Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla sköna saker jag saknar i OS X

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-11-22 11:46

Här jag har tex packat alla kataloger i HD/Bibliotek/Scripts och kastat originalen för att rensa i Scriptmenyn.

Ursprungligen av Baron:

Här jag har tex packat alla kataloger i HD/Bibliotek/Scripts och kastat originalen för att rensa i Scriptmenyn.

Vilka program är associerade med de två vänstra menyikonerna?

Cool!

  • Medlem
  • 2008-11-22 11:57

Vänster: Shimo
Höger: Growl

Ursprungligen av Baron:

Vänster: Shimo
Höger: Growl

Tackar så ödmjukast.
Growl använder jag ju redan men jag har valt att inte ha den synlig i menyn.:p
Shimo är alltså en VPN-klient... inte någonting jag behöver direkt.

  • Medlem
  • 2008-11-22 12:18

Shimo kan också ge dig olika nätverksinställningar beroende på vilket nät du ansluter till. På jobbet har vi tex proxyservrar jag inte kan gå genom när jag är hemma.

Ursprungligen av Baron:

Shimo kan också ge dig olika nätverksinställningar beroende på vilket nät du ansluter till. På jobbet har vi tex proxyservrar jag inte kan gå genom när jag är hemma.

Ok, förstår!
Den hanterar olika nät automatiskt. Nice.:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-22 13:50

Hmm, läser första inlägget och vet inte riktigt vad tråden ska handla om.
Hur som helst, jag saknar sedan många år tillbaka väldigt lite. Bara datorblåbär som inte kan vänja sig av med saker som Äpple-menyn och type and creator. Det vi har idag är mer flexibelt och smartare uppbyggt.

Kan inte komma på något ställe där Mac OS 9 är bättre än Mac OS X. Om vi vänder på det så kan jag fylla ett par A4-sidor. De två sista versionerna av Mac OS var verkligen en nödlösning och patchwork på en redan genomrutten grund. Det ända som var bra var med Mac OS var grundtanken och att det inte fanns någon egentlig konkurrent i Windows.

  • Medlem
  • 2008-11-22 13:56

Jasg saknar det otroligt snärtiga gränssnigttet. OS9 reagerade mycket snabbare än OSX någonsin har gjort, och då har jag ändå som oftast haft bland den kralligaste hårdvaran som gått att gå tag i för OSX.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-22 14:27

Sedan finns det alltid dom som menar att gamla MacOS genom sin primitivare flerkörningsteknik var mer effektivt när det gäller att redigera video och audio. När man var inne i programmen "störde" inte andra processer på samma sätt som i modern flerkörning (preemptive multitasking). Jag har aldrig trott på det där men har å andra sidan ingen erfarenhet av det.

Ursprungligen av planB:

Sedan finns det alltid dom som menar att gamla MacOS genom sin primitivare flerkörningsteknik var mer effektivt när det gäller att redigera video och audio. När man var inne i programmen "störde" inte andra processer på samma sätt som i modern flerkörning (preemptive multitasking). Jag har aldrig trott på det där men har å andra sidan ingen erfarenhet av det.

Ha, det har jag implementerat genom att köra all Internet och småjobb på EN iMac Alu 2GHz och det viktiga på EN ANNAN iMac Alu 2.4GHz...

Jo, nog har man hackat ResEdit...

Det som fullbordade det hela var när man lyckats hacka hela ARDI's Executor så att den VERKLIGEN såg ut som Mac OS, och inte deras egen version.

Antar att det är få här som känner till Executor, men de som gör det utan att behöva söka via Yahoo, Google etc. tillhör eliten.

Håller med Ingemar att det är fånigt med inkonsekvensen i Finder i Mac OS X.
Är ändå snabbare på att navigera runt i OS X än OS 9 och tycker inte det är så hemskt med enfönstersnavigeringen och man har ju en variant av det gamla beteendet kvar som du säger (ljusa avlånga pastilen uppe till höger i ett fönster)
Men att en mapps fönster inte alltid kommer upp i samma visningsläge som man lämnade det är knas. Att det fortfarande är så i den 5:e stora versionen av Mac OS X. Hur svårt kan det vara att fixa?

Ursprungligen av star-affinity:

Men att en mapps fönster inte alltid kommer upp i samma visningsläge som man lämnade det är knas. Att det fortfarande är så i den 5:e stora versionen av Mac OS X. Hur svårt kan det vara att fixa?

Men gör de inte det? Det beror väl lite på hur du öppnar mappen. Om du öppnar den genom en annan mapp så ärver den den tidigares position, men om du öppnar mapped direkt (genom ett alias t.ex.) så har den sin egen position.

Jag är inte heller riktigt nöjd. Jag formaterade flertalet CD-skivor och la ner en hel del på att få fönstren och ikoner att se riktigt bra ut (se tråden om Adobes urusla installerare) och skrattade alltid åt Windows versionerna...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Men gör de inte det? Det beror väl lite på hur du öppnar mappen. Om du öppnar den genom en annan mapp så ärver den den tidigares position, men om du öppnar mapped direkt (genom ett alias t.ex.) så har den sin egen position.

Men det finns en variant som vi inte sett än: Att behålla positionen, så att default helt enkelt är nuvarande alt-dubbelklick, och så kan ju alt göra så man får två fönster. Det är inte ologiskt, ett mellanläge som borde passa de flesta.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men det finns en variant som vi inte sett än: Att behålla positionen, så att default helt enkelt är nuvarande alt-dubbelklick, och så kan ju alt göra så man får två fönster. Det är inte ologiskt, ett mellanläge som borde passa de flesta.

Kanske borde förtydlige; jag håller med dej, är inte så pigg på nuvarande beteene heller.

Minns inte vad han heter, men något av en guru ska han vara, han kritiserade Apple ganska hårt (jag inte han ens tyckte det var lönt att kritisera M$...) för att de inte utvecklat GUI mer än de gjort.

Vor intressant att se hur han menade att man skulle kunna göra det.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Men gör de inte det? Det beror väl lite på hur du öppnar mappen. Om du öppnar den genom en annan mapp så ärver den den tidigares position, men om du öppnar mapped direkt (genom ett alias t.ex.) så har den sin egen position.

Jag är inte heller riktigt nöjd. Jag formaterade flertalet CD-skivor och la ner en hel del på att få fönstren och ikoner att se riktigt bra ut (se tråden om Adobes urusla installerare) och skrattade alltid åt Windows versionerna...

Såhär exempelvis:

1. Ha en mapp på skrivbordet.
2. Öppna mappen.
3. Sätt den i i visningsläge list-vy
4. Stäng mappen.
5. Öppa ett nytt Finder-fönster.
6. Ändra till kolumn-vy
7. Stäng fönstret.
8. Öppna mappen på skrivbordet igen. Hur visas den? Borde den inte ha den list-vy som när jag senast stängde den? Har den det? Nej.

Samtidigt kanske vissa gillar att fönstervyn alltid ”blir ihågkommen” till nästa mapp man öppnar...

Ursprungligen av star-affinity:

Såhär exempelvis:

1. Ha en mapp på skrivbordet.
2. Öppna mappen.
3. Sätt den i i visningsläge list-vy
4. Stäng mappen.
5. Öppa ett nytt Finder-fönster.
6. Ändra till kolumn-vy
7. Stäng fönstret.
8. Öppna mappen på skrivbordet igen. Hur visas den? Borde den inte ha den list-vy som när jag senast stängde den? Har den det? Nej.

Samtidigt kanske vissa gillar att fönstervyn alltid ”blir ihågkommen” till nästa mapp man öppnar...

Vill först påpeka att jag inte argumenterar emot, då jag själv blir irriterad.

Om man Öppnar "Visa Visningsalternativ" i "Innehåll" menyn så kan man kryssa i "Öppna alltid i *vy". Detta är sättet du låser denna mapp i just den vyn.

Upprepa ovan punkter men klicka även i den rutan så fungerar det.

Där har vi utveckling...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Vill först påpeka att jag inte argumenterar emot, då jag själv blir irriterad.

Om man Öppnar "Visa Visningsalternativ" i "Innehåll" menyn så kan man kryssa i "Öppna alltid i *vy". Detta är sättet du låser denna mapp i just den vyn.

Upprepa ovan punkter men klicka även i den rutan så fungerar det.

Där har vi utveckling...

Förstår att du inte argumenterar emot. Ville bara visa hur jag menade.

Men det är ju som du säger faktiskt så att där är en lösning Även om det är några steg att klicka per mapp. Har inte tänkt på att man kan det. Tack för tips. Är väl nytt för Leo tror jag...?

Värre är det att man inte kan få fram en kolumn att sortera efter ändringsdatum när man fått fram ett sökresultat, eller finns det också att hitta nånstans?

Ursprungligen av star-affinity:

Värre är det att man inte kan få fram en kolumn att sortera efter ändringsdatum när man fått fram ett sökresultat, eller finns det också att hitta nånstans?

Sökningsresultaten i Leopard är mycket SÄMRE än i Tiger!

Kanske skulle börja med en tråd om det vi saknar i Tiger...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-25 00:05
Ursprungligen av SkrotNisse:

Kanske skulle börja med en tråd om det vi saknar i Tiger...

Berätta! Jag har inte bytt till Leopard än.

  • Medlem
  • 2008-12-03 11:41

Det enda jag saknar är möjligheten att zooma finder-fönstret till att fylla skärmen alá Windows.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-03 14:12
Ursprungligen av palb:

Det enda jag saknar är möjligheten att zooma finder-fönstret till att fylla skärmen alá Windows.

Det är många, framförallt switchers, som saknar den funktionen. Men den fanns inte i OS 9 heller.

  • Medlem
  • 2008-12-03 15:07
Ursprungligen av hugin:

Det är många, framförallt switchers, som saknar den funktionen. Men den fanns inte i OS 9 heller.

Jo vad jag minns. Eller om det var OS 8. alt+zoom

  • Medlem
  • 2008-11-24 22:27

Det som är störande är att man aldrig vet om filen öppnas i default-programmet eller i det program som skapade det. Vissa bilder öppnas i Photoshop, andra i Förhandsvisning. Finns säkert någon logik bakom, men jag kör dra-släpp för att slippa chansa.

Uh, where do I start....

Redan i Tiger är Spotlight allvarligt begränsad. Den söker inte en massa filer, och det finns inget sätt att tala om för den att den skall göra det heller, inget sätt jag har hittat. Det är tydligen bara vissa filändelser som den bryr sig om. Följden är att det helt enkelt inte går att söka efter viktig information.

Även när man söker efter saker den klarar så blir det mer fel än rätt. De går ett par sekunder, och plopp, där kom precis rätt svar. Bra, klicka på den. Men tar klicket? Nix, den struntar i det och slänger i stället upp en massa sämre träffar, och den bra träffen försvinner!

Men filsökning i OS9 var ju mer begränsad så det är begränsat och rätt i OS9 mot snabbt och fel i OSX.

För att ta något som verkligen blivit jättefel i OSX: Filkopiering. Det är hemskt. Så länge det funkar så är ju allting bra, men när det blir fel så blir det onödigt jobbigt. Kopierar man 1000 filer, och en blir fel, då bara meddelar den det och stannar, och där sitter jag med en delvis kopierad mapp och det finns ingenting som hjälper mig att veta vad som faktiskt kopierades! Vansinne! Jag minns knappt hur OS9 gör som default, men de smarta filkopieringstilläggen (CopyDoubler och SpeedCopy) gav kopiering som var enormt mycket bättre. Bland annat kunde man glatt kopiera om hela mappen om man var osäker, och bara det som fattades kopierades.

Finns det någon OSX-version av CopyDoubler eller Speed Copy? Det behövs!

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

För att ta något som verkligen blivit jättefel i OSX: Filkopiering. Det är hemskt. Så länge det funkar så är ju allting bra, men när det blir fel så blir det onödigt jobbigt. Kopierar man 1000 filer, och en blir fel, då bara meddelar den det och stannar, och där sitter jag med en delvis kopierad mapp och det finns ingenting som hjälper mig att veta vad som faktiskt kopierades! Vansinne! Jag minns knappt hur OS9 gör som default, men de smarta filkopieringstilläggen (CopyDoubler och SpeedCopy) gav kopiering som var enormt mycket bättre. Bland annat kunde man glatt kopiera om hela mappen om man var osäker, och bara det som fattades kopierades.

Det är inte riktigt en rättvis jämförelse eftersom det inte är OS 9 i sej du jämför med. Var det inte Connectix som gjorde dem ? Själv använde jag RAM Doubler!

Håller med om kopieringen till 100% (detta hör nog mer hemma i "vad som inte är perfekt med OS X") jag har själv fastnat då man kopierar tusentals filer och så stannar skiter pga att EN fil är låst, korrupt eller något.

Finns det något Spotlight substitut för OS X? Gillar heller inte sö i Leopard.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Det är inte riktigt en rättvis jämförelse eftersom det inte är OS 9 i sej du jämför med. Var det inte Connectix som gjorde dem ? Själv använde jag RAM Doubler!

Inte 100% rättvist mot just Apple, men om det fanns en lösning i OS9 som inte finns i OSX så är det ändå en viktig skillnad. Dessutom är en poäng med att dra upp sånt här att det ibland dyker in någon och tipsar om en bra lösning som man inte kände till.

RAM Doubler och Speed Doubler var båda från Connectix om jag minns rätt. CopyDoubler var någon annan som gjorde.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Finns det något Spotlight substitut för OS X? Gillar heller inte sö i Leopard.

Kolla in HoudahSpot: Download HoudahSpot for Mac - File search tool based on Apple Spotlight technology. MacUpdate Mac File Management Software Downloads

Kostar dock 20 dollar...

Edit:
Man kan visst fixa gratis på något vis här: TrialPay Error
Om man orkar...

Bevaka tråden