Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Mail (gmail/Google Apps) och spam-filter

Tråden skapades och har fått 230 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är bättre att göra det så länge som du har en ditt loopiakonto kvar. Google ger dig möjligheten att verifiera att du äger domänen genom att ladda upp en html-fil med en kod du får av dem.
Sen är det bara att peka om MX-inställningarna så ska det fungera på något dygn.

Tack för era svar! Då är det bara att regga.....och hoppas allt funkar!

/Carl

Hej igen!

Har riktat om min hemsida nu (med hjälp av Loopias support) och reggat mig på Google Apps, men jag har problem med att verifiera att jag äger min adress. Har provat att ändra CNAME-poster men inte fått det att funka. Och det är ju knepigt att ladda upp en html-fil i Rootmappen när man gör sin hemsida i iWeb. Läste på Googles support forum om hur man skulle kuna lösa det, men fick inte heller det att funka, kanske har Apple ändrat något med mappsystemet sedan övergången till MobilMe, guiden var skriven för .mac.

Är det någon som har koll på detta och har något tips?

Tack på förhand

/Carl

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-22 21:30

cname-record ska vara mot den där konstiga som google-apps ger dig. Du kanske måste ha med punkten på slutet t.ex. googleffsasr98349.dindomän.se till google.com. obs punkten efter com eller så ska det vara utan olika hos olika registrar.

Kom ihåg att det tar ett tag innan den slår igenom. .se brukar synkas varannan timme, tror jag.

Hej,

tack, ska testa det där med CNAME igen då. För övrigt, ska jag sedan bara söka i NS lookup och sen få fram var aressen är hostad och sen trycka på bekräfta? Är Google nöjda då?

/Carl

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-23 09:58

Jag ändrade bara cname, väntade kanske nån minut och sen bekräftade jag. Efter det kan det ta ett tag innan det slår igenom . Men det står väl ganska bra beskrivet på google-sidan tror jag.

Hej igen,

i förra veckan ställde jag om allting, pekade om min hemsida till MobileMe (funkar felfritt) och bad Loopia ändra MX-poster till Google då jag nu ska styra över min e-mail med Google Apps. Tyvärr funkar det inte helt smärtfritt och jag undrar lite vad som kan vara fel eller om det finns något bra sätt att testa mailen på?

Har fått förvånansvärt lite mail så jag testade att skicka mail till mig själv med andra adresser och de kommer bara fram ibland. Verkar också som att ännu färre mail kommer fram sedan jag aktiverade POP-kontot så att jag kan ta emot mailen i Mail, kan det ha något med saken att göra?

Tacksam för hjälp!

/Carl

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-27 21:39
Ursprungligen av julius:

Hej igen,

i förra veckan ställde jag om allting, pekade om min hemsida till MobileMe (funkar felfritt) och bad Loopia ändra MX-poster till Google då jag nu ska styra över min e-mail med Google Apps. Tyvärr funkar det inte helt smärtfritt och jag undrar lite vad som kan vara fel eller om det finns något bra sätt att testa mailen på?

Har fått förvånansvärt lite mail så jag testade att skicka mail till mig själv med andra adresser och de kommer bara fram ibland. Verkar också som att ännu färre mail kommer fram sedan jag aktiverade POP-kontot så att jag kan ta emot mailen i Mail, kan det ha något med saken att göra?

Tacksam för hjälp!

/Carl

Det är mycket svårt för oss att lura ut vad som kan vara fel, jag föreslår att du slår Loopia en signal och beskriver problemet för dem, och ber dem kolla över DNS-inställningarna för att se om något blivit knasigt.

Hej,

tack för snabbt svar.

Ja, det är sant, gav er inte så mycket att klura på och anlednineg är helt enkelt att jag inte har den blekaste aning om vad som kan vara fel. Får nog ta och kontakta Loopia igen, de har varit otroligt hjälpsamma hittills.

/Carl

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-29 10:21
Ursprungligen av julius:

Ja, det är sant, gav er inte så mycket att klura på och anlednineg är helt enkelt att jag inte har den blekaste aning om vad som kan vara fel.

Om du talar om vilken domän det är så är det enklare att kolla ifall det syns några fel i dns-inställningarna.

Du bör dessutom ta saker och ting stegvis. Konfigurera domänen och se till att den fungerar i webbgränssnittet på mail.din_domän.tld innan du börjar laborera med mailprogrammen och annat. Syns alla mail om du går via webbgränssnittet?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-16 22:07

dot.tk-domän och Google apps

Har någon av forummedlemmarna lyckats peka om en (betald) .tk-domän till Google? Kan ni i så fall dela med er av erfarenheterna?

Varför envisas jag med en .tk-domän? Jo, jag har ett rätt vanligt efternamn, och det var faktiskt den enda som gick att hitta rätt av med efternamnet utan konstiga extratecken. Dessutom hade jag den som gratisdomän länge, och bestämde mig sedan för att betala ett par år.

Jag har provat alla Googles ägarverifieringar, och efter 48 timmar säger Google fortfarande "Vi kan tyvärr inte verifiera att du äger domänen med någon av följande metoder: - CNAME-post - HTML-fil - MX-post."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 06:32
Ursprungligen av iba:

Har någon av forummedlemmarna lyckats peka om en (betald) .tk-domän till Google? Kan ni i så fall dela med er av erfarenheterna?

Varför envisas jag med en .tk-domän? Jo, jag har ett rätt vanligt efternamn, och det var faktiskt den enda som gick att hitta rätt av med efternamnet utan konstiga extratecken. Dessutom hade jag den som gratisdomän länge, och bestämde mig sedan för att betala ett par år.

Jag har provat alla Googles ägarverifieringar, och efter 48 timmar säger Google fortfarande "Vi kan tyvärr inte verifiera att du äger domänen med någon av följande metoder: - CNAME-post - HTML-fil - MX-post."

Vad kör du för namnservrar?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-17 09:41

Ja, andra har problem

Ja andra har gjort inlägg som visar problem, ingen tråd slutar med lösningen:
dot.tk registered domain can't be showed as routed to google - Fix A Problem | Google Groups

Namnservrarna är dot.tk-domänens egna.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-17 12:44

Då svarar jag själv

Då svarar jag själv efter att ha kollat i botten. Varför skriver folk inte ut självklara saker på sina informationssidor, utan tvingar en att ta kontakt och fråga?

.tk-domänen går att flytta, men bara i sin helhet, d v s e-posten går inte ställa om separat genom MX-fälten i administrationssidan, utan DNS-en måste också vara hos den värd man flyttar till.

Kräver alltså ett paket eller gratis DNS-tjänst hos något webhotell. Vad jag begriper har inte Google den tjänsten, jag hittar den i alla fall inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 16:46

Loopia har en gratis och smidig DNS-tjänst som jag använt själv i några år. Länken hittar du >HÄR<.

-Jimmy

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 16:53

Jag är glad att jag hittade den här tråden idag för det är ett par saker kring Google Apps som jag aldrig fått klarhet i och som gjort att jag aldrig satt igång med detta.

Min situation idag är som följer:
Jag har en domän med e-postkonton för mig och min fru. Jag använder Loopias gratis-DNS-tjänst och vidarebefodrar min mail till ett konto på min server hemma och min frus mail till ett gmail-konto.

Kan jag göra följande:
* Går det att migrera ett gmail-konto så att mail, kontakter etc följer med eller måste man skapa ett nytt konto och POPa alla mail från det "gamla" kontot? Och ev exporterar - importerar adressboken?
* Flyttar jag enklast mina mail från min hemmaserver genom IMAP?
* När jag gör flytten så berörs bara mitt MX-record, var jag väljer att peka ut min domän och subdomäner berörs inte (jag kan exempelvis enkelt fortsätta ha webserver på annan plats)?
* Hur fort och smidigt upplevde ni som gjort detta att det dog från det att ni började till dess att ni var i hamn?

Stort tack på förhand,

-Jimmy

Ursprungligen av avtryck:

* Går det att migrera ett gmail-konto så att mail, kontakter etc följer med eller måste man skapa ett nytt konto och POPa alla mail från det "gamla" kontot? Och ev exporterar - importerar adressboken?

Vet ej, kanske någon annan kan svara på det. Via IMAP borde det gå att ta hem mejlen från ett konto och ladda upp dom till ett annat, men det är inget jag testat.

Ursprungligen av avtryck:

* Flyttar jag enklast mina mail från min hemmaserver genom IMAP?

Skulle gissa det.

Ursprungligen av avtryck:

* När jag gör flytten så berörs bara mitt MX-record, var jag väljer att peka ut min domän och subdomäner berörs inte (jag kan exempelvis enkelt fortsätta ha webserver på annan plats)?

Ja, om du bara ändrar MX record så är det bara MX record som ändras, resten fortsätter att fungera som vanligt. Hela poängen med detta är att bara peka om mejlen till Google och ha resten som vanligt, och det är jag rätt säker på att det redan står i den här tråden.

Ursprungligen av avtryck:

* Hur fort och smidigt upplevde ni som gjort detta att det dog från det att ni började till dess att ni var i hamn?

Att skapa konto hos Google, lägga upp användare, verifiera domännamn och peka om MX-record går att göra på någon timme. Sen hur lång tid det tar att flytta alla gammal mejl vet jag inte. Tror det finns en begränsning hos Google hur många mejl man kan flytta med IMAP så har man riktigt mycket kan man måste dela upp det på några dagar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 09:56

Tack för svaren. Det är väl inte mycket att fundera på utan bara att börja migrera

-Jimmy

Jag har ingen .tk-domän men det låter konstigt att en viss dom inte skulle gå att använda. Jag har pekat både .se och .info till Google Apps utan problem.

*Om* det ändå är ett problem med just .tk då borde det gå att hitta andra med samma problem med lite googlande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-21 17:38
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har ingen .tk-domän men det låter konstigt att en viss dom inte skulle gå att använda. Jag har pekat både .se och .info till Google Apps utan problem.

*Om* det ändå är ett problem med just .tk då borde det gå att hitta andra med samma problem med lite googlande.

Jag har bara mitt . se domännamn reggat hos Loopia. Jag har ylan.nu och det fungerar utmärkt, men jag kan inte bekräfta att det är min .se-domän. Eftersom jag bara har domännamnet och inte webbhotell kan jag inte tanka upp ett html-dokument. Och tydligen får man inte lägga till CNAME på .se-domänen. Hur gjorde du?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-21 17:47
Ursprungligen av Ylan:

Jag har bara mitt . se domännamn reggat hos Loopia. Jag har ylan.nu och det fungerar utmärkt, men jag kan inte bekräfta att det är min .se-domän. Eftersom jag bara har domännamnet och inte webbhotell kan jag inte tanka upp ett html-dokument. Och tydligen får man inte lägga till CNAME på .se-domänen. Hur gjorde du?

Vänligen, Ylan

Här finns en liten guide.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-05-30 00:16

Affärsidé?

Ifall det är någon som fått flyt i ompekandet av egna domännamn till gmail så finns det här faktiskt en affärsidé:

- Gmail med egen domän är suveränt om det funkar, bl a är ju spamhanteringen sådan att nästan 100% av eländet försvinner.
- Många har problem med att få det att fungera.
- För 500 kronor (sådär) tror jag många skulle köpa lösningen på ompekningen.

Jag skulle definitivt vara kund, skicka mig gärna ett förslag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 01:30
Ursprungligen av iba:

Ifall det är någon som fått flyt i ompekandet av egna domännamn till gmail så finns det här faktiskt en affärsidé:

- Gmail med egen domän är suveränt om det funkar, bl a är ju spamhanteringen sådan att nästan 100% av eländet försvinner.
- Många har problem med att få det att fungera.
- För 500 kronor (sådär) tror jag många skulle köpa lösningen på ompekningen.

Jag skulle definitivt vara kund, skicka mig gärna ett förslag.

Flera webbhotell har automatiserat hela processen att koppla mailen till Gmail men samtidigt låta hostingen av sidan vara hos dem, bland annat billighetshotellet Dreamhost i USA.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-11-22 00:26

Har nu kopplat en .tk-domän till Google apps

Med hjälp av en som är yngre och klokare än jag har jag nu lyckats med det jag frågade efter i den här tråden, d v s koppla en .tk (betald) domän till Google apps.

Det går bra att kontakta mig med PM så delar jag med mig av processen i instruktiva bilder i form av skärmdumpar från dot.tk inställningssidor.

Publiceras här, eftersom det i Googles fora finns ett hundratal frågor om hur man gör det – inleds med frågan hur man får Google apps att verifiera ägandet av en .tk-domän – men inget svar.

Jag använder idag ett flertal av googles tjänster (docs, analytics, reader etc) med ett vanligt google/gmail-konto.

Funderar nu på att börja använda mailen med egen domän. Måste jag skapa upp ett nytt google-konto?

Senast redigerat 2008-10-18 13:14

Jag har migrerat ett par konton med IMAP, men det var ett tag sen, minns inte alla detaljer. Men sist migrerade jag till gmail från en lokal mailbox på 3-4GB ifrån outlook express på en PC och det var inget som hängde upp sig. Vill minnas att det fick stå och tugga över en natt.
Googles info om avancerad migration:
http://www.google.com/a/help/intl/en/admins/pdf/google_apps_imap_migration.pdf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-19 12:20

Jag migrerar just nu och det mest går bra. Har dock två korta frågor till:
* Hur får jag alla mail från gmail's "skickade mail" att komma till mitt google app-konto?
* När jag POPade från mitt BBB-konto hamnade alla min skickade mail i min google app's inbox, kan jag flytta dem på något sätt?

Tack på förhand, allt annat med MX etc har gått som en dans.

-Jimmy

Jag tror jag har missat något...
* You will be asked to provide a credit card number to sign up for the free Google Apps Premier Edition trial. However, you can cancel at any time before the end of your free trial and your card will not be charged.

Kostar det pengar? Avslutar jag så..avslutas det? Hajjar inte..
Kan jag koppla min domän till ett existerande gmail-konto?

Det hela låter lite för bra för att vara sant, jag skulle äntligen få användning av min formella email-adress....

Om man vet att man inte vill ha premier account så kan man signa upp på ett standard direkt: Sign up for Google Apps

Jag letade lite information om just det här kring konton, och det verkar som om man måste signa upp på ett helt nytt google apps konto för att koppla en domän. Så om man har ett gammalt vanligt google konto där man t.ex. använder google docs, så måste man manuellt flytta över filerna till det nya kontot sen.

Det är alltså skillnad på ett google konto och ett google apps konto, men flera av deras tjänster finns tillgängliga för båda typerna.

Men t.ex. så är inte google analythics tillängligt för google apps-konton, så då måste man ha ett vanligt google konto.

För Gogole Apps så måste man dock aktivera varje tjänst för kontot. Det går alltså inte att logga in på Google Docs med Google Apps kontot om man inte har aktiverat tjänsten. Om man då har ett vanligt google konto där man använder Docs, och inte vill flytta över allt till det nya Google Apps kontot så kan man istället associera epost-adressen till sitt google apps konto på sitt vanliga google konto. När man då loggar in med sitt google apps konto på Docs, så kommer man automatiskt att bli inloggad med sitt vanliga google konto där man har alla dokument.

Glasklart va?

åh? vad är då skillnaden mellan ett premier account och ett standard? Bara kostnaden?

Surt, vill inte ha tre aktiva google-konton.....

Bevaka tråden