Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Legaliserad fildelning ?!

Tråden skapades och har fått 1146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 22:27
Ursprungligen av Laseranders:

Det verkar finnas nån sorts inställning numer att inom vissa branscher har man rätt att tjäna pengar på produkter man försöker sälja.
Upphovsmännen måste inte alls ha betalt för sitt arbete, lika lite som dammsugartillverkare måste ha betalt för sitt arbete om ingen vill köpa, hur mycket arbete, tid och pengar man än lagt ner.
Inga gissningar om varför vanligt folk inte köper eller upprepande ilskna utrop om att de egentligen borde köpa och att inte köpa är stöld, ändrar på det.

Antar att det här är 5 min i sjön som vanligt men jag skriver och postar i alla fall.

Du måste förstå att bara för att man kan så är det inte ok. Bara för att skivbolagen tjänar miljarder så är det inte mer ok.
Om det skulle vara som med dammsugartillverkaren att man måste köpa en dammsugare för att använda den. Alltså att man måste köpa en låt för att lyssna på den så skulle fler köpa den musiken och musikern skulle få in mer pengar.

Jag skulle vilja se hur du skulle reagera om 2 av 5 av dina kunder använde sig av dina arbeten utan att betala för att de kopierat dem från kund 3,4,5. 2 fakturor som du inte kan skicka och därför måste jobba mycket mer i stället för att åka på semester eller köpa en ny dator. Skulle verkligen vilja se dig ta det med en klackspark.

Ursprungligen av acke:

Antar att det här är 5 min i sjön som vanligt men jag skriver och postar i alla fall.

Du måste förstå att bara för att man kan så är det inte ok. Bara för att skivbolagen tjänar miljarder så är det inte mer ok.
Om det skulle vara som med dammsugartillverkaren att man måste köpa en dammsugare för att använda den. Alltså att man måste köpa en låt för att lyssna på den så skulle fler köpa den musiken och musikern skulle få in mer pengar.

Jag skulle vilja se hur du skulle reagera om 2 av 5 av dina kunder använde sig av dina arbeten utan att betala för att de kopierat dem från kund 3,4,5. 2 fakturor som du inte kan skicka och därför måste jobba mycket mer i stället för att åka på semester eller köpa en ny dator. Skulle verkligen vilja se dig ta det med en klackspark.

Jag skulle vilja se dig tillverka en dammsugare som ingen köper och ta det med en klackspark. Det du säger är irrelevant. Det är helt enkelt så här verkligheten ser ut och kan man inte tjäna pengar i en marknadsekonomi utan att bygga om hela världen så den passar en så har man tyvärr en dålig affärsidé.

Och jag har inte sagt ett ord om skivbolagens miljarder. Det spelar ingen roll om du är utfattig. Du har ingen rätt att tjäna pengar på det du tycker är roligt att syssla med. Visa mig var den rättigheten står i FN:s lista över mänskliga rättigheter. Jag skulle bli jätteglad! Jag har alltid velat tjäna pengar på att äta glass

Ursprungligen av Laseranders:

Du har ingen rätt att tjäna pengar på det du tycker är roligt att syssla med. Visa mig var den rättigheten står i FN:s lista över mänskliga rättigheter. Jag skulle bli jätteglad! Jag har alltid velat tjäna pengar på att äta glass

Det måste fantamej vara dagens mest puckade inlägg!! Slår t.o.m. "panter"s inlägg i pre-Mac OS X tråden...

Äru kommunist eller ?!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-24 23:29

Sannolikt nyliberal

Ursprungligen av SkrotNisse:

Det måste fantamej vara dagens mest puckade inlägg!! Slår t.o.m. "panter"s inlägg i pre-Mac OS X tråden...

Äru kommunist eller ?!?

Det är väl snarare Chicagoekonomer av Milton Friedman-typ som förespråkar avskaffade patent och upphovsrättslagar då de innebär konstlade monopol skapade av den förhatliga staten:)

Medans vänsterpartier värnar "kulturarbetare" och deras möjligheter att försörja sig.

Ursprungligen av sfalc:

Det är väl snarare Chicagoekonomer av Milton Friedman-typ som förespråkar avskaffade patent och upphovsrättslagar då de innebär konstlade monopol skapade av den förhatliga staten:)

Medans vänsterpartier värnar "kulturarbetare" och deras möjligheter att försörja sig.

Det är visserligen märkligt att inte högern mer värnar om marknadskrafterna i den här frågan, men vänsterpartiet har ju faktiskt bytt sida i frågan nyligen, så det kanske kan ses som lte upponervända världen… Men det blir ju lätt så när man snackar om ettor och nollor som om de vore fysiska ting.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-24 23:30
Ursprungligen av SkrotNisse:

Det måste fantamej vara dagens mest puckade inlägg!! Slår t.o.m. "panter"s inlägg i pre-Mac OS X tråden...

Äru kommunist eller ?!?

Du inser att ditt eget inlägg just knep 1a-platsen?

Ursprungligen av DaPhox:

Du inser att ditt eget inlägg just knep 1a-platsen?

Inte när man påstår att man INTE har rätt att leva på vad man tycker är kul, nej!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Inte när man påstår att man INTE har rätt att leva på vad man tycker är kul, nej!

Så du menar på fullaste allvar att man HAR rätt att leva på det man tycker är kul…?
Tänk vad få som verkar känna till det i dagens Sverige… Och jag som trodde detta var ett I-land!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-25 00:11
Ursprungligen av Laseranders:

Jag är inte intresserad av att svara på mittendelen för det har inte med diskussionen att göra. (men jag gissar att min ovilja att svara kommer ägnas stor uppmärksamhet från din sida…)
Väntar med spänning på att du ska bemöta mina argument. Det verkar som att du med flit fokuserar på en parentes i mitt inlägg för att slippa komma med konstruktiva argument mot resten av inlägget…
Hur det enkla och raka svaret Ja hårklyverier? Och hur är det hårklyverier att bestämt hävda att jag håller med om att man har all rätt att jobba med nåt man tycker är roligt om man kan tjäna pengar på det?
Med skyddar från att folk tar antar jag att du menar hindrar folk från att göra egna kopior av musik de hittar på internet som den som då inte kan "skydda" är upphovsman till och isåfall kvarstår mitt svar. Ja, det är plötsligt en dålig affärsidé att försöka sälja musik om ingen vill köpa den.

Vet inte vad du vill ha svar på riktigt. Jag förstår att du inte vill svara på mittendelen. Du vet varför jag frågar och jag vet varför du inte vill svara. Räcker för mig.

Nu verkar tråden vara exakt 4 sekunder från att spåra ur så jag lämnar skutan.

Ursprungligen av acke:

Nu verkar tråden vara exakt 4 sekunder från att spåra ur så jag lämnar skutan.

Synd att det tog mej så lång tid att skriva ihop mitt inlägg...

Ursprungligen av acke:

Vet inte vad du vill ha svar på riktigt. Jag förstår att du inte vill svara på mittendelen. Du vet varför jag frågar och jag vet varför du inte vill svara. Räcker för mig.

Nu verkar tråden vara exakt 4 sekunder från att spåra ur så jag lämnar skutan.

Argument duger bra.
Men jag förstår varför du överger tråden och jag förstod självklart att du enbart var ute efter nån sorts karaktärspåhopp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-25 00:51
Ursprungligen av Laseranders:

Argument duger bra.
Men jag förstår varför du överger tråden och jag förstod självklart att du enbart var ute efter nån sorts karaktärspåhopp.

Det handlar om att jag vill veta om du har jobbat och vet hur det är och jobba en 70h arbetsvecka någon gång eller om du pluggat hela livet och pratat jobb i teorin på någon skola.
Säger inte att plugga är fel men då tycker jag att man ska vara lite klädsam när man pratar om jobb och andras arbeten.
Min brors barn resonerar som du, hoppar inte på honom på grund av att jag vet att han inte har en aning om arbetsmarknaden. Jag vill veta vart jag ska placera dig.
Smart att försöka får det till påhopp dock, en klassiker.

Ursprungligen av acke:

Det handlar om att jag vill veta om du har jobbat och vet hur det är och jobba en 70h arbetsvecka någon gång eller om du pluggat hela livet och pratat jobb i teorin på någon skola.
Säger inte att plugga är fel men då tycker jag att man ska vara lite klädsam när man pratar om jobb och andras arbeten.
Min brors barn resonerar som du, hoppar inte på honom på grund av att jag vet att han inte har en aning om arbetsmarknaden. Jag vill veta vart jag ska placera dig. Smart att försöka får det till påhopp dock, en klassiker.

Påhoppet låg i att du anser dig veta varför jag inte vill svara. Nöj dig med att jag inte tycker det hör till saken och därför inte svarar. Trist att det är det enda du har att komma med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-25 01:07
Ursprungligen av Laseranders:

Påhoppet låg i att du anser dig veta varför jag inte vill svara. Nöj dig med att jag inte tycker det hör till saken och därför inte svarar. Trist att det är det enda du har att komma med.

Nej, fast det är för segt att diskutera med dig. Dina inlägg försöker vara så listiga att det bara slår runt och bara blir röriga så det är inte värt det. Ledsen att jag inte hakar på längre.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Så om jag nu lägger ut mina foton imorgon, som jag nu ska ta, så spelar det ingen roll om jag sätter © på dem, jag har ingen rätt att ta betalt för dem och du kan ladda hem och göra vad du vill med dem ?!?

Låt inte han reta upp dig mer. Han lyckas med mig en gång i halvåret. Slutar alltid på samma sätt.

Ursprungligen av acke:

Nej, fast det är för segt att diskutera med dig. Dina inlägg försöker vara så listiga att det bara slår runt och bara blir röriga så det är inte värt det. Ledsen att jag inte hakar på längre.

Låt inte han reta upp dig mer. Han lyckas med mig en gång i halvåret. Slutar alltid på samma sätt.

Det är vad du skyller på när du inte har nåt att komma med. Jag försöker enbart komma med argument och gärna förenkla lite när andra krånglar till det i onödan.

"längre" ¬___¬

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-25 01:11
Ursprungligen av Laseranders:

Det är vad du skyller på när du inte har nåt att komma med. Jag försöker enbart komma med argument och gärna förenkla lite när andra krånglar till det i onödan.

Vi säger så. Jag fick veta det jag ville om dig i kväll.

Ursprungligen av acke:

Vi säger så. Jag fick veta det jag ville om dig i kväll.

Jaså? Vad?

Skitsamma förresten. Du har skrivit typ 5-6 inlägg där du vägrar bemöta ett enda argument utan bara upprepar oviktiga saker och påpekar fula debattknep du tycker jag använder. Det där inlägget är ett bra exempel på fula debattknep jag tycker du använder.

Ursprungligen av Laseranders:

Så du menar på fullaste allvar att man HAR rätt att leva på det man tycker är kul…?

Rätten har man ja!

22:35 skrev du:

Ursprungligen av Laseranders:

Du har ingen rätt att tjäna pengar på det du tycker är roligt att syssla med. Visa mig var den rättigheten står i FN:s lista över mänskliga rättigheter. Jag skulle bli jätteglad! Jag har alltid velat tjäna pengar på att äta glass

22:37 går du in och raderar den kolumnen.

23:14 skriver du sedan:

Ursprungligen av Laseranders:

Ja, visst har man absolut all rätt att jobba med vad man tycker är roligt om man kan tjäna pengar på det!
Det har jag inte ifrågasatt. Tvärtom.

Jag citerar med tid och inte inläggnummer då du antagligen bara går in och redigerar/raderar och då blir nummerreferenserna fel.

Det jag reagerar på är att du påstår att Du har ingen rätt att tjäna pengar på det du tycker är roligt att syssla med. vilket först och främst är fel, men också att du verkar påstå att man inte heller har rätt till de konstverk/media man skapar:

Ursprungligen av Laseranders:

Det verkar finnas nån sorts inställning numer att inom vissa branscher har man rätt att tjäna pengar på produkter man försöker sälja.
Upphovsmännen måste inte alls ha betalt för sitt arbete, lika lite som dammsugartillverkare måste ha betalt för sitt arbete om ingen vill köpa, hur mycket arbete, tid och pengar man än lagt ner.

Vad gör du med räkningarna för TV licensen, sophämtningen, (t.ex.) Adlibris/CDON ???

Jag kan inte tänka mej att du skulle betala dem med tanke på den attityd du har...

I slutet av månaden, antar att du jobbar med någonting (troligtvis inte speciellt kul), förväntar du dej en lön eller skulle du vara nöjd om din arbetsgivare körde med samma filosofi so du gör ???

P.S. Gällande min referens till kommunism så drar jag den parallelen ja eftersom argumentet pekar åt att folk ska göra saker men inte förvänta sej någon egen vinning. Låter inte speciellt kommerciellt, eller liberalt/högervridet.

skrotnisse, Jag har enbart gjort minimala redigeringar. Det där är från två olika inlägg…

Man har rätt att försöka tjäna pengar på vad som helst, men det finns ingen rätt som säger att man automatiskt ska få pengar bara för att man lägger ner mycket jobb.

Ursprungligen av Laseranders:

skrotnisse, Jag har enbart gjort minimala redigeringar. Det där är från två olika inlägg…

Nej, du sa en sak, tog sedan bort det och hävdade sedan att du sa motsatsen (i ett ganska starkt argument), vilket jag aldrig skulle göra...

Ursprungligen av Laseranders:

Man har rätt att försöka tjäna pengar på vad som helst, men det finns ingen rätt som säger att man automatiskt ska få pengar bara för att man lägger ner mycket jobb.

Det kan man vrida och vända på med olika exempel och få vilka resultat man vill.

MEN det du argumenterar är att man INTE har rätt att tjäna pengar på/stoppa andra från att kopiera (utan skaparens medgivande) det material personen i fråga har åstadkommit!

Tänk vilka konsekvenser det skulle ha (om DU hade rätt) för fotografer, skribenter, författare, musiker och alla andra...

Oj oj oj...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Nej, du sa en sak, tog sedan bort det och hävdade sedan att du sa motsatsen (i ett ganska starkt argument), vilket jag aldrig skulle göra...

Det kan man vrida och vända på med olika exempel och få vilka resultat man vill.

MEN det du argumenterar är att man INTE har rätt att tjäna pengar på/stoppa andra från att kopiera (utan skaparens medgivande) det material personen i fråga har åstadkommit!

Tänk vilka konsekvenser det skulle ha (om DU hade rätt) för fotografer, skribenter, författare, musiker och alla andra...

Oj oj oj...

Jag var tvungen att kolla, men de citat du tar upp ligger kvar… Jag hävdar fortfarande att man inte har rätt att tjäna pengar på vad som helst, men du verkar missförstå vad jag menar med det.
Om jag går ut i skogen och tillverkar kor av kottar och pinnar så har jag ingen rätt att tjäna pengar på det om ingen är villig att betala mig för mina kottkor, även om det är verk som jag åstadkommit. Förstår du?
Vill nån betala har jag såklart rätt att ta emot de pengarna, men får jag inga pengar kan jag inte gå och gnälla över att jag minsann borde få tjäna pengar för jag har ju faktiskt lagt ner arbete.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag var tvungen att kolla, men de citat du tar upp ligger kvar… Jag hävdar fortfarande att man inte har rätt att tjäna pengar på vad som helst, men du verkar missförstå vad jag menar med det.
Om jag går ut i skogen och tillverkar kor av kottar och pinnar så har jag ingen rätt att tjäna pengar på det om ingen är villig att betala mig för mina kottkor, även om det är verk som jag åstadkommit. Förstår du?
Vill nån betala har jag såklart rätt att ta emot de pengarna, men får jag inga pengar kan jag inte gå och gnälla över att jag minsann borde få tjäna pengar för jag har ju faktiskt lagt ner arbete.

Ditt argument håller så länge vi pratar om FYSISKA SAKER man tillverkat/förädlat.

Om jag sitter och gör en massa tomtar som sedan ingen vill köpa, ok, då måste jag göra något annat om jag vill få in lite stålar.

MEN eftersom tråden handlar om fildelning av digitalt material så faller ditt argument totalt för det som händer är inte att mediaskaparna gör något, ingen vill betala och sedan inget mer. Det som händer är att folk vill hellre ladda ner ÄN ATT BETALA.

Och det är INTE samma sak!!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Ditt argument håller så länge vi pratar om FYSISKA SAKER man tillverkat/förädlat.

Om jag sitter och gör en massa tomtar som sedan ingen vill köpa, ok, då måste jag göra något annat om jag vill få in lite stålar.

MEN eftersom tråden handlar om fildelning av digitalt material så faller ditt argument totalt för det som händer är inte att mediaskaparna gör något, ingen vill betala och sedan inget mer. Det som händer är att folk vill hellre ladda ner ÄN ATT BETALA.

Och det är INTE samma sak!!

Jodå.
Vad exakt är skillnaden?

Ursprungligen av Laseranders:

Jodå.
Vad exakt är skillnaden?

Det finns inget svar till ett sånt inlägg...

Nu ska jag ut och fotografera de snöiga träden i vintermörkret. MINA bilder!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Det finns inget svar till ett sånt inlägg...

Nu ska jag ut och fotografera de snöiga träden i vintermörkret. MINA bilder!

Nej, jag vet… Det är det som är grejen.

Ursprungligen av Laseranders:

Nej, jag vet… Det är det som är grejen.

Så om jag nu lägger ut mina foton imorgon, som jag nu ska ta, så spelar det ingen roll om jag sätter © på dem, jag har ingen rätt att ta betalt för dem och du kan ladda hem och göra vad du vill med dem ?!?

Ursprungligen av SkrotNisse:

Så om jag nu lägger ut mina foton imorgon, som jag nu ska ta, så spelar det ingen roll om jag sätter © på dem, jag har ingen rätt att ta betalt för dem och du kan ladda hem och göra vad du vill med dem ?!?

Klart du har rätt att ta betalt för dem… Jag tänker inte betala… Inte ens om jag råkar ladda ner dem och kanske till med tittar på dem

Ursprungligen av Laseranders:

Klart du har rätt att ta betalt för dem… Jag tänker inte betala… Inte ens om jag råkar ladda ner dem och kanske till med tittar på dem

Ok, dåligt exempel eftersom det var JAG som laddade up bilderna, doh!

Jag knäpper mina foton, bränner dem på en CD-ROM och säljer dem till Ture Björkman under standard avtal som man säljer rätten att lyssna/titta på musik resp. film.

Han lägger sedan ut detta via torrent (utan att licensen tillåter det) så att du kan tanka hem utan att också köpa en CD av mej.

Det är helt ok enligt dej ?

Ursprungligen av SkrotNisse:

Ok, dåligt exempel eftersom det var JAG som laddade up bilderna, doh!

Jag knäpper mina foton, bränner dem på en CD-ROM och säljer dem till Bertil Enstöring under standard avtal som man säljer rätten att lyssna/titta på musik resp. film.

Han lägger sedan ut detta via torrent (utan att licensen tillåter det) så att du kan tanka hem utan att också köpa en CD av mej.

Det är helt ok enligt dej ?

Japp.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 01:05
Ursprungligen av SkrotNisse:

Det finns inget svar till ett sånt inlägg...

Nu ska jag ut och fotografera de snöiga träden i vintermörkret. MINA bilder!

Se till att skydda dem noga. Annars kanske alla tankar hem dem utan att betala för sig.

Bevaka tråden