Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Legaliserad fildelning ?!

Tråden skapades och har fått 1146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Macus:

Vill man inte betala för musiken så tycker jag att man kan lära sig ett instrument och spela själv.

Om det sen låter för jävligt så kanske det är värt en slant att lyssna på någon som kan.

Eller så får man väl lyssna till fågelsången. Den är helt gratis.

Ja eller skriva sin egen bok eller producera sin egen film.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-19 22:02
Ursprungligen av draags:

Ja eller skriva sin egen bok eller producera sin egen film.

Precis. Sen gör man vad man vill med sina egna alster. Blir det inget bra så kan man ju alltid pröjsa för att ta del av någon annans verk.

Men blir det istället bra så kan man tjäna en slant. Så fungerar det i en marknadsekonomi. Gillar man inte marknadsekonomi så kan man utvandra till Kuba eller någon annan kommunistdiktatur. Där är allting gratis. Men man får ändå jobba häcken av sig för att ha råd med mat för dagen. Deras största problem är nog inte priserna på musik, film och böcker.

Eller så kan man bli pirat på heltid i Somalia. Där kan man ta för sig av allting som de stora båtarna för med sig.

Ursprungligen av Macus:

Eller så kan man bli pirat på heltid i Somalia. Där kan man ta för sig av allting som de stora båtarna för med sig.

Inte så bra framtidsutsikter dock..

Det intressanta är gällande spelindustrin att konsoler rent procentuellt säljer bättre än pc-spel. Varför kan man undra. Beror det på priset? Att spelen är bättre?

När det gäller piratkort på tv-marknaden var detta ett stort problem tidigare och många körde dessa istället för det lagliga alternativet. Idag är det nästan omöjligt att knäcka dessa, vilket gjort att alla kör lagliga alternativ. Det intressanta är att ingen klagar.

Tillbaka till spelindustrin. På Cebit mässan pratades det om hur den kommande spelindustrin kommer se ut. Att man kommer att låta spelen existera på server och att man istället betalar genom nätet, vilket i stort sett kommer stoppa en stor del av piratkopieringen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-19 22:51

Systembolaget har ett monopol på att sälja sprit till privatpersoner i Sverige.
Men man kan få tag på sprit på annat sätt t ex genom att privatimportera.
Fråga mig inte om det är lagligt.

När det gäller musik så kan jag tycka att det är lite märkligt att priserna på CD-skivor varierar så lite mellan olika skivbolag och butiker. Man skulle kunna misstänka att de har något otillåtet kartellsamarbete liknande det som det avslöjades att bensinbolagen hade.

Men nu finns det ju andra lagliga sätt att köpa musik på t ex så kan man köpa musik på iTunes Store. Och då behöver man inte köpa hela skivan utan endast de låtar man tycker är bra. Spotify är ju ett annat alternativ.

Så varför måste man kopiera gratis? Är det fattiga människor som ägnar sig åt detta eller är det bara vanligt folk med dålig moral?

Ursprungligen av Macus:

Systembolaget har ett monopol på att sälja sprit till privatpersoner i Sverige.
Men man kan få tag på sprit på annat sätt t ex genom att privatimportera.
Fråga mig inte om det är lagligt.

När det gäller musik så kan jag tycka att det är lite märkligt att priserna på CD-skivor varierar så lite mellan olika skivbolag och butiker.

Priserna varierar faktiskt ganska mycket samma CD skiva kan kosta mellan 49 och 199 kronor beroende var den handlas men de flesta nya CD ligger mellan 129 och 199 vilket är ganska stor prisspridning...

Marginalerna på CD är låga jämfört med kläder böcker godis m.m.m.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-19 23:02
Ursprungligen av Simon Templar:

Priserna varierar faktiskt ganska mycket samma CD skiva kan kosta mellan 49 och 199 kronor beroende var den handlas men de flesta nya CD ligger mellan 129 och 199 vilket är ganska stor prisspridning...

Marginalerna på CD är låga jämfört med kläder böcker godis m.m.m.

Men ofta så är det samma priser på samma CD oavsett var man handlar.
Det verkar som om fri prissättning i butikerna inte riktigt fungerar.
Det verkar som om leverantörerna/skivbolagen dikterar priserna. Och så ska det inte vara.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-19 23:04
Ursprungligen av Macus:

Det verkar som om leverantörerna/skivbolagen dikterar priserna. Och så ska det inte vara.

Vem ska diktera dem?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-19 23:09
Ursprungligen av DaPhox:

Vem ska diktera dem?

Butiken ska själv sätta utgångspriset. Sen ska kunderna kunna pruta om de känner för det.

På så vis får vi en fungerande marknad där priset avgörs av vad kunderna är villiga att betala och vad leverantörerna kan tänka sig att släppa skivorna för.

Nu är det hopplöst att försöka pruta. Tjejen i kassan har ingen som helst rätt att förhandla om priset för sin arbetsgivare.

Ibland har jag lust att bara lämna en stor hög med varor på bandet tills de inför marknadsekonomi på ICA. (där handlar jag det mesta)

Ursprungligen av Macus:

Men ofta så är det samma priser på samma CD oavsett var man handlar.
Det verkar som om fri prissättning i butikerna inte riktigt fungerar.
Det verkar som om leverantörerna/skivbolagen dikterar priserna. Och så ska det inte vara.

Butikerna får sätta sina egna priser och det gör dom ju men som sagt marginalerna är små och ska en butik bära sig så måste man ju ha en viss avans för att betala lokal och personal m.m.
179 är faktiskt ett lågt pris för en fullpriscd som kostar runt 120 kronor att köpa in för butiken, speciellt eftersom de flesta skivbutiker inte har returrätt på osålda CD.
Ibland körs dock kampanjer och vissa butiker som Elgiganten & Mediamarkt och även en del mindre butiker använder sig av CD som lockvaror och säljer vissa titlar till förlustpriser...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-19 23:16
Ursprungligen av Simon Templar:

Butikerna får sätta sina egna priser och det gör dom ju men som sagt marginalerna är små och ska en butik bära sig så måste man ju ha en viss avans för att betala lokal och personal m.m.
179 är faktiskt ett lågt pris för en fullpriscd som kostar runt 120 kronor att köpa in för butiken, speciellt eftersom de flesta skivbutiker inte har returrätt på osålda CD.

De stora kedjorna kan säkert förhandla till sig bättre priser om det inte vore för att skivbolagen har en gemensam priskartell.

För då kunde ICA säga till det ena skivbolaget att om ni inte sänker priserna så köper vi bara in från det andra skivbolaget i fortsättningen.

En CD-skiva behöver absolut inte kosta mer än 50 kr anser jag. 100 kr är absoluta smärtgränsen. Kostar den mer så beror det på att någon direktör ska ha ut sin miljonpension och bonus.

Sen får man rea ut skivor som är osålda. Då kan fattiglapparna få tag i samma produkt, men något senare.

Ursprungligen av Macus:

Sen får man rea ut skivor som är osålda. Då kan fattiglapparna få tag i samma produkt, men något senare.

Precis så funkar det ju nu..

Ursprungligen av Macus:

De stora kedjorna kan säkert förhandla till sig bättre priser om det inte vore för att skivbolagen har en gemensam priskartell.

För då kunde ICA säga till det ena skivbolaget att om ni inte sänker priserna så köper vi bara in från det andra skivbolaget i fortsättningen.

En CD-skiva behöver absolut inte kosta mer än 50 kr anser jag. 100 kr är absoluta smärtgränsen. Kostar den mer så beror det på att någon direktör ska ha ut sin miljonpension och bonus.
.

Fast det där är ju bara struntprat de flesta CD utgivningar går back, ett fåtal storsäljare subventionerar de andra utgivningarna.

Självklart så förhandlar storkedjorna sig till bättre priser men de köper mest sådant som är givna storsäljare, hjälper alltså inte smalare utgivningar.

En svensk CD säljer sällan mer än 1000 exemplar en halvproffsig CD utgåva kostar runt 100.000 att producera om man räknar in inspelning,marknadsföring, NCB avgift (royalties) tryck och grafisk produktion, mastering, musiker, pressning, strängar m.m.m.m.
Alltså 100 kronor per såld skiva bara i produktionskostnad plus moms...

Ursprungligen av Simon Templar:

En svensk CD säljer sällan mer än 1000 exemplar en halvproffsig CD utgåva kostar runt 100.000 att producera om man räknar in inspelning,marknadsföring, NCB avgift (royalties) tryck och grafisk produktion, mastering, musiker, pressning, strängar m.m.m.m.
Alltså 100 kronor per såld skiva bara i produktionskostnad plus moms...

Jamen det finns väl fler sätt att göra det på?
Det finns ingenting som säger att det behöver vara på det viset du ovan skriver.

Dessutom är fildelning ett sätt att etablera sig eftersom det är lättare att ge saker ett försök som inte kostar något, och är det bra så köper man (om man har råd), och får andra att lyssna, som i sin tur får andra att lyssna.

Sen snackar ni om att man ska rea ut åt fattiga. Ska musik och kultur vara för de som har kapital att njuta av det tills företagen tycker att det är OK att även fattiga ska ges möjligheten att ta del av det?

Ursprungligen av Simon Templar:

Butikerna får sätta sina egna priser och det gör dom ju men som sagt marginalerna är små och ska en butik bära sig så måste man ju ha en viss avans för att betala lokal och personal m.m.
179 är faktiskt ett lågt pris för en fullpriscd som kostar runt 120 kronor att köpa in för butiken, speciellt eftersom de flesta skivbutiker inte har returrätt på osålda CD.
Ibland körs dock kampanjer och vissa butiker som Elgiganten & Mediamarkt och även en del mindre butiker använder sig av CD som lockvaror och säljer vissa titlar till förlustpriser...

Men är det verkligen ett sånt lågt pris? Var inte ett av argumenten när CD-skivan lanserades att det skulle bli billigare eftersom att det bla var lägre produktionskostnad? Jag skulle vilja se procent på hur mycket som går till upphovsrättsinnehavaren av detta billiga pris. Det känns som att mycket försvinner på vägen i direktörers feta fickor, vansinniga kontrakt till artister (tex Mariah Carey mfl), påslag från butik osv.

En sak som jag tycker missats i denna debatt är ju att musiker faktiskt har andra inkomstkällor som kanske borde ses som deras primära och det är ju att uppträda. Är det inte det som musik egentligen handlar om, att se den live? Sen tillkommer ju inkomst för försäljning av merchandise och dyl.

Ursprungligen av monkey_man:

Men är det verkligen ett sånt lågt pris? Var inte ett av argumenten när CD-skivan lanserades att det skulle bli billigare eftersom att det bla var lägre produktionskostnad? Jag skulle vilja se procent på hur mycket som går till upphovsrättsinnehavaren av detta billiga pris. Det känns som att mycket försvinner på vägen i direktörers feta fickor, vansinniga kontrakt till artister (tex Mariah Carey mfl), påslag från butik osv.

En sak som jag tycker missats i denna debatt är ju att musiker faktiskt har andra inkomstkällor som kanske borde ses som deras primära och det är ju att uppträda. Är det inte det som musik egentligen handlar om, att se den live? Sen tillkommer ju inkomst för försäljning av merchandise och dyl.

För de flesta musiker så är intäkterna från spelningar försumbara och de flesta har inget merchandise att sälja...

En ny CD skiva är idag oftast BILLIGARE än motsvarande ny vinylskiva, säger väl egentligen allt.
Skivpriserna har legat relativt stilla jämfört med mat och klädpriser..

Ursprungligen av Simon Templar:

För de flesta musiker så är intäkterna från spelningar försumbara och de flesta har inget merchandise att sälja...

Innebär det då att de inte har nog med publik? Så oavsett om deras musik säljs på lagligt sett eller folk kommer över den på olagligt vis så är de alltså i fel branch, deras material tilltalar inte tillräckligt med människor, eller har jag fel?

Ursprungligen av monkey_man:

Innebär det då att de inte har nog med publik? Så oavsett om deras musik säljs på lagligt sett eller folk kommer över den på olagligt vis så är de alltså i fel branch, deras material tilltalar inte tillräckligt med människor, eller har jag fel?

Beror ju på, finns mängder av band som har harvat i massa år innan de blivit stora, PULP t.ex.
Bara för att folk gillar ens musik så behöver ju inte det betyda att folk köper T-shirts och tvålkoppar med bandnamnet påtryckt..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-19 23:47
Ursprungligen av Simon Templar:

Beror ju på, finns mängder av band som har harvat i massa år innan de blivit stora, PULP t.ex.
Bara för att folk gillar ens musik så behöver ju inte det betyda att folk köper T-shirts och tvålkoppar med bandnamnet påtryckt..

Om de bytte namn till SOAP så skulle de antagligen göra sig en förmögenhet på tvålkoppar.

Ursprungligen av Macus:

Om de bytte namn till SOAP så skulle de antagligen göra sig en förmögenhet på tvålkoppar.

Bra tänkt. Fatta hur rika Aqua kunde vara idag med dig som manager...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-19 23:54
Ursprungligen av Simon Templar:

Bra tänkt. Fatta hur rika Aqua kunde vara idag med dig som manager...

Jag känner faktiskt en snubbe som har jobbat åt Aqua som någon slags manager. Det gick rätt bra så länge det varade. Han är numera teaterdirektör och kör en stor BMW.
Och en stor Mac-fantast dessutom.

Ursprungligen av Simon Templar:

Beror ju på, finns mängder av band som har harvat i massa år innan de blivit stora, PULP t.ex.
Bara för att folk gillar ens musik så behöver ju inte det betyda att folk köper T-shirts och tvålkoppar med bandnamnet påtryckt..

Nä, men jag tänkte i första hand på deras live framträdanden. Det måste väl vara en bidragande orsak till att man överhuvudtaget försöker sig på att slå sig fram i branschen, att man vill spela sin musik inför en publik. Det är väl det fokuset man ska ha som artist, att ens jobb i första hand är att spela sin musik, inte "bara" göra den och sen luta sig tillbaka och vänta på pengarna. Det är i allafall hur jag ser på livet/jobbet som musiker/artist.

Ursprungligen av monkey_man:

Nä, men jag tänkte i första hand på deras live framträdanden.

Många artister varken vill eller kan framföra sin musik live och själv föredrar jag helt klart massvis av band på skiva framför live, viss musik förlorar sin magi live. Men självklart finns det undantag.

Kom och tänka på min vistelse i Prag. Där spelade en trubadur på en restaurang. Vi åt och drack billigt trodde vi tills notan kom och vi även skulle betala för trubaduren.

Tack för den tänkte man.

Ursprungligen av draags:

Kom och tänka på min vistelse i Prag. Där spelade en trubadur på en restaurang. Vi åt och drack billigt trodde vi tills notan kom och vi även skulle betala för trubaduren.

Tack för den tänkte man.

Han måste ju ha betalt för sitt arbete

Ursprungligen av Laseranders:

Han måste ju ha betalt för sitt arbete

Ja, det tycker jag, tycker inte du det?

Ursprungligen av draags:

Ja, det tycker jag, tycker inte du det?

Problemet är ju att ni aldrig bad honom utföra arbetet. Då tycker jag inte heller han kan begära att få betalt för det, även om ni sas nyttjat det.
Fucktiskt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-19 23:04
Ursprungligen av draags:

Kom och tänka på min vistelse i Prag. Där spelade en trubadur på en restaurang. Vi åt och drack billigt trodde vi tills notan kom och vi även skulle betala för trubaduren.

Tack för den tänkte man.

Ni försökte aldrig göra avdrag för eventuella falska toner?

Nästa gång så ber man om ett bord utom hörhåll.

Ursprungligen av Macus:

Ni försökte aldrig göra avdrag för eventuella falska toner?

Nästa gång så ber man om ett bord utom hörhåll.

Jag försökte nämna att vi var döva... Tondöva. Det gick sådär.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-19 23:33

Om man bara säljer 1000 kopior på en skiva så kanske man borde distribuera musiken på internet istället för genom den vanliga distributionskedjan. Eller så får man ställa sig på något torg eller någon klubb och spela och kränga sin skiva själv.

Så har många etablerade artister börjat sina karriärer. Och är det ingen som vill köpa så är det bara att gå hem och spela in något annat eller byta bransch.

Bevaka tråden