flaggan finns inte belagd förrän på 1500-talet.

Kanske inte riktigt en höstbild, möjligen riktigt sen höst isåfall, men jag är så stolt över denna bild och den har ju lite med höst att göra iaf...

...eh jo om någon undrar över blurret i nedre högra hörnet så har jag försökt ta bort datumet som av misstag präntades in...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-06 22:29
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Kanske inte riktigt en höstbild, möjligen riktigt sen höst isåfall, men jag är så stolt över denna bild och den har ju lite med höst att göra iaf...

...eh jo om någon undrar över blurret i nedre högra hörnet så har jag försökt ta bort datumet som av misstag präntades in...

Härliga frostkristaller! Tyvärr ur fokus och den har ingen "true white point". Du skulle behöva justera den med "nivåerverktyget" alternativt exponeringsverktyget i en råkonverterare.

Skulle den dessutom inte göra sig bättre i stående format? Lövet är ju symmetriskt "på den ledden".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-06 12:15

Ah, vilken underbar utsikt och väder. Gillar färgåtergivningen både av himlen och naturen. Bra fångat och en härlig minnesbild.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-06 22:32

Fin landskapsbild! Solen balanserar träden på högersidan väldigt bra. Du använde en liten slutare va för att få den fint stjärnformade solen?

Bevaka tråden