Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Legaliserad fildelning ?!

Tråden skapades och har fått 1146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-05 10:26
Ursprungligen av LCR:

Själv tycker jag att tanken på organiserad statlig finansiering av
"konst" är skrämmande!!

Nästan all konst får offentligt stöd på något sätt. Utom de författare som kan leva på sitt arbete då. Men det är ju snart en minne blott. Fram för rövslickarna eller de taffliga amatörerna.

Ursprungligen av planB:

Nästan all konst får offentligt stöd på något sätt. Utom de författare som kan leva på sitt arbete då. Men det är ju snart en minne blott. Fram för rövslickarna eller de taffliga amatörerna.

Offentligt stöd och offentligt finansierade är totalt OLIKA saker!!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-05 13:00
Ursprungligen av LCR:

Offentligt stöd och offentligt finansierade är totalt OLIKA saker!!

Oavsett skulle det inte existera utan något av ovanstående.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-05 10:23

Bibliotekens verksamhet bygger på ömsesidiga avtal, inte att ensidigt ta sig rätten över någon annan + att pengar går tillbaka till författaren.

Vi får väl se vad som händer, men så länge det är olagligt skall man naturligtvis bekämpa det med alla lagliga medel.

Varför skall livsberikning vara gratis? Absurd tanke. Inte ens mat och tak över huvudet är ju gratis.

Ursprungligen av planB:

Bibliotekens verksamhet bygger på ömsesidiga avtal, inte att ensidigt ta sig rätten över någon annan + att pengar går tillbaka till författaren.

Jag är inte jätteinsatt i frågan, kanske är jag ute och cyklar, men jag tror inte att biblioteksersättningar bygger på ömsesidiga avtal, utan är ett ensidigt beslut från statens sida. De svenska författarna och förläggarna har säkerligen haft möjlighet att påverka systemet, men de kan inte välja att stå utanför. Några pengar ser dessutom utländska författare inte röken av, så om du skulle fråga exempelvis Grisham om det är ett ömsesidigt avtal eller om svenska staten ensidigt tagit sig rätten så undrar jag om han skulle hålla med dig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-05 13:03
Ursprungligen av Hagelin:

Jag är inte jätteinsatt i frågan, kanske är jag ute och cyklar, men jag tror inte att biblioteksersättningar bygger på ömsesidiga avtal, utan är ett ensidigt beslut från statens sida. De svenska författarna och förläggarna har säkerligen haft möjlighet att påverka systemet, men de kan inte välja att stå utanför. Några pengar ser dessutom utländska författare inte röken av, så om du skulle fråga exempelvis Grisham om det är ett ömsesidigt avtal eller om svenska staten ensidigt tagit sig rätten så undrar jag om han skulle hålla med dig.

Jo, så är det säkert. Slarvigt uttryckt av mig. Det är i alla fall en lösning som är accepterad (för svenska författare).

Ursprungligen av planB:

Vi får väl se vad som händer, men så länge det är olagligt skall man naturligtvis bekämpa det med alla lagliga medel.

Det finns mycket som är olagligt men inte bekämpas med alla till buds stående medel, det måste väl finnas någon slags proportionalitet mellan skadan som åsamkas och kostnaderna (inte bara ekonomiska) för bekämpningen. En stor del av debatten handlar väl dessutom just om vilka de lagliga medlen ska vara.

Bevaka tråden